Peugeot 107 1.0 12V: kolínský rohlík

TEST: Na rozdíl od obludných aut typu SUV nemají mini-vozy o zákazníky nouzi, a tak se jich nakonec celosvětový nedostatek kupujících vlastně netýká. Prodávají se totiž jak rohlíky a jeden takový rohlík z kolínské pekárny jsme řádně otestovali ve městě, mimo město, na parkovišti nebo na dálnici. Jaký byl?


Vydáno: 15.5.2009

Nejmenší z nabídky Peugeotu prodělal před časem spolu se svými sourozenci facelift. Jednoznačně nejmarkantnější změnou je nově tvarovaný nárazník. S malinkatou stosedmičkou jsme už jezdili po kolínské testovací dráze, takže to pro nás nebylo až tak překvapivé shledání. Pravdou ale zůstává, že nový výraz vzbuzuje rozporuplné reakce.

Určeno do města?

Ať se vám příď líbí nebo nelíbí, jedno je jisté. Na městský provoz plný strkanic a nejrůznějších manévrů se v tomto případě zřejmě poněkud zapomnělo. Přední nárazník sice propůjčuje vozu tvář naštvaného prcka, ale je až příliš nízký. Běžný obrubník už představuje překážku. Chromová lišta vypadá velmi pěkně, ale pokud budete parkovat stylem takříkajíc „nárazník na nárazník“, auto se opře právě o ni.

Můžete namítnout, že to jsou pouze detaily, ale u automobilu určeného především pro městský provoz, bych to označil spíše za překvapivé skutečnosti. Prohlídka vozu z ostatních stran už neodhalí nic nového. Zajímavé bylo, že mnoho lidí si na první pohled nevšimlo, že má automobil také druhý pár dveří. Z boku vyniknou malá kola natěsnaná do rohů karoserie. Zadní část pak odhalí otevíratelné okno namísto klasických pátých dveří.

Máme rádi plast

Nebýt toho drsného předního nárazníku, vypadá vůz roztomile a skoro až křehce. Tento dojem se vám potvrdí při prvním otevřením dveří. Jsou totiž velmi lehké. U zadního páru to je znát ještě víc. Interiér je složen skutečně z levných plastů, ale není se čemu divit. Vždyť je Peugeot 107 prezentován jako malé a dostupné auto. Nakonec se sice ukázalo, že to není tak úplně pravda, ale nepředbíhejme.

Jak už bylo řečeno, všude najdeme plast. Tedy, skoro všude, protože dobrá polovina dveří je v provedení holý kov. Palubní deska je jeden velký kus plastu. V naší „luxusní“ verzi z ní v místech před řidičem trčel nadstandardní otáčkoměr. Středový panel je jak jinak než plastový a má docela líbivé tvary.

Přestože se jedná o dostupný a jednoduchý vůz, neodpustím si kritiku na adresu ovladačů ventilace. Nevzpomínám si, že jsem za svou éru motoristického novináře viděl laciněji vyhlížející provedení. Stejně tak i příplatková elektrická okna se se svým ovladačem umístěným na bouli ve dveřích také příliš nevytáhla.

Skromně, ale skoro pohodlně

Naopak chválu si zaslouží sedačky. Pravda, jsou dosti ploché a v zatáčkách vás nepodrží skoro vůbec. To nám ale v tomto případě vůbec nevadí. Velmi dobře se v nich totiž sedí, jsou příjemně tuhé a hlavně výborně tvarované. Zadní lavice je absolutně rovná, ale cestující vzadu nemusí mít obavy. Budou totiž sedět vedle sebe tak blízko, že se stejně nemohou posouvat ze strany na stranu. Díky tenkým předním opěradlům je zde překvapivě docela slušná nabídka prostoru v oblasti kolen. Kolem hlavy to už tak slavné není. Vyšší postavy budou beznadějně tlačit hlavou do stropu.

Že je Peugeot 107 zaměřen spíše na praktickou stránku věci, dokazuje přítomnost dostatečného množství odkládacích prostorů. Škoda, že uzavíratelné není vůbec nic. I když, zapomněl jsem na uzavíratelný odkládací prostor za druhou řadou sedadel. Kufr je totiž velmi malý, a tak ho můžeme s klidným svědomím označit za další z míst, kam lze nějaké ty věci odložit. Znovu připomínám, že to u vozu této kategorie není negativní vlastnost, ale prostě a jednoduše fakt.

Tři válce nestačí? Ale ano

Jako zajímavá se ukázala tříválcová pohonná jednotka. Poté, co z nabídky vypadla dieselová jedna-čtyřka, to je jediná dostupná motorizace. Jedná se o řadový zážehový motor využívající čtyři ventily na válec a technologii variabilního časování ventilů VVT-i. Jeho maximální hodnoty sice nejsou nijak oslnivé, ale pro vůz s hmotností necelých 900 kg jsou naprosto dostatečné.

Motor nemá nejmenšího problému s vysokými otáčkami. Vždyť maximální výkon leží až u 6000 rpm. Automobil se nakonec ukázal jako docela zábavný a svižný. Kdo se nebude bát točit motor až takhle vysoko, může být překvapen, jak umí být tohle malé vozítko rychlé. Na dálnici se také neztratí. Pokořit dálniční limit není žádný problém, ale nakonec se přeci jen zcela logicky projeví úzká kola a nízká hmotnost. Vůz tak ztrácí onu jistotu, se kterou se umí pohybovat po městě.

