KTM 690 Duke: řízená střela

TEST MOTORKY: Pokud si chcete udělat radost něčím drsnějším a hledáte stroj, který atraktivně vypadá a letí jako střela, neměli byste své pozornosti nechat ujít novinku z Rakouska. Čtvrtá generace KTM Duke s objemem 690 tohle všechno nabízí – a navíc to obaluje skvělou ovladatelností, říznutou motardovým původem. I když ve skutečnosti je nový Duke už spíše silniční nakedbike.

Vydáno: 20.8.2012

Nový Duke je zrozen pro klikaté okresky, na nich je téměř nezastavitelný. Na motorku se můžete v zatáčkách absolutně spolehnout, což i při výkonu „pouhých“ 70 koní přináší výborné zážitky spoustu adrenalinu a dobrý pocit z jízdy. Pro pochopení, jak je snadno manévrovatelný dodejme, že váží jen 150 kg.

Nakedbike nebo motard?

Duke je už čtvrtou generací tohoto šlechtického jména, a když se podíváme na tři předchozí, pochopíme, jak dlouhou cestu od poloviny devadesátých let udělal. Nová generace podle nás vypadá výborně a budí oprávněný dojem tvrdého stroje. Novinka patří rozhodně víc na silnici, než do terénu, kam si značku KTM podvědomě stále řadíme (i když si troufáme tvrdit, že s terénním obutím by ostudu neudělal ani v lese). Ale čistokrevným silničním naháčem Duke 690 také není, na to je až moc vzpřímený.

Posaz je vzpřímenější než u silničních naháčů klasického střihu a nohy zůstanou v motardovské poloze. Na svoji kompaktní velikost má relativně vysoko posazenou sedačku – ve výšce 835 mm, a i když při jeho velikosti by bylo zvláštní mluvit o něm jako o enduru, jisté stopy tohoto žánru je možné vysledovat. Nečiní mu ani problém vyjet do lehoučkého terénu, a nebýt čistě silničních kol, troufli bychom si i strmější kopce. Sedlo je pohodlné i pro spolujezdce, sedadlo je dostatečně měkké a hýždě nenaříkají ani při delší jízdě.

Zpracování Duka je precizní, KTM sází na jednoduchost a kvalitu zpracování. Ovládací prvky jsou dobře padnoucí do ruky a na palubní desce nalezneme přesně to, co potřebujeme (najeté kilometry, stupeň zařazení, teplotu motoru, kontrolka ABS, neutrálu, čas atp.). Displej je dobře čitelný i při intenzivním světle, jediné co nám trochu scházelo, je obsah paliva v nádrži, který odečtete až po otevření nádrže, nebo po rozsvícení kontrolky rezervy, která vystačí na cca 30 km. 

Lehký, obratný, silný

Základem zábavné motorky je hlavně svižný motor. KTM tradičně vsadila na čtyřtaktní jednoválec, který je v současnosti nejsilnějším jednoválcovým motorem na trhu. Z objemu 690 ccm dostali v KTM výkon 70 koní a točivý moment 70 Nm, což poskytuje motorce dostatek výkonu, vzhledem k tomu, že váží pouhých 150 kg (pohotovostní hmotnost), což napovídá, že Duke není žádný zadýchaný tlusťoch.

Výkon je plynule přenášen v průběhu celého rozsahu otáček motoru. Přenos koňských sil hlídá antihopingová spojka (anti-hopping clech), která se hodí při méně šetrném řazení. Šestistupňová převodovka je dobře odstupňovaná, s delšími kvalty spíše pro běžný provoz, takže při vyšších rychlostech řadíme 6. stupeň a motor tak zbytečně nevytáčíme. Ideální cestovní rychlostí je pro Duka 140 km/h.

Adrenalin se vám vlije do žil už od nízkých otáček, nad 6000 otáček za minutu se dostaví pocit nádherného uspokojení. Duke vám zaručí spoustu zábavy, hlavně v zatáčkách, kde si je díky skvěle vyladěnému podvozku opravdu jistý. Výborná reakce plynu umožní zkušenějším riderům prožitek z jízdy po zadním kole. Duke se nechá příjemně rozdovádět, bude vás náramně bavit testovat kam, až sahají jeho možnosti. Vibrace při větších rychlostech stěžují pohled do zrcátek a ani do rukou nejsou v některých otáčkách moc příjemné, což ovšem na druhou stranu podtrhuje prožitek z „tvrdší“ jízdy, a kdo má slabost pro jednoválce, spíše to ocení.

Z nuly a sto se Duke dostane za 5 sekund a digitální ukazatel rychlosti se zastaví až ve 180 km/h. V otáčkách nad 4000 ot/min nás Duke odmění příjemným zvukem, jednoválec je radost poslouchat (avšak laděný výfuk by mu také slušel). Duke je pohodlný stroj i na větší vzdálenosti. Námi naměřená hodnota spotřeby byla kolem 4,5 – 5 l/100 km, což při objemu nádrže 13,8 litrů představuje dojezd kolem tří stovek kilometrů. 

Zábava na prvním místě

KTM Duke je velice zábavná motorka, do zatáček se řítí se značnou jistotou. Tady rozdává Duke nejvíce radosti, je si natolik jistý, že nemají šanci ani mnohé silnější stroje, kteří jsou omezeni svojí váhou či ne tak dokonalým podvozkem. Prostě a jednoduše klikaté silničky jsou teritoriem KTM. KTM nabízí tři jízdní mapy (1. jízda na mokru, 2. omezení nejvyššího výkonu, 3. bez omezení výkonu), takže si vybere začátečník i ostřílený mazák, další čtyři si můžete uložit sami v servisu.

Pokud se teď ptáte, co zběsilého Duka zkrotí, odpověď zní: brzdy vybavené ABS. Vpředu nás hlídá kotouč o průměru 320 mm osazený čtyřpístkovým brzdičem Brembo, na zadní vidlici najdeme hlídače o průměru 240 mm. Brzdný systém ABS funguje na jedničku a při agresivnější jízdě ho brzy pocítíte a oceníte.

KTM Duke 690 je příjemná motorka, která si najde své uplatnění jak pro lehce pokročilé tak i zkušenější jezdce. Pokud patříte mezi ty, kteří se rádi pobaví, Duke se přímo nabízí. Za cenu pohybujících se okolo 180 000 Kč toho předvede opravdu hodně. 

Výsledná známka 1

Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena (typ): 173 000 Kč

KTM 690 DUKE

Objem motoru 690 ccm
Maximální výkon 50 kW / 68 koní
Maximální točivý moment 70 Nm
Počet válců 1
Chlazení motoru kapalinové
Maximální rychlost 185 km/h
Spotřeba během testu 4,5 – 5 l/100 km
Objem nádrže 13,8 l
Pohotovostní hmotnost cca 150 kg
Převodovka 6 stupňová
Rozvor 1466 ±15mm (rozměry výrobce neuvádí)
Řidičské oprávnění A, od 21 let

 

 

Galerie