Peugeot Partner Tepee 1.6 HDI: čím více, tím lépe

TEST: Segment malých rodinných dodávek byl vždy doménou francouzských automobilek, vždyť tuto kategorii v podstatě vymyslely. Nejnovější vydání dvojčat Partner-Berlingo se objevilo na trhu minulý rok. Berlingo prošlo redakčním testem jak v nákladní, tak v osobní verzi Multispace. Dnes tedy přišla řada na Peugeot.


Vydáno: 30.1.2009

Když už byla řeč o minulém testu musím říci, že Berlingo jím prošlo vcelku úspěšně a to samé jsme očekávali od osobního Partnera. Po stránce designu jsou oba vozy naprosto stejné, samozřejmě až na malé výjimky. Tou nejpodstatnější je pozměněná přední část automobilu. V případě Partnera vychází přesně ze stylu současných modelů francouzské značky a osobně se mi líbí o něco málo více, než tomu bylo u Berlinga.

Téměř jako „osobák“

Každopádně se jedná o stylovou dodávku, která má mnohem blíže ke kategorii MPV než k nějaké nákladní krabici. Ostatně, to byl zřejmě cíl, ke kterému francouzští inženýři během vývoje směřovali, a kterého nakonec dosáhli. O tom jsme se přesvědčili už v případě Berlinga, Peugeot Partner Teepee to jenom potvrdil.

O tom, že má vůz působit více jako osobní automobil, vás přesvědčí také interiér, do kterého se nastupuje opravdu rozměrnými dveřmi (mimochodem velmi příjemně). Nejen díky velikosti dveří, ale také díky vyšším sedačkám. Posaz za volantem přece jen trochu naznačuje, o jakou kategorii vozu se jedná, ale to je téměř zanedbatelný detail.

Jednoduše, přehledně, plastově

Jak jsem zmínil, za volantem se sedí o něco výše, než tomu je u ostatních osobních vozů, ale co, aspoň máte o dění na silnici patřičný přehled. Stejně dobrý přehled máte také o aktuální rychlosti nebo otáčkách. Přístrojový štít je jednoduchý, výborně přehledný a pro nás už dobře známý z dřívějších testů sesterského Citroënu, stejně jako středový panel.

Interiér beznadějně obsadily plasty. Plastový je volant, páka řazení, palubní deska, zkrátka úplně všechno. Nevýhoda? Nevím, z praktického hlediska to nevadí. O jisté oživení se starají některé modré části. Nejedná se však přímo o modrý plast, nýbrž o díly, které jsou potaženy jakousi modrou gumou. Řešení elegantní, ovšem na některých místech byla už ona povrchová guma prošoupána. Ale zpět k podstatným věcem.

Místa na rozdávání

Čím tato v uvozovkách dodávka boduje, je velkorysá nabídka odkládacích prostor. I v naší poněkud základní výbavě jsme našli úložné místo před volantem, nad předním sklem a tak dále. Jedině mezi předními sedačkami se nacházel tak trochu nevyužitý prostor, kde si ovšem své místo našla aktovka.

Druhá řada sedadel nabízí mnoho prostoru a díky posuvným dveřím také výborný přístup do interiéru. Menší nevýhoda tohoto jinak velmi praktického řešení tkví v jakési bouli, která vznikla kvůli zakončení kolejnice posuvných dveří, a která se bude v případě třech cestujících velmi ráda tlačit na bok krajních pasažérů.

Rozhodně se ale nemusíte omezovat v zavazadlovém prostoru. Naopak do něj můžete natlačit neskutečné množství zavazadel. Základní uspořádání představuje nabídku 675 litrů pro vaše tašky. Samozřejmě můžete sklopením sedaček toto číslo ještě dále rozvést a to až na velikost třech tisíců litrů.  

Naše provedení zadní řady sedadel neobsahovalo tři samostatná místa, ale levnější variantu sedadlo plus dvojsedadlo. Pokud se rozhodnete, že zrovna potřebujete nahradit zadní cestující prostorem pro náklad, připravte se na menší rozcvičku. Dvojité sedadlo vyžaduje hodně síly, než definitivně opustí automobil.

