TEST: Když slyším název automobilky Nissan, vybavím si dvě kategorie, v nichž byl tento výrobce vždy dobrý – nekompromisní sporťáky a poctivé terénní vozy. Přestože japonská automobilka dnes pokrývá celou škálu kategorií aut, tyto zmíněné mi na mysli zůstávají stále. Klasického zástupce té terénní skupiny, Nissan Pathfinder, jsem podrobil redakčnímu testu.
Vydáno: 2.10.2008
Když jsem se projel Nissanem Murano, rozměrným SUV japonské automobilky, žasl jsem nad jeho velikostí a ani ve snu mne nenapadlo, že by nějaké auto s logem Nissan mohlo působit větším dojmem. Jak jsem se ale mýlil jsem pochopil až ve chvíli, kdy jsem stanul vedle Nissanu Pathfinder.
Nissan Pathfinder je samozřejmě zcela jiné auto – i přes použití moderní techniky nepůsobí luxusně jako Murano a spíše než silniční SUV je to terénní off-road. Na silnici působí monumentálně a svou velikostí budí respekt, na čemž má kromě fyzické velikosti bezpochyby zásluhu i povedený design.
Terénní obr
Existuje jedna poučka, která říká, že pořádné auto je vám buď po pás a nebo je vyšší než vy. Pathfinder samozřejmě splňuje tu druhou možnost a navíc přidává pohon zadních kol nebo 4×4, což jsou další znaky pořádného auta.
Design Pathfindera už není zrovna nejnovější kreace z per japonských návrhářů a z aktuální designové koncepce automobilky dramaticky vyčnívá. Na druhou stranu ale k off-roadu patří hrdá konstrukce, která dává jasně najevo, že se jen tak něčeho nezalekne. Navíc je potřeba připočíst jeho vzhledu k dobru nadčasovost, protože i po letech vypadá Pathfinder důstojně a zaujme.
Současně jeho vizuální masivnost dokonale vystihuje pocity, které jsem nabyl a které popisuji níže. Nissan Pathfinder je takový Land Rover z východu, a to v nejlepším smyslu tohoto přirovnání.
Jistota v kabině
Usednete-li za volant, pocity z exteriéru se ještě umocní. Toto není žádný superluxusní vůz, spíš pracovní nástroj pro toho, kdo opravdu jezdí do terénu. Jednoduché pojetí interiéru ale působí i vypadá dobře, i když plastovost vám možná na okamžik připomene dodávku.
Vše ale má své opodstatnění. Pathfinder je prostě auto pro velké chlapy, kteří potřebují off-road proto, že občas opravdu zavítají do terénu. Proto celá přístrojová deska sestává z tvrdých, už na první pohled velmi odolných plastů, které nerozhází trocha bláta, a ovladače, volant a zkrátka celá kabina působí dojmem velmi bytelného téměř nerozbitného bunkru.
Testovaný kousek měl najeto už čtyřicet tisíc kilometrů a byla na něm znát jistá opotřebovanost – novináři jej evidentně nešetřili a sem tam na něm byl k nalezení škrábanec nebo se cosi loupalo. Přesto ale plasty nevykazovaly známky nějakého rozpadání, ba naopak. Všechno drželo při sobě přesně tak, jak bych od pracovního auta čekal.
Komfortně do terénuJízdní komfort odpovídá všemu ostatnímu, co se dá o Pathfinderu napsat. Na luxus milionářských SUV v kůži a dřevě tedy rovnou zapomeňte. Přesto bych si ale netroufl tvrdit, že pasažérům Pathfinder neposkytuje pohodlí. Sedačky jsou pohodlné, místa je všude požehnaně a i když poctivý naftový motor předvádí poměrně hlučný chod, je kabina velmi dobře odhlučněna.
Vedle toho ani v tomto případě Nissan neváhal a do terénního auta zakomponoval všechny možné výdobytky moderní technologie. Za volantem Pathfinderu jsem se tedy mohl nechat rozmazlovat navigací (byť už dnes její program působí trochu archaicky), tempomatem, automatickou klimatizací, vyhříváním sedaček nebo audiosoustavou s měničem pro šest CD.
Rozhraní palubního počítače má mimochodem i přes své evidentní stáří vynikající design a bezklíčové zamykání / startování u tohoto auta – jako u jednoho z mála z těch, s nimiž jsem se setkal – opravdu spolehlivě a bezproblémově funguje.
Síla nafty
Dvouapůllitrový naftový čtyřválec překvapivě dává Pathfinderu dostatek síly na téměř všechny řidičovy požadavky. Při jízdě statečně pohybuje s více než dvoutunovým kolosem (a v případě plného naložení téměř třítunovým) a chrabře zápasí i s fyzikou aerodynamiky, která hraje proti němu. Výsledek je na tak velké auto dosti slušný – z nuly na sto kilometrů za hodinu Pathfinder zrychlí za 11,5 sekundy a maximální rychlost podle tabulek je 174 km/h.
Na obě tyto hodnoty můžete ale rovnou zapomenout, protože sprint prostě není to, k čemu byl tento vůz postaven a maximální rychlostí by s ním jezdil jen blázen, protože povolená sto třicítka je pro jízdu na dálnici v Pathfinderu tak akorát.
Při rychlostech nad 130 km/h už ztrácí jinak velmi slušnou jistotu na silnici a má tendenci trochu plavat. Nikdo by po něm ani nemohl chtít víc – tohle není auto na rychlou nebo sportovní jízdu. Proto mu sluší i relativně měkce naladěný podvozek.
Za zmínku stojí také manuální převodovka. Sice není kdovíjak přesná, ale na druhou stranu poskytuje šest stupňů, takže ani spotřeba nešplhá do nijak závratných výšek. Navíc je jasnou volbou vedle automatu, který motor velmi brzdí a zásadně zvyšuje spotřebu.
