Míra Lisý: Jeden kurz dobrého motorkáře neudělá, trénovat se musí všechno

ROZHOVOR: Míra Lisý právě založil Moto Lisý, motoškolu, která staví na osobním přístupu. Jako 11ti násobný mistr ČR a vicemistr Evropy v mototrialu má z čeho těžit, řídit lépe motorky učí zájemce už roky. O tom, jak být lepší motorkář a jak s tím dokáže Míra pomoci jsme se bavili na probíhají výstavě Motosalon 2015 v Letňanech, kde má Moto Lisý stánek.

Po projektu Bezpečně na motorce, který jsi opustil, zakládáš novou školu pro jezdce, pojmenovanou Moto Lisý. V čem se tenhle nový projekt bude od tvé předchozí výuky lišit?

Vracíme se tím ke kořenům. Základem je, že se to bude dělat víc individuálně, to znamená malé skupinky po počtu pěti – šesti lidí, kterým se budu intenzivně věnovat já, případně s asistentem, který dohlídne na nějaké jemné nuance. Už to nebude ta velká skupina dvaceti až třiceti lidí na letišti.

Potom je tam vyjížďka v provozu, kdy s intercomem v počtu jen 2-3 lidí budu dávat pokyny přímo do helmy v provozu: na co si dát pozor, kdy přibrzdit v zatáčce apod. To jsme třeba v BNM vůbec nedělali. A nabízíme širokou paletu kurzů, jsme jediná motoškola která pokryje kompletně všechny typy motorek, všechny motorkáře.

Jaké kurzy tedy motorkářům nabízíš?

Základní kurz je určený pro všechny typy motocyklů, tím by měli projít všichni. Ten bude probíhat na letišti a může v něm jezdit jak cestovní enduro, tak Harley, supersport, prostě všechny. Spočívá v kombinaci základních prvků: vyhýbacích manévrů, brzdění, osmičky – intenzivní čtyři hodiny, plus vyjížďka mimo letiště.

Pak se můžeš rozhodnout, že vyzkoušíš některý další, na enduro, na trial, na okruh, a když nebudeš mít na něj vhodnou motorku, jsme schopni zajistit její půjčení. Přitom jízda na okruhu není cílená na sportovní závodní jízdu, ale aby si motorkáři i na cestovním enduru nebo na cruiseru mohli zkusit optimální stopu na okruhu, bezpečné průjezdy zatáček, atd. Kvůli tomu jsme letos uzavřeli smlouvu s mosteckým autodromem.

Kromě toho pořádáme předautoškolové tréninky, v rámci nichž zajistíme i kvalitní autoškolu, kde jsou lidí, co do toho dávají kus svého srdce a kus svého jezdeckého umění.

A člověk by v ideálním případě měl absolvovat všechny tréninky.

Přesně tak, někdy i vícekrát. Jsou lidé, kteří se trial naučí za jeden dva tréninky, ale pak jsou lidé, kteří to budou potřebovat třeba pětkrát. Proto jsme se snažili být i cenově přijatelnější, letošní cena je myslím hodně příznivá. Dokonce je zaměřená i na mladé, kteří k nám nejezdili z důvodu peněz, ti dostanou slevu. Kurz stojí 2590 Kč.

Když mám třeba silnici a chci jezdit na silnici, tak proč bych se měl jet učit něco jiného?

Filozofie je, že jeden trénink dobrého motorkáře neudělá, nebereme to jako „kurz“, kde dostane člověk certifikát a myslí si, že už umí všechno. Chtěl bych, aby si i silniční motorkář zkusil trial, tam se naučil zacházet dobře se spojkou a naučil se rovnováhu. Pak aby si zkusil ovládání motocyklu na asfaltové ploše, což je případ základního tréninku na letišti. Aby si dal enduro trénink, což je škola smyku, kde si každý, i třeba harlejář, může zkusit smyk na motorce a nezničí si svoji glajdu. 

Na trénincích si budou účastníci moct vyzkoušet ale i motorky od Hondy, jakto?

Díky partnerství s nimi. Honda je jeden z výrobců, který se zaměřuje hodně na bezpečnost, má veškeré bezpečnostní prvky typu ABS a kontroly trakce a podobné vychytávky. Proto jsem se s touhle firmou spojil a jsem za to rád. Máme od nich 3 motocykly: CRF 250 na enduro trénink, ten budeme schopni i půjčit, aby si ho lidé mohli vyzkoušet, potom CB 650 F s padacím rámem na základní silniční tréninky, a Crossrunner, ten budeme mít na vyjížďku do provozu a na ty cestovní endura. 

Už se nebude tolik cestovat po republice, jako v BNM. Kde budou tréninky probíhat?

Převážně střední Čechy, na letišti Hořovice nebo Panenský Týnec. Další je okruh v Mostě a berounská lokalita pro enduro a Benešov pro druhé enduro. Takže všechno se bude nacházet 50 km od Prahy a počítám s tím, že republika je malá a v momentě, kdy někdo se chce zlepšit, tak si rád udělá výlet i do té Prahy, kde se třeba podívá jeden den po památkách a druhý den si dá trénink na motorce.

Kromě toho ale nabízíš i adventure vyjížďku do Rumunska na endurech. Což zní dost dobrodružně.

To je takový bonbonek. V názvu máme Adventure Motoschool a já chci v rámci tréninku dát lidem zážitky. A nejlepší zážitek v enduru je zkusit jednou za život jet do Rumunska a tam se svézt po horách. Se mnou. Myšlenka je tady vzít auto, nabrat tam ostré motorky, tam je vyložit, 5 dní tam krosit v bahně a v úžasné přírodě, kde běhají divocí koně. Je to zaměřené ne na velká cestovní endura, ale na ty malá sportovní 250ky až 450ky, lehké drapáky, které se dostanou až na pás 2000 metrů.

Když motorkář bude chtít jet Rumunsko, tak si tady v základním enduro tréninku zjistím, jak je na tom a buď dostane doporučení do Rumunska jet, nebo nedostane. Protože musím mít garanci, že v těch 2000 metrech se mnou pojedou lidi, kteří nejsou úplní začátečníci. Ta akce bude zase malá, pro 4-5 lidí, a čítá odjezd z Prahy do hor, kde je hotel s pětidenním ubytováním, jídlem, je v tom kalkulovaná i cesta tam a zpátky. Budu tam jako průvodce a učitel v jedné osobě, při cestování po horách budu účastníky učit, jak mají vyjíždět kopec, jak mají sjíždět, na co si mají dávat pozor atd. Chceme to absolvovat jednou v červnu a jednou na podzim, a když se to osvědčí, tak to můžeme napasovat třeba na cestovní endura.

Jak moc musí být motorkář zkušený, aby to Rumunsko zvládnul?

Rozhodně by se nemělo jednat o úplného amatéra. Abychom uměli rozřadit lidi a říct doopravdy kdo to zvládne, tak v rámci toho Rumunska dáváme enduro sport trénink zadarmo. Je tam možnost přijít na trénink zdarma, zjistit, že je potřeba ještě něco doladit a jít klidně na další už placený trénink v průběhu roku a tak se na to Rumunsko připravit. Záleží na tom, kolik má člověk najeto kilometrů. Do Rumunska by měl jet člověk, který už má 10 000 kilometrů za sebou a je jedno, jestli to bylo za jednu sezonu nebo za 10 let.

Text: Martin Jedlička
Foto: Moto Lisý

Galerie