TEST: V poslední době si mi hned několik čtenářů stěžovalo na to, že testujeme pouze modely, které si průměrně bohatý občan naší republiky nemůže dovolit. Jestliže jste měli podobný pocit a toužili jste si přečíst něco o levném automobilu, který by mohl být pro vás zajímavým, tak se pohodlně usaďte, dnes tu máme něco přesně pro vás.
Vydáno: 4.6.2009
Před časem se totiž objevil v nabídce korejské značky Hyundai nový vůz, který zaplnil mezeru mezi modely i10 a i30. Z logiky věci jasně vyplývá ono označení i20. Na první pohled je zřejmé, kam si to tento hatchback namířil. Přijel do revíru, kterému pevně vládne domácí Škoda Fabia, a dost možná jí způsobí nemalé potíže. Pro zákazníka má model i20 připravenu řadu lákadel.
Moderní vzhled
Kromě ceny a bohaté výbavy to je také design. Hyundai si dal záležet na tom, aby evropský zákazník byl také po této stránce uspokojen a my můžeme říci, že to na výsledném produktu je vidět. Korejský kompaktní hatchback se tak směle chlubí vzhledem, který lze zhodnotit jednoduše jako moderní a líbivý.
Pohled na přední část automobilu dává znát příslušnost vozu. Charakteristická maska a protáhlé světlomety jsou jasným poznávacím znamením. Z boku nelze přehlédnout linky táhnoucí se přes celý automobil. Vše do sebe zapadá tak, jak má a výsledkem je fakt, že oproti nedávno testovanému většímu sourozenci ix55 se tato karoserie líbí o poznání více.
Především cena
Nebudu otálet a prozradím vám, že testovaný automobil ve verzi Comfort vás vyjde včetně příplatků na 300 000 Kč. To je totiž dost důležitá informace vzhledem k dalšímu hodnocení. Automobilka Hyundai obecně nabízí zajímavé výbavy za ještě zajímavější ceny a v případě i20 to platí na 100%.
Naše výbava má vše podstatné, schází pouze klimatizace. Z bezpečnostních prvků ovšem nechybí vůbec nic. I ta nejlevnější verze má ve výbavě všechny airbagy včetně okenních, aktivní opěrky hlavy a systém ABS+EBD. Od úrovně Comfort je ve vozidle přítomno také ESP. Do nižších výbav ho lze dokoupit za 15 000 Kč.
Černý plast
Interiér má podobně moderní a líbivé tvary jako karoserie, s použitými materiály je to ale horší. Jenže musíme mít stále na paměti onu přívětivou cenu. Je zcela zřejmé, že segment trhu, na který má tento vůz namířeno, tolik nedbá na vzezření interiéru. Jak jsem už zmínil, svými tvary nás vnitřek vozu potěšil, bohužel je ale příliš plastový.
To samo o sobě není nic neobvyklého, přimlouvali bychom se alespoň za čalounění dveří a více barev. Testovaná verze působila až příliš černě. Stříbrný dekor volantu byl jediným výraznějším prvkem interiéru. Stejný dekor můžete vidět také na středovém panelu, to se ovšem týká pouze nejvyšší verze Style.
Z pohledu řidiče nelze mít výhrady. Pozice za volantem stavitelným v obou osách se hledá velmi snadno, přístrojový štít už snad nemůže mít klasičtější provedení, ovladače jsou přesně tam, kde je hledáte, a tak nezbývá než říci, že ergonomie si zaslouží jedničku. Snad jen ovladače vyhřívání sedadel by nemusely být umístěny tak nízko.Za zmínku na téma pracoviště řidiče stojí ještě USB port pro připojení externího disku s hudebními soubory. Příjemný detail.
Je to tvrďák
Kromě přílišného plastu nám vadila ještě jedna věc, kterou nezakryla ani nízká cena. Už jsem se setkal se sedačkami, o kterých jsme psali, že to jsou křesla, že jsou akorát, že jsou příjemně tuhé a tak dále. Sedačky v modelu i20 jsou asi tak stejně tvrdé jako použité plasty a při delších cestách se právě tato skutečnost stává celkem nepříjemnou. Alespoň že se sedí výše, což přináší lepší nastupování, vystupování a patřičný přehled.
Zadní sedadla jsou stejně tvrdá jako ta přední, ovšem narozdíl od nich nejsou tak dobře tvarována. Popravdě řečeno nejsou vůbec tvarovaná. V tomto ohledu si zde cestující pasažéři příliš pohodlí neužijí. Naopak je může těšit na kompaktní hatchback slušná nabídka prostoru především v oblasti kolen. V oblasti hlavy budou vyšší cestující strádat. Objem zavazadlového prostoru pak můžeme označit za průměrný.
