TEST MOTORKY: KTM dělá co může, aby uspokojilo všechny. Po povedeném startovním Duku s kubaturou 125 ccm dali rakouští inženýři za pravdu všem, kteří volali po silnějším motoru ve stejném železe, a uvádějí na trh verzi s 200 kubíky. Trefil se Duke 200 na správné místo pod dospělou 690kou? A bude jeho 25 koní stačit na zábavu, kterou bychom od modelové řady Duke čekali?
Vydáno: 1.10.2012
V segmentu malých motorek zrovna velký nával není. Pokud byste vyloženě chtěli stopětadvacítku, je vcelku z čeho vybírat, ale když toužíte po něčem o trochu silnějším, možností moc není. Honda nabízí své povedené CBR250R, Kawasaki bojuje Ninjou 300. To jsou ale supersporty, pak můžeme zabrousit do vod offroadů. Vyloženě silniční funbike s lehkým terénním duchem, takový tu žádný druhý nenajdeme. KTM Duke 200 je tak docela jedinečná nabídka.
Narostly mu svaly
Když Duka 200 postavíte vedle jeho staršího bratříčka Duke 125, stěží budete hledat rozdíly. Oproti stopětadvacítce je dvoukilo jen o fous dospělejší. Ocelové trubkové tělo, odpružení přední (USD od WP) i zadní Monoshock, brzdy (vpředu radiální čtyřpístek, vzadu jeden, mimochodem dost slušné, vyráběné pod dohledem značky Brembo) – to vše je totožné, jako na nejmenším modelu. Rozdíl v hmotnosti? Pouhé dva kilogramy. Ale přitom výkon 25 koní z dvousetkubíkového motoru, tedy o 11 navíc. To už je znát.
Nezapomínejme, že kromě toho všeho je Duke 200 nádherný kus železa. Vzhled úspěšně kopíruje větší Duke 690, což je vzor následováníhodný. Zvlášť když si uvědomíme, že dvoukilo budou sedlat hlavně kluci kolem dvaceti – a pro ně se každá ostrá hrana a svalnatý záhyb počítá. A Duke 200 tedy rozhodně pozornost vzbuzuje.
Ergomie je stejná, jako u Duke 125, tedy výborná. I když je stroj malinký (malý je i Duke 690, a 200/125 je ještě o pár centimetrů drobnější), složil se na něj bez problémů i 190 cm vysoký Adam Hruška a já se svými 177 cm jsem se cítil skvěle. Žádné skrčené ruce ani nohy, posed vzpřímený, důstojný, jako na velké motorce. Rozhled v zrcátkách je dobrý, a zvláštní pochvalu si zaslouží i plně digitální displej, který kromě rychlosti ukazuje zařazený rychlostní stupeň, spotřebu a dojezd. Ideální kombinace.
Funbike na okresku i pro město
Pojďme se konečně projet. Šestištupňová převodovka cvaká zlehka s chirurgickou přesností. Když zaberete, zvládne Duke 200 rychlost kolem 140 km/h, to je na tak malý motor dost slušné, a cestovní rychlost kolem 120 km/h nabízí vysokou míru pohodlí. Na jednoválec, samozřejmě. A ani nevadí, že ochrana před větrem je jen symbolická. Dvoustovka akceleruje už v nízkých otáčkách a dá se s ní vklidu jezdit i na pětku, aniž by se motor trápil, a když se Vám zachce předjíždět, stačí podřadít a držet se kolem 7 tisíc otáček, kde zabírá nejsilněji.
Duke se ochotně vrhá do zatáček a nechá se položit i dost hluboko, aniž by jevil náznaky nejistoty. Podvozek je pevný, slibuje stabilitu v zatáčkách srovnatelnou s větší 690kou, což je na „teenager bike“ fantastické, na úrovni leckteré dospělé motorky. Navíc bicyklová hmotnost 129,5 kg (bez paliva) je při manipulaci patrná, manévrovatelnost a jednoduchost pohybu je maximální, míra zábavy obrovská. Zkrátka, na okreskách i nezpevněné cestě vás bude Duke bavit. A zdá se, že jeho kvality oceňují i v Nepálu.
Jenomže to není všechno. Malý Vévoda je totiž stavěný i pro město. Proplétání v kolonách, hledání skulin, přejíždění nesmyslných prahů, k tomu všemu subtilní stavba a minimální hmotnost přímo vybízí. Rychlé starty, ochotně se vytáčející motor, účinné brzdy. Jediné, co by se hodilo navíc (pokud už mám hledat chyby, ale moc jich fakt nenajdu), by byly nějaké ty odkládací prostory, pokud už byste chtěli svého skútra vyměnit za Duka. To mimochodem není vůbec špatný nápad.
Přes republiku na nádrž
Jediný provoz, kam bych Duka 200 radši moc netahal, je dálnice. S Dukem 690 jsem si ještě na nějaký zahraniční výlet troufnul, i když by to vyložený koncert pohodlí nebyl (sedí se na něm skvěle, ale vibrující jednoválec nezapře), ale s dvoukilem už bych tu odvahu neměl, výkon zkrátka má své rezervy.
Přesto 300 kilometrů za den nebyl žádný problém, což signalizuje, že přejet ČR by nebylo nic náročného. Ale spíše po okreskách, než po D1. Spotřeba při takovém provozu? Kolem čtyř litrů, maximálně 4,5 l/100 km. Což při 11litrové nádrži dělá třeba 250 kilometrů.
Duke 125 vs. 200: jasná volba
Po tomhle testu můžeme KTM zatleskat. Povedlo se jim z dětského Duka 125 jen drobnými úpravami vytvořit polodospělou motorku, na níž jsem se v žádném případě nestyděl někam přijet a celou cestu jsem se při tom bavil. Při stejné váze a poctivé konstrukci nabízí solidní výkon a univerzální využití. Výborná kombinace.
A přitom za něj, na to, že jde o prémiovou značku, neutratíte majlant. Duke 200 stojí 114 tisíc, což je jen o deset víc, než stopětadvacítka. Přitom dvoukilo má daleko blíž k dospělosti. Myslím, že volba je jasná.
Výsledná známka 1
Text: Martin Jedlička
Foto: KTM
PARAMETRY
Základní cena Duke 200: 114.200,- Kč
KTM DUKE 200 | |
Objem motoru |
199,5 ccm |
Maximální výkon | 19 kW / 25 koní při 10.500 ot/min |
Maximální točivý moment | 20 Nm při 8.000 ot/min |
Počet válců | 1 čtyřdobý |
Chlazení motoru | kapalinou |
Maximální rychlost | 140 km/h |
Spotřeba během testu | 4,4 l/100 km |
Objem nádrže | 11 l |
Provozní hmotnost | 129,5 kg |
Délka / výška / šířka | – |
Rozvor | 1350 mm |
Řidičské oprávnění | A (18) od 18 let |