TEST: V dnešním testu si představíme jeden výstřední automobil. Z konvencí vybočuje jak designem, tak i výbavou, ovšem i svým skvělým jízdním projevem. Infiniti EX není na českém trhu žádným nováčkem a po silných zážehových agregátech přichází v letošním roce s motorem vznětovým, což je pro evropské zákazníky stále zajímavější volba. Jak se spolupráce Japonce s francouzským dieselem povedla a jak se nám týden ve společnosti tohoto prémiového vozu líbil?
Vydáno: 8.1.2013
Infiniti je luxusní divizí japonské automobilky Nissan, prodej jeho modelů byl oficiálně zahájen 8. listopadu 1989 na území Severní Ameriky. Po dlouhém váhání a rozmýšlení nakonec v roce 2008 značka rozšířila své působení i na území starého kontinentu, včetně zastoupení v České republice.
Za zmínku stojí snad ještě doplnění, že ve své domovině se vozy Infiniti prodávají pod mateřskou značkou Nissan, a model EX konkrétně jako Nissan Skyline Crossover.
Automobil jde však poměrně obtížné zaškatulkovat. Jednoznačně nezapadá do žádné z klasických tříd, na které jsme standardně zvyklí. Není to crossover, ani SUV, ani coupé. Jediným, alespoň vzdáleným soukmenovcem je němec jménem BMW X6. Oběma vozům je přes majestátní venkovní rozměr vytýkán menší vnitřní prostor a z terénu jim naskakuje husí kůže. Přesto jsou mezi veřejností oblíbené a prakticky žádný majitel na ně nedá dopustit. Jak je to možné?
Exotický luxus
Jak je tomu u EX30d můžete přemýšlet až do doby, než poprvé usednete za volant, a pocítíte tu zvláštní atmosféru, která panuje uvnitř vozu. Kombinace luxusu, exotického zevnějšku, dobrých jízdních vlastností a všudypřítomné dobrého designu, vám umožní naplno pochopit, proč utratit půl druhého milionu právě za tohoto Japonce.
Jak již bylo, řečeno venkovní design automobilu vyhlíží exotickým, ale přesto velmi majestátním až vážným dojmem. Vzhledem k počtu prodaných kusů nejsou ani po letech jeho tvary vůbec okoukané a v záplavě německé produkce pasuje Infiniti do role individualisty. Na první pohled dává svému okolí najevo, že se jedná o zástupce premiového segmentu, a zejména krásná nově nabízená 19palcová skvěle doplňují elegantní křivky karoserie.
Na efekt
Asi nejdiskutovanějším neduhem tohoto vozu je interiér. Přestože jsou použity ty nejkvalitnější materiály, ergonomie a zpracování jsou na top úrovni, průměrně vzrostlý Čech bude mít problém s prostorem. Řada kolegů kvůli zřejmě kvůli tomuto faktu řadí EX mezi dámské automobily, já si dovolím nesouhlasit. V průběhu testu jsem si s touto otázkou lámal hlavu a rozhodl se celou věc zkusit prakticky. Sehnal jsem dva vhodné figuranty a pokusil se ověřit svoji odvážnou teorii o národově nekorektním přístupu konstruktérů vozu.
První do automobilu nastoupil figurant o vzrůstu 198 cm, jeho první dotazy směřovaly k možnosti snížení výšky sedadla. Bohužel brzy zjistil, že sedák je v pozici „na podlaze“ a žádný další posun směrem dolů se konat nebude a on bude muset řídit nahrben jako Quasimodo.
Jako druhý přišel na scénu figurant asijské národnosti, 172 cm výšky, střední postavy. Sedadlo si naopak posunul trochu nahoru, volant blíže, a v sedadle s pro mě krátkým sedákem si doslova lebedil. Chválil dostatečný vnitřní prostor a zároveň vše dobře na dosah. Zde se dostáváme k jádru problému, dle mého názoru je model EX vyvinut Japonci pro Japonce. Všechny vzrostlejší národy bez okolků diskriminuje. Zavazadlový prostor o objemu 340 litrů také neuspokojí každého, a proto tento neduh odradí velkou řadu kupců.
Konečně v naftě – a rovnou tak dobré
Pod kapotou EX30d, je třílitrový vznětový turbodiesel o výkonu 238 koní (175 kW) a 550 Nm, pocházející od Renaultu. Zde standardně spolupracuje se sedmistupňovou automatickou převodovkou. Ta přenáší výkon k proměnlivě oběma nápravám. Ve většině situací jde výkon na zadní nápravu a přední se přidá až při ztrátě trakce. Jelikož stejný systém používá model GTR, nikoho nepřekvapí, že pracuje opravdu výborně. Motor poskytuje vozu slušnou dynamiku a z nuly na stovku zrychlíte za 7,9 sekundy, zátah je už od hranice 2000 ot./min razantní a automobil táhne konstantní silou až do omezovače.
Zvuk motoru je příjemně hrubý a na diesel až překvapivě sluchu lahodící. Popravdě tedy ne až tak moc, protože vůz je velmi dobře odhlučněn a pokud zrovna nemáte pedál až na podlaze, na palubě vládne velmi tichá až komorní atmosféra. Tu můžete oživit kvalitním poslechem hudby, protože zastavěný audiosystém uspokojí kvalitou reprodukce snad každého. Hudbu lze přehrávat z CD, pevného disku, AUX vstupu nebo můžete připojit iPod, který je plně podporován. Multifunkční dotykové mediacenter s navigací s ním navíc skvěle spolupracuje.
