Mazda 3 MPS: proklatě zábavný hot hatch

TEST: Po hatchbacku se slabým benzínovým motorem a sedanu s povedeným turbodieselem přišel čas otestovat vrcholovou verzi nového Japonce. Mazda 3 MPS se chlubí nejsilnějším přeplňovaným agregátem MZR 2.3 DISI Turbo, který tenhle hot hatch napěchovaný bohatou výbavou dokáže poslat na stovku za 6,1 sekundy.


Vydáno: 30.11.2009

Mazda 3 MPS samozřejmě vychází ze základního hatchbacku, okamžitě ji ale od něj odlišíte. V našem okolí neexistoval snad nikdo, kdo by si hned nevšimnul mohutného nasávacího otvoru na vrchu přední kapoty, který v předchozí generaci Mazdy 3 MPS chyběl. A následují další aerodynamické lahůdky. Ty vás v očích starších řidičů posunou do kategorie bláznivých milovníků tuningu, informovaní ale budou dobře vědět, že jde o povedený tovární kit, třeba jako v případě nedávno testované Mazdy 2 1.6 MCD GTA.

Nová MPS má tedy přepracovaný nárazník, velké boční prahy, zadní nárazník se dvěma zasazenými koncovkami výfuku a potřebné přítlačné křídlo na vrchu pátých dveří. Díky tomu narostla délka oproti standardu na 4505 mm a šířka 1770 mm. Hot hatch je také o centimetr nižší s výškou 1460 mm. Rozvor 2640 mm zůstal samozřejmě zachován. Na jeho stranách sedí velmi povedená litá 18palcová kola s pneumatikami 225/40. Pod nimi jsou 320 mm kotouče brzd.

Za sportem v plné palbě

Už tak povedený a prostorný interiér dostal v Mazdě 3 MPS navíc sportovní nádech. Kožené sedačky s červeně tečkovaným vzorem by se nemusely líbit každému, zato ale velice dobře vedou tělo i v těch nejostřejších zatáčkách. A k tomu jsou velmi pohodlné, v klidu se přepraví čtyři dospělí, pátého by mohla po chvíli bolet záda, na která bude tlačit sklápěcí loketní opěrka. Na koženém volantu jsme opět počítali nepřeberné množství tlačítek, pokud jste už ale někdy v nějaké nové Mazdě seděli, dlouho vám problém dělat nebudou.

 

Červeně podsvícené přístroje v samostatných tubusech divoce září a uprostřed mezi nimi ukazatel tlaku v turbodmychadlu. Tady se bude závodit! Výbava MPS se dá opravdu v základu nazvat „plnou palbou“. Připlácí se totiž jen za metalízu (10 tisíc korun). Jinak máte v ceně všechno včetně tempomatu, automatické klimatizace, systému sledování jízdních pruhů RVM, systému sledování mrtvých úhlů RVM. O něm jsme se už rozepsali v testu Mazdy 6 2.2 MZR-CD. Co nás ale zaujalo, to byla navigace s miniaturní obrazovkou o velikosti 4,1 palce. I na tak malého pomocníka si za chvíli docela zvyknete.

Porazila Golf GTI

Ovšem to, co dělá Mazdu 3 MPS opravdovým hot hatchem, to je namakaný motor pod kapotou. Agregát 2.3 DISI Turbo sice velikostně odpovídá tomu z předchozí generace, před tím než ho inženýři poslali do showroomů, ale prošel lehkou omlazovací kůrou. Nebudeme vás obtěžovat technickými „vychytávkami“ a superlativy, které určitě najdete v prospektech. Nejdůležitější je podle nás to, že pohonná jednotka nově splňuje normu Euro 5 a přitom si dokázala zachovat svůj vysoký výkon. Na přední kola opatřená elektronickým diferenciálem s omezenou svorností LSD tak posílá stádo 260 koní a maximu točivého momentu 380 Nm.

Předně musíme upozornit, že jestli od tohoto motoru čekáte nějaký brutální projev, který vysklí okna všech paneláků v okolí, pak si budete muset dokoupit pořádné výfuky. Agregát se totiž chová v nízkých polohách poměrně tiše, zvukově ožívá až od středních otáček výše. Díky precizní práci japonských techniků se podařilo vyladit projev jednotky na jedničku. Odpadl pocit z kopnutí od turba a motor táhne sice prudce, ale skoro celou dobu souměrně. Klidně bychom věřili, že místo přeplňovaného čtyřválce máme pod kapotou nějaký povedený atmosférický šestiválec. K tomu je tu chirurgicky přesná 6stupňová manuální převodovka a váha 1385 kg. Ano, rýsují se nám tady parádní parametry: 6,1 sekundy na stovku a elektronicky omezená maximální rychlost 250 km/h. A tím překonává asi největšího konkurenta jménem Volkswagen Golf GTI (211 koní, stovka za 6,9 sekundy).

