TEST: Myslíte si, že když už jste se projeli v tom největším a nejdražším, nic vás nemůže překvapit? Omyl! Druhý nejvyšší model automobilky Lexus sice za svým největším kolegou zaostává rozměry, překonává ho ale požitkem z jízdy a dynamikou. A přitom je o polovinu levnější. Udělal ministr životního prostředí dobře, když si pořídil tohoto hybrida?
Vydáno: 17.7.2008
Když už se hybridní pohon dostal i do největšího sedanu luxusní automobilky Lexus, modelu LS 600h L, a dokáže obrovské limuzíny rozpohybovat dynamikou kdejakého hot-hatche, zdá se, že je na něm už vše dotaženo do dokonalosti. Koncepce, při níž se rozjíždíte na baterie bez použití spalovacího motoru a při brždění je opět dobíjíte, je elegantní a zároveň účelná. Šetříte palivo a tudíž peníze a také životní prostředí. Trochu.
Zajímá vás více o hybridních motorech? Přečtěte si naše další články!
Lexus LS 600h L: top class s duší ekologa
Lexus LS 600h: pohled pod kapotu největšího z hybridů
Ale abychom se jen neopakovali, pojďme se na druhý nejvyšší model a zároveň nejrychlejší sériově vyráběný hybrid dneška podívat zblízka.
Cíleno na mladší manažery
Vnější tvary jsou o kousek odvážnější než u konzervativně laděné prémiové limuzíny LS. Jednotlivé prvky karoserie jsou oblejší a kulatější, i z profilu má GS 450h náboj tak trochu pseudo-kupé-karoserie, což rozhodně není na škodu (jak dokazují někteří levnější němečtí kolegové). Také dva páry světlometů jsou o něco odvážnější a dávají čtyři sta padesátce charakteristickou tvář, kterou jinde neuvidíte.
Odvážnější a dynamičtější vzhled předurčuje coby budoucí majitele čtyřistapadesátky mladší zákazníky, než u usedlejší a mohutnější šestistovky.
Zvnitřku připomíná Lexus GS 450h nejvyšší model téměř vším, jen v nepatrně zmenšeném vydání. Přesto si subjektivně dovolím tvrdit, že světlejší kombinace jinak maximálně příjemných materiálů a kůže vypadá lépe, než kombinace šedé a černé, kterou vidíte na fotografiích.
Oproti prodloužené největší verzi paradoxně nabízí o jedno místo více, tedy celých pět sedaček. Ani zde ale není tolik prostoru, aby dlouhodobě jezdili tři statní dospělí lidé na zadních řadě sedadel. To ale samozřejmě není podstatné, jedná se přeci o luxusní limuzínu, ne minibus.
Tentokrát i za volantem
Kromě toho tentokrát maximum komfortu nesměřuje na spolujezdce vzadu, více než u největšího modelu je komfort soustředěn na řidiče. Tady už se nepředpokládá, že si majitel bude stále hovět v pravém zadním křesle, byť je v něm i bez masážního sedadla a druhého DVD přehrávače pohodlno.
Řidič modelu GS 450h pravděpodobně alespoň občas za volant zasedne sám a proto je na něj pamatováno i tam. Oproti největšímu Lexusu LS 600h zažijete ve druhém nejvyšším modelu více kontaktu s vozovkou, i když jen o chloupek.
Nečekaná dynamika
Číslem 450 v názvu dává Lexus najevo, že se hybridní ústrojí vyrovná čtyřapůllitrovému osmiválci – a opravdu, tři a půl litrový šestiválec o výkonu 218 kW ve spojení s elektromotorem o výkonu 147 kW dosáhnou společného výkonu maximálně 254 kW. Přitom GS 460, tedy verze s 4,6 litrovým osmiválcem, dosahuje téměř stejného výkonu 255 kW.
Pocit zrychlení je opravdu působivý a dokáže zamáčknout do sedačky. Z nuly na sto se s nenápadným sedanem dostanete za 5,9 sekundy, čímž GS 450h překonává silnější (ale těžší) LS 600h, který sprintuje na stovku o sekundu pomaleji. Zvuk šestiválce na větší motory sice nedosahuje, ale dynamika a lineární zátah vám na tento drobný nedostatek dá zapomenout – beztak by nikdo od limuzíny nečekal zvuk supersportu. Mimochodem, při popojíždění městem vynahrazuje chybějící burácení neslyšný chod.
Dálnice a centrum velkoměsta
Limuzína stále trochu plave, ale vše chrání množství elektronických asistentů. Náhon na zadní kola neznejišťuje oproti pohonu všech kol téměř vůbec. Troufnu si říct, že pokud nevypnete elektroniku, rozdíl ani nepoznáte. Také u GS najdete přepínací tlačítko Comfort – Sport, ani zde ale ve sportovním režimu žádné zázraky nečekejte. Mohutný 1900 kilogramů vážící vůz si nemůže dělat ambice na okruhové výkony.