Silný posilovač, slabá převodovka

Městský provoz je totiž priorita a odpovídá tomu také řízení. Posilovač je samozřejmě velmi silný a o tom, že by se vám do malého volantu (za kterým je těsně umístěn jeden jediný sdružený přístroj), dostávaly od kol nějaké informace, nemůže být vůbec řeč. Ale komu to vadí?! Parkovaní je vyloženě zábavné. A to je hlavní!

Škoda docela nepřesného řazení. Pětistupňová manuální převodovka je vybavena slušnými vůlemi, a tak i po týdnu jsem místo jedničky zařadil trojku. Když nad tím tak přemýšlím, tak právě převodovka je věc, která mi na celém automobilu vadila vůbec nejvíce. Charakteristiky jako gumová, s dlouhými dráhami, nepřesná a podobně jsou zde zcela na místě.

Tolik?!

Po prohledání ceníku jsem ale musel svůj názor změnit. Největším problémem testovaného automobilu je cena. Naše verze byla vybavena vůbec nejvíce, jak to jen šlo a podle toho také narostla cena do odvážné velikosti. Pokud zvolíte automatickou převodovku, můžete se dostat ještě o něco výše. Tak schválně, kolik si myslíte, že to tak asi bude?

Stejnou otázku jsem pokládal kde komu během testu v jednom kuse. Názory se lišily. Nejčastější tip zněl něco málo přes dvě stě tisíc. Jenže ono to není něco málo přes dvě stě, ale něco málo pod tři sta. I přes bohatou výbavu to je číslo velmi odvážné.

Zvlášť když se zákazník zamyslí, co si za stejný obnos peněz může pořídit. A výběr to není úplně chudý. Můžeme začít například Dacií Sandero, která se svým dieselovým motorem nabídne stejnou spotřebu jako tříválcový Peugeot. A pokračuje to Hyundaiem i10 nebo i20, Suzuki Splash (resp. Opel Agila) nebo třeba nějakým tím Chevroletem. Většina soupeřů přitom nabídne obdobnou výbavu a více prostoru.

Testovaná verze zřejmě nebude tou nejprodávanější. Základní sazba leží o poznání níže (214 900 Kč) a také proto se tyto malé vozy i přes nátlak krize vesele prodávají.

Peugeot 107 své kvality odhalí především ve městě. Je malý, otočí se na pětníku, zaparkuje všude a za své služby nepožaduje přehnanou porci paliva. Ale ta cena, ta cena…

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jako městský automobil to je jistě zajímavá věc. Musím uznat, že pohyb po české metropoli byla zábava, vše ale kazí ta cena. Ona totiž i ta základní je poměrně vysoká. Já bych jednoznačně sáhnul po Dacii Sandero, kterou jsme tu před časem měli. Za stejné peníze dostanu téměř po všech stránkách lepší vůz.
Dávám známku 3
Jana Jana: Pro ženu to je ideální automobil. Při parkování jsem nejvíce ocenila, že pokud se trochu natáhnete, vidíte z místa řidiče téměř až na zadní nárazník. Osobně bych si na něj zvykla velmi rychle. Musím ovšem uznat, že by toto auto mělo stát o něco méně.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Peugeot 107 má stejně charakteristický design jako ostatní modely. Nemůžu si ale pomoci, v tomto případě to francouzští tvůrci přehnali. Jak Aygo, tak C1 se povedly daleko více. Uvnitř jsem byla překvapena tím, jak se dá zpracovat levný interiér. Je sice na první pohled laciný, ale hezky ztvárněný.
Dávám známku 2
Tomáš Tomáš: Litrový motůrek je snaživý a co je velmi vtipné, že z výfuku jde zvuk, jako by pod kapotou byl nějaký hrozný silák. Jezdit se dá s Peugeotem 107 opravdu zábavně, v zatáčkách se hodně naklání, ale drží. Pozor na vyjeté koleje, ty totiž umí s lehkým vozem hodně zacvičit.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Trendy: 244 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  34 800 Kč

Celková cena: 279 700 Kč

Výbava

Airbag řidiče, airbag spolujezdce (s možností vypnutí), ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, posilovač řízení + výškově nastavitelný volant, centrální zamykání + radiové dálkové ovládání, elektrické ovládání předních oken, audiosystém RD3 + CD přehrávač + 2 reproduktory.

Doplňková výbava

Manuální klimatizace s pylovým filtrem (25.000,-Kč), otáčkoměr (1.800,-Kč), metalický lak (8.000,-Kč).

Peugeot 107 1.0 12V Trendy 5D
Objem motoru  998 ccm
Maximální výkon  50 kW (68 k) / 6000 rpm
Maximální výkon (měřený)
 52,5 kW / 6067 rpm
Maximální točivý moment  93 Nm / 3600 rpm
Maximální točivý moment (měřený)  89 Nm / 3676 rpm
Převodovka  5stupňová manální
Maximální rychlost  157 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  13,7 s
Udávaná spotřeba město  5,5 l / 100 km
Spotřeba mimo město  3,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  4,5 l / 100 km
Spotřeba během testu  4,8 l / 100 km
Provozní hmotnost  880 kg
Délka / výška / šířka  3430 mm / 1470 mm / 1630 mm
Rozvor  2340 mm
Zavazadelník / po sklopení  199 l / 751 l

 

Galerie