TEST: Modely Lexus GS 460 a GS 450h vypadají úplně stejně. V případě novinářských vozů mají také stejnou výbavu a dokonce jednotný ceník. Po nedávno testovaná čtyřistapadesátce se nám do rukou dostalo také dvojče s označením 460. Oba vozy se sice vzhledem vůbec neliší, zato charakterem je čtyřistašedesátka úplně jiná. Lepší.
Vydáno: 25.8.2008
Vzhledem k tomu, že o designu už bylo vše napsáno, nebudu se opakovat a přidám pouze svůj pohled. Jak už to tak u Lexusu bývá, vůz nekřičí na všechny strany, že je drahý a že je nabitý nejmodernější technikou. A právě tento fakt se mi velice líbí. Musím konstatovat, že Škoda Octavia RS (na jejíž test se můžete těšit) budila na parkovišti mnohem více pozornosti, než testovaný Lexus.
Tradičně decentní design
Jenže Lexus není o extravaganci. Při jízdě s ním se mi nejvíce líbilo to, jak většina řidičů nevěděla, cože to je za vůz a už vůbec netušila, jaký má potenciál. Za to já jsem si toho byl velmi dobře vědom a s příjemným pocitem obrovské síly motoru jsem se nenápadně loudal po městě.
O tom, že řada GS je trochu odvážnější už řeč byla. Dva páry předních světlometů je dnes trochu zapomenuté řešení. Celek vyniká vyváženými křivkami. Co z fotek patrné není, je relativně nízká stavba vozu. A ta jasně říká, co tento vůz umí.
Interiér rovněž nebudu detailně rozebírat. Kvalitní materiály a precizní zpracování je doménou značky a zde je to jenom potvrzeno. A protože je druhý největší model značky Lexus určen především pro řidiče (ne pro zadní cestující jako v případě LS 600h L), zaměříme se právě na toto místo.
Uvnitř luxusně a nízko
Sedí se citelně nízko a je znát, že to zde zavání sportovní svezením. Volant se klasicky při zapnutí zapalování vysune, stejně jako tomu bylo i u větší limuzíny. Na řidiče zírají tři hlavní přístroje z nichž je největší tachometr. Přístrojový štít má zajímavé pozadí a celkově je velmi dobře čitelný. Velmi se mi líbila signalizace zvoleného režimu automatické převodovky a stejně tak i zařazeného stupně.
Vůz nabízí mnoho funkcí a vše obstarává elektrika. Konstruktéři zřejmě chtěli předejít velkému množství tlačítek a ovladačů a tak několik schovali do výklopného panelu vlevo pod volant. Řešení netradiční a přinejmenším zajímavé. Připadáte si jak pilot letadla, když vyklopíte panel a na něm máte houf ovladačů. Jenže toto řešení si vyžaduje trochu zvyku.
Středovému panelu dominuje dotykový displej. Ten zobrazuje vše od mapy navigace, až po nastavení klimatizace, parkovací kamery nebo ovládání audio-soustavy. Ta mimochodem přehrává dvd a její zvuk je zkrátka fantastický. Dost mne překvapila možnost přehrávat i kazetu. Nevím k čemu to je dobré, ale už ani já jsem to vyzkoušet nemohl, protože doma dávno žádné kazety nemám.
Mezi předními sedačkami je umístěn široký tunel a na něm malý volič automatické převodovky. Kromě něj je zde umístěno i pár tlačítek, která umí měnit nastavení vozu. Konkrétně zde vybíráte charakteristiku tlumičů a režim pohonu zadních kol (pwr, normal, snow). Tyto ovladače jsou umístěny pod opěrkou ruky a i ty se dají schovat.
Kam zmizela rezerva?
Místa pro zadní cestující jsou také velmi pohodlná. Tím bych ovšem skončil protože bych se velmi divil, kdyby se majitel tohoto vozu nechal vozit vzadu. Zkrátka nikdo si nemá na co stěžovat. Zavazadlový prostor je zcela logicky podstatně větší, než v případě hybridu. Má malý vstupní otvor, ale umí přepravit lyže nebo nějaké delší předměty. V případě tohoto vozu považuji místo pro zavazadla za nepodstatné a nezajímavé.
