Peugeot 208 1.6 HDi: poprava Instagramu

Slavný příbuzný. Často katastrofa pro ostatní členy rodiny. Stále nějaké to srovnávání a řeči o nenaplněném očekávání. Možná, že tak přemýšlí i obchodní oddělení Peugeotu, a to pokaždé, když na trh posílá nástupce legendy 205. Tentokrát podruhé s číslovkou 208, která dostala facelift.

Sport patří k životnímu stylu. Buď ho děláme, nebo se na něj koukáme, nebo se k němu donekonečna odhodláváme. I malý Peugeot 208 po lehké modernizaci sází znovu na rychlost, vitalitu, městské zácpy ho moc bavit nebudou. Jako by byl neustále přikrčený v blocích, připravený vyběhnout. Vzhled, v případě testovaného auta okořeněný šedým matným lakem Ice Grey, dopadl na jedničku.

Dvojí občanství

Německá strohost, francouzské ladnost, jde to dohromady. Když si poprvé sednete za volant, může se vám z pár neobvyklých úhlů zamotat hlava. Kinedryl ale potřebovat nebudete, a pokud ano, vězte, že boční kapsy u dveří mají dostatečný objem.

V interiéru nic nevrže, převládá černý plast, mohl ale být měkčený. Zaujme stříbrná lišta se vkusným vzorem, která odděluje horní díl palubní desky od spodní. Řidiče neruší miliony tlačítek, která stejně nepotřebuje. Pokud dokoupíte automatické spouštění světel a stěračů, páčky pod volantem zaměstná už jen odbočování, nebo nastavení tempomatu.

Rychloměr a otáčkoměr se už dříve přestěhovaly těsně pod čelní sklo. Já mám skoro dva metry a mně to vyhovuje, menším postavám ale věnec volantu může bránit v dobrém výhledu na kontrolky. Nad centrálními výdechy je dotykový displej s povedenou grafikou, oproti dřívějším dobám konečně v rozlišení, které odpovídá roku 2016, bez viditelného rastru.

Skrz centrální dotykový displej se můžete připojit na internet nebo přepnout na navigaci (ta by zasloužila klasickou qwerty klávesnici) – ještě před pár lety nemyslitelné v téhle kategorii, pro 208 přichází od druhé výbavové verze Active. Centrální mozek nabízí ještě rádio s možností přehrát jakýkoliv formát a také kategorii „nastavení auta“. Podvozek to nenastaví, nabídne jen drobnosti – jako možnost vypnout při zpátečce zadní stěrač.

Mobilní jóga

Z auta je dobrý výhled. Zní to nepřekvapivě, ale ne vždycky tomu tak je. Při čekání na světlech se nemusíte kroutit jako byste vypadali, že si smažák z předchozího motorestu vybírá svou daň. Velikost zrcátek není nijak obrovská, ale stačí. Boční okna mají nižší „prahy“. Volant má proměnlivý posilovač – ve vyšších rychlostech vám dodá klid pro případ, že byste chtěli zmatkovat. Když už máte na tachometru trojciferný numero, úplně ztuhne.

Vpředu pár velmi dobrých sedadel, možná bych uvítal delší sedáky a obéznější postavy se budou cítit těsněji. Ale jinak perfektní. Mají výrazné boční vedení, právě proto získá člověk pocit, že řídí model GTI. Na pohled pěkné čalounění, jen nevím, nakolik mi působilo nepříjemné problémy z termoregulací. Přeloženo do češtiny – zpocený záda.

Místo na zadních sedadlech je. Pro dvoumetrové typy nevhodné, ale menší lidi se svezou v pohodě, na krátké vzdálenosti se tam vejde leccos, děti přežijí i cestu k moři. Když se uskromníte, 280 litrů v kufru může stačit.

120 koní pod bičem EU

Jezdili jsme s nejsilnější naftovou verzí 1.6 HDI, který nabídne 88kw, tedy 120 koní. Je to exkluzivní záležitost, dostat ho totiž můžete jen k nejvyšší výbavě Allure. Objem dostačuje, navíc buďme rádi, že to není 0.6. Původně jsem chtěl psát, že „na město stačí“. Ale proč by to mělo být jen městské auto? Na dálnici nebudete brzdit, spíš naopak, 208 je s tímhle výkonem až překvapivě mrštné auto. Otáčky se ale musí dostat přes 2 tisíce – do té doby je to jak slogan KDU-ČSL „klidná síla“.

