TEST: Po hatchbacku se slabým benzínovým motorem a sedanu s povedeným turbodieselem přišel čas otestovat vrcholovou verzi nového Japonce. Mazda 3 MPS se chlubí nejsilnějším přeplňovaným agregátem MZR 2.3 DISI Turbo, který tenhle hot hatch napěchovaný bohatou výbavou dokáže poslat na stovku za 6,1 sekundy.
Vydáno: 30.11.2009
Mazda 3 MPS samozřejmě vychází ze základního hatchbacku, okamžitě ji ale od něj odlišíte. V našem okolí neexistoval snad nikdo, kdo by si hned nevšimnul mohutného nasávacího otvoru na vrchu přední kapoty, který v předchozí generaci Mazdy 3 MPS chyběl. A následují další aerodynamické lahůdky. Ty vás v očích starších řidičů posunou do kategorie bláznivých milovníků tuningu, informovaní ale budou dobře vědět, že jde o povedený tovární kit, třeba jako v případě nedávno testované Mazdy 2 1.6 MCD GTA.
Nová MPS má tedy přepracovaný nárazník, velké boční prahy, zadní nárazník se dvěma zasazenými koncovkami výfuku a potřebné přítlačné křídlo na vrchu pátých dveří. Díky tomu narostla délka oproti standardu na 4505 mm a šířka 1770 mm. Hot hatch je také o centimetr nižší s výškou 1460 mm. Rozvor 2640 mm zůstal samozřejmě zachován. Na jeho stranách sedí velmi povedená litá 18palcová kola s pneumatikami 225/40. Pod nimi jsou 320 mm kotouče brzd.
Za sportem v plné palbě
Už tak povedený a prostorný interiér dostal v Mazdě 3 MPS navíc sportovní nádech. Kožené sedačky s červeně tečkovaným vzorem by se nemusely líbit každému, zato ale velice dobře vedou tělo i v těch nejostřejších zatáčkách. A k tomu jsou velmi pohodlné, v klidu se přepraví čtyři dospělí, pátého by mohla po chvíli bolet záda, na která bude tlačit sklápěcí loketní opěrka. Na koženém volantu jsme opět počítali nepřeberné množství tlačítek, pokud jste už ale někdy v nějaké nové Mazdě seděli, dlouho vám problém dělat nebudou.
Červeně podsvícené přístroje v samostatných tubusech divoce září a uprostřed mezi nimi ukazatel tlaku v turbodmychadlu. Tady se bude závodit! Výbava MPS se dá opravdu v základu nazvat „plnou palbou“. Připlácí se totiž jen za metalízu (10 tisíc korun). Jinak máte v ceně všechno včetně tempomatu, automatické klimatizace, systému sledování jízdních pruhů RVM, systému sledování mrtvých úhlů RVM. O něm jsme se už rozepsali v testu Mazdy 6 2.2 MZR-CD. Co nás ale zaujalo, to byla navigace s miniaturní obrazovkou o velikosti 4,1 palce. I na tak malého pomocníka si za chvíli docela zvyknete.
Porazila Golf GTI
Ovšem to, co dělá Mazdu 3 MPS opravdovým hot hatchem, to je namakaný motor pod kapotou. Agregát 2.3 DISI Turbo sice velikostně odpovídá tomu z předchozí generace, před tím než ho inženýři poslali do showroomů, ale prošel lehkou omlazovací kůrou. Nebudeme vás obtěžovat technickými „vychytávkami“ a superlativy, které určitě najdete v prospektech. Nejdůležitější je podle nás to, že pohonná jednotka nově splňuje normu Euro 5 a přitom si dokázala zachovat svůj vysoký výkon. Na přední kola opatřená elektronickým diferenciálem s omezenou svorností LSD tak posílá stádo 260 koní a maximu točivého momentu 380 Nm.
Předně musíme upozornit, že jestli od tohoto motoru čekáte nějaký brutální projev, který vysklí okna všech paneláků v okolí, pak si budete muset dokoupit pořádné výfuky. Agregát se totiž chová v nízkých polohách poměrně tiše, zvukově ožívá až od středních otáček výše. Díky precizní práci japonských techniků se podařilo vyladit projev jednotky na jedničku. Odpadl pocit z kopnutí od turba a motor táhne sice prudce, ale skoro celou dobu souměrně. Klidně bychom věřili, že místo přeplňovaného čtyřválce máme pod kapotou nějaký povedený atmosférický šestiválec. K tomu je tu chirurgicky přesná 6stupňová manuální převodovka a váha 1385 kg. Ano, rýsují se nám tady parádní parametry: 6,1 sekundy na stovku a elektronicky omezená maximální rychlost 250 km/h. A tím překonává asi největšího konkurenta jménem Volkswagen Golf GTI (211 koní, stovka za 6,9 sekundy).
