Mitsubishi Lancer Sportback 1.8 MIVEC: rodinný stíhač?

TEST: Mitsubishi svému zástupci nižší střední třídy, modelu Lancer, přidalo brášku – ke klasickému sedanu přibyl hatchback. Pětidveřový Lancer vypadá dobře a měl by být také praktičtější. Jestli to bude sportovně vyhlížejícímu japonskému vozu zvučného jména stačit k tomu, aby porazil zdatnou německou konkurenci, jsme prověřili v redakčním testu.


Vydáno: 13.5.2009

Design pětidveřového Sportbacku hodnotíme jako mimořádně povedený, troufli bychom si dokonce tvrdit, že vypadá lépe než původní Sportsedan – což je ovšem otázka subjektivních dojmů. Zamračená vizáž čelních partií je známá už delší dobu a Lancer Sportback se od té původní liší jen minimálně. My jí nemůžeme prakticky nic vytknout.

Výraznější změny oproti sedanu začínají u druhého páru dveří, nad nímž pokračuje delší střecha a za nímž tvoří široké C-sloupky výraznou dominantu celého zadku. Na ostře se svažující zadní sklo, nad kterým se rozpíná rozměrné křídlo, navazují zamračené koncové světlomety, tvořící vizuální konec karoserie. Profilu navíc několik bodů přidaly elegantní osmnáctipalcová litá kola.

Tak trochu laciné

Vynikající dojem nabytý z vnějšku se ale bohužel zmírní ve chvíli, kdy se usadíte za volant. Nejde ani o to, že je vnitřní prostor delšího Sportbacku vpředu i vzadu totožný s kratším sedanem – to by koneckonců nebyl takový prohřešek, vzhledem k tomu, že je i tak Lancer vpředu štědrý a vzadu přijatelný. Zklamáni jsme ale byli trochu levně působícím interiérem, kterému neprospívají vrzající tvrdé plasty ani lesklý lacině působící dekor, linoucí se po celé délce přístrojové desky.

Problémem pro někoho může být hledání vhodné pozice za volantem, neboť polohovatelnost sedáků není nejširší a volant je stavitelný jen výškově. Jinak se na sedačkách bez výraznějšího vedení sedí docela příjemně a odolně působící potahy nás nijak nás netrápily.

A abychom vypočetli vše, co nás na Lanceru trápilo, musíme zmínit i zavazadlový prostor. Pětidveřový Sportback se tváří jako „rodinnější“ karosářská verze Lanceru, objem kufru pouhých 330 litrů tomu ale příliš neodpovídá (a ani slušných 1349 l při sklopených zadních sedačkách toto faux pas nesmaže). V nižší střední třídě je to opravdu podprůměr, dokonce o několik desítek litrů víc, až 400 l, má i Lancer Sportsedan.

Slabší a žravější

Základní benzinový čtyřválec 1.8 MIVEC disponuje nijak oslnivým výkonem 143 koní / 105 kW (v 6000 ot./min) a nejvyšším točivým momentem 178 Nm (v 4250 ot./min). Hodnota nejvyššího výkonu tedy není z nejvyšších, navíc jí dosáhneme až ve vysokých šestí tisících otáček. Jde tak o klasického Japonce, který svým projevem připomíná třeba podobně objemné motory Hondy.

Pro jízdu Lancerem s motorem 1.8 MIVEC platí jednoduché pravidlo: když šetříte s plynem, počítejte s líným projevem. Pro svižnější jízdu je tedy potřeba pořádně dupat na plyn, ale žádnou oslnivou akceleraci u 1350 kg těžkého hatchbacku stejně nečekejte. O mnohém vypovídá i fakt, že zrychlení 0-100 km/h se rovná 10,4 sekundám.

Pokud se vysokými otáčkami přecijen snažíte dobrat vyššímu výkonu, musíte samozřejmě počítat i s tím, že poroste spotřeba, a to docela rychle. Naprosté minimum, s kterým je možné rozumně jezdit, se pohybuje kolem sedmi litrů na sto kilometrů, volná dálniční jízda sto třicítkou znamená spotřebu průměrných 9 litrů. Pokud se snažíte jet svižněji nebo jezdíte po městě, dostanete se snadno přes deset i přes dvanáct. My jsme se s Lancerem drželi mezi devíti a desíti.