Podvozek opět na jedničku

Mzda 3 MPS sice není tak brutální jako Ford Focus RS, který ji také parametry překonává, rozhodně jde ale o plnohodnotný hot hatch. Motor dokáže s volantem a s vaší pozorností pěkně zacvičit. A takové chování přece k ostrým hot hatchům patří, nebo ne? Mazda má velmi strmé řízení a slušnou citlivost. Žádné BMW nebo Porsche tu nehledejte, ale klikaté okresky si užijete parádně. Auto je čitelné, nájezdy, průjezdy i výstřely ze zatáček budete mít za chvíli pod kontrolou.

Hodně se nám líbil i podvozek. Skvělý nabízí už základní trojka, tady ještě trochu přitvrdil. McPhersony vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu drží auto jako přibité k asfaltu. Ostré ale pohodlně dávkovatelné brzdy se postarají o bezpečnost, už zmiňovaný elektronický diferenciál LSD pak pomůže při průjezdu. Mazda 3 MPS se umí dobře chovat i na dálnici a díky jejím parametrům se brzo zapletete s policejními Passaty. Jen doporučujeme se spíše vyhýbat rozmlácené D1, kde by vás občas nějaká nerovnost mohla trochu kopnout do pozadí.

Má hlad

Nikdo asi nečeká, že po takových výkonech nebude následovat rychlá cesta na benzínku. Nálepka uvnitř víka palivové nádrže hovoří něco o 98 oktanovém benzínu, na přeplňovaný čtyřválec je to podle nás ale trochu zbytečný požadavek. Beztak budete platit hodně. Na sto kilometrů strávených v euforické zábavě s klikatými okreskami budete potřebovat takových 16 až 18 litrů. Pokud budete zábavu střídat třeba s cestou do práce jako my, pak se připravte na 13 litrů. Níž už to nevidíme. Nebo si tohle auto budete kupovat kvůli úsporné jízdě?

Mazda 3 MPS také v nové generaci obhajuje své zasloužené místo mezi nejlepšími hot hatchy na světě. I když je silnější a rychlejší než Volkswagen Golf GTI, asi ho z trůnu nesesadí. Budoucím majitelům tohoto kousku to je ale určitě jedno. Hlavní je se bavit! A to se Mazdě 3 MPS daří na výbornou. 

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Hlavní výhodou hot hatchů je fakt, že si užijete zábavnou sportovní jízdu a přitom nemusíte dělat kompromisy co se týče prostornosti. Praktický zavazadelník má velikost 340 litrů, což je dostačující. Navíc jsem byl spokojen i s prostorem pro cestující. Překvapila mě sedadla, která jsou stále velice pohodlná.
Dávám známku 1
Jana Jana: Než si pro Mazdu 3 MPS půjdete do obchodu, zamyslete se ještě jednou, zda ji opravdu potřebujete. Vysoké povinné ručení, 98 oktanový benzín poteče proudem a předpokládám, že taky brzo budete shánět nové pneumatiky. Na druhou stranu pořizovací cena 650 tisíc nevypadá vůbec zle vzhledem k motoru a výbavě.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Základní trojka se mi moc líbí, jen bych vyměnila přílišné množství tvrdých plastů za příjemnější materiál. Ale to jsou ti Japonci. Musím uznat, že v provedení MPS má šmrnc a stává se centrem pozornosti. A ještě dlouho bude. Určitě!
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Jsem unešen. Mazda 3 MPS je přesně to, co hledám. Zábavná, cool, a ještě za přijatelnou cenu. Horší je to samozřejmě s potravou, ale s tím se musí počítat. Japonci udělali perfektní podvozek, výbroné řízení, převodovku i motor. Prostě zábava na „entou“!
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Konkurence v našich testech



Volkswagen Golf GTI
Škoda Octavia RS
Opel Astra GTC

 


PARAMETRY

Základní cena v provedení MPS: 649 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  10 000Kč