Jedním z přirozených míst, na nichž po tisících kilometrů oceníte pohodlí, které GS 450h nabízí, je samozřejmě dálnice. Majitelé hybridního modelu z řady GS se ale pravděpodobně budou pohybovat také často ve městě. Právě pohyb po automobily přeplněných metropolích je možná nejsilnější stránkou hybridního pohonu – protože zkrátka půl cesty ujedete na baterky.
Přestože člověk, který si pořídí automobil začínající na hodnotě 1 614 000 Kč, asi nějakou spotřebu příliš řešit nemusí, více než třetinová úspora při pohybu po městě ho určitě také potěší.
Výsledná spotřeba ve městě činila zhruba 10-11 litrů na sto kilometrů (benzinový osmiválec jezdí přibližně za 16 litrů), na dálnici byl rozdíl o něco nižší, stejných 10,8 oproti 13 litrům osmiválce.
Baterie mají ale i několik nevýhod. Především je stále vozíte s sebou v kufru, takže se vedle nich, do prostoru 280 litrů, mnoho zavazadel nevejde. Lexus dává na hybridní ústrojí pětiletou záruku (nebo sto tisíc kilometrů). Akumulátory jsou opět ještě NiMH (niklmetalhydridové), a když je po záruce budete nechávat vyměnit, bude vás to stát téměř 200 tisíc korun.
Komfort hodný ministrů
I když jsme si ověřili, že i dvousetkilometrová rychlost na německé dálnici je pro tento vůz naprosto pohodlný cestovní standard a plynule vystoupat na dvě stě čtyřicet nečiní dvojici motorů výraznější problém (omezovač by rozlet utnul až při rychlosti 250 km/h), není to nutně ta rychlost, v níž by typický majitel Lexusu GS 450h jezdil. V tomto voze jde především o bezpečí a pohodlí cestujících.
Maximální pohodlí – to je hlavní devíza limuzíny vyšší střední třídy, Luxusu GS 450h. Vozu, který si pořídil ministr životního prostředí Martin Bursík, a my s ním za toto rozhodnutí sympatizujeme.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Jak jsem si ověřil i tímto modelem, Lexus je opravdu maximální komfort. Je pravda, že baterie si ukously velkou část prostoru pro zavazadla a to může třeba při jinak velice pohodlném cestování ve čtyřech vadit, ale to je opravdu malá vada na kráse jinak fantastického vozu. Dávám známku 2 |
![]() |
Jana: Pět hvězdiček v Crash testech je u takové limuzíny samozřejmostí. Tím spíš, že je tu asi desítka různých elektronických pomocníků a desítka airbagů. Tentokrát mne těší i cena, která začíná lehce nad půldruhým milionem, a na kategorii vynikající spotřeba. Dávám známku 1 |
![]() |
Nikola: Líbila se mi i největší limuzína LS 600h, a ta byla o poznání usedlejší. Tahle GS 450h je navíc atraktivnější pro mladší lidi, vypadá agresivněji a dynamičtěji. Jen škoda interiéru, i ten mohl být trochu odvážnější. Dávám známku 2
|
![]() |
Tomáš: Chválím dvojici motorů, které dvoutunové auto dokáží rozpohybovat na stovku za necelých šest sekund. Smekám před kouzelnou převodovkou. Přesto toto auto nijak sportovní výsledky nepodává, je to zkrátka limuzína střižená pro klidnou, i když hodně rychlou jízdu. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení GS 450h: 1.614.000,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 540.000,- Kč
Celková cena: 2.154.000,- Kč
Výbava:
Bezpečnost a zabezpečení
ABS (protiblokovací systém brzd) s EBD (elektronická distribuce brzdné síly), TRC (protiprokluzový systém), VSC (řízení stability vozidla) s možností vypnutí, BA (brzdový asistent), TPWS (systém sledování tlaku v pneumatikách), VDIM (integrované řízení dynamiky vozidla) s možností vypnutí, AVS (adaptivní odpružení), ECB (elektronicky řízený brzdový systém), VGRS (řízení s variabilním převodem), Airbagy: čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu s dvoufázovým systémem, vypínatelný airbag spolujezdce vpředu, boční airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, přední a zadní hlavové airbagy, kolenní airbagy pro řidiče a spolujezdce vpředu, Alarm s dvojitým zámkem dveří „Double Lock”, Bezpečná karoserie pohlcující energii nárazu, Ochrana proti bočnímu nárazu, s přídavnými materiály pohlcujícími energii v A-, B- a C-sloupcích a ve dveřích, Sloupek řízení pohlcující energii nárazu, WIL u předních sedadel (systém na ochranu krční páteře), Bezpečnostní pásy: přední 3bodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu, výškově nastavitelné, zadní 3bodové bezpečnostní pásy (3x), s upevněním dětské sedačky na vnějších sedadlech, optický a akustický výstražný systém při nepřipoutání řidiče a předního spolujezdce, Uchycení dětské sedačky ISOFIX s horním upevňovacím bodem na zadních vnějších sedadlech, Opěrky hlavy: přední s nastavitelnou výškou a sklonem, zadní s nastavitelnou výškou a sklonem na vnějších sedadlech, s nastavitelnou výškou na prostředním sedadle, Dětská pojistka v zadních dveřích, Přední mlhovky, Xenonové světlomety HID: s automatickým zapínáním a vypínáním pomocí světelného senzoru, s dynamickou regulací sklonu světel, s ostřikovači světlometů integrovanými v nárazníku, I-AFS (adaptivní přední světlomety), Systém bezklíčového nastupování a startování „Smart Entry and Start”, Upínací kroužky pro zajištění zavazadel v zavazadlovém prostoru