Naopak zajímavé je místo pod dnem kufru. Ačkoliv tam najdeme prostor pro rezervu, rezerva zde není. Její místo zabral další akumulátor. Ten je určen pro napájení elektrických stabilizátorů. Jedná se o elektromotory, kteří vyrovnávají působení odstředivých sil. V zatáčkovitých pasážích by mohlo docházet k tak velkému odběru elektrické energie, že by na to standardní baterie nestačila. A protože takto vybavené vozy už nemají místo pro náhradní kolo, jsou vybaveny pneumatikami typu run flat.
Motor pro fajnšmekry
Konečně se dostáváme k věcem, které jsou na tomto modelu nejzajímavější a které hybrid a normální géesko činí tak rozdílné. Technika je totiž úplně jiná. A začíná se hned motorem. Znalí čtenáři už vědí, že označení 460 znamená objem motoru. Přesná hodnota je 4608 ccm. Ručně vyráběný agregát obsahuje osm válců uspořádaných do V a 32 ventilů, které mají proměnné časování.
U motoru ještě chvíli zůstanu. Velmi mne totiž zaujal systém D4-S, protože jsem si ho konečně vyzkoušel v praxi. Jedná se o dvojité vstřikování paliva. Jeden vstřikovač je umístěn klasicky před sací ventil a druhý dávkuje palivo přímo do válce. Kombinují se tak výhody jednotlivých provedení. Na volnoběh a nízké zatížení proudí palivo přes prvně jmenovaný vstřikovač. Výsledkem je až neuvěřitelně klidný chod. Jakmile přišlápnete plynový pedál, dostává se palivo do válce přímo.
Všechny systémy dohromady dávají řidiči k dispozici 255 kW (6400 ot/min) a 460 Nm (4100 ot/min). Oba vrcholy jsou umístěny poměrně vysoko a pokud chce řidič zažít tu pravou sílu, musí motor pěkně vytočit. A to rozhodně není žádný problém.
Chci ještě a víc
Do vyšších otáček se totiž vyloženě hrne a konečně taky dá o sobě vědět posádce. Z neslyšného služebníka se rázem stane pořádný divoch který má nádherný zvuk. Z nuly na sto rozpohybuje 1735 kilogramů za 5,8 s. Zajímavý je také údaj zrychlení z 80 km/h na 120 km/h. To proběhne za 4,2 s.
Motor má opravdu hodně síly a během jakékoli cesty mimo město jsem neustále doufal v to, že dojedu někoho, koho budu muset předjet. Ono totiž podřazení z osmičky na trojku, následné vytočení motoru a parádní zátah má něco do sebe.
Když už je řeč o převodovce, tak na ní se nejlépe demonstruje síla motoru. V touze po co nejrychleji dosažené maximální rychlosti pracuje automatický režim následujícím stylem. Dáte pedál na podlahu a auto se rozjede na jedničku, kterou vytočí až k maximálním otáčkám. Přece se nebudeme zdržovat nějakou dvojkou, rovnou přeřadí na trojku. Tu také vytočí na maximum a opět přeskočí na pětku. A na ní dosáhne maximální rychlost 250 km/h a řadí osmičku. Můžete si nastavit tempomat a letět po dálnici jakoby se nechumelilo.
Na rozdíl od hybridní verze nemá model 460 převodovku typu E-CVT (plynulá změna převodového poměru), ale “klasický“ automat s osmi stupni a možností sekvenčního řazení. To je také důkaz jiné charakteristiky vozu. Zatímco hybrid jede plynule a rozvážně (samozřejmě rychle), to co 460 nabídnout nemůže. Zde je charakter více sportovní, při podřazování s vámi občas škubne. Aby ne, když sám umí přeřezovat i o tři stupně dolů. Klidná jízda nemá daleko k plynulému svezení v hybridu, navíc ale můžete jezdit pěkně ostře a to nejen na dálnicích.
