Honda VFR 1200F: modrá střela

TEST MOTORKY: Vlajková loď značky Honda přichází s inovacemi pro letošní rok. Nové VFR1200F má úžasný zátah, do ostrých zatáček se vrhá s obratností supersportů a přitom si zanechává charakter dokonalého cesťáku. Kromě toho nabízí spoustu technických novinek, díky nimž patří tenhle stroj k nejvyspělejším motocyklům na trhu. 

Vydáno: 1.10.2012

Kus motorky a stádo koní

Honda VFR je klasika, a v nové generaci jde dál, než kdy předtím. Podívejme se jen na základní technické údaje: výkon 173 koní, váha 267 kg. Už tahle čísla nám napovídají, že se nejedná o motocykl pro začátečníky, ale o stroj, který vyžaduje značné zkušenosti. A pak tu je to zmatení kategorií. VFR je tradičně cestovní motorka, že? No, ale VFR1200F pochytilo až překvapivě mnoho od svých supersportovních sourozenců z řady CBR.

Předsudek, že VFR1200F je cestovní motorka, takže s ní bude asi nuda, je absolutní omyl. U Hondy VFR1200F je tomu přesně naopak – nejenom, že si s ní užijete dost adrenalinu, ale máte i tu možnost si v klidu vychutnávat krajinu nejen českých zemí i celé Evropy.

Bezprostřední síla

VFR není žádná motorka pro ořezávátka, s téměř třísetkilovou hmotností a robustní kapotáží vzbuzuje na silnici značný respekt. Po technické stránce konstruktéři VFRko od modelu z roku 2010 vylepšili, jak jen mohli. Přepracovali vstřikování, upravili točivý moment v rozmezí od 2000 do 4000 ot./min, zvětšili nádrž na 19 litrů a přihodili spoustu elektroniky.

V průběhu našeho testu nás nejvíce oslovil motor, který vyniká svojí ohromnou silou a zátahem v celém spektru otáček. Pořádný cesťák musí mít i pořádný motor a Honda tam dala ještě o kus silnější, konkrétně kapalinou chlazený vidlicový čtyřválec UNICAM s výkonem 173 koňských sil (127 kW). Tuhle sílu žene na zadní sedmnáctipalcové kolo kardan a výsledkem je bezprostřední kontakt plynu s vozovkou, mimořádný zátah a pilotův zběsilý smích. 

Čtyřválec se nechá příjemně vytáčet až do omezovače. Ta síla je neskutečná! Když protáhnete dvojku na maximum, mám pocit, že za sebou vytrhávám asfalt. Motorka je rychlá: na jedničku VFR1200F vytáhnete rychlost až na 110 km/h, na dvojku se dostane raketovým zrychlením na 164 km/h, na trojku vylítne digitální ukazatel rychlosti na 207 kilometrů za hodinu a na čtvrtý rychlostní stupeň… to si budete muset vyzkoušet sami. Pátý a šestý stupeň je záležitostí dlouhých rovinek a na dálnici. 

Ovládání stroje je precizní, poslouchá jak má a vrhá se do zatáček jako její mladší sestra Honda CBR1000RR. V zatáčkách se projevuje nemalá váha stroje, s čímž může mít někdo menší postavy problém. Posed je velice příjemný, zadek nebo záda nebolí ani po celodenním výletu, i díky vychytanému podvozku a odpružení (přední teleskopická vidlice Ø 43mm a zadní jednoramenná kyvná hliníková vidlice s centrální pružící jednotkou s nastavitelným předpětím a tahovým útlumem). Drobné nerovnosti na silnicích nejsou skoro cítit, do řídítek nejdou žádné nepříjemné vibrace. Spotřeba pohybovala mezi 8-9 l/100 km, nebyl ale žádný problém vysát přes deset litrů. 

Pohled z blízka

Vzhledově je motorka načrtnuta dosti futuristicky. Kapotáž je aerodynamická a působí, že je z jednoho kusu. Všechno krásně lícuje, jak jsme na to u Hondy zvyklí. Blinkry designér zakomponoval do zrcátek, takže nijak neruší vzhled a navíc jsou velmi dobře viditelné i za pravého poledne. 

Líbila se nám palubní deska, na níž nalezneme naprosto vše, co na dlouhých cestách potřebujeme. Digitální tachometr, počet celkově ujetých kilometrů, trip A/B, hodiny, teplotu vzduchu a motoru, aktuální zařazenou rychlost, průměrnou i aktuální spotřebu, stav palivové nádrže, který se při nízkém stavu přepne ve spodní části displaye a ukazuje nám přesně na kilometr dojezd stroje – lépe už to snad jít nemohlo. Dominantou je velký otáčkoměr, nad kterým se nacházejí kontrolky (neutrál, ABS, zapnutá/vypnutá kontrola trakce, blinkry, olej atp.).

 

Námi testovaný model byl vybaven systémem ABS, který je sice fajn, nejde ale vypnout. Naopak kontrola trakce se vypnout dá tlačítkem na kapotáži stroje. Oba systémy spolu fungují na jedničku a dodávají potřebný pocit jistoty. ABS spolupracuje s přední dvoukotoučovou brzdou o průměru 320 mm a zadní kotoučovou brzdou o průměru 276 mm; brzdy dostaly vpředu šestipístkové čelisti a vzadu dvoupístkové. V této kombinaci bezpečnostních systému Honda udělala krok vpřed.

Výbava motorky je na velmi vysoké úrovni. V základní konfiguraci ale dosti postrádáme kufry a jakýkoliv odkládací prostor. Vše se dá samozřejmě u Hondy dokoupit, ale budete si muset připlatit. 

Mezi supersportem a cesťákem

VFR1200F je nádherný stroj, kterým se může japonská značka právem pyšnit. Je jedním z etalonů své kategorie, a v nové generaci v nás dokázalo vyvolat spoustu emocí. Honda ho prodává za 369 900,- korun, což je částka dosti vysoká, ale ve stínu argumentů, jako výkon, kardanový převod, skvělé jízdní vlastnosti, zajímavý design a vyloženě prémiový charakter, už tak astronomicky nevypadá.

Tenhle stroj je perfektní volbou pro motorkáře, kteří si chtějí užívat velkou sílu motoru a jen tak se kochat přírodou, ale občas dostanou chuť za to pořádně vzít a užít si přílivovou vlnu adrenalinu. Obojí umí nové VFR předvést na té nejvyšší úrovni.

Výsledná známka 1

Text: Adam Hruška
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena VFR1200F: 369 900,- Kč

HONDA VFR1200F
Motor 1237 ccm
Maximální výkon 127 kW / 173 koní (10000 ot./min)
Maximální točivý moment 129 Nm (8750 ot./min)
Počet válců vidlicový čtyřválec
Chlazení motoru kapalinou
Maximální rychlost
Spotřeba během testu 9 l/100 km
Objem nádrže 19 litrů
Provozní hmotnost 267 kg
Délka / výška / šířka 2244 x 752 x 1222 mm
Rozvor 1545 mm
Řidičské oprávnění A (od 21 let)

 

 

Galerie