Celková cena: 659 000 Kč

Výbava

Dálkově ovládané centrální zamykání + skládací klíč, Bezklíčový vstup a startování SmartCard, Superzamykání, Elektricky ovládaná okna vpředu, se systémem one-touch, Elektricky ovládaná okna vzadu, se systémem one-touch, Dálkové ovládání oken, Palubní počítač, Automatická aktivace světlometů, Digitální hodiny, Ukazatel vnější teploty, Ovládání intenzity osvětlení přístrojové desky, Světelný senzor, Tempomat, Systém monitorování tlaku v pneumatikách, Indikátor nízké hladiny v nádobce ostřikovače, Přístrojová deska ve stylu Black Out, Sekvenční osvětlení interiéru Welcome Illumination, Akustický systém Bose®, 6-CD měnič s funkcí MP3, 10 reproduktorů, Přídavný konektor AUX, Zásuvka 12V vpředu, Ovládání audiosystému na volantu, Navigační systém DVD s barevným displejem 4.1“ (jen pro HB), Bluetooth a ovládání přenosného přehrávače MP3, Vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, Pylový filtr, Automatická dvouzónová klimatizace, Výškově a podélně nastavitelný volant, Kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Bederní opěrka sedadla řidiče, Vyhřívání předních sedadel, Sportovní anatomicky tvarovaná přední sedadla, Dělená zadní sedadla 60/40, Výškově nastavitelné opěrky hlavy vpředu a tři vzadu, Středová opěrka rukou vzadu, Látkové čalounění, Sportovní čalounění látka + kůže, Bodové lampičky vpředu, Kosmetická zrcátka ve slunečních clonách, krytá, Kosmetická zrcátka ve slunečních clonách, krytá a osvětlená, Středová konzola vpředu s odkládacím boxem, Dva držáky nápojů vpředu, Odkládací prostor v předních dveřích s držákem nápojů, Odkládací kapsa v opěradle sedadla spolujezdce, Odkládací schránka před spolujezdcem, osvětlená, Stropní konzola s držákem brýlí vpředu, Dekorace palubní desky stříbrná, Dekorace palubní desky červená, Vnitřní kliky dveří stříbrné, Osvětlení zavazadlového prostoru, Otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, Elektrohydraulický posilovč řízení, Boční výztuhy ve dveřích, Bezpečnostní sloupek řízení, Bezpečnostní uchycení pedálů, ABS – antiblokovací brzdový systém, EBD – elektronické rozdělení brzdné síly, EBA – brzdový asistent, Systém řízení jízdní stability DSC, Protiprokluzový systém TCS, Airbag řidiče a spolujezdce, Boční airbagy vpředu, Okenní airbag vpředu a vzadu, Aktivní opěrky hlavy vpředu, Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech, Aktivní předpínače bezpečnostních pásů vpředu, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů vpředu, Uchycení dětské sedačky, Imobilizér, Třetí brzdové světlo, Přední mlhové světlomety, Bi-xenonové adaptivní světlomety (AFS) s ostřikovačem, utomaticky nastavitelný sklon světlometů, Automatické přední stěrače s dešťovým senzorem, Systém sledování jízdních pruhů RVM, Lité disky kol 18“ + pneumatiky 225/40 R18, Souprava na opravu pneumatiky (nahrazuje rezervní kolo), Tónovaná skla, Zatmavená okna od B-sloupku (boční a zadní), Vyhřívané zadní okno, Zadní světla LED, Přední a zadní nárazník v barvě karoserie, Nárazníky a mřížka chladiče typ MPS, Vnější kliky dveří v barvě karoserie, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Spoiler v barvě karoserie pro hatchback, Spoiler v barvě karoserie typ MPS, Vyhřívané čelní sklo, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, Zadní parkovací senzory

Doplňková výbava

Metalická barva (+ 10.000 Kč)

MAZDA 3 MPS
Objem motoru 2261 ccm
Maximální výkon 191 kW (260 K) při 5500 ot/min
Maximální točivý moment 380 při 3000 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6,1 s.
Udávaná spotřeba město 13,2 l/100 km
Spotřeba mimo město 9,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km
Spotřeba během testu 13 l/100 km
Provozní hmotnost 1385 kg
Délka / výška / šířka 4505 mm / 1460 mm / 1770 m
Rozvor 2640 mm
Zavazadelník 340 l

 

Galerie