TEST SKÚTRU/MOTOCYKLU: Když nám byla přislíbena k testu Integra, neměl jsem vůbec jasno, jak se k tomuhle „konceptu“ postavit. Napůl skútr, napůl motorka – dá se to vůbec skloubit? To, že se jedná o Hondu, bylo jistým příslibem zajímavého zážitku. Ovšem ani v nejmenším jsem neměl tušení, že cosi mezi motocyklem a skútrem může fungovat tak dokonale.
Vydáno: 21.5.2012
Honda Integra je koncepcí i podobou na půl cesty mezi skútrem a motocyklem. Na našem trhu je něčím ojedinělým. Ovládá se jako skútr, vypadá tak, přitom jezdí jako motocykl. Má výhody lepší obratnosti, i vynikajících jízdních vlastností. Řadí automaticky, i ručně. Má motor z další novinky, NC700, což je čistokrevný motocykl.
Rovnou prozradím, že výsledek fúze tříd je výborný. Honda vstoupila do nových vod ve velkém stylu. Bez nadsázky dala vzniknout nové kategorii.
Už jen první dojem z posazu dává jasně najevo, že si konstruktéři dali záležet na každém detailu. Při svých 177 centimetrech sedím naprosto přirozeně a oceňuji bezchybnou ergonomii. Majitel postavy mezi 165 a 185 cm si své místo najde stejně snadno, jako já. Redaktor vysoký 190 cm už měl ale kolena nalepená na přístrojovce. Vcelku pohodlně jsme se na Integru ale poskládali i ve dvou.
Integra je poměrně nízká a relativně široká, přitom váží na skútr značných 238 kilogramů. Pohon zajišťuje řadový čtyřdobý kapalinou chlazený dvouválec o objemu 670 ccm, produkující výkon 38 kW, tj. 52 koní. Což je na skútr dost, že? Pojďme se tedy projet.
Jízda na pomezí kategorií
Nuže: klíček, startér, ťuk… a oba válce necelé sedmistovky předou příjemně tlumeně a přesto dávají jasně najevo, že nějaký jednoválcový skútr není pro Integru konkurenčním soupeřem.
Což se více než potvrzuje v okamžiku, kdy palcem pravé ruky zařadíte „D“ nebo „S“, tedy klasické a sportovní automatické řazení.
Tenhle stroj totiž nemá ani (u skútrů zažitý) variátor, ale ani klasické motorkové řazení, označované nelogicky jako manuální, čili ruční (s manuálním řazením jsem se setkal snad naposledy u BMW R 12, ale na svém Firebladu mám v techničáku ono „man“ uvedeno také – nevím, zda se dopouštím přestupku, ale já osobně ho řadím nohou, tedy „pedálně“).
|
|
Jak se tedy na Integře řadí?
Pravým palcem ovládáte volič, kterým zařadíte buď „D“, tedy automatické řazení, známé z automobilů, nebo „S“ pro sportovní automat, rovněž po vzoru automobilů. Na horní části ovladače se pak nachází přepínač na „manuální řazení“ které umožňuje řadit ručně, tedy nahoru a dolů (byť dolů si tiptronic poradí i sám). Ovládání (+) a (-) je dostupné pro palec a ukazovák levé ruky. Funguje stejně, jako „pádla“ pod volantem v autě, a nachází se přesně v místech, kde být má.
Dalším ťuknutím zařadíte „N“, tedy neutrál. Na ten motor běží, i když je Integra opřená o stojan. Pokud je zařazena jednička, motor vyklopením opěrného stojanu zhasne. Jako u běžného skútru.
|
|
Řadím tedy „D“ a stačí jemné pobídnutí otočením gripu plynu a jedeme. Pomalu, tak 1600 otáček, a je tam dvojka. Dost brzy, říkám si, ale uvidíme. Trochu plynu, ještě a …tři. Řazení jde hladce, rychle jsme na čtyřce. Vezmu za plyn víc, motor podřadí a vystřelí – tři, čtyři, pět, a záhy jsme na stovce. Ale pozor, v Praze je povolena padesátka, takže zvolněme. Rychlostí má Integra šest, maximálku najdete ve 155 km/h.
