Pneumatika je z hlediska bezpečnosti jedním z nejdůležitějších prvků. Technická norma ji definuje jako plášť (s duší a vložkou) namontovaný na ráfku a naplněný tlakovým médiem. Samotný plášť, nebo-li vnější pružná část pneumatiky, zajišťuje styk s vozovkou a zároveň dosedá na ráfek.
Pneumatika musí plnit celou řadu důležitých úkolů. Jmenujme například nesení tíhy vozidla, přenos veškerých sil, nesmí být hlučná a mít velký valivý odpor, musí dostatečně odvádět vodu, samozřejmě musí být spolehlivá, odolná proti průrazu a v neposlední řadě také lehká a levná. Důvodů, proč se nevyplatí šetřit na pneumatikách je ještě daleko více, ale myslíme si, že každému jsou zcela jasné.
Klasickou slovní hříčkou je výraz, že “disky kol jsou obuty..“, což je naprosto výstižné. Stejně jako lidi, i každý automobil musí mít vhodnou obuv a těch je spousta druhů. Obdobně jako u lidské obuvi, i ta motoristická má svá čísla a jiné symboly nebo výrazy. V následujícím přehledu byste měli najít všechno podstatné, co tyto údaje znamenají.
ZÁKLADNÍ OZNAČENÍ: např. 205 / 55 R16 91 V
205 = jmenovitá šířka pneumatiky udávaná v milimetrech
55 = profilové číslo. To nám říká, kolik procent z šířky pneu zabírá výška. Tedy v tomto případě víme, že výška pneu je 55% ze šířky, tj. 112,7 mm.
R = označení konstrukce pneumatiky (radiální)
B = šířka pneumatiky
H = výška pneumatiky
16 = průměr ráfku v palcích
91 = index nosnosti (LI)
V = rychlostní kategorie (SS)
Index nosnosti – Load Index
Toto číslo nám udává maximální možné zatížení pneumatiky s ohledem na maximální rychlost, která je určena příslušnou kategorií.
Kategorie rychlosti – Speed Symbol
SS udává maximální rychlost, při které pneumatika může bezpečně pracovat. Je to rychlost, kdy plášť je schopen nést maximální možnou váhu udanou indexem LI.
DALŠÍ ÚDAJE
1 – ochranná známka, název a sídlo výrobce
1a – obchodní označení výrobce
2 – rozměr pláště
3 – index nosnosti a katg. Rychlosti
4 – vzorek, označení dezénu
5 – Radial – radiální konstrukce kostry pneumatiky, může být také diagonální
STEEL – nárazník pneumatiky je vyroben z ocelových kordů, případné ozn.
ALL STEEL signalizuje to, že je z kovových kordů vyroben nárazník i kostra.
TUBELESS – označení pro bezdušové pneumatiky.
TUBE TYPE = pneumatiky s duší
6 – označení a pořadové číslo formy
7 – maximální nosnost pláště v kg (lbs) a maximální dovolené huštění pneu v kPa (psi)
8 – DOT – Department of Transport
HW – kód výrobce
FB – kód rozměru
Datum výroby: 10. týden roku 2003 (03). Výroba provedená v roce 1990 – 1999 se označuje pouze jedním číslem. Například 8 = 1998
9 – složení pláště v oblasti boku a koruny
SIDEWALL 1PL RAYON = jedna vložka RAYON v oblasti boku
TREAD AREA = oblast koruny
10 – E8 = homologační znak a číslo země
11 – odolnost běhounu proti opotřebení v procentech
12 – velikost součinitele adheze, který se měří na mokrém asfaltu a mokrém betonu. Označuje se písmeny A, B, C. Písmeno A znamená nejvyšší hodnotu adheze a označuje se jako TRACTION A.
13 – odolnost proti dynamické únavě. Označuje se jako TEMPERATURE A, B, C. Nejvyšší odolnost má stupeň A.
14 – indikátor opotřebení (Tread Wear Indicators – TWI)
OSTATNÍ OZNAČENÍ
M + S = Mud and Snow (bláto a sníh) je označení pro zimní pneumatiky
A/T = All Terrain Pneu
AW = All Weather – celoroční pneumatiky
MO = homologace pro Mercedes – Benz
NO = homologace pro Porsche
* = homologace pro BMW
REGROOVABLE = označení pro pneumatiky, u kterých lze v případě, že hloubka dezénu klesne na 3 – 4 mm jej prořezat a pneumatiky dále používat.
Pneumatik typu runflat
RFT = Bridgestone
SSR = Continental
DSST = Dunlop
ROF = Goodyear
R / F = Pirelli