Peugeot 508 1.6 THP: pohodář pro manažery?

TEST: Má očekávání před testováním nové vlajkové lodi Peugeotu byla veliká. Už od jeho uvedení se proslýchá, že je to auto nadmíru povedené, s dobrým zpracováním a v případě 1.6 THP také poměrně slušným motorem. Zvenčí je Peugeot sympatický, působí elegantně a na rozdíl od německých konkurentů se tváří daleko více přátelsky. Velká přední maska vás vůbec nechce sníst, spíše radostně vítá a zve k pohodové projížďce.

Vydáno: 17.10.2011

Celkový koncept automobilu je jednoznačně o pohodě, klidu a komfortu. Jako nástupce luxusního, i když dnes už přežitého modelu 607 musíme na mladšího bratra s označením 508 nahlížet naprosto z jiného úhlu, něž na německé či italské konkurenty.

Cílová skupina 508mičky je totiž úplně někde jinde. Pokud se řadíte mezi řidiče srdcaře, rádi sešlápnete plynový pedál až na podlahu, preferujete sportovní jízdní vlastnosti a cestováni automobilem je pro vás zábavou, tak v novém Peugeotu  pravděpodobně zalíbení nenajdete. Přestože se to 508mička docela úspěšně maskuje, je to pořád Francouz se všemi klady i zápory.

 

Pěkný, ale ….

Interiér navazuje na zdařilé venkovní křivky a vyhlíží moderně a kvalitně. Použité měkčené plasty parádně lícují a při jízdě nevydávají žádné, pro Francouze jinak typické, skřípání. Vyzdvihnout je třeba velmi pohodlné přední sedačky s dobrým bočním vedením a příjemnou oporou stehen. Ve výbavě Allure je navíc k dispozici kompletní elektrické nastavování včetně změny tuhosti opěradla. Celkově sedadla na Peugeot působí možná až příliš sportovně, vzhledem k charakteru auta, o němž budeme mluvit za okamžik.

Obrovským problémem je ale minimální počet odkládacích prostor. Jejich absence je naprosto nepochopitelná. V 508 si opravdu neodložíte prakticky nic, což je u manažerské limuzíny tristní. Kupříkladu bezklíčové startování je za normálního stavu super věc, zde si ale ovladač není kromě vlastních kapes kde odložit. Po dobu testu se jeho domovem musel stát popelník.

Pokud zapátráte podrobněji, k dispozici je ještě malinká přihrádka pod loketní opěrkou. Otvírání je však řešeno nepříliš prakticky – směrem ke spolujezdci. To v praxi znamená, že váš spolucestující se do ní v případě nutnosti dostane jen velmi obtížně, ale ani řidič nemá nejkomfortnější přístup. Druhou a zároveň poslední řidičovi dostupnou skladovací přihrádkou je klasická kapsa ve dveřích. Zde by se hodila alespoň minimální protiskluzová úprava, protože jinak je její obsah neustále mixován.

Nepraktická kabina
Ergonomie řidičova pracoviště je vůbec poněkud rozpačitá. Vyšší posed před velmi dobrým multifunkčním volantem je v naprostém pořádku a rychle si na něj zvyknete. Problém ale nastane při použití řadicí páky. Díky jejímu umístění  musíte nezvykle krčit ruku a její poloha ani výška nejsou zvoleny ideálně.

Další nemilé překvapení nastane při použití řidičova držáku nápoje. Je umístěn ve středovém panelu a po stisku efektně vyjede z palubní desky, v té chvíli bohužel prakticky znemožní obsluhu pravé páčky pod volantem, tedy například ovládání stěračů. Zvláštní, že tento podstatný detail nikdo neodhalil dříve, zřejmě ve Francii při testování buď nepili, nebo nepršelo.

Do třetice musím Peugeotu vytknout zpracování head-up displeje. Přestože se jedná o praktickou věc a za normálních okolností je jeho přítomnost ve výbavě vítána, zde můžete bez výčitek ušetřit a neobjednávat. Rám prohlubně na kapličce rámující krásné budíky se za slunečného počasí či při nočním osvětlení ve městě nepříjemně zrcadlí do předního skla. Tento detail intenzivně ruší výhled, doslova otravuje život a proto ho vnímám jako vážný nedostatek.

