Honda Legend 3.5 VTEC: elegán s historií

TEST: Honda jde ve čtvrté generaci své vlajkové lodi cestou jediného motoru a výbavy. Ale když není možnost jiné volby, ať ta jediná stojí za to: tříapůllitrový šestiválec a základní výbava, která zahrnuje všechno. A přitom za cenu, kterou může konkurence tiše závidět. Má vůbec luxusní sedan vyšší střední třídy – kromě nemožnosti výběru pohonné jednotky – nějaké mouchy?


Vydáno: 13.10.2008

Honda Legend se nabízí s jediným motorem, jedinou převodovkou a jedinou výbavou (k níž si můžete další příslušenství přikoupit, ale v praxi to zřejmě nebude vůbec potřeba, protože základní výbava je mimořádně bohatá).

To je vcelku ojedinělá strategie, kterou lze kritizovat (opravdu bych se přimlouval alespoň za alternativu k níže rozebírané převodovce), ale na druhou stranu dovoluje Hondě nabídnout Legenda za velmi zajímavou cenu prakticky se vším. V malém množství prodaných kusů přesto neztrácí Legend na originalitě, právě naopak.

Střídmý vzhled mohutného sedanu

Na fotografiích působí Legend menším dojmem. Ve skutečnosti je to vcelku rozměrně působící limuzína, jejíž délka dosahuje téměř pěti metrů. Přední masce dominují skutečně mohutné světlomety, mezi nimiž se krčí úzká šipka nasávacích otvorů, překrytá uprostřed hrdým rozměrným „H“ – logem japonské automobilky. Profil slibuje solidní obtékání vzduchu a zadní partie, stejně jako předek, hrají nekonfliktními, i když ladnými křivkami.

Celkově je design Legendu poměrně konzervativní. Je sice hezký, ale nenabízí žádný výraznější odlišující prvek. To může být výhoda i nevýhoda, záleží na prioritách zákazníka. Honda Legend není autem pro masy, udržuje si nadhled a čeká na těch pár vyvolených, kteří proniknou do jejího kouzla a zamilují se do ní.

Cestování v luxusu

Jak již bylo řečeno, žádné extravagance navenek Legend nenabízí. Na nic si nehraje, ví, že majitel bude většinu času za volantem a přizpůsobuje mu pracoviště k naprosté spokojenosti většiny. Zajímavější než vnější vzhled je proto pohled do nitra automobilu.

Nebudu nijak přehánět, když řeknu, že interiér Legendu patří k tomu nejlepšímu, co můžete ve vyšší střední třídě pořídit. Designéři ani na okamžik nezapomněli na své luxusní ambice a vytvořili krásnou přístrojovou desku z hodnotných materiálů a s poctivou montáží. Kůže, hliník, dřevo – to jsou materiály, kterými se na montážní lince nešetřilo. Stejně působí sedačky, které jsou mimořádně pohodlné, a to jak pro cestující vpředu, tak i pro spolujezdce vzadu.

Po usazení za volant působí Legend opravdu luxusně a nic na tom nemění ani fakt, že v některých okamžicích poznáte, že od startu jeho prodeje už je to nějaký ten rok zpátky – třeba celá navigace si vysloveně říká o výměnu. Rovněž ovládání nejen navigace ale i některých dalších přístrojů by mohlo být intuitivnější. Snad s tím něco udělá facelift, který v příštím roce přijde na trh.

Jízda klidná i svižnější

Komfort a luxus jsou u sedanu vyšší střední třídy velmi důležité parametry, Honda ale znamená také sportovní jízdu a i to v rozumné míře dokáže Legend nabídnout. Ne samozřejmě tak, jako Civic Type R – ale i usedlý řidič Legendu bude občas potřebovat předjíždět a proto je tady slušné stádo 295 koní. Vidlicový šestiválec navíc nabízí slušný točivý moment 351 Nm. Koneckonců i parametr zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu za 7,3 sekundy slibuje solidní dynamiku.

Ovšem nic není dokonalé. To, že ideálních hodnot dosáhneme až ve vyšších otáčkách a pro sportovnější svezení je proto třeba držet motor v horní polovině otáčkoměru, to bychom ještě překousli. V případě Legendu jsou ovšem sprinty limitovány vysokou hmotností necelých dvou tun, což souvisí i se spotřebou, která při ostřejší jízdě bez problémů překročí patnáctilitrovou hranici.

