Francouzská automobilka se rozhodla vplout do pro ni dosud neprobádaných teritorií. Její designéři a návrháři stvořili crossover, který si má brát to nejlepší z kategorií MPV, SUV a přitom si zachovat jízdní vlastnosti jako běžné kombi. Výsledkem je Peugeot 3008. Nevíme, jestli vás osloví svým vzhledem, ale technickou výbavou rozhodně ano.
Vydáno: 28.5.2009
Vzhled vozidla nikdy nepatřil do kategorií, které by se dobře popisovaly. A dvojnásob to platí o crossoveru 3008. Jde o Peugeot 308 postavený na vysokém podvozku ve stylu 4007. Čelní maska chladiče sice není tak velká, jako u zmíněného SUV, je ale stále velmi výrazná. Zbytek karosérie dostál oblých tvarů a zádi dominují světla ve tvaru položené šipky. Nejlepší ale bude, když si uděláte představu z prvních obrázků, které jsme při předváděcí jízdě pořídili. Myslíme si, že pro mnoho zákazníků bude vzhled exteriéru stále hodně silná káva. Na druhou stranu, budou tu naopak fanoušci, kteří na lví tlamu nedají dopustit.
Prostor především
Interiér je ale naprosto jiná kapitola. Uvnitř jasně dominuje palubní deska, kterou jsme zatím u Peugeotu neviděli a u konkurence asi také hned tak nespatříme. Vysoce položené pracoviště řidiče totiž od ostatních odděluje mohutný středový tunel s bezednou odkládací schránkou, který volně vstupuje do palubní desky. Při tom ještě stačí spolujezdci nabídnout madlo. Ovladače klimatizace a rádia známe dlouho, nové jsou však také kolébkové ovladače. Dostanete je k head-up displeji a vypadají nejen elegantně, ale i se s nimi dobře pracuje. Musíme ještě zmínit přístroje s pevným středem umístěné v hliníkem dekorovaných tubusech.
Crossover na rozhraní MPV a SUV by měl být o prostornosti. V námi testovaném voze ji podtrhovalo panoramatické střešní okno, které Peugeot s radostí montuje takřka do každého svého modelu. A to my schvalujeme. Na předních místech by se mohl leckdo cítit utlačený onou velkou středovou konzolou, sedí se ovšem vysoko, takže si tu zase užijeme dobrého přehledu nad provozem. Vzadu je rovná podlahová plocha, dostatek místa před koleny i na šířku, plně se dá využít s trochou skromnosti i prostřední místo.
Zavazadelník dosahuje hodnoty 512 litrů, nebo se sklopenými sedadly až 1604 litrů. Disponuje podlážkou nastavitelnou ve třech úrovních s nosností až 150 kg a odnímatelnou baterkou. Praktické. Stejně jako podélně dělené páté dveře. Spodní díl unese zátěž 200 kg.
Dvakrát benzín, dvakrát nafta
Na našem trhu najdeme nabídku čtyř motorů. Benzínové zastupují čtyřválce 1.6 VTi (120 koní) a 1.6 THP (150 koní). Z nafty je v ceníku 110koňová 1.6 HDI a 2.0 HDI se 150 koňmi. My jsme vyzkoušeli silnější benzínovou šestnáctistovku s 6stupňovým manuálem (ke slabší dostanete jen pětikvalt). Převodové ústrojí nás potěšilo přesnějším chodem, než v minulosti, na německou konkurenci z Wolfsburgu to ale není. Motor vyvinutý ve spolupráci s BMW se ukazuje jako velmi příjemný společník. Jde o kultivovaný agregát s plynulým záběrem bez jakéhokoliv nepěkného „turbo kopání“. Zrychlení z nuly na sto za 8,9 sekundy vypovídá o dobré výkonnosti a spolu se spotřebou 7,4 litrů benzínu na 100 kilometrů v kombinaci by mohl být i dobrou volbou. V našich krajích se ale nejvíc bude prodávat dieslová šestnáctistovka a po ní hned dvoulitr. Řeknou si totiž ještě o dva litry méně, a ke všemu nafty.
S Peugeotem 3008 jsme zajeli zhruba 30kilometrový okruh čítající komunikace první třídy, dálnici i rozbouchané místní silnice. Tam nás mile překvapil podvozek, který dokáže nerovnosti české klasiky filtrovat opravdu příjemně. Poskytuje hodně komfortu, ale zároveň vůz slušně drží v zatáčkách. Náklony karosérie jsme rozhodně čekali větší. Velkou část na tom určitě nese systém Dynamic Rolling Control, který pomocí tlumiče udržuje podvozek v rovině. Do ostřejšího terénu, kam se ale majitelé Peugeotu 3008 podívají málokdy, se hodí systém Grip Control. Ten nabízí pět režimů nastavení ESP podle situace.
Pohoda a zajímavá cena
Peugeot 3008 je prostě stavěný na pohodové cestování za každé situace a na každém povrchu. Nedivme se proto nekontaktnímu řízení, které zde není určitě na škodu. Jízdu vám ve vyšších výbavách za příplatek může zpříjemnit head-up displej, který se nepromítá klasicky na čelní sklo, ale má samostatné vysouvací sklíčko před řidičem. Připadáte si pak jako ve filmu Top Gun. Spolu s ním v paketu dostanete i radar, který v rychlostech mezi 70 a 150 km/h umí informovat o voze jedoucím před vámi a pomoci vám tak udržet bezpečnou vzdálenost. Škoda, že to nejde i v nižších rychlostech. Adaptivní tempomat v nabídce chybí.
Dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu. Cena! Peugeot 3008 začíná na českém trhu s benzínovým 1.6 VTi (120k) za 479.900 korun ve výbavě Confort Pack. Premium stojí 524.900 korun. Luxusní Premium Pack už dostanete jen se dvěma nejsilnějšími motory za částku od 619.900 za benzín, respektive od 700.900 korun za naftu. V top výbavě je head-up displej standardem, u střední si za něj doporučujeme připlatit rozumných 17 tisíc korun.
Text a foto: Jan Markovič