Podvozek opět na jedničku
Mzda 3 MPS sice není tak brutální jako Ford Focus RS, který ji také parametry překonává, rozhodně jde ale o plnohodnotný hot hatch. Motor dokáže s volantem a s vaší pozorností pěkně zacvičit. A takové chování přece k ostrým hot hatchům patří, nebo ne? Mazda má velmi strmé řízení a slušnou citlivost. Žádné BMW nebo Porsche tu nehledejte, ale klikaté okresky si užijete parádně. Auto je čitelné, nájezdy, průjezdy i výstřely ze zatáček budete mít za chvíli pod kontrolou.
Hodně se nám líbil i podvozek. Skvělý nabízí už základní trojka, tady ještě trochu přitvrdil. McPhersony vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu drží auto jako přibité k asfaltu. Ostré ale pohodlně dávkovatelné brzdy se postarají o bezpečnost, už zmiňovaný elektronický diferenciál LSD pak pomůže při průjezdu. Mazda 3 MPS se umí dobře chovat i na dálnici a díky jejím parametrům se brzo zapletete s policejními Passaty. Jen doporučujeme se spíše vyhýbat rozmlácené D1, kde by vás občas nějaká nerovnost mohla trochu kopnout do pozadí.
Má hlad
Nikdo asi nečeká, že po takových výkonech nebude následovat rychlá cesta na benzínku. Nálepka uvnitř víka palivové nádrže hovoří něco o 98 oktanovém benzínu, na přeplňovaný čtyřválec je to podle nás ale trochu zbytečný požadavek. Beztak budete platit hodně. Na sto kilometrů strávených v euforické zábavě s klikatými okreskami budete potřebovat takových 16 až 18 litrů. Pokud budete zábavu střídat třeba s cestou do práce jako my, pak se připravte na 13 litrů. Níž už to nevidíme. Nebo si tohle auto budete kupovat kvůli úsporné jízdě?
Mazda 3 MPS také v nové generaci obhajuje své zasloužené místo mezi nejlepšími hot hatchy na světě. I když je silnější a rychlejší než Volkswagen Golf GTI, asi ho z trůnu nesesadí. Budoucím majitelům tohoto kousku to je ale určitě jedno. Hlavní je se bavit! A to se Mazdě 3 MPS daří na výbornou.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Hlavní výhodou hot hatchů je fakt, že si užijete zábavnou sportovní jízdu a přitom nemusíte dělat kompromisy co se týče prostornosti. Praktický zavazadelník má velikost 340 litrů, což je dostačující. Navíc jsem byl spokojen i s prostorem pro cestující. Překvapila mě sedadla, která jsou stále velice pohodlná. Dávám známku 1 |
|
Jana: Než si pro Mazdu 3 MPS půjdete do obchodu, zamyslete se ještě jednou, zda ji opravdu potřebujete. Vysoké povinné ručení, 98 oktanový benzín poteče proudem a předpokládám, že taky brzo budete shánět nové pneumatiky. Na druhou stranu pořizovací cena 650 tisíc nevypadá vůbec zle vzhledem k motoru a výbavě. Dávám známku 3 |
|
Nikola: Základní trojka se mi moc líbí, jen bych vyměnila přílišné množství tvrdých plastů za příjemnější materiál. Ale to jsou ti Japonci. Musím uznat, že v provedení MPS má šmrnc a stává se centrem pozornosti. A ještě dlouho bude. Určitě! Dávám známku 1 |
|
Tomáš: Jsem unešen. Mazda 3 MPS je přesně to, co hledám. Zábavná, cool, a ještě za přijatelnou cenu. Horší je to samozřejmě s potravou, ale s tím se musí počítat. Japonci udělali perfektní podvozek, výbroné řízení, převodovku i motor. Prostě zábava na „entou“! Dávám známku 1* |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Volkswagen Golf GTI |
Škoda Octavia RS |
Opel Astra GTC |
PARAMETRY
Základní cena v provedení MPS: 649 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 10 000Kč
Celková cena: 659 000 Kč
MAZDA 3 MPS |
|
Objem motoru | 2261 ccm |
Maximální výkon | 191 kW (260 K) při 5500 ot/min |
Maximální točivý moment | 380 při 3000 ot/min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6,1 s. |
Udávaná spotřeba město | 13,2 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 9,6 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,5 l/100 km |
Spotřeba během testu | 13 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1385 kg |
Délka / výška / šířka | 4505 mm / 1460 mm / 1770 m |
Rozvor | 2640 mm |
Zavazadelník | 340 l |