Vybavení exteriéru
18” pětipaprsková kola z lehkých slitin s pneumatikami 245/40 R18, Brzdová a zadní světla z LED diod, Systém osvětlení vstupu pomocí LED diod, Vnější zpětná zrcátka: samostmívací, elektricky ovládaná a vyhřívaná, s povrchem odpuzujícím vodu, Přední boční okna s povrchem odpuzujícím vodu, Vrstvené bezpečnostní čelní sklo, Čelní a boční bezpečnostní skla s tepelnou izolací, tónovaná, se zvýšeným ochranným účinkem proti ultrafialovému a infračervenému záření, Stěrače čelního skla s dvěma rychlostními stupni,s vyhřívaným místem uložení stěračů, s dešťovým senzorem
Vybavení interiéru
Elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem E-CVT, Elektricky nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce vpředu, Tempomat, Audiosystém: tuner FM/AM s RDS, CD přehrávač s měničem na 6 disků, 10 reproduktorů, audio vstup (AUX), Automatická klimatizace: oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce, aktivní pylový filtr, automatická vnitřní cirkulace vzduchu, Volant: tříramenný ve sportovním designu, elektricky nastavitelný ve dvou osách, potažený kůží, s vestavěným ovládáním audiosystému, telefonu, multifunkčního displeje a tempomatu, Palubní počítač, Multifunkční 7” dotyková obrazovka, Kožené potahy sedadel, Kůží potažené opěrky ve dveřích a vsadky dveří, Vyhřívaná sedadla, Paměť pro přední sedadla, Připojení mobilního telefonu pomocí technologie Bluetooth®, Samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, Ukazatel vnější teploty, Startovací tlačítko systému „Smart Entry and Start“, Optitronové měřicí přístroje, EPS (elektrický posilovač řízení), Elektricky ovládaná okna, Elektricky ovládaná zadní sluneční clona s automatickým vysouváním a spouštěním, Středová konzola vpředu s vestavěnými odkládacími přihrádkami, Zadní střední loketní opěrka, sklopná, Přední sluneční clony s osvětlenými kosmetickými zrcátky, Úložné prostory: výklopné odkládací přihrádky v předních dveřích, odkládací kapsy na zádi předních sedadel, Držáky nápojů, vpředu ve středové konzole, vzadu integrované ve střední loketní opěrce, Obložení interiéru dřevem
Doplňková výbava: Paket Executive (+ 140.000, Parkovací asistent, Boční airbagy vzadu, Parkovací kamera, Kožené potahy sedadel v úpravě Semi-aniline, Vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla, Středová konzola vpředu potažená kůží, Kůží potažené opěrky rukou ve dveřích a vsadky dveří, Paměť nastavení předních sedadel, vnějších zpětných zrcátek a volantu), Paket Luxury (lze pouze navíc k paketu Executive, + 135.000, Multimediální a navigační system, Navigační systém DVD s DRG (dynamické navádění), Hlasové ovládání (navigace–audiosystém–klimatizace–telefon), Prémiový audiosystém Mark Levinson® se 14 reproduktory, Měnič na 6 disků DVD (audio/video/MP3-WMA) s digitálním prostorovým ozvučením 5.1, Zadní spoiler) Elektricky ovládané střešní okno (pouze v kombinaci s paketem Multimediální a navigační system, + 30.000), Volant a hlavice řadicí páky v kombinaci dřevo/kůže (pouze v kombinaci s paketem Luxury, + 15.000), Přednárazový bezpečnostní systém (PCS) s Adaptivním tempomatem (ACC) (pouze pro paket Luxury, + 100.000), Aktivní stabilizátor (pouze pro paket Luxury, + 90.000), Metalický lak (+ 30.000)
LEXUS GS 450h | |
Objem motoru | 3456 ccm |
Maximální výkon | 218 kW, 296 koní (celkově 254 kW) |
Maximální točivý moment | 368 Nm |
Převodovka | E-CVT (elektronicky řízená převodovka s plynule měnitelným převodovým poměrem) se sekvenčním režimem řazení |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,9 s |
Udávaná spotřeba město | 9,1 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 7,1 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,9 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 10,6 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1865 – 1930 kg |
Délka / výška / šířka | 4835 / 1430 / 1820 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Zavazadelník | 280 l |