Ovládání terénuPro volbu jízdních režimů Nissan použil systém All Mode, který pochází z X-Trailu. Ovládá se otočným ovladačem a umožňuje navolit čtyři jízdní režimy. Pro běžný provoz stačí pohon zadních kol 2WD, pro jízdu v dešti nebo na sněhu je vhodná poloha AUTO.
Pro jízdu do terénu je zde volba 4H, která znamená, že síla bude rovnoměrně rozdělena mezi obě nápravy. Překonávání náročnějších terénních překážek usnadní poslední volba na voliči označená jako 4LO, pod níž se skrývá redukovaný převod.
Svalnatý pracant
Pathfindera jsme během testu nejednou potrápili v lehkém až středně těžkém terénu a přestože jsme si chvílemi nebrali servítky, Pathfinder ani na okamžik nezaváhal a nerovnosti překonával bez mrknutí oka.
A to nemluvím jen o jeho terénních schopnostech, ale i o pocitu, že pod sebou máte kus poctivého auta, které jen tak nějaký hrbol nerozhází. Pokud totiž vjedete do terénu s nějakým komfortním a drahým SUV, možná vás také překvapí svými schopnostmi leckterou nástrahu zdolat, ale od začátku do konce budete trnout, že poškrábete podvozek nebo utrhnete kolo.
U Pathfindera nic takového nehrozí. U něj víte, že pod vámi drží a nepustí hromada poctivého železa. A tento pocit působí jak z odolného interiéru, tak z jízdy po zoraném poli.
Bytelný, robustní, nerozbitný – to jsou slova, která ve mne Nissan Pathfinder evokoval celý týden našeho společného života.
Pathfinder na mne působil jako opravdový mezek vhodný pro náročnou práci (stejně tak jako jeho sourozenec Navara s karoserií pick-up, pokud potřebujete vozit rozměrnější předměty). Troufnete si s ním i tam, kde by luxusní SUV zůstávalo bezradné, i když na silnici by možná předvedlo více. Ale na druhou stranu se nemusíte bát kdejakého škrábance.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Nissan Pathfinder – ztělesnění ideálního automobilu pro člověka, který chce vozit hodně lidí a zavazadel a to velice pohodlně. Sem se vešlo sedm sedadel a rovná plocha po sklopení zadních řad vytvořila dva tisíce litrů. Na druhou stranu já do terénu zase tak moc nejezdím, tak asi nejsem pro tak úzce cílené auto ideální zájemce. Dávám známku 1- |
![]() |
Jana: No já tedy nevím. Napoprvé Pathfinder ani nezískal v crashtestu oslňující hodnocení, ale to snad už Japonci napravili. Šest airbagů a robustnost hovoří lépe. Desetilitrová spotřeba ještě jde na tak velké auto. Nejhorší je ale ta pořizovací cena skoro milion a půl, protože za ty peníze se dá koupit daleko prestižnější SUV. Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Tento terénní vůz vypadá celkem obstojně, když se na něj díváte zvenku. Impozantní velikost se mi líbí. Ale v kabině mne tedy zklamal, a to hodně – samé tvrdé plasty, nenápaditý design, evidentní zastaralost… Škoda že si pánové z Nissanu tak zkazili reputaci tím interiérem. Dávám známku 3 |
![]() |
Tomáš: Ne, sportovní výkony nečekejte, i když motor je ještě zkousnutelný při velikosti a hmotnosti auta. Ale všechno ostatní hraje přímo proti ostré jízdě. Na druhou stranu mám slabost pro terénní vozy, a Pathfinder zvládne v bahně nebo na poli mnohé, i když úplný off-road to tedy ještě není. Tak nevím… Je to takový balancující kompromis s odřenýma ušima. Dávám známku 2- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Pathfinder 2.5 dCi: 1.354.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 87.000,- Kč
Celková cena: 1.441.000,- Kč
Výbava: šestistupňová převodovka, pohon všech kol ALL-MODE s redukční převodovkou, ESP, ABS + EBD + brzdový asistent, 7 sedadel, 6 airbagů, aktivní opěrky hlavy, třízónová klimatizace, tempomat, palubní počítač, kožené čalounění vč. volantu a řadící páky, samozatmívací zpětné zrcátko s kompasem, el. ovládaní všech oken, keyless entry, imobilizér, alarm, bederní opěrka řidiče, sedadlo spolujezdce sklopné do roviny, vyhřívaná a el. ovládaná přední sedadla, zadní sedadlo dělené 40 : 20 : 40 s loketní opěrkou, ISOFIX, 4x zásuvka na 12 V, zatmavené zasklení zadní půlky vozu, samostatně otevíratelné sklo v zadních dveřích, el. ovládané střešní okno, bi-xenonové světlomety se senzorem, mlhovky, dešťový senzor, sklopná vnější zpětná zrcátka, kola z lehké slitiny 17“, měnič na 6 CD s ovládáním na volantu + 6 repro
Doplňková výbava: IT Pack: DVD navigační systém Birdview, HF s Bluetooth, zadní barevná parkovací kamera, prémiový audiosystém s mp3 (+87.000)
NISSAN PATHFINDER 2.5 dCi |
|
Objem motoru | 2488 cm³ |
Maximální výkon | 128 kW (174 k) při 4000 ot./min. |
Maximální točivý moment | 403 Nm při 2000 ot./min. |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 174 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,5 s |
Udávaná spotřeba město | 11,5 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 7,6/ l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 9,1 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 9,8 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost | 2160 kg |
Délka / výška / šířka | 4740 / 1783 / 1850 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 515 / 2091 l |