Nebezpečné silnice v České republice

Riziková mapa silnic ČR

Předkládaná mapa zobrazuje míru rizika, že se účastník silničního provozu stane součástí nehody se smrtelným nebo vážným zraněním. Hovoříme tedy o tak zvaném individuálním riziku zjištěném s pomocí relativní nehodovosti v daném úseku silnice. Každá z významných silnic tak dostane svoji barvu od světlé (nízké riziko) až po červenou (středně vysoké riziko) a černou (vysoké riziko).

V České republice rizikovou mapu připravuje Ústřední auto-moto klub. Oficiálně se jmenuje European Road Safety Atlas (Evropský atlas bezpečnosti silnic), a ÚAMK jako člen EuroRAP pravidelně aktualizuje. Aktuálně je k dispozici mapa s daty za roky 2007-2009.

Rizikovou mapu ČR si můžete stáhnout ZDE. Pozor, PDF má velikost 4,2 MB.

Nebezpečné silnice – které to jsou?

Z mapy za roky 2007-2009 jasně vyplývá, že dálnice a rychlostní silnice patří mezi 4x více bezpečné než řada úseků silnic první třídy.

K těm nebezpečným patří třeba silnice: I/38, nebo I/15 na severu Čech, I/27 z Plzně na sever i jih od města, úseky silnice I/44 od Šumperka na severu Moravy, nebo dlouhý úsek I/54 a I/71 do hranic s Rakouskem.

Díky tomu, že ÚAMK tyto mapy společně s CityPlanem připravuje už řadu let, je také jejich porovnáním vidět, kde a jak se situace lepší. Takovým příkladem může být silnice I/9 z Prahy na Českou Lípu, kde se riziko snížilo z vysokého na středně vysoké. Podobně je tomu u části úseku z Mladé Boleslavi na Českou Lípu atd.

Naopak zhoršení se týká například silnice I/57 v úseku z Krnova směrem na polskou hranici. Tam se situace o stupeň zhoršila a hrozí zde středně vysoké riziko nehody. 

Historie rizikových map v ČR

Riziková mapa ČR byla publikována poprvé za roky 2003 – 2005. Následně byla aktualizována pro roky 2005 – 2007. Nyní jsou díky spolupráci ÚAMK se společností CityPlan k dispozici informace pro roky 2007 – 2009.

Mapy vznikají v evropském měřítku od roku 2003, a to z iniciativy automotoklubů Velké Británie, Německa a Nizozemska. Následně vznikla organizace EuroRAP (Europský program hodnocení bezpečnosti silnic). Členem této organizace sdružující celkem 11 zemí, se stal ÚAMK v roce 2005 a od té doby se aktivně podílí na vzniku této mapy i pro Českou republiku.

Spolupracuje přitom s firmou CityPlan, která je díky svému technickému zázemí schopna, a už provádí, první silniční inspekce na vybraných primárních silničních tazích. Jednoduše řečeno – silnice dostanou po odborných měřeních správného sklonu vozovek a dalších parametrů od 1 do 5 hvězdiček. Podobné hodnocení, jaké známe v případě EuroNCAP, tedy hodnocení bezpečnosti nových modelů automobilů.

Zdroj: ÚAMK

Přílohy