Jaguar D-Type byl vydražen za 64 milionů korun

Ve Velké Británii byl za 2,2 milionu liber (asi 64,2 milionu Kč) vydražen historický Jaguar z padesátých let. Model D-Type se tak stal nejdražším vozem této renomované značky, jaký se kdy v aukčních síních objevil.

Vydáno: 14.7.2008

Závodní Jaguar D-Type, vyrobený v roce 1955, získal během aukce na festivalu automobilů v jihoanglickém Chichesteru movitý fanoušek z Británie.

Na čele pomyslného žebříčku nejdražších vydražených vozů Jaguar tak vystřídal svého předchůdce, jehož cena se v roce 1999 vyšplhala na 1,7 milionu liber (asi 49,6 milionu Kč).

Předchozím vlastníkem rekordního D-Typu, který v padesátých letech závodil ve Spojených státech, byl majitel jedné sázkové kanceláře. K exkluzivitě tohoto vozu jistě přispívá fakt, že firma Jaguar jich vyrobila jen bezmála 90 exemplářů.

Jak o Jaguaru D-Type hovoří Encyklopedie Auta 5p:

Jde o dvoudveřový dvoumístný roadster, motor vpředu a pohon zadních kol.

Řadový šestiválec s rozvodem DOHC, objem 3442 ccm, vrtání 83 mm a zdvih 106 mm, komprese 9,0, tři karburátory Weber, výkon 199 kW (270 koní) při 6000 ot/min, točivý moment 328 Nm při 4000 ot/min.

Čtyřstupňová převodovka, rozvor 2285 mm, rozchod 1270/1270 mm, vnější rozměry 3910x1670x1040 mm, hmotnost 865 kg, maximální rychlost 290 km/h, zrychleni na stovku za 4,9 s.

Se závodním vozem D-Type přišel Jaguar s novou koncepcí závodního vozu. Poprvé měl vůz skořepinovou karosérii místo tradičního rámu. Motor, převodovka a zavěšení kol měly pomocné rámy, přišroubované ke karosérii.

Revoluční byly také kotoučové brzdy, vyvinuté společností Dunlop. Konstrukce karosérie i brzdy byly převzaty z letecké techniky. Typická byla velká svislá stabilizační ploutev, kterou navrhl Malcolm Sayer.

Motor vznikl dalším vývojem motoru XK, dostal ale mazání se suchou klikovou skříní a novou hlavu válců, kterou vyvinula společnost Weslake. V letech 1955 až 1957 zvítězily vozy D−Type v závodech 24 hodin Le Mans.

Text: Redakce

Galerie