Počet mrtvých na českých silnicích se za tento rok vrátil do původního stavu. A to se nejprve zdálo, že po zavedení nového silničního zákona se jejich počet zmírní. Jenže statistiky jsou neúprosné: Například za celý první čtvrtrok zemřelo o patnáct lidí více, než v loňském roce.
Vydáno: 1.11.2007
Potvrzují se tak slova skeptiků, vyřčená už dávno před zavedením nového zákona o provozu na pozemních komunikacích: krátkodobě sice počty nehod i mrtvých klesnou, protože řidiči budou mít z postihů strach, dlouhodobě ale bodový systém jako takový nic neřeší a trend spíše zhorší.
Jenže Podle policie stojí za nepříznivým vývojem nezvykle teplé počasí, které letos „okupovalo“ naše území – řidiči prý jezdí rychleji a bourají ve vyšších rychlostech. To zní jako velmi přitažené za vlasy, obvyklý totiž bývá pravý opak – silnější zimy z logických důvodů znamenají i vyšší čísla nehodovosti.
Po třičtvrtě roku platnosti nového zákona se názorně začíná ukazovat, že tvrdý zákon sám o sobě nic neřeší. A nesignalizuje to jen vyšší počet mrtvých oproti stejnému období v loňském roce.
Celkový počet dopravních nehod sice podle policejních statistik klesl, statistiky pojišťoven ale mluví naopak o nárůstu. Je to z důvodu zvýšení hranice pro hlášení nehody policii z dvaceti na padesát tisíc.
Lidé navíc mají strach drobné kolize hlásit kvůli bodové penalizaci a neúměrně vysokým pokutám, a tak se raději dohodnou na místě – statistiky pojišťoven jsou tedy v tomto směru daleko přesnější.
Represe nejsou řešením a samy o sobě mají spíše negativní efekt. Vylepšení statistik dlouhodobě pomůže omlazení vozového parku, lepší stav pozemních komunikací, jasnější a logičtější značení, rozumnější práce dopravní policie – a zejména prevence a osvěta.
Text: Martin Jedlička