Jawa Chic: auto nebo motocykl?

TEST: Musím říct, že na test tohoto malého plastového autíčka jsem se těšil. Jawa Chic nese jméno české motocyklové značky, která se před pár roky stala jejím dovozcem, a spojení s motocyklem to není jediné. Malé autíčko je totiž pro českou legislativu skútrem s maximální rychlostí do 45 km/h a výkonem do 9 kilowattů, což má určité výhody (můžete ho třeba řídit od 15 let), a současně celou řadu nevýhod. Pojďme se na ně podívat.

Vydáno: 2.12.2011

Vyzkoušet si Jawu Chic bylo zajímavou zkušeností, už jen proto, že v České republice není výskyt malých plastových aut s doklady malé motorky příliš rozšířený. Zkuste se ale vcítit do pocitů mladých, patnáctiletých teenagerů, kteří o něm sní dnem i nocí – je to pro ně jediný způsob, jak legálně usednout za volant motorového dopravního prostředku, na celé tři roky, než jim bude osmnáct let.

Velký luxus pro Česko

Pro většinu z nich je ale tento dopravní prostředek nedostupný. Jawa uvedla výtvor italských konstruktérů na český trh s tužbou, že se zde bude těšit alespoň částečné oblibě jako právě v Itálii, kde se podobnými vozítky prohánějí ulicemi jak mladí, tak třeba i důchodci (důvodem je ale především rozdíl v legislativě, neboť v těchto státech není vyžadováno řidičské oprávnění na malý motocykl, takže třeba i manažeři, kteří z nějakého důvodu přišli o řidičský průkaz na auto, mají možnost jak se stále dvoustopě dopravovat).

„Auto“ je navenek poměrně hezké, prvky z jiných evropských aut se konstruktérům podařilo sestavit do vizuálně funkčního celku. Masce dominují přední světlomety z VW Golfa čtvrté generace a v kombinaci s usměvavým předním nárazníkem dává vozu sympatický výraz. Z boku si můžeme všimnout, jak moc konstruktéři šetřili místem. Převisy kol jsou opravdu minimální, jejich délka vpředu ani vzadu nepřesahuje víc než pár centimetrů.

Plastový drobek

Při prvním nastoupení do Jawy Chic mi hlavou proletěla myšlenka, že tomuhle stroji do auta přeci jen něco chybí. A to hned pár metrů do všech stran. S délkou 2,78 m, šířkou 1,46 m a výškou 1,51 metru patří do kategorie aut úplně nejmenších – přesněji řečeno motocyklů, jejichž obsah motoru je sice půllitrový, ale výkon je přiškrcen na méně než 9 kW (konkrétně na 4 kW) a maximální konstrukční rychlost omezena na 45 km/h, tudíž je možno jej řídit od 15 let.

Interiér je jedním slovem laciný. Prostředek palubní desky tvoří miniaturní digitální hodiny, které vám hned naznačí, že nesedíte v žádném luxusu. Dva budíky, otáčkoměr a tachometr opět z nejlacinějšího plastu už ovšem působí trochu dětsky. Plasty jsou tvrdé, páčky a ovladače v mnou testovaném autě, jež mělo najeto jen asi 100 kilometrů, byly už lehce rozvrzané. Po druhém otevření přihrádky u spolujezdce mi páčka z ní zůstala v ruce.

V sedačkách se sedí příjemně, nejedeme-li na delší cestu, na níž toto auto opravdu není stavěno. Prostor je vzhledem k celkové velikosti přijatelný, muž průměrného vzrůstu se nebude za volantem jinak extrémně tísnit, prostoru je dokonce víc než v některých dospělých kompaktních kupé. 

Odkládacích prostorů je přiměřeně, nikdy mi v autě nic necestovalo, nepadalo. Vše má svoje místo. Pokud mám ovšem hodnotit interiér v porovnání s exteriérem, vnitřek velmi zaostává. Tento nedostatek nenapraví ani lepší výbava automobilu (kterou můžete vidět na fotkách, na nichž je vyfocena vyšší výbava než u testovaného vozu).

Půllitrový Lombardini

Italská značka zážehových motorů Lombardini nese ve světě s těmito mikromotory velký úspěch. Tyto motory se montují do více miniautíček, ze kterých je nejproslulejší asi italský Ligier, na jehož základě je Jawa stavěna.

Motor se zdvihovým objemem 505 ccm a výkonem 4 kW stačí jen tak tak pohybovat s celkovou hmotností 388 kilogramů, rozjezd na semaforech je svojí hbitostí podprůměrný i s pedálem na podlaze. Přesto pohyb s tímto prckem ve městě byl poměrně příjemný a o snadném parkovaní nemusí být ani řeč. 