Zavazadlový prostor je skoro až příkladný a nabídne vše, co si jen kdejaký chalupář může přát. Kromě velkého objemu to je také pravidelný tvar, nízkou nákladovou hranu a velký vstupní otvor. Právě ten se nakonec ukázal, co by jediná menší nevýhoda. Zadní výklopná stěna je velká, hodně velká. Za deště se sice pod ní bezpečně schová hned několik lidí, ale v městském provozu vyžaduje na úplné otevření místo, kterého se vám mnohdy v dostatečné míře nedostane.

Francouzská klasika

Pod kapotou Peugeotu Partner se nacházela v našem případě naprostá klasika. Starý, známý a pro svůj chod obdivovaný vznětový čtyřválec 1.6 HDI. Ten představuje pro takový vůz úplně ideální volbu. Jedná se o prostřední verzi motoru 1.6 HDI. Se svými devadesáti koňmi pravda neoslní, ale pro běžného uživatele určitě postačí. Pro úplnost doplním, že v nabídce dieselové jedna-šestky najdeme také slabší verzi se 75 koňmi a silnější se 110 koňmi pod kapotou. Točivý moment v našem případě dosahoval nejvyšší hodnoty 215 Nm v oblasti 1750 otáček v minutě.

Jak jsme tomu zvyklí, po zahřátí se motor stáhne a neobtěžuje cestující přílišným hlukem. Ve vyšších rychlostech uslyšíte dříve, než pohonnou jednotku, aerodynamický hluk. Vzhledem k rozměrům automobilu se to ale dá i pochopit.

Nejen kvůli aerodynamickému hluku se Partner cítí lépe ve městě, případně na okreskách. Motor 1.6 HDI je velmi úsporný, ale dálniční rychlosti spolu s plným obsazením vozu a velkou čelní plochou udělají své. Pokud jsem tedy psal, že tento motor je přímo ideální volbou, opomněl jsem jeden zásadní fakt. Kdo rád a hlavně často jezdí po dálnicích na hranici povoleného maxima, měl by volit silnější provedení.

V rychlosti 130 km/h totiž devadesát koní stačí tak tak na pokrytí veškerých odporů a v rezervě toho už moc nezbývá. To se samozřejmě projeví především na spotřebě. Devadesátikoňová verze je dobrý kompromis, ale na dálniční cestování s celou rodinou bude jednoznačně lepších 110 koní.

Pětka bez sportu

Řidič si během jízdy může vybírat z pěti rychlostních stupňů, které jsou díky výše umístěné řadicí páce pěkně po ruce. Škoda že převodovka, ač se jedná o velké zlepšení oproti dřívějším modelům, nepostrádá vůle a dlouhé dráhy. Nevadí, na sport Peugeot Partner příliš není.

On totiž radši pohodlnou jízdu bez velkého spěchu. Tomu napovídá nastavení podvozku. Je možná až příliš měkké, což kromě dobrého komfortu s sebou nese také větší naklánění karoserie. Velká výtka směřuje na řízení. To se také zaměřilo na komfort a pohodlí, ale posilovač je až příliš horlivý pomocník a o nějakých informacích od kol a zpětné vazbě si řidič může nechat jenom zdát.

Za hubičku?

Testovaný Peugeot Partner Tepee dorazil ve výbavě Confort, tedy té základní. Co takto nejnižší úroveň výbavy nabízí nebo nenabízí najdete kompletně rozepsané pod článkem. Osobně mi nejvíce chybělo rádio. Z bezpečnostní výbavy nabízí kolonka Confort ABS+EBD a airbag pro řidiče a spolujezdce. Cena pak činí poměrně přijatelnou sumu: 404 900 Kč.

