Mercedes-Benz SL 350: když se vrchol stane základem

TEST: Povedený šestiválec 3.5 V6 od Mercedesu jsme si mohli během redakčních testů vyzkoušet už pod kapotou sedanu třídy C s lákavým AMG paketem nebo kupé-kabrioletu SLK. V obou případech patřil ke špičce nabídky. Nyní se nám dostal do ruky nový roadster Mercedes-Benz SL. V nabídce tohoto modelu, kde prim hrají osmi- a dvanáctiválce, patří k dobrému základu.


Vydáno: 15.12.2008

TěloRoadster Mercedes-Benz SL spolu s kupé CL patří k těm nejluxusnějším modelům, které značka může nabídnout. Ruku v ruce s tím jde také fakt, že se na silnicích v příliš hojných počtech nevyskytují a obklopuje je tak aura jedinečnosti a neokoukanosti. Dvojnásobek to platí o novém roadsteru, který se nám podařilo shodou okolností potkat až před několika dny v podzemních garážích ve Frankfurtu.

Nové hrany

Test jsme si proto náležitě užívali. Pozměněná příď, která je hlavním znakem nové generace přitahovala pozornost všech. Kruhové světlomety nahradily nové, hranaté, které více zapadají do designu nových vozů Mercedes-Benz, kdy na počátku všeho stálo nové Céčko. Se střední linií světel ladí maska chladiče s velkým znakem automobilky, jedinou lištou a voštinovým mřížkováním. Na to navazuje jak rozměrný nárazník s mlhovkami, tak neskutečně dlouhá kapota s výraznými prolisy, jejichž tvary si ze svého místa může užívat i řidič.

Boční profil je stejně extravagantní, ať už máte skládací pevnou střechu nahoře nebo pod víkem zádě. Schovat se dokáže za dvacet sekund, celou dobu ale musíte držet tlačítko na středovém panelu s převodovkou zařazenou na P. Typickým znakem SL jsou žábry za předními koly. Ta by mohla být větší, v základu jsou jen 17“ disky, které ale svoji velikost dohání pěkným tvarem pěti dvojitých loukotí.

Zadní partie zůstaly oproti předchozí verzi v podstatě nezměněny, drobnou úpravou prošly světlomety. Pod víkem se ukrývá prostor pro střechu. Když je složená, vejde se do zavazadelníku 235 litrů, pokud chcete mít z SL kupé, odvděčí se vám 339 litry. K nákladu budete mít dobrý přístup i když bude střecha dole. Pomocí tlačítka se totiž trochu zvedne, aby jste se dovnitř dostali.

Opravdu hodně tlačítek
Ač jsme testovali takřka základní model se základní výbavou, v interiéru nám nic nechybělo. Použité materiály jsou na nejvyšší úrovni. Pochvala musí směřovat k měkkým i tvrdým plastům, kůži a pokovování na středovém panelu, který svou výškou výrazně odděluje spolujezdce a řidiče. Snadno čitelné přístroje schované v tubusech lákají k dravé jízdě, na rozdíl od volantu s multimediálními tlačítky, který mohl být o kapánek menší.

Ve voze nechyběl multimediální systém s GPS navigací a dvouzónová klimatizace,  jejíž ovladače byly trochu neprakticky umístěné hned na úrovni řadící páky. Nelogicky jsme zde našli také tlačítka pro kontrolu zpětných zrcátek, která byla zdaleka největší. Kolikrát je člověk asi tak použije?! Podle výrobce se ve voze nachází až 103 tlačítek. Nepočítali jsme, věříme. Některá totiž slouží i k výškovému nastavení opěrky hlavy nebo odsunutí sedadel vpřed. V místě za nimi jsou totiž dvě uzavíratelné schránky. Podobné najdete i ve dveřích. Samozřejmostí je pak uzamykatelná schránka před řidičem.

Airscarf boduje

Pojďme se ale ještě na chvíli zastavit u opěrky hlavy, která na první pohled zaujme svou tloušťkou. Skrývá se v ní totiž zařízení, které Mercedes-Benz nazývá Airscarf. Zadní stranou pomocí dvou ventilátorů nasává studený vzduch z okolí a předkem pak pouští ohřátý řidiči a spolujezdci na krk. Jeho teplota se dá nastavit ve dvou stupních. Mercedes-Benz SL jsme testovali na počátku podzimu, kdy večerní teploty klesly na nulu.

Díky dlouhému čelnímu sklu neproudí do kabiny přílišné množství vzduchu ani hluku. Za použití systému Airscarf jsme si pak mohli užívat otevřenou noční oblohu nad hlavou klidně jen v tričku s krátkými rukávy. To značně prodlužuje možnosti tohoto roadsteru a nedělá z něj jen sezónní záležitost. Odhadujeme, že majitel může v našich zeměpisných šířkách jezdit bez střechy v klidu devět nebo deset měsíců v roce.

