UVNITŘ VIDEO. Mezinárodní anketu Motor roku 2011 ovládl koncern Fiat. Jejich malý zážehový dvouválec TwinAir o objemu 0,9 litru zvítězil a získal tak titul Motor roku 2011, kromě toho ale bodoval i v kategorii ekologických motorů a v objemové kategorii do jednoho litru. Výsledky byly vyhlášeny v německém Stuttgartu, v anketě hlasuje 76 motoristických novinářů z celého světa.
Vydáno: 22.5.2011
Vítězem ankety je dvouválcový přeplňovaný kompaktní s objemem pouhých 845 cm3. I přes malý obsah je agregát schopen dosáhnout výkonu 86 koní při 5500 ot/min. a maximálního točivého momentu 145 Nm při 2 000 ot/min.
Fiat 500 osazený tímto agregátem dosahuje maximální rychlosti 172 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h okolo 11 sekund. Díky systému MultiAir (elektrohydraulické ovládání sacích ventilů) činí kombinovaná spotřeba 4 l/100 km a motor splňuje připravovanou emisní normu Euro 6.
Nejlepší motory: z Itálie a z Německa
Italové porotu oslovili nejen svým litrovým TwinAirem od Fiatu, ale bodovali i v kategoriích velkých objemů. Nejlepším výkonným motorem roku se stal zážehový osmiválec 4,5 l značky Ferrari. Ten současně zvítězil i v kategorii nad čtyři litry zdvihového objemu.
Dobrých výsledků dosáhli tradičně Němci v čele s automobilkou BMW. Ta ovládla objemové třídy 1,4 – 1,8 l, 1,8 – 2,0 l, 2,5 – 3,0 l a 3,0 – 4,0 l. Pomyslné medaile ale neputovaly jen do Mnichova, úspěch zaznamenalo i Audi (2,5 l Turbo) a Volkswagen (1,4 TSI).
Výsledky v jednotlivých kategoriích
Nejlepší Nový Motor roku 2011:
1. Fiat 0,9 TwinAir (Fiat 500)
2. Nissan electric Powertrain (Nissan Leaf)
3. Ford 1,6 Turbo (Ford Mondeo, Focus, C-Max, Volvo S60, V60)
Nejlepší „Zelený“ Motor roku 2011:
1. Fiat 0,9 TwinAir
2. Toyota HSD 1,8 l (Toyota Auris, Prius)
3. Nissan electric Powertrain
Nejlepší Výkonný Motor roku 2011:
1. Ferrari 4,5 l V8 (Ferrari 458 Italia)
2. Porsche 3,8 l (Porsche GT3, GT3 RS)
3. Mercedes-AMG 6,2 l V8 (Mercedes C63 AMG, SL 63 AMG
Nejlepší Motor roku 2011 do 1,0 l:
1. Fiat 0,9 TwinAir
2. Toyota 1,0 l R3 (Toyota Aygo, iQ, Yaris)
3. Hyundai / Kia 1,0 l R3 (Hyundai i10, Kia Picanto)
Nejlepší Motor roku 2011 1,0 – 1,4 l:
1. VW 1,4 TSI Twincharger (VW Polo, Golf, Audi A1, Seta Ibiza)
2. Fiat 1,4 MultiAir Turbo (Alfa MiTo, Giulietta, Fiat Bravo)
3. VW 1,2 TSI (VW Polo, Golf, Audi A1, Seat Ibiza, Škoda Fabia)
Nejlepší Motor roku 2011 1,4 – 1,8 l:
1. BMW 1,6 Turbo (Mini) 246 bodů
2. Alfa Romeo 1,75 DI Turbo (alfa Giulietta, 159, Lancia Delta)
3. Toyota HSD 1,8 l
Nejlepší Motor roku 2011 1,8 – 2,0 l:
1. BMW 2,0 Twin-Turbo Diesel (BMW 1, X1)
2. Audi 2,0 TFSI (Audi S3, VW Scirocco R, Seat Leon Cupra)
3. Audi 2,0 TFSI (Audi A4, A5, VW Scirocco, Golf. Jetta, Seat Exeo)
Nejlepší Motor roku 2011 2,0 – 2,5 l:
1. Audi 2,5 l R5 Turbo (Audi TT-RS, RS3)
2. Mercedes 2,1 CDI (Mercedes C, E, GLK)
3. Subaru 2,5 l Turbo (Subaru Impreza, Forester)
Nejlepší Motor roku 2011 2,5 – 3,0 l:
1. BMW 3,0 DI Twin-Turbo (BMW 1 M, 335i)
2. BMW 3,0 Twin-Turbo Diesel (BMW 335d, X5 40d)
3. Porsche 2,9 l DI (Porsche Boxter, Cayman)
Nejlepší Motor roku 2011 3,0 – 4,0 l:
1. BMW 4,0 V8 (BMW M3)
2. Porsche 3,8 l (Porsche GT3, GT3 RS)
3. McLaren 3,8 l V8 (McLaren MP4-12C)
Nejlepší Motor roku 2011 nad 4,0 l:
1. Ferrari 4,5 l V8
2. Mercedes-AMG 6,2 V8
3. BMW 4,4 DI Turbo V8 (BMW 550i)
Text: Redakce
Foto: Fiat