Obecní policie Vestec a radar Ramer 10C

Po představení městské policie Černošice v minulém článku přichází na řadu obecní policie Vestec. Pokud by někdo čekal špatně vybavenou vesnickou policii, tak se hluboce mýlí – OP Vestec je vybavena modernější technikou nejen než jednotka v Černošicích, ale i než MP Praha. V následujícím článku se Vám pokusíme jejich výbavu i práci přiblížit.

Vydáno: 23.6.2013

 

Obecní policie Vestec je horkou novinkou. Vznikla proto, že starostům Vestce a okolních obcí přestala dostačovat péče ze strany černošické městské policie. Zahájila činnost dne 1. června 2013 a je tak nováčkem mezi obecními policiemi.

To se ovšem nedá říct o strážnících, to jsou zkušení profesionálové. Výjimkou nejsou ani muži, kteří slouží již 18 let. Díky dlouholetým zkušenostem se tak ve Vestci podařilo v průběhu ¾ roku zařídit vše potřebné pro vznik moderní a profesionální obecní policie.

 

 

Škoda Superb 3.6 FSI V6 4×4 + měřič rychlosti Ramer 10C

 

Jestliže u černošické městské policie jsme se pozastavovali nad nákupem poměrně výkonné Škody Octavie 1.8 TSI, tak v případě Vestce se může na první pohled zdát nákup vozidla s motorem 3.6 FSI V6 za přešlap téměř apokalyptických rozměrů. Avšak není tomu tak. V okolí Vestce totiž bydlí mnoho podnikatelů se silnými vozy, kteří si silnice a ulice v obci pletou se závodní dráhou a právě jen respekt vzbuzující vozidlo se silným motorem dokáže ukrotit jejich vášně.

 

Přilehlé průmyslové objekty navíc lákají různé zloděje nebo gangy a není nic, co by více naštvalo, než mít to štěstí a přistihnout zloděje při činu a následně proti nim nemít šanci například s Fabií 1.4 LPG jako tomu bylo ve Vestci v minulosti.

 

 

Zabudovaný měřič rychlosti Ramer 10C je pak opravdu kvalitní volbou s mnohem větším komfortem pro obsluhu než u předchozí verze nazvané Ramer AD9. Tento moderní výrobek z firmy Ramet Kunovice můžete potkat například i v loni zakoupených policejních passatech.

 

Součástí je například velmi lehký ovládací tablet, který s radarem komunikuje prostřednictvím technologie Wi-Fi. Velmi příjemný je určitě i hlasový výstup, kdy je obsluha o konkrétní rychlosti informována automatickým přečtením této rychlosti nahlas.

 

 

Tím ovšem speciální výbava tohoto vozidla nekončí, ba právě naopak. V zavazadlovém prostoru vozidla se mimo jiné nachází kufr s laserovým měřičem rychlosti TruCAM, tester přítomnosti alkoholu v dechu Dräger, příruční defibrilátor, záchranářská taška umožňující ošetření dvaceti osob, sada bateriových magnetických majáků pro označení místa nehody a dva hasící přístroje.

 

Vzhledem k rozsáhlé zdravotnické výbavě (a samozřejmě i kvalitnímu zdravotnického výcviku) není divu, že se aktivně jedná o zařazení OP Vestec a jejích vozidel nejenom do Integrovaného záchranného systému (IZS), ale i mezi vozidla Zdravotnické záchranné služby Středočeského kraje.

 

 

Ve vozidle je dále jedna přední a jedna zadní FullHD kamera s úhlem záběru 180° (další stejnou kameru pak má každý strážník připnutou na sobě). Na střeše je pak umístěna majáková rampa, jejíž ledkové stroboskopy jsou výborně viditelné i za silného slunce a která obsahuje i bílé vysocesvítivé LED třetí generace sloužící jako pátrací světlomety (volitelně umožnují osvit do všech čtyř stran od vozidla), které strážnici oceňují zejména při kontrolách již zmiňovaných průmyslových objektů.

 

 

Dále má obecní policie ve výbavě i Škodu Yeti 2.0 TDI 4×4, která se již stihla osvědčit v době letošních povodní při nasazení v chatové oblasti Jarov, která je částí obce Dolní Břežany. Co se výbavy týče, Yeti sice nemá zabudovaný radar, jinak je vybavení prakticky totožné s vybavením Superbu.