Pouhých pět stupňů

A dalším limitujícím faktorem je hlavně automatická převodovka. Ta sice není vyloženě špatná – to by bylo koneckonců v této kategorii aut tristní – bohužel ale nabízí jen pět převodových stupňů, což je v této době už opravdu málo (Lexus GS jich má například osm). Jinak řadí spolehlivě a vcelku rychle, ale i když dokáže prudce akcelerovat, dnes už zdaleka nepatří na vrchol nabídky v této třídě (prvenství v tomto ohledu patří jiné japonské automobilce, Lexusu), a je zřejmě nejslabším článkem jinak výborně fungujícího auta.

Za pravděpodobné ale považuji, že Legend bude ve většině případů jezdit v rámci střídmých rychlostí a pak nebude spotřeba výrazně překračovat hodnotu jedenáct litrů – hodnotu sice vysokou, ale odpovídající třídě a komfortu cestování.

Přesto potenciál občasné hbitější jízdy neurazí. Působivá je také zvuková kulisa, která při vyšších otáčkách doléhá do jinak výborně odhlučněné kabiny a poskytuje pasažérům příjemný akustický zážitek.

Budoucnost přišla nenápadně

Vedle jisté jízdy a pohodlí nabízí vlajková loď Hondy i pokročilé systémy, které vám zpříjemní jízdu. Přestože Legend přišel na svět už v roce 2004, stále patří mezi technicky nejpokročilejší vozy. Za všechny originální systémy, které se pod jeho kapotou objevily, jmenujme alespoň ty nejdůležitější.

Výborné jízdní vlastnosti Legendu zásadním způsobem určuje chytrý pohon všech kol, kterému Honda říká SH-AWD (Super Handling All Wheel Drive). Kromě klasického pohonu všech kol systém elektronicky ovládaných spojek dokáže podle situace dodat až 70% celkového výkonu na přední či zadní nápravu i na vnitřní nebo vnější kolo.

Užitečný může být i bezpečnostní systém CMBS, který umí rozeznat nevyhnutelnou kolizi a aktivuje brzdy, aby zmírnil následky nehody. Mezi ty dnes už běžnější, ale stále nepříliš vídané pomocníky patří třeba adaptivní tempomat, který umí udržovat stálou vzdálenost od vpředu jedoucího vozu.

A je toho víc. Navíc opět opakuji, že to všechno nabízí Legend v základní výbavě za velmi slušné peníze.

Legenda o rozumné ceně

Od svého uvedení nám už Legend trochu zastaral, a proto se české zastoupení Hondy celkem logicky rozhodlo nabídnout ho za vcelku férovou cenu. Z původní cenovky milion a půl spadl Legend na 1.289.000 korun. Za tyto peníze dostanete auto se sice základní výbavou, to ale v případě Legendu znamená prakticky veškeré myslitelné doplňky (stačí se podívat na výčet pod článkem).

Současně za tyto peníze dostanete sedan, který je srovnatelný s Lexusy řady GS, přičemž je asi o čtyři sta tisíc levnější než slabší GS 300, pokud si k němu připočítáte srovnatelnou výbavu – byť s méně atraktivním designem a bez puncu luxusní značky a hlavně s horším řazením. Pokud ovšem tyto nedostatky překlenete nebo je naopak považujete za výhodu, pak mohu Legenda vřele doporučit.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Honda Legend má všechny předpoklady vyhrát to u mne na plné čáře. Je velká, pohodlná, luxusní. Má i slušný kufr, i když zadní sedadla nejdou sklopit. Přesto by ale auto téhle kategorie mohlo nabízet víc místa, hlavně v podélném směru. Ne že by ho tam bylo málo, ale konkurence je o fous prostornější.
Dávám známku 2
Jana Jana: Stejně jako u manžela, má i u mne Honda Legend velmi dobrou startovní pozici. Je velká a jak to u luxusních limuzín bývá zvykem, je také mimořádně bezpečná. Nabízí navíc řadu systémů, které ještě zvyšují bezpečnost posádky. I když stojí přes milion a čtvrt, což je na mne opravdu hodně, ve srovnání s konkurencí je to velmi nízká částka při tak bohaté výbavě.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Někomu by se možná mohl líbit design tohoto poměrně elegantního sedanu, ale já mám k němu řadu výhrad. Nevydýchám ty obrovské přední světlomety ani dlouhé převisy. Vzhled je nenápaditý a BMW 5 nebo Lexus GS vypadají mnohem lépe. Trochu to zachraňuje krásný a draze vypadající interiér, ale vnější vzhled je důležitější.
Dávám známku 3-
Tomáš Tomáš: Na to, že je tohle auto luxusní sedan pro bohatší, umí na silnici překvapit. Síla skoro tří set koní je příjemná, stovka za sedm sekund také. Stejně jako autor článku ale musím kritizovat automatickou převodovku. Naopak se mi líbí zvuk šestiválce. Dynamika dvoutunového auta není věru špatná – hmotnost je sice vysoká, ale množství moderní techniky ji umně maskuje, třeba tím chytrým pohonem všech kol. Po technické stránce za jedna, jízda za dva jen kvůli převodovce.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena vozu Honda Legend: 1 289 000 Kč
Celková cena: 1 289 000 Kč

