Ministerstvo dopravy má nového šéfa a s ním přichází mnoho plánů, jak zlepšit dálniční a silniční síť v Česku. Všechny takové sliby jsou spíše přáním, zvlášť na resortu dopravy, kde se střídají ministři po pár měsících, ale na druhou stranu je dobré mít nějaký plán. Podívejme se na to, co chystá ministerstvo dopravy pod vedením Dana Ťoka.
Vydáno: 4.1.2015
Nový ministr Dan Ťok byl hostem prvních letošních OVM na ČT. Kromě řady nicneříkajících floskulí jsme se v pořadu dozvěděli i několik konkrétních plánů, které nový ministr dopravy má. V textu se věnujeme výhradně silniční síti, nikoli železniční či jiné dopravě.
Plány ministra dopravy Dana Ťoka pro rok 2015:
- Urychlení výstavby silnic a dálnic prostřednictvím ŘSD; v posledních třech letech se totiž ani nepodařilo vyčerpat několik miliard, které ŘSD mělo na nové stavby v rozpočtu.
• V roce 2015 se zahájí a bude pokračovat stavba cca 60 km dálnic a rychlostních silnic, přitom se jich v letošním roce otevře zhruba 20 km, např. první úsek R35 a část R6 kolem Lubence
• Začít stavět další 2 úseky dálnice D3 na České Budějovice
• Do konce roku 2016 dokončení D8 na Ústí nad Labem a Drážďany
• Stavba obchvatu Přerova na D1
• Pro nového ředitele ŘSD Jana Kroupu je prioritou dokončení Pražského okruhu
- Modernizace dálnice D1 se má zrychlit. V roce 2015 má dojít k dokončení dvou opravovaných úseků (u Jihlavy a Velké Bíteše), další nabídky se vyhodnocují. Další soutěžené úseky se mají opravovat rychleji, ve směnném provozu 24/7, což má zrychlit každý úsek ze 2 na 1 rok, ale to na druhou stranu není vždy možné a může to zvýšit náklady. Finální termín dokončení chce Dan Ťok z roku 2020 urychlit na rok 2018, uvedl v DVTV.
- Snaha snížit počty úmrtí a zranění na silnicích na evropskou úroveň kombinací represe a prevence, respektive výchovou řidičů. V roce 2014 přitom po delší době stoupl počet mrtvých na silnicích v ČR na 631, což je o 48 více než v roce 2013.
• Restart BESIPu s novými odborníky na bezpečnost, navýšení rozpočtu, bezpečnostní kampaně podobné Nemyslíš – zaplatíš
• Lepší komunikace s ministerstvem vnitra a dopravní policií, tady můžeme čekat důraz na represi, kterou má policie tak ráda, nebo nonstop úsekové měření tam, kde jsou radary
• Vytipovávat nebezpečné úseky silnic a ty prioritně opravovat
- Vymáhání opravy dvou mostů v Ostravě-Přívoze, které jsou poškozené – pokud opravu nezačne během 14 dnů řešit zhotovitel Eurovia, opraví je v následující stavební sezóně ŘSD a bude náklady vymáhat po zhotoviteli. Od září na mosty nesmí kvůli prasklinám vjet kamiony, osobní auta jen omezenou rychlostí.
- Soutěž na nového provozovatele mýta pro nákladní dopravu, které do konce roku 2016 provozuje Kapsch. Pokud se do konce roku 2016 nepodaří vysoutěžit nového provozovatele mýtného systému, vrátí se ministerstvo dopravy k dálničním známkám pro kamiony.
- Zlepšení fungování registru vozidel.
- Co nejlepší čerpání Operačního programu Doprava 1 z fondů EU (který se ale stejně nestihne kvůli chybám zcela vyčerpat), včasná příprava Operačního programu Doprava 2.
Text: Redakce
Foto: MDČR, Skanska