Kupujeme firemní auto aneb Za co vyměnit starou Octavii

Na českém trhu se prodávají desítky automobilů, které se na první pohled hodí k zařazení do firemní flotily. Podle ocenění magazínu Fleet jsou firemními auty roku Škoda Superb druhé generace, Volkswagen Golf Variant a Ford Transit Van. Ale existují i další možnosti. Některé dokonce poslouží jako nenucená reklama.

Vydáno: 16.2.2009

Snad nejčastěji používaným firemním vozem v Česku bývá Škoda Octavia ve všech svých generacích. Důvody jsou zřejmé. Jde o relativně levné, ale na pohled už velké auto (i když se řadí do kategorie nižší střední třídy), servis je z levnějších a takřka na každém rohu. Navíc Škoda dlouhodobě profituje z koncernové spolupráce s Volkswagenem. Jeho naftová TDI bývala dobrou volbou z hlediska poměru cena/výkon.

Co se týče spolehlivosti, nebylo to už tak růžové. Původní systém čerpadlo-tryska byl nespolehlivý, často se zanášelo soustrojí. Problémy s váhou vzduchu byly příznačné pro větším počet najetých kilometrů. Ani novější verze dieslů se systémem common-rail nebyla ideální. Poslední generace už na tom není tak zle. Na druhou stranu se ale v autosalonech postupem času začala objevovat auta, která Octavii dokáží plně nahradit, nabídnout obdobný komfort i spotřebu a stojí buď stejně, nebo jsou i levnější.

S NÍZKÝM ROZPOČTEM

Už jsou dávno pryč doby, kdy korejské automobilky nebyly schopné vyrobit vůz za nízkou cenu s kvalitou odpovídající evropským standardům. Špatnou pověst definitivně rozbil vůz Kia Cee´d. Ač se to na první pohled nezdá (protože jde o hatchback) patří do stejné kategorie, jako Škoda Octavia. K dispozici je navíc ve dvou dalších karosářských variantách. Dynamicky vypadající kupé Pro_Cee´d a kombi SW. Aby ale nahradil úlohu Octavie, postačí pětidvéřová varianta s karosérií hatchback.

Kia si za Cee´d říká opravdu málo. Základní varianta vybavená benzínovou čtrnáctistovkou CVVT ve výbavě Base stojí 269 980 korun. Přitom současná kvalita dílenského zpracování je plně dostačující. Vůz má příjemně útulný interiér, pohodlná sedadla a kvalitně provedenou palubní desku. Mezi hlavní nevýhody ale patří menší zavazadelník, který pojme jen 340 litrů. Řešením je dlouhá verze SW s prostorem pro 534 litrů, nebo 1664 litrů po sklopení zadních sedadel.

Ač jde o cenově výhodnou nabídku, která je navíc u Kia podpořena sedmiletou zárukou, mohl by firemní zákazník pokukovat po verzi 1.6 CRDi. Common-railový čtyřválec je totiž vhodnou volbou pro delší nájezd kilometrů. K dispozici je dokonce ve dvou výkonnostních provedeních. Jednotka 1.6 CRDi low power produkuje výkon 66 kW a je k dostání také se základní výbavou Base za 334 980 korun. Silnější high power se 85 kW lze volit ale už jen s vyššími výbavami Active (399 980 Kč), Comfort (449 980 Kč) a Exclusive (499 980 Kč).

Každopádně po vyzkoušení naftového motoru musí jít všechny předsudky vůči korejské produkci stranou. Jde o výkonný agregát, který bohatě stačí obsluhovat 1367 kg vážící vůz. Má navíc kultivovaný chod, neruší vibracemi a klidnou jízdu ocení nízkou spotřebou. V kombinovaném provozu si řekne zhruba o 5 litrů nafty na 100 km, když se bude řidič krotit, může se dostat ještě o půl litru níže.

KROK O TŘÍDU VÝŠ

Pokud si vaše firma vedla i přes světovou krizi dobře, může do svého vozového parku zařadit český šperk s názvem Škoda Superb. Vůz vstoupil loni do své druhé generace, ze které koncernová spolupráce přímo čiší. Patrioti zuří, ale znalci kvality posledních Audi a Volkswagenů jsou nadšení. Škoda Superb II se může pochlubit perfektním dílenským zpracováním, vysokým komfortem a smyslem pro detail (také druhá generace si ponechala takovou lahůdku, jakou je deštník ukrytý ve výplni zadních dveří). Marketingovým tahákem je také systém TwinDoor, který umožňuje dvojí způsob otevírání kufru.

Interiér Škody Superb těží hlavně z velkého rozvoru. Při délce vozu 4838 mm činí celých 2761 mm. To dává cestujícím vzadu pocit, že se nachází o třídu výše. Místa pro kolena je dostatek, lze si klidně dát i nohu přes nohu. Za takový prostor by se nestyděla třeba Audi A6, která má sice rozvor o kousek delší, tak dobře si s ním ale nepohrála. Méně místa je už v oblasti ramen a nad hlavou. Stísněně by si mohli připadat i lidé středního vzrůstu.

Řidič má k dispozici trochu méně místa, než u předchozí generace, jejíž interiér vycházel ze staršího Volkswagenu Passat. V novém Superbu je palubní deska výrazně větší, totéž se dá říct o středovém panelu, který tak delším postavám vadí v oblasti kolen. Palubovka vše ale zachraňuje svým vzhledem. Skvěle vypadají leštěné dřevěné dekory kombinované s hliníkovými prvky a převážně měkkými plasty. Nic nevrže, vše k sobě doléhá tak jak má. Dojem ještě zlepšují dobře čitelní přístroje.

Škoda Superb vnesla do střední třídy cenový tahák, když nabídla základní verzi s benzínovým motorem 1.4 TSI za 569 900 korun. To není na reprezentativní kousek tuzemské produkce vůbec zlé. Mohlo by se zdát, že benzínový čtyřválec bude na vůz rozměrů Superbu příliš slabý, jde ale o nejmodernější koncernový motor doplněný o přeplňování. Řadový vpředu napříč uložený čtyřválec statečně rozpohybuje přes 1400 kilogramů vážící vůz z nuly na stovku za přijatelných 10,5 sekundy, a jeho maximální rychlost dle tabulkových hodnot je 201 km/h. Výhoda malého motoru je znát nejen při platbách povinného ručení, ale také na čerpacích stanicích. V případě Superbu 1.4 TSI dosahuje kombinovaná spotřeba pouhých 6,6 l/100 km, ve městě 8,6 a mimo město 5,5 litrů na sto.

Kdo by se ale chtěl držet tradic, nezklame ho obligátní nabídka dvoulitrového turbodieselu. Ačkoliv jde o starší motor, Superb se musí pochválit za příkladné odhlučnění této jednotky. Mladoboleslavští si s ním poradili na jedničku. Jistě, stále je znát, že máte pod kapotou dieslový agregát, přesto vám ale z uší nenadělá řešeto. Odpovídají tomu i údaje 10,2 sekundy z nuly na stovku a maximální rychlost 205 km/h. Těžší Superb chování TDI trošku zklidnil a už se proto nemusíme tolik bát známých kopanců od nastupujícího turba.Třešničkou na dortu může být automatická převodovka DSG se šesti stupni a možností řadit páčkami pod volantem.

Celé znění článku najdete v aktuálním čísle magazínu FRESH.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Galerie