Jistě a rychle
I přes velkou hmotnost je totiž vůz velmi stabilní, zvlášť v režimu “sport“. Na jistých jízdních vlastnostech mají velkou zásluhu už zmíněné elektrické stabilizátory, ale také dvojité zavěšení kol v předu a víceprvkové vzadu. Nemalou roli zde hraje samozřejmě Adaptivní variabilní odpružení AVS.
Jakkoli se model GS 460 tváří nenápadně a luxusně, má velmi blízko sportovním vozům. Zde bych vznesl jedinou výtku. Jelikož už to v tomto případě opravdu hodně “smrdí“ sportem, jistě by nebyla na škodu možnost dokoupit si nějaká sportovnější sedadla a pádla pro řazení pod volant.
Nechť si každý čtenář udělá názor sám, ale kdybych měl volit mezi hybridem a 460, jasně by vyhrála čtyřistašedesátka. Nejen že má větší kufr, ale ruku na srdce, koho z nás trápí větší produkce emisí, a nějaký ten litřík navíc ve spotřebě? Za to, co tento vůz umí, si klidně připlatím.
Já vím, je to hrozné klišé, ale stejně ho použiji, protože naprosto vystihuje podstatu vozu. Lexus GS 460 je „anděl s ďáblem v těle“.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Model GS 460 je, stejně jako hybrid, velmi komfortní sedan. Minule jsem uvedl, že hybrid má malou vadu na kráse, tedy baterie v kufru. Tento model je nemá takže nemám jinou možnost. Výborné auto si zaslouží výborné hodnocení. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Z mého pohledu se mi více líbil hybrid. Výborná bezpečnost a všemožné bezpečnostní systémy mají oba vozy shodné. A protože je i ceník stejný, rozhodla spotřeba. Ta je v případě GS 460, dle mého názoru, citelně větší. Dávám známku 2 |
![]() |
Nikola: Mne celkem nezajímá, jaký má vůz motor a v případě modelu 450h a 460 tam zas takový rozdíl nevidím. Oba vozy jsou stejné, takže jenom zopakuji, že z venku je vůz docela atraktivní a agresivní. Luxusní interiér by mohl být trochu odvážnější Dávám známku 2 |
![]() |
Tomáš: Na rozdíl od hybridu, čtyřistašedesátka nabídne to, co mi v případě prvního testovaného vozu chybělo. Nižší hmotnost je znát a zcela jiný charakter také. Vyšší spotřeba mne příliš nezajímá, osmiválcový motor mi přináší mnohem větší požitek z jízdy, než hybrid. GS 460 je jednoznačně lepší. Dávám známku 1 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Název: 1.614.000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 540.000 Kč
Celková cena: 2.154.000 Kč
Výbava: Bezpečnost a zabezpečení
ABS (protiblokovací systém brzd) s EBD (elektronická distribuce brzdné síly), TRC (protiprokluzový systém), VSC (řízení stability vozidla) s možností vypnutí, BA (brzdový asistent), TPWS (systém sledování tlaku v pneumatikách), VDIM (integrované řízení dynamiky vozidla) s možností vypnutí, AVS (adaptivní odpružení), ECB (elektronicky řízený brzdový systém), VGRS (řízení s variabilním převodem), Airbagy: čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu s dvoufázovým systémem, vypínatelný airbag spolujezdce vpředu, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, Alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock”, Bezpečná karoserie pohlcující energii nárazu, Ochrana proti bočnímu nárazu, s přídavnými materiály pohlcujícími energii v A-, B- a C-sloupcích a ve dveřích, Sloupek řízení pohlcující energii nárazu, WIL u předních sedadel (systém na ochranu krční páteře), Bezpečnostní pásy: přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x), s upevněním dětské sedačky na vnějších sedadlech, optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a předního spolujezdce, Uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem na zadních vnějších sedadlech, Opěrky hlavy: přední s nastavitelnou výškou a sklonem, zadní s nastavitelnou výškou a sklonem na vnějších sedadlech, s nastavitelnou výškou na prostředním sedadle, Dětská pojistka v zadních dveřích, Přední mlhovky, Xenonové světlomety HID: s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s dynamickou regulací sklonu světel, s ostřikovači světlometů integrovanými v nárazníku, I-AFS (adaptivní přední světlomety), Systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start”, Upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru
Vybavení exteriéru
18” pětipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/40 R18, Brzdová a zadní světla z LED diod, Systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, Vnější zpětná zrcátka: samostmívací, elektricky ovládaná a vyhřívaná, s povrchem odpuzujícím vodu, Přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, Vrstvené bezpečnostní čelní sklo, Čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, Stěrače čelního skla s dvěma rychlostními stupni,s vyhřívaným místem uložení stěračů, s dešťovým senzorem
Vybavení interiéru
Elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem E-CVT, Elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu, Tempomat, Audiosystém: tuner FM/AM s RDS, CD přehrávač s měničem na 6 disků, 10 reproduktorů, audio vstup (AUX), Automatická klimatizace: oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, automatická vnitřní cirkulace vzduchu, Volant: tříramenný ve sportovním designu, elektricky nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému, telefonu, multifunkčního displeje a tempomatu, Palubní počítač, Multifunkční 7” dotyková obrazovka, Kožené potahy sedadel, Kůží potažené opěrky ve dveřích a vsadky dveří, Vyhřívaná sedadla, Paměť pro přední sedadla, Připojení mobilního telefonu pomocí technologie Bluetooth®, Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Ukazatel vnější teploty, Startovací tlačítko systému „Smart Entry and Start“, Optitronové měřicí přístroje, EPS (elektrický posilovač řízení), Elektricky ovládaná okna, Elektricky ovládaná zadní sluneční clona s automatickým vysouváním a spouštěním, Středová konzola vpředu s vestavěnými odkládacími přihrádkami, Zadní střední loketní opěrka, sklopná, Přední sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky, Úložné prostory: výklopné odkládací přihrádky v předních dveřích, odkládací kapsy na zádi předních sedadel, Držáky nápojů, vpředu ve středové konzole, vzadu integrované ve střední loketní opěrce, Obložení interiéru dřevem
Doplňková výbava: Paket Executive (+ 140.000, Parkovací asistent, Boční airbagy vzadu, Parkovací kamera, Kožené potahy sedadel v úpravě Semi-aniline, Vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, Středová konzola vpředu potažená kůží, Kůží potažené opěrky rukou ve dveřích a vsadky dveří, Paměť nastavení předních sedadel, vnějších zpětných zrcátek a volantu), Paket Luxury (lze pouze navíc k paketu Executive, + 135.000, Multimediální a navigační system, Navigační systém DVD s DRG (dynamické navádění), Hlasové ovládání (navigace–audiosystém–klimatizace–telefon), Prémiový audiosystém Mark Levinson® se 14 reproduktory, Měnič na 6 disků DVD (audio/video/MP3-WMA) s digitálním prostorovým ozvučením 5.1, Zadní spoiler) Elektricky ovládané střešní okno (pouze v kombinaci s paketem Multimediální a navigační system, + 30.000), Volant a hlavice řadicí páky v kombinaci dřevo/kůže (pouze v kombinaci s paketem Luxury, + 15.000), Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s Adaptivním tempomatem (ACC) (pouze pro paket Luxury, + 100.000), Aktivní stabilizátor (pouze pro paket Luxury, + 90.000), Metalický lak (+ 30.000)
Lexus GS 460 |
|
Objem motoru | 4608 ccm |
Maximální výkon | 255 kW / 6400 rpm |
Maximální točivý moment | 460 Nm / 4100 rpm |
Převodovka | 8stupňová automatická |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,8 s |
Udávaná spotřeba město | 16,3 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 7,9 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 11,1 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 13,7 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1735 kg |
Délka / výška / šířka | 4850 mm / 1430 mm / 1820 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Zavazadelník | 430 l |