Honda CR-V 2.0: na silnici jako král

TEST: Honda CR-V patří do kategorie malých SUV. Auta, která na první pohled vypadají jako „teréňaky“, si poslední dobou našla velkou oblibu u movitějších majitelů hlavně z města a jeho blízkého okolí. A Honda jim nabízí přesně to, co chtějí. I když není příliš stvořená pro jízdu v terénu, už svou postavou navozuje dojem silného vozu, který dobře reprezentuje svého majitele.

Vydáno: 22.11.2007 

Oproti předchůdcům z řady CR-V dostal nejnovější zástupce do vínku naprosto odlišný design. Na rozdíl od předchozích dvou generací si už nehraje na to, čím není – autem do terénu. Třetí generace CR-V totiž nejen přišla o rezervu umístěnou v off-road stylu na pátých dveřích, snížila se i její výška o 30 milimetrů a zlepšila aerodynamika.

Přesto autu ale narostly pořádné svaly a na silnici budí veliký respekt. Stačí se mu podívat do netradiční tváře s dvojitou mřížkou chladiče a světlomety po straně. Z profilu pak vůz zaujme svými luxusními tvary zvýrazněnými táhlým obloukem bočních okýnek ozdobených hliníkovou lištou.

Honda CR-V
Honda CR-V na silnici budí respekt

Interiér, jako doma…

To, co dělá z moderních SUV tak přitažlivá auta, je bezesporu velkoryse pojatý vnitřní prostor. A to platí samozřejmě i o CR-V. Na nedostatek místa si tu rozhodně stěžovat nebudete. Když už do něj pohodlně nastoupíte díky nižším prahům a poměrně doširoka otevíratelným dveřím, můžete se uvelebit v rozměrných sedačkách, které jsou ideálně tvrdé a přitom poskytují dobrý cestovní komfort. Kdyby snad vzadu seděl nějaký urostlý obr, lze i zadní řadu sedadel uzpůsobit – jsou polohovatelná.

K palubní desce nemáme nejmenších výtek. Honda předvedla, že přehlednost opravdu umí. Přístroje kombinované s displejem palubního počítače jsou velmi dobře čitelné. Ovládání vestavěného autorádia nebo klimatizace vprostřed desky je intuitivní a doplněné i tlačítky na volantu. Ten je k velikosti SUV ideálně dimenzován, potažený kůží. Na jeho pravé straně naleznete ještě ovladač tempomatu.

To vše doplňují dvě odkládací schránky u spolujezdce, ta největší pak mezi předními sedadly, ve které můžete připojit k rádiu externí přehrávač. Když spustíte stropní boxík na brýle, poslouží jako komunikační zrcátko, se kterým máte přehled o celém interiéru vozu.

Honda CR-V
Přístroje kombinované s počítačem jsou velmi dobře čitelné

Velkoryse je řešen i zavazadlový prostor (524/955 litrů), který se dá zvětšovat pomocí sklopení zadních sedaček vpřed, kdy vznikne zcela rovná plocha. Dobrým nápadem je i přídavná police s nosností 10 kilogramů, která z kufru udělá dvouprostorový. To se hodí například při nákupech nebo převážení křehkých věcí, které by se neměly vzadu válet jen tak. Protože CR-V přišlo o své off-road kolo, najdeme pod víkem zavazadelníku jen dojezdovou náhradu.

Nafta nebo benzín?

Honda CR-V se na našem trhu objevila se dvěma verzemi motorů. Jde o moderní agregáty, vznětový 2.2 i-CTDi s výkonem 103 kW a zážehový dvoulitr i-VTEC o výkonu 110 kW, vybavený moderní technologií, která snižuje tlakové ztráty (pomocí zpožděného uzavírání sacích ventilů a široce otevřené škrtící klapky) a tím i spotřebu paliva. Benzín má navíc k dispozici buď šestistupňovou manuální převodovku, nebo pětirychlostní automat. A s ním jsme právě jezdili my.

Honda CR-V váží 1569 kilogramů provozní hmotnosti, celkově až 2050 kg, což není málo. Dvoulitr s točivým momentem 190 Nm při 6200 otáčkách v minutě tak má plné ruce práce a je to znát. Velmi nešťastná kombinace je právě s automatickou převodovkou, která je prioritně určená spíše za oceán směrem na západ, než do našich končin. Její upřímná snaha o udělení přijatelného zrychlení je totiž vykoupena zvýšenou spotřebou paliva, která ani přibližně neodpovídá tabulkovým hodnotám.