Dobrý základ
Překvapivě dobře si vedl základní motor. Sami jsme se přesvědčili o tom, že se jedná o základ velice pevný. Benzinová dvanáctistovka je zkrátka snaživá.
Maximální výkon 78 koní je pro tento vůz dostatečná hodnota a pokud budete motor točit, můžete jezdit také docela svižně. Jak ovšem napovídá titulek, Hyundai i20 je tak trochu lidový automobil a u těch není na prvním místě divoká jízda. Zde hraje prim jednoznačně spotřeba a v tomto ohledu budou jistě zákazníci spokojeni. My jsme dokončili test s průměrnou spotřebou 6,2 l / 100 km, přičemž mimo město si vůz řekne dle výrobce o 4,5 l / 100 km.
Obdobně příjemné překvapení jako motor nám přichystalo také řízení. Kdo by čekal hodnocení jako přeposilovaný, necitlivý a tak podobně, ten by se mýlil. Řízení je totiž příjemně tuhé a nečekaně komunikativní. Naopak řazení se nevyvarovalo zbytečných vůlí. Po chvilce seznamování si lze na tento nedostatek bez problémů zvyknout.
A jízdní vlastnosti? Ty jdou ruku v ruce s povedeným řízením. Hyundai i20 se chová na silnici velmi jistě. Podvozek představuje svým nastavením příjemný kompromis. Úspěšně utlumí kdejakou větší díru, ale není přehnaně měkký.
Zase ta cena
Cena nového pětidveřového hatchbacku z dílny Hyundai začíná na necelých 230 000 Kč. Pod kapotou budete mít onu snaživou dvanáctistovku a o nedostatek prvků v seznamu výbavy se také bát nemusíte.
Pominu-li nepodstatné věci typu tvrdých plastů a podobných drobností, je Hyundai i20 velice povedeným autem. Pochvalu totiž dostaly zcela zásadní vlastnosti jakými je řízení, jízdní vlastnosti a bezpečnost (nedávno obdržel tento model plný počet hvězdiček od agentury Euro NCAP). Jak se na to tak dívám, Škoda Fabia má velký problém. Cenově na Hyundai nestačí a výrazně ho předčí pouze řazením, které má o třídu lepší.
Hyundai i20 je dostupný automobil, který bude v dané cenové kategorii poměrně těžko hledat konkurenci. Je určený pro lid, zdali ho ovšem budeme moci nakonec nazývat lidovým, to ukáže až čas.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Vzhledem k ceně nemám větší výhrady. Za takové peníze to je velmi zajímavá nabídka, i když třeba takové Suzuki také má zajímavé modely v této cenové kategorii. Pozitivně hodnotím prostor pro cestující, jinak se ale jedná o celkem průměrný automobil. Dávám známku 3 |
|
Jana: Já jsem dneska nadmíru spokojená. Dle mého názoru je tohle auto naprosto ideální. Je levné, má úsporný motor a jak jsem se dověděla, prošlo crash-testy s maximálním a nejlepším ohodnocením. To je přesně ono. Jsem prostě nadšená. Dávám známku 1* |
|
Nikola: Na tomhle Hyundai je vidět, že se designéři opravdu snažili vytvořit auto, které by se v Evropě líbilo. Mně se líbí, takže se dané úsilí vyplatilo. Škoda toho interiéru. Možná se jedná do jisté míry pouze o problém testovaného kusu, protože si lze zvolit alespoň jinou barvu sedadel. Ovšem toho plastu je v interiéru hrozně moc. Dávám známku 2 |
|
Tomáš: Hyundai i20 překvapil řízením a jistým chováním na silnici. To je ale z mé strany vše. Dvanáctistovka pod kapotou je sice čilá, ale 78 koní postačí leda tak mým rodičům. Výhrady mám také k tvrdým sedačkám. Automobil to je sice levný, já bych si za tyto peníze ovšem koupil nějakou silnější ojetinu. Dávám známku 3 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Comfort: 264 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 35 450 Kč
Celková cena: 300 350 Kč
Hyundai i20 1.2i COMFORT |
|
Objem motoru | 1248 ccm |
Maximální výkon | 57 kW (78 k) / 6000 ot./min. |
Maximální výkon naměřený | 57 kW (78 k) / 6230 ot./min. |
Maximální točivý moment | 118 Nm / 4000 ot./min. |
Maximální točivý moment naměřený | 115 Nm / 4130 ot./min. |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 165 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 12,9 s |
Udávaná spotřeba město | 6,4 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 4,5 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,2 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 6,2 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1045 kg |
Délka / výška / šířka | 3940 mm / 1490 mm / 1710 mm |
Rozvor | 2525 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 295 l / 1060 l |