 

Kde je můžete potkat?
Již podle názvu je jasné, že jejich domovským působištěm je Vestec. Avšak OP Vestec po MP Černošice převzala výkon činnosti i v okolních obcích, tedy ve Zlatníkách-Hodkovicích, Ohrobci a Dolních Břežanech (včetně částí obce Dolní Břežany – Jarov a Lhota). Vzhledem k blízkosti jednotlivých obcí pak není problémem je v rámci hlídkové činnosti všechny projíždět.

 

Měření rychlosti opravdu není jedinou činností
Stejně jako u jiných obecních a městských policií i ve Vestci je základem hlídková činnost. Na rozdíl od Černošic zde není takovým problémem parkování, takže se strážníci mohou soustředit na udržování veřejného pořádku, k čemuž jim pomáhá i modernizovaný kamerový systém, různě rozmisťované fotopasti nebo statistické radary.

 

Základ je ovšem v projíždění obcemi a to jak vozidlem, tak na kole (OP Vestec má ve výbavě tři). Při kontrole uzavřeného Břežanského údolí například narážíme na vozidlo v protisměru a tak okamžitě vyrážíme za ním.

 

 

 

 

Rozmáhajícím se problémem, který je třeba řešit, je například pytláctví nebo krádeže vozidel. Proti pytláctví je možné nasadit například zmiňované fotopasti a důsledně hlídkovat v rizikových lokalitách. Co se týče kradených vozidel, tak OP Vestec jedná s Policií České republiky o připojení k registru kradených vozidel.

 

Ve Vestci ovšem nezapomínají ani na nejzranitelnější členy společnosti a tak se plánuje spuštění systému nouzových tlačítek vybavených GSM a GPS, která by dostávaly školou povinné děti a důchodci. V případě nouze by stačilo zmáčknout tlačítko a na místo by se okamžitě rozjela hlídka.

 

Měření rychlosti samozřejmě také probíhá a to většinou průběžným způsobem, kdy hlídka při hlídkové činnosti zapíná radar při vjetí na předem vytipované a schválené komunikace. Často tak dochází k měření protijedoucích vozidel za jízdy. Tento způsob je výhodný v tom, že se řidiči nestačí varovat a žádný řidič si tak nemůže být dopředu jistý, že zrovna není měřen.

 

 

Občas ovšem samozřejmě dochází i k měření z místa a pak jsou měřeny oba směry. Ve většině případů pak hned za přestupcem vyjíždí vozidlo s radarem, někdy však může řidiče stavět druhá hlídka. Pěkná technická specialita je i možnost nechat Superb s radarem zaparkovaný bez obsluhy a strážníci mohou stát o kus dál s již zmiňovaným wi-fi tabletem.

 

 

Vedoucí obecní policie strážník Vočka je přesvědčen, že výrazné zbarvení a obdivuhodný výkon služebního Superbu vzbuzuje dostatečný respekt a prý již sleduje významné zklidnění řidičů v lokalitě. Ovšem pouze na pocity se nespoléhá a tak jsou v jednotlivých obcích umístěné statistické radary a na základě jejich dat může zhodnotit úspěšnost prevence a případně upravit strategii měření rychlosti.

 

A že někdy jsou data ze statistického radaru alarmující! Například v období od 26.1. do 3.2. překročilo na Vídeňské ulici ve Vestci rychlost více než 50% ze všech projíždějících vozidel. A za tak krátkou dobu se našlo i 440 řidičů, kteří na padesátce jeli více než devadesátikilometrovou rychlostí.

 

Strážníci se neobávají ani řidičů s radarovými detektory. Proti nim mohou použít jak laserový TruCAM, tak i malou lest s mikrovlnným radarem Ramer 10C. Jde o novinku firmy Ramet Kunovice, kdy radar po změření vozidla, které překročilo rychlost automaticky vypne radarovou hlavu, čímž přestane radar vysílat rádiové vlny a znemožňuje tak lokalizaci pomocí pasivního radarového detektoru. Vysílat začne až po opětovné aktivaci měření rychlosti vozidel.

 

Závěrem nezbývá než si postesknout, že nejsou všechny obecní a městské policie na této úrovni a to jak technickým vybavením, tak i zápalem strážníků pro svoji práci.

 

Video z dopolední hlídkové činnosti

 

 

Text, foto a video: Robert Honc
Snímek z radaru: OP Vestec

Galerie