Kia Picanto 1.0 Activ Plus: volba pro město

TEST: Aut, která pořídíte nová za cenu nižší než dvě stě tisíc, se v posledních letech vyrojila snad desítka. Kia Picanto je už od začátku hráč významný a i když po čtyřech letech už není nejmladší, po faceliftu má stále co nabídnout nejen po stránce designu. Jak si vede mezi současnými nejlevnějšími vozy v nejprodávanější verzi Activ Plus ukázal náš test.

 

Vydáno: 3.7.2008

Propagační materiály označují toto Picanto jako „nové Picanto“, pravdou ale je, že se nejedná o novou generaci, nýbrž o facelift, který změnil především čelní masku. Nové kulaté světlomety, které rámují úzkou karoserii, připomínají zepředu vykulené oči. Kromě zakulacení byly faceliftem protaženy blíže k A-sloupkům. Změnila se také maska chladiče, původní žebrování dostalo modernější, i když jen černou plastovou mřížku.

 

Kia Picanto zvenčí působí příjemně a roztomile, při bližším seznámení v něm lze vypozorovat i svižné prvky skrývaného temperamentu. K tomuto dojmu přispívá i výrazná červená barva Scarlet, která Picantu sluší. Bohužel zůstává jen u vizuálního dojmu, slabý motor pod kapotou už příliš sportovních výkonů nenabídne. Ale o tom až později.

Interiér odpovídající kategorii

Jakmile usednete za volant, veselý dojem nabytý hravým zevnějškem se ztratí. Obklopí vás totiž nenápaditý a nepříliš moderní interiér sestávající jen z tvrdých plastů, v testovaném Picantu navíc vyvedený kompletně v černých barvách.

Dojem z plastové přístrojové desky příliš nezlepší ani solidní kvalita použitých materiálů – interiér působí sice nerozbitně, ale vcelku lacině. Je jednoduchý, ale díky tomu zase plní svůj účel nejspíš přesně tak, jak si to korejští konstruktéři představovali.

Kaplička pod volantem nemá mnoho co ukázat, což maskuje rozměrnými číslicemi. V testované verzi neobsahovala dokonce ani otáčkoměr a jeho místo zaujímal rozměrný ukazatel zbývajícího paliva v nádrži. Mezi ním a ukazatelem rychlosti se krčí jediný miniaturní digitální displej, který ukazuje počet najetých kilometrů. Výsledkem je ale opět slušná přehlednost všech zobrazovaných dat.

Těch několik ovladačů, které jsou sdružené mezi místem řidiče a spolujezdce, jsou na tom podobně, jako zmíněná kaplička s informačními budíky. Jejich nižší počet tak napomáhá přehlednosti a jednoduchému ovládání.

Komfortně? S trochou nadsázky

O mnoho zajímavěji není řešen ani prostor v interiéru. Nabízí vám tak sice dva držáky na nápoje, ale vzhledem k hlubšímu umístění pod přístrojovou deskou se do nich na výšku vejdou sotva půllitrové láhve. Podobně se má situace s odkládacími prostory.

Lepší je to ale naštěstí s prostorností – tedy bolavým místem všech malých aut a mnohem důležitějším parametrem, než jsou držáky na nápoje. Sedačky poskytují slušnou míru pohodlí i přesto, že jsou téměř bez bočního vedení.

Prostorový komfort pochopitelně odpovídá kategorii nejmenších vozů. Řidič a spolujezdec pravděpodobně mít s místem problém nebudou, do auta se celkem překvapivě vejdou i čtyři lidé a malé rozměry auta nikde výrazněji nebolí (pokud samozřejmě nepřevážíte trojici basketbalistů).

Pomalu, leč úsporně

Pojďme se ale rozjet. K pohodlnému ovládání přispívá delší a poměrně přesná řadící páka. Pedály jsou umístěny blízko u sebe a jejich stisk je poměrně tuhý, což ale není nic, na co by se nedalo během chvíle zvyknout. Volant s ideálním průměrem má tenký věnec a na rozdíl od kritizované plastové přístrojovky je příjemný a není problém jej držet hodiny.

Pod kapotou testovaného kousku tepal nejslabší nabízený motor, benzinový čtyřválec o objemu jeden litr. Takový motor se zdá být ideálním pro malé auto, které je svým zaměřením předurčeno k téměř výhradnímu použití ve městě, a ani menší výkon 46 kW (62 koní) tolik nevadí (silnější 1.1 nabízí jen o 3 kW více, naftová alternativa 1.1 CRDi je nejsilnější s výkonem 55 kW). Potěšujícím je i na malé auto slušný podvozek, jehož naladění je rovněž vhodné pro město, ale snese i ostřejší zatáčku.

V tomto případě ani nebudu kritizovat malý dojezd necelých 600 kilometrů na plnou nádrž, jejíž obsah je jen 35 litrů paliva, jelikož ve městě zpravidla nebývá problém narazit na čerpací stanici.