Převodovka je manuální šestistupňová (možnost automatu při této motorizaci není). Na poslední kvalt můžete – podle sklonu terénu – jet 60 km/h nebo 160 km/h. Řadí se lehce, možná až příliš, díky sedadlům máte pocit, že jedete ve sporťáku a pořád se s autem chcete tak nějak prát. Německy přesné řazení ještě tak docela není, ale oproti předchozím malým Peugeotům je to obrovský krok vpřed – díky za to.

Nur ecologisch

Dala by vám vaše stará 205 na výběr, zda si přejete při zastavení vypnout motor? Tak ani 208 se neptá, při otočení klíčkem v zapalování rovnou zapne start/stop. A tady je ten paradox. Abyste ho mohli vypnout, musíte něco zapnout. Bez zapnuté ochrany přírody jezdí člověk po Praze a okolí svižným tempem v průměru za 5,3 l/100 km. Uvidíme, kam nás boj o co nejnižší CO2 stopu zavede. Třeba příště budete muset při nákupu auta povinně vyčistit tučňáka od ropy, abyste splatili svou ekologickou daň. Každopádně, klidná noha na plynu vás dostane pohodlně pod 5 litrů.

Good Bye Filter

Teď vysvětlím ten Instagram, zmínění v titulku. Tohle auto žádný filtr nepotřebuje. Může za to trocha chromu, pěkný kola a hlavně matný stříbrný lak. Auto v něm vypadá nádherně. Matně se lakovala dřív jen ta nad milion, ale teď už se dostalo i na plebs. Lak vypadá tak dobře, že bych klidně investoval do verze Acces (tedy „oholenou“ variantu, protože jste svéprávní a zase té elektroniky tolik nepotřebujete) a nechal ho nalakovat matnou barvou. Bude se líbit vám i okolí. V okamžiku, kdy si soused začne významně pohazovat s klíči, v dlani obracet pětikorunu, nebo si koupí vidle, přeparkujte.

Testovaný model měl vše, co si můžete přát. Tedy skoro. Já už bych si za 522 tisíc – ano, tolik na vás čeká, když si zvolíte příplatkovou výbavu jako měl testovaný vůz – představoval v základu i skleněnou střechu. Za tu ale musíte dát ještě 18 tisíc navrch. Ale málokdo bude platit půl milionu za Dvěstěosmičku, tohle auto skvěle poslouží i bez příplatkové výbavy, je totiž postavené na velmi dobrém základu. A s tím odjedete již za 260 tisíc.

Text: Pavel Štrunc
Foto: Matěj Žovinec

PEUGEOT 208 1.6 HDi ALLURE

  • Základní cena Acces 1.2L PureTech 82k: 259 000 259 000,- Kč
  • Základní cena Allure 1.2L PureTech 82k: 334.000,-  Kč
  • Testovaný vůz Allure 1.6 Blue HDi 120k MAN6 S&S: 522 400,- Kč

Základní výbava: Systém kontroly stability ESP, Indikátor podhuštění pneumatik, Regulátor a omezovač rychlosti, Boční a hlavové airbagy, Elektr. a vyhř. vnější zpětná zrcátka, Diodová denní světla, Mlhové světlomety + cornering, Pack Viditelnost, Zatmavené zadní sklo, Centrální zamykání + dálkové ovládání, Elektrické ovládání předních oken, Automatická dvouzónová klimatizace, Palubní počítač, Kožený volant, Rádio+6repro+dotyk.obraz.+Bluetooth+MS

Výbava testovaného vozu: šedá Ice Grey – strukturovaná barva + 17 000 Kč, Hliníková kola 16 TITANE – Technical Grey + 5 000 Kč, Active city breake + 6 500 Kč, ParkAssist+mrtvý úhel+couvací kamera + 17 500 Kč, Menthol White / Látka Oxford URBANOIDE + 15 000 Kč, Rádio+6repro+dotyk.obraz.+Mirror Screen+navigace + 13 400 Kč, Elektr. sklopná vnější zp. zrcátka + 2 000 Kč, Elektrické ovládání zadních oken + 7 000 Kč, Pack úložné prostory + 4 000 Kč, Vyhřívaná sedadla + 8 000 Kč

Základní technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec

Objem: 1560 cm³

Výkon: 88 kW (120 koní) při 3500/min

Točivý moment: 285 Nm při 1750/min

Rychlost: 190 km/h

Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s

Spotřeba (město/mimo město/kombin.): 4,4/3,2/3,6 l/100 km

Rozměry: 3973 x 1739 x 1471 mm

Rozvor kol: 2538 mm

Zavazadlový prostor: 285/1152 l

Galerie