Výbava: Automatická převodovka s řazením pod volantem, ABS + EBD + brzdový asistent, VSA, CMBS – systém pro zmírnění následků nehody, pohon všech kol SH-AWD, airbag na straně řidiče, airbag na straně spolujezdce, boční airbagy, hlavové airbagy, aktivní kapota, předpínače bezpečnostních pásů, elektrický posilovač řízení s proměnlivým účinkem, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, mlhovky, xenonové světlomety s AFS a ostřikovači, světelný senzor, dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, alarm, 4 elektrická okna, elektricky ovládaná sluneční clona zadního okna, elektricky ovládané střešní okno , elektricky ovládaná a sklopná samostmívací vnější zpětná zrcátka, elektricky nastavitelný volant ve 2 osách, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí a bederní opěrkou, elektricky nastavitelné sedadlo spolujezdce, elektrické sklápění hlavových opěrek na zadních sedlech, kapsa na opěrce řidiče, kapsa na opěrce spolujezdce, digitální hodiny, zadní loketní opěrka sklopná s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů, zadní střední tříbodový bezpečnostní pás, ISOFIX vzadu, zrcátko ve sluneční cloně řidiče s osvětlením, zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce s osvětlením, sluneční clony u zadních bočních oken, kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, čtecí lampička, aktivní tempomat (ACC), navigační systém (funkční mimo ČR/SR), couvací kamera, asférická zpětná zrcátka s automatickým náklonem k zemi při couvání, multiinformační display, elektronická duální klimatizace, palubní počítač, pylový mikrofiltr, kožené čalounění, kožený volant a řadící páka, hlasové ovládání navigace, audiosystému, klimatizace, ovládání hands-free na volantu, doplňky interiéru s imitací dřeva a kovu, kliky dveří v chromu, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, dešťový senzor, čidlo stavu hladiny oleje v motoru + vody v ostřikovači, elektrické otevírání zavazadlového prostoru a dvířek palivové nádrže, vyhřívaná přední sedadla, aktivní ventilace předních sedadel, paměť nastavení sedadla řidiče, zpět. zrcátek a volantu (2 předvolby), modré ambientní osvětlení prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, směrová LED světla ve zpětných zrcátkách, 17“ kola z lehkých slitin, zadní spoiler, dvoutónová houkačka, čidlo venkovní teploty, audiosystém BOSE s měničem CD a MP3 přehrávačem (DVD-A, WMA), ovládání autorádia na volantu-podsvícené, audio pilot – automatická regulace hlasitosti, eliminace vnějšího hluku, zabudované reproduktory (4 + 4 výškové + 1 centrální + 1 subwoofer), integrovaná anténa v zadním okně.

HONDA LEGEND 3.5 VTEC V6
Objem motoru 3471 ccm
Maximální výkon 217 kW / 295 koní (6200 ot./min.)
Maximální točivý moment 351 Nm (5000 ot./min.)
Převodovka automatická pětistupňová
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,3 s
Udávaná spotřeba město 17,0 l/100 km
Spotřeba mimo město 8,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11,9 l/100 km
Spotřeba během testu 12,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1920 kg
Délka / výška / šířka 4955 / 1450 / 1845 mm
Rozvor 2800 mm
Zavazadelník / po sklopení 452 l / nelze

Galerie