TEST: Automobilka Hyundai je jedním z aktuálně nejprogresivnějších výrobců vozů na Zemi. Nejen, že je schopná stlačit náklady a hlavně koncovou cenu svých vozů na minimum, ale její automobily jsou také nadmíru funkční a díky omlazenému vzhledu konečně vypadají docela k světu. Nového čumáku se dočkal také široce oblíbený Hyundai i30 ve verzi kombi, tedy i30 CW (Cross Wagon). Bohužel, není všechno zlato, co se třpytí.
Vydáno: 4.1.2011
Začněme tradičně: vzhledem. Jak moc jsem pěl ódy na Hyundai i30 po faceliftu, tak moc se mi jeho verze kombi nelíbí. Dlouhá záď vzala autu všechen šmrnc, který i30 změnou vizáže získal. Je to spíš taková krabička na čtyřech kolech.
Pokud ovšem patříte mezi ty, kteří prostor kombi opravdu využijí (a v tomhle vážně ruku na srdce), musíte zatnout zuby, a, kdykoliv k autu přicházíte, zavřít oči. Nebo koukat jen na některé jeho části.
Třeba na předek, který byl příjemně omlazen a zapadá do konceptu nové image firmy. Změn doznaly otvory pro mlhovky a především průduch předního chlazení, který má tvar šestiúhelníku.
Nebýt zbytku auta, tak je i30 CW pohledným rodinným kouskem. Jeho vizáž ale kazí skříň, kterou vozí na své korbě. Nic naplat, pokud prostor potřebujete, třeba kvůli dětem nebo častějším výletům na hory, je verze kombi prakticky jediným možným řešením.
Co na i30 CW konkurence?
I když, pravda, možná ne jediným. Tou druhou možností je samozřejmě poohlédnout se u konkurence. Pokud se spokojíte s něčím menším, nabízí se třeba
Škoda Fabia Combi, kterou s motorem 1.2 TSI 77kW ve srovnatelné výbavě pořídíte za 314 900 Kč, respektive s vynikajícím motorem 1.6 TDI 77kW, jehož cena začíná se stejnou výbavou ale až na 395 900 Kč.
Rozumnější alternativou je pro Hyundai i30 sesterská
Kia Cee’d SW, která nejenže podobně vypadá, ale má velmi podobný interiér a totožnou pohonnou jednotku. Kia nabízí dokonce šest různých stupňů výbavy – nejlevnější Active vyjde na 359 980 Kč, a Comfort, která by měla být srovnatelná s námi testovaným hyundaiem, stojí 434 980 Kč.
V potaz samozřejmě můžeme vzít i
Škodu Octavii Combi, která, ač zástupce stejné kategorie, strčí prostorem všechny výše uvedené, včetně i30 CW, hravě do kapsy. Je potřeba ale otřást peněženkou trochu více, protože nejlevější Octavia Combi s motorem 1.2 TSI 77 kW stojí 413 900 Kč, za trochu slušnější výbavu se stejným motorem zaplatíte už skoro půl milionu – 489 900 Kč.
Bez šestky ani kilometr
Nutno podotknout, že jak Kia, tak Škoda mají na rozdíl od hyundaie šestistupňovou převodovku. Právě na její absenci i30 CW doslova dojíždí.
Námi testovaná (opět bílá) verze i30 CW schovávala pod kapotou benzinový čtyřválec s objemem 1,6 litru, výkonem 93 kW (126 koní) a celým označením 1.6i MPI DOHC CVVT. Zdánlivě adekvátní motor pro takto rozměrné auto.
Zátah přichází přibližně od 1500 otáček (papírově, v praxi je to spíše +/- 2200 ot/min) a maximální točivý moment 157 Nm se hlásí o slovo až později, při 4200 otáčkách za minutu. Auto tak při nižších rychlostech působí velmi dynamicky a je skvělým partnerem do města.
Což ovšem není úplně důvod, proč si koupit kombi, že?
S kombíkem člověk plánuje většinou často cestovat – minimálně párkrát za měsíc na chalupu, případně za babičkou na vesnici, v zimní sezóně jednou dvakrát na hory a v létě zase alespoň do Chorvatska.
Při těchto výletech jsou nejdůležitějšími atributy auta jeho rychlost, spolehlivost, spotřeba a komfort cestujících.
Ve třech ze čtyř zmíněných disciplín Hynudai i30 CW v dálničním provozu totálně propadá. Důvodem je chybějící šestka.