Na druhou stranu, pokud se rozhodnete podniknout s Jawou Chic delší cestu, měla by končit nejdále na hranicích města, a pokud ne, trasu musíte pečlivě vážit – s konstrukční rychlostí 45km/h (reálně tachometrových cca 60 km/h) na devadesátkových okreskách nebude cestování příliš komfortní, a o tom, že na dálnici nemá tento vůz co pohledávat, ani nemluvě.

Hodně drahá hračka

Pojďme se nakonec podívat, na kolik nás taková „legrace“ vlastně přijde. Za verzi Classic si Jawa účtuje částku 229.900,- Kč, což je cena dosti vysoká i přesto, že je v ní zahrnuto stereorádio s přehrávačem CD, hliníková kola a kožená hlavice řadící páky. A pokud budeme chtít komfortnější svezení, připlatíme si dalších téměř sto tisíc. Verzi Elegance totiž Jawa nabízí za nepochopitelných 323.900 Kč (výbava zahrnuje okénka v elektrice, zadní stěrač, centrální zamykání na dálkové ovládání, vyhřívání zadního okna, přední i zadní mlhovky a dokonce parkovací čidlo). A to ještě mluvíme o cenách bez 20% DPH!

 

Jawa Chic vs. Smart Fortwo? Vítěz je jednoznačný

Pokud vůz porovnáme s podobnou velikostní kategorií, kam spadá z „dospělých aut“ nejblíže Smart ForTwo, máme zde jasný výsledek: za podobné peníze dvě naprosto odlišná auta. Počínaje materiálem, kvalitou zpracování, interiérem, motorizací… vším. Rozdíl je nejen viditelný, ale i hmatatelný, a především naprosto zásadní.

Smart ForTwo je dospělé auto, Jawa Chic je plastová schránka srovnatelná s malými skútry. Smart s přehledem zvítězí ve srovnání čehokoliv, co vás napadne srovnávat – jediný plusový bod pro Jawu je v tom, že ji můžete řídit o dva roky dřív. V drtivé většině případů to bude zcela zbytná výhoda.

 

 

Jawa Chic je hezká hračka, dokud se nepodíváme na cenu. To samozřejmě nemusí být určující, máte-li navíc nějaký ten peníz a vaše ratolest je upjata na motorová vozidla, pak je toto auto stvořeno právě pro vás a můžete své dítě učinit šťastným. To ovšem do chvíle, kdy bude mít první kolizi, protože ať už bude sebemenší, zaručuji, že se budou lámat plasty.

 

 

Ke smůle značky Jawa u nás tento druh vozidel nemá takové využití jako jinde ve světě, vzhledem k naší legislativě. A tak není divu, že Jawu Chic na silnicích jen tak nezahlédneme. Pokud šlo Jawě při uvedení tohoto vozidla na český trh o jakousi formu zviditelnění, pak se to nejspíš i povedlo. Šlo-li managementu o tržní úspěch na novém segmentu trhu, pak to byl asi docela průšvih.

Výsledná známka 4


Text: Tomáš Jedlička
Foto: Matěj Žovinec

PARAMETRY

Základní cena Jawa Chic Classic: 275.880,- Kč
Základní cena Jawa Chic Elegance: 388.680,- Kč
Ceny jsou uvedeny včetně DPH.

Výbava CLASSIC ELEGANCE
hodiny x x
Alarm o 5 280,-
Sada komfort (kuřácká sada, osvětlení interiéru při otevírání vozu, posuvná a sklopná sedadla s hlavovými opěrkami, náhradní kolo) 18 920,- x
zapalovač o x
stropní světlo x x
přihrádka na palubní desce x x
Kožená hlavice řadicí páky 1 480,- x
opěrky hlavy o x
sedadlo s lůžkovou úpravou o x
příprava pro rádio x x
stereo rádio s CD přehrávačem 6 900,- x
topení a větrání x x
elektrické ovládání oken o x
ostřikovač předního skla x x
zadní stěrač o x
vyhřívání zadního okna o x
centrální zamykání s dálkovým ovládáním o x
přední mlhovky o x
zadní mlhovka o x
parkovací čidlo o x
uzamykatelný uzávěr nádrže x x
Kola z lehké slitiny s pneu 145/6 9 250,- x
koberečky o x
Kryt zavazadlového prostoru 1 300,- x
Cena v Kč bez DPH (U plátců možnost odpočtu DPH.) 229 900,- 323 900,-

x – standardní výbava

o – příplatková výbava

 

Výbava

JAWA CHIC ELEGANCE 0.5l
Motor vznětový dvouválec Lombardini 505 ccm, chlazený kapalinou
Maximální výkon 4 kW / 5,5 koní
Maximální točivý moment
Převodovka automatická – variátor
Maximální rychlost 45 km/h (tachometrová cca 60 km/h)
Zrychlení z 0 na 100 km/h
Spotřeba během testu 3,8 l/100 km
Provozní hmotnost 349 kg
Délka / výška / šířka 2780 / 1512 / 1460 mm
Rozvor
Zavazadelník / po sklopení

 

Galerie