V6 stačí, ale…
Důležité je, co bude mít pod plynem. V našem případě to byl vidlicový šestiválec o objemu 3,5 litru, který u většiny modelů značky patří mezi vrcholné volby, v přídě roadsteru SL je ale druhý nejmenší. Absolutním minimem se stává třílitrový šestiválec v provedení SL 280. Jak to na silnicích vypadá, majitelé nejčastěji sahají po SL 500 s V8 5,5 litru. Absolutním vrcholem je pak dvanáctiválec, ať už v SL 600 nebo upraveném SL 65 AMG, který svojí cenovkou může směle soupeřit se supersporty stájí Ferrari nebo Lamborghini.

Každopádně, pod kapotu Mercedesu-Benz SL můžete dostat jen samé vytříbené motory z lepší společnosti. Na to, že je 3,5litr v podstatě základem, si nevede vůbec špatně. Svědčí o tom stovka překonaná za 6,2 sekundy a samozřejmá omezená rychlost až 250 km/h. Ostatně, pomáhají k tomu dobré parametry: 315 koní a 360 Nm točivého momentu.

Jízda s SL je zábavná za každých okolností. Podvozek je dobře naladěn a drží auto v zatáčkách jako přibité. Na Merecedes komunikativní řízení skvěle doprovází automatická převodovky 7G-tronic (ano, se sedmi stupni), která ve sportovním režimu hbitě sází jednu rychlost za druhou a na slovo poslouchá i pomocí páček pod volantem. V komfortním režimu by ale mohla být trochu rychlejší, na druhou stranu, při této volbě nebudete nikam spěchat, spíše se kochat.

Hraje vysoko

Šestiválec má velmi rád vysoké otáčky a pěkně v nich zpívá. Napomáhá mu i sportovní ladění výfuků. Celkově jde o kulisu, která přímo odpovídá sportovnímu charakteru vozu. Nemůžeme si ale pomoci, SL by podle nás spíše slušela pětistovka. Ačkoliv je totiž 350 silný, nedosahuje takového pocitu dynamiky, jako v už zmíněném menším bratříčkovi SLK. Holt, hmotnost SL dosahující 1825 kilogramů je opravdu znatelná. Na druhou stranu se na rozdíl od vysokoobjemových motorů může pochlubit příjemnou spotřebou, která se mimo město hravě pohybuje pod deseti litry benzínu na 100 km. My jsme nakonec během testu jezdili za 11 litrů.

Máme ale takový dojem, že klientele takového vozu je to trochu jedno. Mercedes-Benz SL je hlavně o image a tu plní stoprocentně. Okázalý je až dost a i 3,5litrový šestiválec bohatě stačí k nějakému úletu na okreskách nebo ostré stíhací jízdě po dálnici. Kdo touží po čistém sporťáku, podívá se za tyhle peníze třeba k Porsche, Mercedes-Benz SL je ale výjimečným vozem pro ty, kteří se v něčem výjimečném rádi předvedou.

Výsledná známka 2-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Mercedes-Benz SL je velmi atraktivní a díky své velikosti poskytuje dostatek pohodlí. Sedadla jsou dobře tvarovaná, poměrně tvrdá, mají skvělé bečoní vedení. Velikost zavazadelníku je přijatelná, líto mi je jen maximálního užitečného zatížení, které činí pouze 295 Kg. Tlustí zbohatlící by měli být na pozoru!
Dávám známku 2-
Jana Jana: Vážně nechápu cenovou politiku Mercedesu. Kupé-kabriolet takové ceny je nepřijatelný. Když se podíváte na SLK, které stojí skoro o milion méně a svou mrštností nabízí ještě větší porci zábavy, není co řešit. Tohle je opravdu jen pro pozéry.
Dávám známku 4
Nikola Nikola: Je to nádherné auto. Hranatější tvary tomu prospěly, stejně jako ostatním novým modelům. Interiér je luxusní, nelíbí se mi ale podivné měkké plasty, které na dotek působí jako molitan, nebo nějaká houbovitá věc. Kůže je příjemná. Jednoznačná stylovka pro nejbohatší.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: Mercedes-Benz SL 350 mě trochu zklamal. Ne, parametry jsou skvělé. Stovka za 6,2 sekundy musí uspokojit každého. Jen jsem se ale za volantem SL necítil tolik sportovně, jako v SLK. Velikost roadsteru je až příliš znát, stejně jako jeho váha. Navíc nesouhlasím s řízením. Mělo být ještě citlivější.
Dávám známku 2-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena : 2 279 000 Kč