Cvakám „S“ a zkouším, co umí. A umí víc, než bych čekal. Křivka průběhu kroutícího momentu vypovídá o dlouhozdvihovém motoru a otáčky spíš skútrové hýbou dvěstěčtyřicetikilovou mašinou vyloženě motorkovým způsobem.
Skútr s duchem (a podvozkem a motorem) motocyklu
Jinými slovy, Integra jede jak z praku, a díky velmi dobře ergonomicky tvarovanému středovému tunelu, který je vyšší, než bývá u skútrů zvykem, je pocit jistoty vedení stroje ještě umocněn. Na bércích cítíte naklánění i držení stopy v zatáčce. A přitom nijak výrazně nezhoršuje „skútrový“ způsob nastupování.
Automatika se chová přesně podle způsobu jízdy. Jedete citovku, řadí dřív, dáte mu napít, řadí až když má.
Otáčení na silnici, při minimální rychlosti, vůbec nedává pocit potřeby jištění nohou, Integra nemá vůbec tendenci „se lámat“ nebo chovat se jakkoliv nevyzpytatelně. Prostě absolutně pohodový stroj. Kotouč jen z jedné strany předního kola by se mohl zdát snad trochu málo, ale jak jsem si v průběhu testu vyzkoušel, brzdí parádně, necítil jsem vadnutí brzd ani při svižnější jízdě. V krizových situacích vypomůže ABS.
A jak se dá Integra pokládat! Hodně, a drží… drží. Je znát, že podvozek je převzat z motocyklu. Přední vidlice dvoubrýlová, vzadu kyvka a řetěz. Sedmnáctipalcová kola.
Jistě, vyšší hmotnost příliš neošálíte. Pro menší jezdce a uživatele malinkých skútrů může být kvůli hmotnosti 240 kg Integra těžkopádnější. Byť působí o poznání lehčím dojmem a čtvrttunovou hmotnost nedá znát, není samozřejmě obratná jako stokilový Vision. Ale stále dost na to, aby s ní cestování po městě bylo komfortní. Pro kličkování v kolonách je limitující šířka, která je v zrcátkách 80 centimetrů, a ne všude se tak prosmýknete.
Ale zato Integra jede jako motorka – ve městě i na dálnici je úžasně dynamická a dovolí to, co si s žádným skútrem dovolit nemůžete.
Kompromis bez kompromisů
Tváří se jako skútr, vypadá jako skútr, žere jako skútr. A jede jako cesťák.
Japonští inženýři si vzali to nejlepší z motorky a to nejlepší ze skútru… a postavili Integru. S eliminací negativ, která obě platformy přináší, a vymysleli novou, která chyby vlastně nemá.
Nestává se zase až tak často, že od prvního okamžiku je vám jasné, že s tímhle strojem budete kamarádit.
Honda prostě přišla s novou kategorií. S něčím, co tu nebylo a tak nám to nescházelo. Jenže teď to tu je – a už by to tady chybělo zatraceně hodně.
Výsledná známka 1
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena Honda Integra: 199.900,- Kč
Odkaz na web: http://www.honda.cz/motorcycles/range/scooter/Integra-2016/overview.html
HONDA INTEGRA | |
Objem motoru | 670 ccm |
Maximální výkon | 38,1 kW / 52 koní (6 250 ot./min) |
Maximální točivý moment | 62 Nm (4750 ot. za min) |
Počet válců | 2 válce v řadě SOHC |
Chlazení motoru | kapalinou |
Maximální rychlost | 155 km/h |
Spotřeba | 3,6 l/100 km |
Objem nádrže | 14,1 l |
Provozní hmotnost | 238 kg |
Délka / šířka / výška | 2195 x 790 x 1440 mm |
Rozvor | 1525 mm |
Řidičské oprávnění | A (od 21 let) |