4200 ot/min a dost
Při překročení hranice 4200 otáček motoru za minutu se totiž i30 CW stává hlučícím nenažraným monstrem, které nejede. Místo toho, abyste ve 4500 otáček zařadili šestku a nechali se pohodově unášet vstříc lepším momentům, posloucháte motor, který řve, jako když chce z auta vyskočit. Nemluvě o tom, že spotřeba při vyšších rychlostech raketově stoupá nahoru.
Po dvou stech kilometrech nepředpisové jízdy (v průměru cca 140 km/h – což není tak moc) s prázdným autem se šplhala až k devíti a půl litru na sto kilometrů. Což je naopak poměrně hodně.
Ačkoliv to říkám s těžkým srdcem, na delší trasy se i30 CW 1.6 CVVT zkrátka nehodí. Není-li vám 60+ a rychlost jízdy neřešíte. V opačném případě budete trpět, kdykoliv sešlápnete pedál.
Takže?
Už několikrát jsme se v redakci shodli, že Hyundai i30 je vynikajícím autem, které je výborně funkční, docela dobře vypadá, slušně jezdí a hlavně moc nestojí. Testovaný i30 CW s benzinovou dvoulitrem jedna-šestkou ovšem naším přesvědčením výrazně otřásl.
Jeho „nevzhled“ nekompenzuje ani výborná spotřeba, ba ani jízdní komfort nebo výbava Style, která není o moc lepší, než u o poznání levnější verze Comfort. Její pořízení za cca 50 000 Kč prakticky ztrácí smysl.
Problémem v tomto případě ale není auto samotné, chybou je jeho pohonná jednotka. I30 CW by s se měl totiž vozit spíše na dieselové vlně, potom bychom nad tímhle jihokorejským kouskem opět zaplácali rukama. Takhle je to spíš na palec dolů. A to i s přihlédnutím k ceně, která není k zahození.
Výsledná známka 3-
Jak hodnotila rodina Rychlých
|
Antonín: Kombíky jsou moje krevní skupina. O tom žádná. Ale tenhle je takový nevýrazný, abych řekl pravdu. Jeho rozměry nepatří k největším, ačkoliv je interiér vzdušný a cítím se uvnitř pohodlně, zavazadelníku prostornost schází. Dávám známku 2
|
|
Jana: Ačkoliv jsou pořizovací náklady velmi dobré, o samotném provozu už se to říci nedá. Často jezdíme plně vytíženi na delší vzdálenosti a to se potom ta čísla šplhají do závratných výšin. Troufnu si tvrdit, že dieselový motor by i30cw slušel o mnoho více. Dávám známku 2-
|
|
Nikola: Hyundai i30cw opravdu není moc auto pro mladé. Za určitých podmínek bych jízdu s ním sice asi zkousla, ale přeci jen je i po tom faceliftu dost usedlé a navíc ve verzi kombi pro mě úplně zbytečné. Na druhou stranu by se s ním dalo docela snadno vyrazit třeba na hory nebo na delší dobu k moři. A že moc nejede? To mě zase tolik úplně netrápí. Dávám známku 2
|
|
Tomáš: Uuu… no tohle tedy vážně ne. Jak mám hodnotit rychlost a pružnost u skříně na kolech? Sice čumák má docela slušný vzhled, ale zbytek je desivej – asi jako u každýho jinýho kombíku. Auto má docela slušnou dynamiku, která se ovšem vmižku vytratí, když překročíte hranici 4000 otáček za minutu. V ten moment nastává boj, jehož výtězem vy nikdy nebudete. Auto je pomalé, hlučné a hrozně žere. Nic pro mě (kolikrát, že už jsem to v poslední době řekl?:) Dávám známku 3-
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text a foto: Pavel Cyprich
PARAMETRY
Základní cena v provedení Style: 329 083 Kč
Cena doplňkové výbavy: 11 270 Kč
Celková cena: 340 353 Kč
HYUNDAI i30CW 1.6i MPI DOHC CVVT STYLE |
Objem motoru |
1591 cm3 |
Maximální výkon |
93 kW (126 k) / 6300 ot/min |
Maximální točivý moment |
157 Nm / 4200 ot/min |
Převodovka |
5MT |
Maximální rychlost |
192 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h |
11 sekund |
Udávaná spotřeba město |
8 l |
Spotřeba mimo město |
5,5 l |
Kombinovaná spotřeba |
6,5 l |
Spotřeba během testu |
9,5 l |
Provozní hmotnost |
1311 – 1415 kg |
Délka / výška / šířka |
4500 / 1520 / 1775 mm |
Rozvor |
2700 mm |
Zavazadelník / po sklopení |
415 / 1395 l |
Galerie