Iveco Daily 4×4: skvělý základ expedičního auta

Zkušenosti italské značky Iveco s vozidly určenými pro těžký terén se projevily na jejím novém modelu Iveco Daily 4×4. Ten se chlubí nejlepší kombinací užitečného zatížení a výkonnosti terénu v kategorii lehkých nákladních vozidel. Automobilka slibuje garanci mobility na každém povrchu, za každého počasí a při jakémkoli stavu povrchu cesty. Odvážné? Tak se podívejte, co to auto umí.

Poslední generace Iveco Daily 4×4

Na veletrhu Transpotec Logitec, který se konal ve Veroně, se poprvé ukázal Van of the Yaer 2015 v provedení 4×4. Na první pohled je viditelná vyšší světlá výška a odolná konstrukce, která byla navržena, aby co nejlépe odolávala náročnému terénu.

4 základní prvky do terénu

• rám odvozený od nákladního vozidla

• trvalý pohon všech kol

• 24 dopředných převodových stupňů a 4 zpátečky

• parabolické odpružení s vysokým zkřížením u tuhé nápravy

Výběr z mnoha verzí

Tento model značky Iveco slibuje mimořádné vlastnosti a to do nezpevněného i náročného terénu. Vyrábí se v mnoha verzích, které se dají přizpůsobit požadavkům klienta. Jednoduchou kabinu je možné kombinovat se dvěma různými rozvory 3 050 a 3 400 mm. V případě dvojité kabiny, která je pro sedmičlennou posádku, je vzdálenost mezi nápravami pouze 3 400 mm.

Vybírat je možné také ze dvou hmotností, a to 3,5 a 5 tun. Je možné si vybrat verzi, která má neosazený podvozek pro zástavbu obytných karoserií, mikrobusů nebo jiných na míru připravených konstrukcí.

Parametry terénního vozidla

• přední nájezdový úhel 51°

• zadní nájezdový úhel 31° pro krátký rozvor a 27° pro dlouhý rozvor

• zadní nájezdový úhel 42° pro krátký rozvor a 36° pro dlouhý rozvor

• hloubka brodění až 700 mm

Převodovka: 24 převodových poměrů

Takovou převodovou skříň ve svém osobáku nemáte. Dvacet čtyři převodových poměrů je k dispozici díky šestistupňové rychloběžné převodovce, která je spojená s centrální rozdělovací převodovkou se čtyřmi pomalými převody. Iveco Daily 4×4 zvládají nejtěžší terén díky uzávěrkám diferenciálů, což umožňuje přenést točivý moment na jediné kolo. Tato vlastnost je ještě podpořena kvalitními záběrovými pneumatikami.

Ujede milion kilometrů

Aby vás vozidlo nikdy nenechalo nikde stát nebo nezamrzlo, byl použitý odpovídající motor. Pro třílitrový F1C z dílny FPT prý není problém najezdit až 1 milion kilometrů. Odolnost agregátu je až legendární a umožňuje tak Daily podat špičkový výkon i v těch nejnáročnějších podmínkách a terénech. Na expedici se bude hodit slušný výkon 125 kW čili 200 koní, maximální točivý moment činí 400 N.m.

Motor splňuje normu Euro 6. Emisní požadavek je dosažen díky kombinaci recirkulace výfukových plynů – EGR a úpravy výfukových plynů. Úprava spočívá v elektivní katalytické redukci za filtrem pevných částic.

Žebřinový rám

Díky extrémní světlé výšce se i na fotkách odhaluje tradiční žebřinový rám, který má ovšem výrazně zesílená ramena řízení, a to z důvodu, aby vydržely i vysoké zatížení. Žebřinový rám má tvar C a pro různé hmotnostní kategorie má odlišnou výšku i tloušťku profilu. Součástí přední konstrukce je velký ocelový nárazník se sestává ze tří částí, aby se při možné nehodě dala vyměnit jen jedna poškozená část.

Galerie