Hladová šestnáctka

Po stisku startovacího tlačítka se probouzí k životu benzínový agregát 1.6 THP o papírově slušném výkonu 115 kW, tedy 156 koní. Výrobce udává zrychlení z nuly na sto kilometrů v hodině za 8,6 vteřiny, o čemž si dovolím veřejně pochybovat. Reakce motoru jsou podivně gumové, málo razantní a v kombinaci s klasicky měkkou spojkou na sportovní jízdu rovnou zapomeňte.

Peugeot je prostě automobil na pohodlné, kultivované přesuny bez „zbytečných“ emocí. Prim zde hraje klid a bezpečí. Tento fakt umocňuje poměrně nízká hodnota hluku v kabině a zpracování podvozku. Ten je naladěn opravdu velmi komfortně, což oceníte zejména na rozbitých silničkách, nebo městské dlažbě. Pětsetosmička doslova pluje nad povrchem a kontakt posádky s povrchem je minimální, nic vás zbytečně neotravuje.

Snad jen údaj o aktuální spotřebě. Ten vás občas vystraší a k dosáhnutí výrobcem udávané průměrné spotřeby okolo 9 litrů chce trochu snahy. Při testu se spotřeba ve městě pohybovala okolo 10 litrů, na okresce pak o 2 litry méně. Osobně bych rozhodně upřednostnil jinou motorizaci, zejména nabízené vznětové motory stojí za povšimnutí (1.6 HDI, 2.0 HDI, 2.2 HDI) a k charakteru francouzského auta lépe pasují.

K přepravě zavazadel je k dispozici poměrně velký kufr, který se stejně jako u předchůdce 608 otevírá efektně umístěným tlačítkem v číslovce 0 uprostřed nápisu 508. Další možností je dálkové otevření ovladačem.

Pořád Frantík

Celkově je nový Peugeot zdařilým počinem a bude relativně dobře konkurovat ve své třídě. O tom nepochybuji. Hlavním tahákem je určitě líbivý design, bohatá výbava a luxusně vyhlížející zpracování interiéru.

Peugeot 508 si své zákazníky jistě najde a od francouzské automobilky je do budoucna zajímavým příslibem a posunem správným směrem. Jen je škoda té řady detailů.

Výsledná známka 2-

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena: 539 900 Kč (1.6 VTI 120k Access)

Cena doplňkové výbavy: 140 000 Kč

Celková cena: 679 900 Kč

Výbava

ABS, Airbag, regulátor a omezovač rychlosti, osvětlená zrcátka ve slunečních clonách, elektricky ovládaná okna vpředu i vzadu, snímač intenzity deště, dvouzónovou automatickou klimatizaci, volant a manžetu řadicí páky v kůži, zadní loketní opěrku s průvlakem na lyže či osvětlená prahy dveří vpředu

 

Doplňková výbava

 elektrickoa parkovací brzdu, 17-ti palcová hliníková kola, parkovací asistent vzadu + elektricky sklopná zrcátka s osvětlením přístupu k vozu, vnitřní osvětlení vozu LED, polokožené čalounění sedadel, vyhřívání předních sedadel, elektrické nastavení sedadla řidiče, Bluetooth handsfree + streaming audio BT, koberečky vpředu i vzadu či osvětlení prostoru pro nohy cestujících

Peugeot 508 1.6 THP Allure
Objem motoru 1598 cm3
Maximální výkon 115 kW / 156 k v 6000 ot./min.
Maximální točivý moment 240 Nm v 1400 ot./min.
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 224 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 8,6 s
Udávaná spotřeba město 9,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,4 l/100 km
Spotřeba během testu 10,2 l/100 km
Provozní hmotnost 1561 kg
Délka / výška / šířka 4792/1456/1853 mm
Rozvor 2817 mm
Zavazadelník / po sklopení 503/1539 l

 

Galerie