Sportovní crossover
Pokud jste se již nabažili poslechu nebo klidu na palubě, chytněte se výborně zpracovaného volantu a jdeme na ostřejší jízdu. Řízení vás překvapí svojí přesností a citlivostí, automobil se ovládá velmi dobře a málokdo by z jeho projevu odhadl jeho opravdovou váhu, která činí 1985 kilogramů.
Dobrý pocit z řízení umocňuje výborný podvozek, který je laděn poměrně tvrdě. Rychlé průjezdy zatáčkami, nebo nucené vyhýbání překážkám na vozovce proto není pro Infiniti, navzdory jeho proporcím, žádný problém. Palec nahoru!
Dalším nesporným kladem je spotřeba paliva. Ve městě se nemusíte přehnaně snažit a spotřeba nepřesáhne 10 litrů na sto kilometrů, mimo město pak požádá o cca 6,5 při klidné jízdě. Pokud budete opravdu spěchat, spotřeba nepřekročí hranici 11,5 litrů. Bohužel trochu chaoticky se chová ukazatel dojezdové vzdálenosti, hodnoty se mění opravdu s každým sešlápnutím plynu. Nádrž má sice objem pěkných 80 litrů a je možné na ni ujet až 1000 km, ale poslední kilometry budete spíše tušit, kolik paliva zbývá, a elektronika vám příliš neporadí.
Milion a půl: je nebo není drahý?
Za toto osobité, výborně vybavené auto zaplatíte sice více než 1,5 milionu korun, ale získáte velmi zajímavou protihodnotu. Koupi Infiniti bych z části přirovnal k investici do do luxusního šperku s diamantem. Levnější kousek z broušeného skla sice vypadá skoro podobně a možná jeho vlastnictví způsobuje i méně starostí, ale pocit z pravého diamantu vám jistě nenahradí.
Zde je situace trochu podobná. Infiniti EX30d je jistě co vytknout, ale být jeho hrdým majitelem má také hodně do sebe.
Výsledná známka 2
Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena: 1 500 730 Kč
Celková cena: 1 536 230 Kč
Výbava
7stupňová automatická převodovka s režimem ručního řazení, inteligentní systém pohonu všech kol (AWD), posilovač řízení s proměnlivým účinkem podle rychlosti vozidla, kožený potah volantu a hlavice řadicí páky, černý lak a hliníkové obložení interiéru, opěradla zadních sedadel dělená (60:40) a elektricky sklopná (oběma směry), audio soustava Bose s 11 reproduktory a měničem na 6 CD, kompatibilní s formáty MP3 a WMA, audio konektor pro vnější zařízení, technologie Bluetooth® pro připojení mobilního telefonu, dešťový a světelný sensor, automatické stmívání vnitřního zpětného zrcátka, parkovací čidla vpředu a vzadu, zadní kamera, systém sledování okolí vozidla AWM, inteligentní tempomat ICC, omezovač rychlosti, inteligentní klíč pro nastupování do vozu bez použití klíče, multifunkční volant, 6 airbagů (čelní airbagy na straně řidiče a spolujezdce, boční airbagy na ochranu kyčlí a hrudníku, podélné hlavové airbagy), aktivní opěrky hlavy vpředu, upínání ISOFIX pro připevnění dětských autosedaček na zadních sedadlech, lékárnička a výstražný trojúhelník, analogové hodiny Infiniti, dvouzónová samočinná klimatizace, systém sekvenčního osvětlení, kryt zavazadlového prostoru s dělicí sítí, zadní výdechy klimatizace, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, 19″ kola z hliníkové slitiny, vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, zatmavené sklo u zadních a pátých dveří, vyhřívaná a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, mlhová světla vpředu i vzadu, lak odolný proti poškrábání, sloupek řízení výškově a podélně nastavitelný (elektricky), kožené čalounění sedadel, sedadlo řidiče elektricky nastavitelné v 10 směrech (namísto standardního nastavení v 8 směrech), sedadlo spolujezdce elektricky nastavitelné v 8 směrech (namísto standardního nastavení ve 4 směrech), bederní opěrka páteře u řidiče (elektrické nastavení), paměťové nastavení sedadla řidiče, sloupku řízení a vnějších zpětných zrcátek, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce vpředu, zabudovaný věšáček na sako (v opěrce hlavy u řidiče), sklopná zrcátka pro couvání, elektricky ovládané střešní okno, 30GB HDD navigační systém, varování před čelní srážkou, upozornění a prevence vyjetí z jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu, inteligentní brzdový asistent
Doplňková výbava
Metalická barva karoserie (23.000,-), podélné střešní nosiče z leštěného hliníku (12.500,-)
Infiniti EX30d GT Premium | |
Objem motoru | 2993 ccm |
Maximální výkon | 175 kW / 3750 ot./min |
Maximální točivý moment | 550 Nm / 1750 ot./min |
Převodovka | 7AT |
Maximální rychlost | 221 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,9 s |
Udávaná spotřeba město | 10,8 |
Spotřeba mimo město | 7,2 |
Kombinovaná spotřeba | 8,5 |
Spotřeba během testu | 10,5 |
Provozní hmotnost | 1985 Kg |
Délka / výška / šířka | 4645 / 1800 / 1600 mm |
Rozvor | 2800 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 340 / 1175 l |