Výbava: AAdaptivní brzdová světla, Airbag řidiče a spolujezdce a boční airbagy Head/Thorax, Akustická indikace zapnutých světlech při opuštění vozu a zatažené parkovací brzdě při rozjezdu, Automatická klimatizace s kombinovaným filtrem a využitím zbytkového tepla, Automatický odklon volantu při nastupování a vystupování, Bezpečnostní 3bodové pásy, s komfortní automatikou vč. automatického výškového nastavení, COMAND s integrovaným rádiem a 6,5″ displayem s DVD přehrávačem, možností MP3, Bluetooth rozhraním, AUX-pro přípojení externího audio, 8 reproduktory, Čidlo pro rozpoznání dětské sedačky (MB) na sedadle spolujezdce (automatické) a deaktivaci airbagu, Čidlo zatížení sedadla spolujezdce, Design klíček (klíček k vozidlu s chromovou aplikací), Držák kelímků, Elektricky ovládaná sedadla s pamětí a bederní opěrkou, Elektrické ovládání oken, 2x, s komfortním ovládáním a ochranou proti přivření, Kombinované čalounění kůže/látka „Como“, Kryt zavazadlového prostoru (vyjímatelný), Lékárnička pod sedadlem spolujezdce, Multifunkční 3 ramenný volant, Osvětlená schránka proti spolujezdci, Osvětlení prostoru nohou (strana řidiče a spolujezdce), Ozdobné výplně interiéru: hliník (nelze s čalouněním kůže/kůže Nappa/kůže Nappa Exlusiv v barvě béžová Kiesel), Palubní počítač, Popelník včetně zapalovače, Síťová kapsa u nohou spolujezdce, Sluneční clony s osvětleným make-up zrcátkem, Střední loketní opěrka s úložnou schránkou, Tempomat s variabilním omezovačem rychlosti (SPEEDTRONIC), Ukazatel servisních intervalů „ASSYST“, Ukazatel venkovní teploty,Úložná schránka pod a za sedadly, Volant a řádící/volící páka v kůži, Adaptivní brzdová světla v provedení LED technikou, Alarm včetně ochrany proti odtahu, Alu disky 5-loukoťové, 17″, 4 ks, rozdílný rozměr pneu, Automatická 7stupňová převodovka, 7GTRONIC, Bi-Xenonové reflektory vč. ostřikovačů a automatické nivoregulace, Boční výztuhy karosérie, Brzdový asistent (BAS), Centrální dálkové zamykání (vč. uzamčení schránky proti spolujezdci, středové konzole a poličky za sedadly), s vnitřním ovládáním, automatickým zamčením při rozjezdu a nouzovým otevřením při nehodě (nárazový senzor), Čelní tónované determální sklo, Dálkové otevírání víka zavazadlového prostoru, Dešťový senzor, Determální skla, Dvojité dno zavazadlového prostoru s úložným prostorem, Elektrohydraulické brzdy s rozjezdovým asistentem, Elektronický imobilizér s plovoucím kódem integrovaný do infračerveného dálkového ovladače centrálního zamykání a optickým potvrzením zamknutí, Elektronický program stability (ESP), Indikace opotřebení brzdového obložení, Indikace poklesu tlaku v pneumatikách, Mlhová světla vpředu a vzadu, Možnost odklopení složené střechy v zavazadlovém prostoru pro usnadění nakládání (systém EASY-PACK), Ochranný rám při převrácení s nárazovým senzorem, Osvětlení pro vystupování ve dveřích, Parametrické řízení s bezpečnostním sloupkem, Protiblokovací systém brzd (ABS), Příprava pro připojení telefonu vč.venkovní antény a kabeláže, Sada na opravu pneu TIREFIT s elektrickým kompresorem, Servozavírání víka zavazadlového prostoru, Skládací ocelová střecha Vario lakovaná v barvě vozu s elektrohydraulickým pohonem a dálkovým ovládáním, Světelný senzor (aktivace světel v tunelu), Úchyty na připevnění nákladu v zavazadlovém protoru, Vnější zrcátka vyhřívaná, elektricky ovládaná, v barvě vozu, s asférickým sklem, na straně spolujezdce s parkovací funkcí, Vyhřívaná nádobka ostřikovače, Zásuvka (12V) v zavazadlovém prostoru, Elektrický nastavitelný volant, Paměťový blok (sedadlo řidiče, volant a vnější zrcátka el.nastavitelná s pamětí včetně parkovací polohy), Ochrana proti větru, Alu disky, 5-dvouloukoťové, 4 ks

MERCEDES-BENZ SL 350
Objem motoru 3498 ccm
Maximální výkon 232 kW (315 k) při 6500 ot/min
Maximální točivý moment 360 Nm při 4900 ot/min
Převodovka 7stupňová automatická
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,2 s
Udávaná spotřeba město 14,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 11 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,4 l/100 km
Spotřeba během testu 11 l/100 km
Provozní hmotnost 1825 kg
Délka / výška / šířka 4562 mm / 1317 mm / 1820 mm
Rozvor 2560 mm
Zavazadelník 235 l

Galerie