Peugeot Partner Tepee prošel redakčním testem stejně hladce jako už dříve Citroën Berlingo. Nevím, který z nich je lepší, každopádně stejně jako dvojče Berlingo boduje Partner především velkým a dobře využitelným vnitřním prostorem. Takže sbalte celou rodinu a vzhůru kamsi za rekreací. Čím více toho bude moci Partner převést, tím bude radši.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Partner Tepee se mi líbí stejně jako Berlingo. Oceňuji především velký vnitřní prostor i variabilitu. Po zkušenostech bych si radši připlatil za silnější dieselový motor a rovněž tři samostatná zadní sedadla by se mi také líbila více. Jinak jde z mého pohledu o velmi povedený a hlavně praktický vůz. 
Dávám známku 1
Jana Jana: Ano, dneska se s manželem shodneme. Není třeba mít plnou výbavu a vůz s raketovým zrychlením. Pro rodinu je Partner Tepee přímo ideální. Na rozdíl od Antonína, bych se já spokojila s motorem, který jsme měli k dispozici. Opravdu povedený rodinný vůz.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Musím ocenit snahu designérů maskovat “dodávkový“ původ vozu. Docela se jim to povedlo. Tedy v případě vnějšího designu. Interiér by si zasloužil i jiný materiál než jen plast, jehož vrcholnou úpravou je gumový potah. Peugeot Partner je z venku zajímavá, uvnitř obyčejná dodávka.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Správně bych měl zohlednit skupinu zákazníků, na kterou Partner Tepee míří. Z tohoto pohledu je to jistě dobrý automobil. Já osobně bych jednoznačně volil silnější diesel. Více síly se určitě hodí a to nejen kvůli rychlým přesunům po dálnici, ale hlavně kvůli spotřebě. Ať je to jak chce, maskovanou dodávku bych si já osobně nikdy nekoupil.
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Confort: 404 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  16 400 Kč

Celková cena: 421 300Kč

Výbava

ABS + EBD a podpora nouzového brzdění, úchyty ISOFOX na sedadle spolujezdce a na zadních bočních sedadlech, airbag řidiče a spolujezdce s možností deaktivace, plechová kola 15″ s ozdobnými kryty Atacama, automatické uzamčení vozu za jízdy, elektronický imobilizér, příprava na rádio (anténa + kabeláž), posilovač řízení s proměnlivým účinkem (elektrohydraulický pro motory FAP), výškově a osově nastavitelný tříramenný volant, centrální zamykání, výklopné zadní sedadlo dělené 2/3 – 1/3, stropní odkládací schránka, uzavíratelná schránka v palubní desce, odkládací schránka u spolujezdce (uzavíratelná a chlazená v případě klimatizací), boční schránka ve středové konzoli na straně spolujezdce, 2 schránky v podlaze před zadními sedadly, přenosný popelník, zásuvky pod sedadly řidiče a spolujezdce, schránky v bočních posuvných dveřích, kapsy na zadní straně předních sedadel, 6 ok pro uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru, síť k uchycení nákladu, mlhové světlomety, levé boční posuvné dveře, boční lišty v barvě karoserie, nárazníky v barvě karoserie, Pack Plus (elektrické ovládání předních oken sekvenční, el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním), Manuální klimatizace + Atermické čelní sklo, přední sedadla s loketními opěrkami, výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Doplňková výbava

Boční airbagy (6 400 Kč), levé boční posuvné dveře (10 000 Kč).

Peugeot Partner Tepee 1.6 HDI 90 k Confort
Objem motoru 1560 ccm
Maximální výkon 66 kW (90 k) / 4000 rpm
Maximální točivý moment 215 Nm / 1750 rpm
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 161 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,3 s
Udávaná spotřeba město 7,0 l /100 km
Spotřeba mimo město 5,0 l /100 km
Kombinovaná spotřeba 5,7 l /100 km
Spotřeba během testu 6,8 l /100 km
Provozní hmotnost 1482 kg
Délka / výška / šířka 4380 mm / 1801 mm / 1857 mm
Rozvor 2728 mm
Zavazadelník / po vyjmutí 675 l / 3000 l

Galerie