Volba pro město

Při výhradním provozu po městě příliš nevadí ani použití pětistupňové převodovky, i s ní jsem se během testu dostal na průměrných 6,4 litru na sto kilometrů. Toto číslo je ovšem výsledkem mého osobního propočtu vycházejícího z ujetých kilometrů, protože Picanto v mé výbavě nenabízelo palubní počítač.

Nicméně výsledek je to velmi dobrý, i přesto, že je to o půl litrů více, než výrobce udává v propagačních materiálech výhradně pro město. Tím spíš, že z významné části jsem se během testu opravdu pohyboval v ucpané Praze a auto jsem zrovna nešetříl. Při kombinovaném cyklu za hranicí širšího centra by se patrně spotřeba mohla dostat i na hranici pěti litrů na sto kilometrů.

Propočty na závěr

Základní výbava nabízí opravdu jen základní techniku: ABS a airbag řidiče, centrální ovládání zámků, výškově stavitelný volant a třeba okna předních dveří v elektrice. To vše ale dostanete při současné letní slevě za 209.980 korun včetně rádia s CD přehrávačem, který se jinak dodává za příplatek.

Nepotěší naopak absence klimatizace, v parných letních dnech by bylo příjemnější mít k dispozici magický knoflík A/C. Za ten si ale už budete muset připlatit, což z osobní zkušenosti vřele doporučuji, i když rozumím tomu, že příplatek 25.000 korun se rovná nárůstu pořizovací ceny o osminu, což není málo.

V tom případě by se logičtější zdálo přidat rovnou 30.000 korun, a dostat se tak na verzi Comfort, v níž je klimatizace již ve standardu, a navíc nabízí airbag spolujezdce, ochranné lišty v barvě karosérie a otáčkoměr.

Kia Picanto je malé, nenáročné auto do města, které za malé peníze nabízí slušnou užitnou hodnotu. Pokud ale hledáte vůz, s nímž najedete více než jen několik tisíc kilometrů za rok nebo se pohybujete často mimo město, možná by se stálo za to podívat například na větší Rio, které se v současnosti nabízí také pod cenou dvě stě tisíc.

 

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín

Antonín: Na malé auto mne Picanto překvapilo slušnou prostorností uvnitř a v rámci možností dost pohodlnými sedačkami. Kufr je minimální, to je jasné. Ale jako druhé auto do rodiny, které moc nejezdí a platí se za něj malé povinné ručení, bych ho hned bral. Pro ženu na nákup a pro děti na víkend.
Dávám známku 2

Jana

Jana: Vynikající cena a nízká spotřeba u tohoto auta mne láká. Jen mám trochu strach z bezpečnosti, přecijen, je malé, a fyziku neoklamete. Alespoň že je tam ABS, ale i to je dnes už trochu málo, a airbag jen pro řidiče? Raději bych si připlatila za nejméně dva.
Dávám známku 2

Nikola Nikola: Kia Picanto rozhodně není takové to hezké a stylové auto, jako nám předvádí jiná malá městská auta. Tím myslím třeba Fiat 500, ale i trojčata z Kolína. Kia je pořád korejská Kia a s tím facelift nic neudělá. A to ani nemluvím o tom hrozném interiéru.
Dávám známku 5
Tomáš Tomáš: Malé rozměry, nejslabší motor, sedačky bez bočního vedení, dlouhá řadící páka… To všechno tohle auto už předurčuje k tomu, abych ho zavrhl. Nějaké sportovní výkony se šedesáti koni? Z nuly na sto za 15,8 sekundy?? To snad ne. Ty jízdní vlastnosti nakonec byly ještě docela slušné, ale ten zbytek…
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Activ Plus: 219.980,- Kč (v letní slevě 209.980,- Kč)

Výbava: Exteriér: 5-ti stupňová manuální převodovka, Ocelové disky kol 13“, pneu 155/70, Ozdobné poklice kol, Ochranné lišty v černé barvě, Vnější kliky a zpětná zrcátka v barvě karoserie, Nárazníky v barvě karoserie, Interiér: Příprava na montáž rádia + 2ks repro, (Rádio RDS s CD, MP3 + 4ks repro v akci), Centrální zamykání, Osvětlení prostoru kabiny, Sklopné opěradlo zadního sedadla 60/40, Výškově stavitelné opěrky hlavy na všech sedadlech, Elektrické ovládání předních oken, Cyklovač stěračů, Signalizace otevřených dveří, Výškově stavitelné bezpečnostní pásy, Výškově stavitelný volant, Posilovač řízení, Kosmetická zrcátka ve slunečních clonách, Bezpečnost: Airbag řidiče, IN KEY imobilizer, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, Bezpečnostní výztuhy dveří, Ukotvení dětské sedačky na zadních sedadlech ISOFIX, Předepínače bezpečnostních pásů

 

 

Kia Picanto 1.0 Activ Plus
Objem motoru 999 ccm
Maximální výkon 46 kW / 62 koní
Maximální točivý moment 87 Nm
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 150 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 15,8 s
Udávaná spotřeba město 5,9 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,4 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 4,9 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,3 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost 929-1005 kg
Délka / výška / šířka 3535 / 1480 / 1595 mm
Rozvor 2370 mm
Zavazadelník / po sklopení 157 / 882 l

 

Galerie