Sportovní, až na motor
Kromě motoru ale Lancer Sportback ostudu svému jménu nedělá. Podvozek umí být příkladně jistý a je z něj patrná příprava na daleko silnější motorizace. Jeho naladění je (od výbavy Intense výše) sportovnější, což naštěstí nijak výrazně neubírá na komfortu. Řízení je sice trochu více městské, než bychom považovali za nutné, ale je přesné a docela komunikativní. Řazení na pětistupňovém manuálu je přesné a i přes delší řadící páku je třeba převodovku pochválit za precizní a hladký chod. Brzdy jsou účinné a neuvadají.

Ano, kromě motoru Lancer Sportback ostudu svému jménu nedělá. Jenomže právě motor je u auta, od kterého čekáme alespoň trošku sportovní jízdu, docela důležitý. 

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Tohle není auto pro mě. Ani se čtyřmi, ani s pěti dveřmi. Na opravdu malý kufr bych si prostě nezvykl. Pokud jde o ty ostatní záležitosti, jako třeba pohodlí sezení nebo dostatek místa, tady problém celkem nemám. Ale ten kufr…
Dávám známku 3-
Jana Jana: I když se mi Lancer Sportback docela líbí, dát za něj přes půl milionu by mi už připadalo moc. Za podobné peníze už bychom mohli pořídit slušné německé nebo české auto stejné třídy. Navíc by mne vadila docela vysoká spotřeba kolem deseti litrů.
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Lancer Sportback má pro mě dvě tváře. Tu první jsem poznala hned, jak jsem ho zahlédla na silnici – krásné zamračené auto v zářivě imprezovsky modré metalíze je líbivé a designově čisté. Druhá tvář, chce se mi říct odvrácená tvář, se mi ukázala po usednutí za volant. To je pravý opak krásného zevnějšku. Interiér je laciný a bez nápadu. Škoda přeškoda.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Mitsubishi Lancer, to jsem měl za synonymum sportovní jízdy a adrenalinového zážitku. Bohužel to bude podobné jako s jeho konkurentem – Subaru Impreza. Vrcholné verze jsou, věřím, super, ale tahle základní motorizace 1.8 MIVEC je docela dost líná. Na běžné ježdění to auto docela šlo, to ne že ne, bylo celkem pohodlné, prostorné, mělo dobrý podvozek a jízdní vlastnosti… ale upřímně řečeno, na běžné ježdění bych si Lancera nekoupil.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Intense: 529.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 15.486,- Kč

Celková cena: 545.386,- Kč (minus 30.000 korun v současné slevě)

 

Výbava

7 airbagů včetně kolenního u řidiče, ABS, EBD, ASTC, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač, automatická klimatizace, kožený volant s pádly a s dálkovým ovládáním tempomatu, audiosystému a handsfree sady, Bluetooth® handsfree sada, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě karoserie, chromovaná přední maska, dešťový senzor, senzor automatického rozsvícení světel, audiosystém Rockford Fosgate® (650W), měnič na 6 CD/MP3, 9 reproduktorů, přední mlhové světlomety, přední spoiler a boční prahové lišty v barvě karoserie, 18“ disky kol z lehkých slitin 215/45 R18 + sportovně laděný podvozek

 

Doplňková výbava

Metalický lak (+ 14.000,-), koberečky (+ 1.486,-)

 

MITSUBISHI LANCER SPORTBACK 1.8 MIVEC Intense
Objem motoru 1798 ccm
Maximální výkon 105 kW / 143 koní (6000 ot./min)
Maximální točivý moment 178 Nm (4250 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 192 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10.4 s
Udávaná spotřeba město 10.5 l/100 km
Spotřeba mimo město 6.4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7.9 l/100 km
Spotřeba během testu 8.7 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1355 kg
Délka / výška / šířka 4585 / 1515 / 1760 mm
Rozvor 2635 mm
Zavazadelník / po sklopení 330 / 1349 litrů

 

Galerie