Peugeot 206+ 1.4i: číslo dvěstěšest žije

TEST: Jeden z letních týdnů loňského roku jsme strávili se starým a přece novým Peugeotem 206+. Malý a docela pohledný Francouz v sobě skrývá řadu kladných a samozřejmě také záporných vlastností. Velké rezervy tehdy byly v motorovém prostoru, agregát 1.1 byl jednoduše slabý. Dali jsme proto tomuto automobilu šanci na reparát, tentokrát se čtyřválcem o objemu 1.4 l.


Vydáno: 3.3.2010

Fakta mluví jednoznačně ve prospěch nedávno testované jedna-čtyřky. Má totiž o patnáct koní vyšší maximální výkon a o 26 Nm více točivého momentu. Jakkoli se tyto rozdíly nemusí zdát na první pohled příliš podstatné, opak je pravdou a my jsme si jich všimli doslova během prvních metrů jízdy.

Silnější=lepší

Motor je totiž o poznání živější, vždyť zrychlení z nuly na 100 km/h je o tři sekundy kratší. Během klidné jízdy se chová ovšem úplně stejně jako menší sourozenec. Pokud ho nebudete hnát do vysokých otáček, nic neuslyšíte. Rozdíl zaznamenáte při svižnějším rozjezdu, jakmile opustíte městskou zástavbu, při jízdě s plně zatíženým automobilem, nebo také při zastávce u čerpací stanice. Odpověď na tyto přednosti je naprosto jednoduchá. Malý agregát má totiž alespoň nějakou výkonovou rezervu, což se o prvně testované jednotce říci nedalo.

Pokud se vrátíme ke spotřebě, opět byste mohli namítat, že konečných devět litrů, které jsme z důvodu absence palubního počítače tentokrát vypočítali, není málo a že motor 1.1 byl dokonce úspornější. A měli byste pravdu, jenže obdobně jako u například před týdnem vydané Toyoty Prius platí také zde, že tuhá zima zcela jistě řekla k tomuto tématu své. Kdybychom měli oba automobily současně, pak se s vámi klidně vsadíme, že ten dnešní bude při běžném používání minimálně stejně žizniví.

1.1 pouze pro 3 dv.

Jenže i kdybyste naši sázku přijali, pak dvě nové stejné dvěstěšestky už neseženete. Nabídka byla totiž lehce pozměněna a menší čtyřválec se dodává pouze jako součást třídveřové verze a výbavy Urban. Pětidveřové testované provedení je dostupné s výbavou Trendy. Rozdíl v pořizovací ceně je ovšem nemalý, přesně řečeno se jedná o sumu 52 000 Kč.

Už minule jsme se pozastavovali nad tím, jak dlouho je model 206 na trhu. Věřte nebo ne, je tomu už více jak deset let a malý francouzský hatchback stále ne a ne odejít ze scény. Možná to je tím, že jeho design je jednoduše dokonalý  (ten, kdo má vzhled na svědomí by si za to zasloužil řád nějakého toho lva). Vůz se totiž stále líbí a nic na tom nezměnila ani černá barva.

Nebudeme se opakovat

Pokud vás model 206+ zajímá a chtěli byste se o něm dovědět ještě něco více, pak se stačí kouknout na první test nesoucí název “Peugeot 206+ 1.1: nekonečný příběh“. A pokud čekáte nějaké nové dojmy a poznatky, které jsme získali při druhém testu prakticky stejného automobilu, pak vás asi budeme muset zklamat.

Všechno už totiž bylo řečeno. Opět nás uchvátilo velmi hlasité centrální odemykání, opět jsme se potýkali s lacině vyhlížejícím plastovým interiérem a opět jsme museli svůj posaz přizpůsobovat této dvěstěšestce, protože volant není vůbec nastavitelný. Ale stejně jako minule musíme konstatovat, že cestování nakonec není zas tak špatné. Na městské projížďky to je skoro ideální automobil a díky lepšímu a o něco silnějšímu motoru se neztratí ani mimo město.

Ano, vůz je to celkově příjemný, hezký napohled a lacině vyhlížející uvnitř. Ostatně co jiného byste očekávali od automobilu, který přišel na trh před takovou dobou. To je právě důvod, proč mu tyto vlastnosti odpustíme a proč nebudeme podruhé do detailu rozebírat někdy až nevkusně obrovské ovladače a laciné materiály.

Cena?

Tak nějak se ovšem očekává, že cena bude vzhledem ke konstrukčnímu stáří více než příznivá. Vždyť za takhle dlouhou dobu prodeje už musí být všechny investice do vývoje a realizace dávno zpět. A jaká že je tedy ta cena? Vysoká a to tak, že skoro až nesmyslně vysoká. Už testovaná jedna-jednička byla vzhledem ke svému věku docela drahá, jedna-čtyřka se ovšem nebála jít ještě dál.

