Parkovací zóny na Ládví jsou logický nesmysl. Z prostého důvodu: je to sídliště a kapacita parkovišť je nedostatečná i pro lidi, co tam bydlí. Placené stání tak nic nevyřeší, obyvatelé budou zbytečně platit 600 korun (případně 1200 korun) ročně a nic za to nedostanou.
Když jsme v roce 2013 v koalici na Praze 8 připomínkovali magistrátní návrhy rozšíření zón placeného stání, domluvili jsme se s hlavním městem, že na Ládví nebudou. Nemělo by to žádnou logiku.
Platit a nezaparkovat
Po volbách se ale leccos změnilo. Vedení Prahy 8 na logiku kašle a tak se rozhodlo, že obyvatelům Ládví zdaní auto částkou 600 Kč (respektive 1200 Kč na celou městskou část) ročně, a ještě jim omezí návštěvy i řemeslníky. Navíc v hodně rozsáhlém prostoru, od Žernosecké až po kraj Libně, takže z toho MČ vybere docela dost peněz, a městská policie bude mít pořád kde odtahovat. Zaparkovat to ale stejně nikomu nepomůže.
Zatímco v širším centru, kde si lidi odstaví auto, když jedou do centra (třeba v Karlíně, na Smíchově nebo na Kulaťáku), má regulace parkování nějaký smysl, na sídlišti jako je Ládví nevyřeší vůbec nic. Mezi paneláky prostě chybí místo.
Stačí se podívat, jak se tu parkuje večer, když jsou všichni obyvatelé doma: zatímco v Karlíně to není velký problém, na sídlištích nenajdete místo ani náhodou. To se netýká jen Ládví, ale všech velkých sídlišť v Praze. Množství parkovacích míst prostě odpovídá době, kdy byly stavěny, a to bylo o dost míň, než 1-2 auta na byt, jako dnes.
Řešení? Parkovací domy a P+R
Parkování na sídlištích na kraji Prahy tak vyřeší jedině navýšení kapacity parkovacích míst, ne regulace těch stávajících. Pro dobrý příklad nemusíme z Kobylis chodit daleko. Na sousedním Proseku staví Praha 9 parkovací dům, který poskytne P+R parkoviště, levné parkování rezidentům i kapacitu pro návštěvníky. Elegantní řešení.
Třeba se to jednou povede i v Praze 8. Do té doby budou ale muset obyvatelé Ládví platit za parkování, a pak stejně po večerech kroužit a nenacházet. Jen se nebudou rozčilovat zadarmo.
Autor v letech 2013-2014 vedl Odbor dopravy na MČ Praha 8
Text: Martin Jedlička
Foto: archiv