TEST MOTORKY: Vlajková loď značky Honda přichází s inovacemi pro letošní rok. Nové VFR1200F má úžasný zátah, do ostrých zatáček se vrhá s obratností supersportů a přitom si zanechává charakter dokonalého cesťáku. Kromě toho nabízí spoustu technických novinek, díky nimž patří tenhle stroj k nejvyspělejším motocyklům na trhu.
Vydáno: 1.10.2012
Kus motorky a stádo koní
Honda VFR je klasika, a v nové generaci jde dál, než kdy předtím. Podívejme se jen na základní technické údaje: výkon 173 koní, váha 267 kg. Už tahle čísla nám napovídají, že se nejedná o motocykl pro začátečníky, ale o stroj, který vyžaduje značné zkušenosti. A pak tu je to zmatení kategorií. VFR je tradičně cestovní motorka, že? No, ale VFR1200F pochytilo až překvapivě mnoho od svých supersportovních sourozenců z řady CBR.
Předsudek, že VFR1200F je cestovní motorka, takže s ní bude asi nuda, je absolutní omyl. U Hondy VFR1200F je tomu přesně naopak – nejenom, že si s ní užijete dost adrenalinu, ale máte i tu možnost si v klidu vychutnávat krajinu nejen českých zemí i celé Evropy.
Bezprostřední síla
VFR není žádná motorka pro ořezávátka, s téměř třísetkilovou hmotností a robustní kapotáží vzbuzuje na silnici značný respekt. Po technické stránce konstruktéři VFRko od modelu z roku 2010 vylepšili, jak jen mohli. Přepracovali vstřikování, upravili točivý moment v rozmezí od 2000 do 4000 ot./min, zvětšili nádrž na 19 litrů a přihodili spoustu elektroniky.
V průběhu našeho testu nás nejvíce oslovil motor, který vyniká svojí ohromnou silou a zátahem v celém spektru otáček. Pořádný cesťák musí mít i pořádný motor a Honda tam dala ještě o kus silnější, konkrétně kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec UNICAM s výkonem 173 koňských sil (127 kW). Tuhle sílu žene na zadní sedmnáctipalcové kolo kardan a výsledkem je bezprostřední kontakt plynu s vozovkou, mimořádný zátah a pilotův zběsilý smích.
Čtyřválec se nechá příjemně vytáčet až do omezovače. Ta síla je neskutečná! Když protáhnete dvojku na maximum, mám pocit, že za sebou vytrhávám asfalt. Motorka je rychlá: na jedničku VFR1200F vytáhnete rychlost až na 110 km/h, na dvojku se dostane raketovým zrychlením na 164 km/h, na trojku vylítne digitální ukazatel rychlosti na 207 kilometrů za hodinu a na čtvrtý rychlostní stupeň… to si budete muset vyzkoušet sami. Pátý a šestý stupeň je záležitostí dlouhých rovinek a na dálnici.
Ovládání stroje je precizní, poslouchá jak má a vrhá se do zatáček jako její mladší sestra Honda CBR1000RR. V zatáčkách se projevuje nemalá váha stroje, s čímž může mít někdo menší postavy problém. Posed je velice příjemný, zadek nebo záda nebolí ani po celodenním výletu, i díky vychytanému podvozku a odpružení (přední teleskopická vidlice Ø 43mm a zadní jednoramenná kyvná hliníková vidlice s centrální pružící jednotkou s nastavitelným předpětím a tahovým útlumem). Drobné nerovnosti na silnicích nejsou skoro cítit, do řídítek nejdou žádné nepříjemné vibrace. Spotřeba pohybovala mezi 8-9 l/100 km, nebyl ale žádný problém vysát přes deset litrů.
Pohled z blízka
Vzhledově je motorka načrtnuta dosti futuristicky. Kapotáž je aerodynamická a působí, že je z jednoho kusu. Všechno krásně lícuje, jak jsme na to u Hondy zvyklí. Blinkry designér zakomponoval do zrcátek, takže nijak neruší vzhled a navíc jsou velmi dobře viditelné i za pravého poledne.
Líbila se nám palubní deska, na níž nalezneme naprosto vše, co na dlouhých cestách potřebujeme. Digitální tachometr, počet celkově ujetých kilometrů, trip A/B, hodiny, teplotu vzduchu a motoru, aktuální zařazenou rychlost, průměrnou i aktuální spotřebu, stav palivové nádrže, který se při nízkém stavu přepne ve spodní části displaye a ukazuje nám přesně na kilometr dojezd stroje – lépe už to snad jít nemohlo. Dominantou je velký otáčkoměr, nad kterým se nacházejí kontrolky (neutrál, ABS, zapnutá/vypnutá kontrola trakce, blinkry, olej atp.).
|
|
Námi testovaný model byl vybaven systémem ABS, který je sice fajn, nejde ale vypnout. Naopak kontrola trakce se vypnout dá tlačítkem na kapotáži stroje. Oba systémy spolu fungují na jedničku a dodávají potřebný pocit jistoty. ABS spolupracuje s přední dvoukotoučovou brzdou o průměru 320 mm a zadní kotoučovou brzdou o průměru 276 mm; brzdy dostaly vpředu šestipístkové čelisti a vzadu dvoupístkové. V této kombinaci bezpečnostních systému Honda udělala krok vpřed.
Výbava motorky je na velmi vysoké úrovni. V základní konfiguraci ale dosti postrádáme kufry a jakýkoliv odkládací prostor. Vše se dá samozřejmě u Hondy dokoupit, ale budete si muset připlatit.
Mezi supersportem a cesťákem
VFR1200F je nádherný stroj, kterým se může japonská značka právem pyšnit. Je jedním z etalonů své kategorie, a v nové generaci v nás dokázalo vyvolat spoustu emocí. Honda ho prodává za 369 900,- korun, což je částka dosti vysoká, ale ve stínu argumentů, jako výkon, kardanový převod, skvělé jízdní vlastnosti, zajímavý design a vyloženě prémiový charakter, už tak astronomicky nevypadá.
Tenhle stroj je perfektní volbou pro motorkáře, kteří si chtějí užívat velkou sílu motoru a jen tak se kochat přírodou, ale občas dostanou chuť za to pořádně vzít a užít si přílivovou vlnu adrenalinu. Obojí umí nové VFR předvést na té nejvyšší úrovni.
Výsledná známka 1
Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena VFR1200F: 369 900,- Kč
HONDA VFR1200F | |
Motor | 1237 ccm |
Maximální výkon | 127 kW / 173 koní (10000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 129 Nm (8750 ot./min) |
Počet válců | vidlicový čtyřválec |
Chlazení motoru | kapalinou |
Maximální rychlost | – |
Spotřeba během testu | 9 l/100 km |
Objem nádrže | 19 litrů |
Provozní hmotnost | 267 kg |
Délka / výška / šířka | 2244 x 752 x 1222 mm |
Rozvor | 1545 mm |
Řidičské oprávnění | A (od 21 let) |