Základní třídveřové provedení s výbavou Urban stojí 217 900 Kč, dnes testovaná pětidveřová silnější varianta je o už zmíněných 52 000 Kč dražší. Pořizovací cena je tedy 269 900 Kč a to je vážně hodně. Na trhu najdeme spoustu konkurentů, kteří možná budou s motorem o podobném výkonu o něco dražší, ale skoro vždy převálcují Peugeot 206+ zpracováním a jízdními vlastnostmi. Aktuálně je velmi zajímavý doprodej staré generace Citroënu C3. S kompletní, a nutno podotknout, že bohatší výbavou, stojí 224 900 Kč. A jen tak mimochodem, v dané cenové relaci se dá pořídit také nová cé-trojka, která je svou kvalitou trochu někde jinde.

Co tedy říci závěrem? Peugeot 206+ 1.4 je celkem logicky lepší než verze s motorem o objemu 1.1 l. Opět se potvrdilo, že to je vůz stále ještě hezký a schopný určitou skupinu lidí oslovit. Říkáme tedy: “Ano, číslo dvěstěšest stále žije“. Otázkou ovšem zůstává, jak dlouho. V dnešní konkurenci nemá s touto pořizovací cenou šanci a to je také hlavní důvod, proč u nás svůj reparát nesložil.

Výsledná známka 3-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Malý, laciný a vůbec ne úsporný. Kdepak, napodruhé mne model 206+ nepřesvědčil. Určitě je jasné, že chladné počasí zde hrálo velkou roli, ale i tak mi přijde, že 9 litrů je vážně dost. Já osobně bych si tento vůz nekoupil. Raději bych asi zašel ke korejské konkurenci a vybral si nějakou tu í-dvacítku, která bude po všech stránkách lepší a určitě úspornější.
Dávám známku 3
Jana Jana: Já musím uznat, že se mi vůz líbí. Neřekla bych, že by byl vyloženě špatný a určitě bych neřekla, že je uvnitř nějak hrozný. Škoda té ceny, protože u konkurence dostanu za podobné peníze navíc úspornější motor a hlavně plnou bezpečnostní výbavu. Zde mi například chybělo ESP, což jsem na sněhu hodně cítila.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Zvenku pěkný, uvnitř starý. Takový je tento Peugeot. I když se musím přiznat, že původní tvář vozu slušela více, ani tohle vydání není špatné. Interiér je katastrofa. Doba pokročila a zde je to znát asi nejvíce. Vůbec nelze srovnávat toto se zmiňovanou a stylem oplývající novou cé-trojkou. Vůz se mi na pohled líbí, ale kvůli zastaralému interiéru bych si ho určitě nekoupila.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš:  Co k tomu říci? Silnější motor je samozřejmě lepší, ale nečekejte nějaké terno. Musím říci, že rozdíl mezi tímto a 1.4 VTi, který jsem měl možnost řídit o týden později v modelu 207 je až děsivý. Ale dobře, vůz bude zřejmě určen skupině zákazníků, kterým to je jedno. Já jsem během zasněženého testu nejvíce ocenil absenci ESP a dobře umístěnou ruční brzdu. Na zasněžených cestách byla hnedle i s tímto vozem velká zábava.
Dávám známku 3-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Dacia Sandero
Škoda Fabia
Hyundai i20

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení Trendy: 269 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  0 Kč

Celková cena: 269 900 Kč

Výbava

Airbag řidiče, spolujezdce, bezpečnostní pásy s pyrotechnickými předepínače, 3bodové pásy vzadu, ABS, REF, EVA, samočinná aktivace výstražných světlometů, posilovač řízení, 14“plechová kola + kryty Spa, denní světla, mlhové světlomety, tónovaná skla, centrální dálkově ovládané zamykání, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizace, otáčkoměr, zadní dělené sedadlo, rádio CD+4repro+ovládání na volantu, chromovaná koncovka výfuku.

Doplňková výbava

Peugeot 206+ 1.4 5 dv.
Objem motoru  1360 ccm
Maximální výkon  55 kW (77 k) / 5500 ot/min
Maximální točivý moment  120 Nm / 3400 ot/min
Převodovka  5stupňová manuální
Maximální rychlost  173 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  13,1 s
Udávaná spotřeba město  9,1 l / 100 km
Spotřeba mimo město  4,8 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  6,3 l / 100 km
Spotřeba během testu  9 l / 100 km
Provozní hmotnost  1027 kg
Délka / výška / šířka  3872 mm / 1444 mm / 1669 mm
Rozvor  2443 mm
Zavazadelník / po sklopení  245 l / 1130 l

 

Galerie