Honda CR-V
Honda CR-V se na našem trhu objevila se dvěma verzemi motorů

Honda by měla dosahovat maximální rychlosti 177 kilometrů v hodině, přičemž na stovku se dostane za 12,2 sekundy. To jsou ale opravdu limity, o které si musí pravá noha řidiče hodně důrazně říkat.

Poblázněný automat

Automat se samozřejmě snaží předvídat, o co jeho pánovi vlastně jde. Na náš vkus buď ale zrychloval málo, nebo naopak dostal hysterický záchvat, podřadil a klidně nechal vytočit motor až někam za šest tisíc otáček. Na slovní prosby „prosím ne, na další benzín už nemám!“ nereagoval. Bylo třeba sundat nohu z plynu, aby se s trhnutím uklidnil a nahodil vyšší, udržovací převodový stupeň. Ach, jak musí být jízda s manuálem příjemnější…

Co se ale jinak jízdních vlastností týče, CR-V se na silnici cítí jako král. A to nejen na dálnici, kde bláznivý automat uklidní zapojení tempomatu, ale i na okreskách. Tam se dravě pouští do souboje s jakoukoliv šikanou. Pomáhá jí v tom ukázkově nastavený podvozek, který našel vynikající kompromis mezi sportovní tvrdostí a komfortem. Honda prostě podvozek zvládla na jedničku. Samotné řízení je dobře nastavené, s ideálně zvoleným posilovačem. CR-V se řídí jako kombík, jen s vyšším posazem, větším rozhledem a pocitem, že jsme to my, kdo dnes ovládl silnici.

Honda CR-V
Podvozek je skvělý kompromis mezi sportovní tvrdostí a komfortem

Koho tedy vybrat?

Honda CR-V třetí generace je tedy ideálním reprezentativním SUV, které si najde bezesporu množství spokojených zákazníků. Jízdní komfort je na vysoké úrovni a není si na co stěžovat, auto hýčká svého majitele na krátkých i delších cestách, jen polím se vyhýbejte.

I benzínový dvoulitr by mohl být dobrý, kdyby s ním tak neohrabaně nezápasila automatická převodovka. Troufáme si odhadnout, že v kombinaci se šestistupňovým manuálem se chová výrazně úsporněji. Zda je nejlepší volbou naftové provedení, by nám odpověděl až podrobnější test. Pokud  vás ale nebaví přemýšlet nad řazením a nemáte při návštěvě čerpací stanice hluboko do kapsy, pak tu má Honda SUV přesně pro vás.

Výsledná známka: 2

Jak hodnotila rodina Rychlých:

   Antonín: Honda CR-V je velmi prostorným vozem, do kterého se vejde celá rodina i s veškerým potřebným nákladem. Dobré je množství odkládacích prostor a zavazadelník, který nabízí možnost dvouprostorového uspořádání. Velká sedadla dobře vedou a nabízí skvělé pohodlí. Jízda v CR-V mě nadchla. Dávám známku 1
   Jana: SUV vždy svádí k větším pocitu bezpečnosti a ten jsem měla v CR-V i já. Zvláště když vidím, že se o mě stará množství airbagů a všemožných elektronickýh asistentů. Velikost je ale vykoupena cenou. Spotřeba je závratná a benzín poslední dobou zdražuje. Tohle auto je spíše pro někoho, kdo na náklady nekouká. Proto dávám známku 3. 
   Nikola: Potkala jsem dva druhy lidí. Jedni mi říkali, že je auto příliš hrubé, druzí si ho zamilovali. Patřím mezi ně i já. Všechna SUV se mi libí hlavně svou mohutností a tím, že vyčnívají nad ostatními auty v provozu. Vím, je to spíše mužské auto, ale jeho linie opravdu obdivuji. Interiér je sice na můj vkus trochu strohý, ale hlavní by měla být v tomto případě přehlednost, kterou oceňuji. Dávám známku 1.  
   Tomáš: Mám raději nižší a sportovnější auta. CR-V už od své velikosti nemůže dosahovat vysokých rychlostí, i když má lepší aerodynamiku než předchůdci. Automat je pro sportovní jízdu vždy katastrofou a to platí i v tomto případě. Mnohem raději bych vyzkoušel manuál. S převodovkou jsem zápasil nejvíce. Ale motor by mohl být dobrý, jen jsou jeho ambice jaksi zazděné. Dávám známku 2-. 
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

PARAMETRY

Základní cena ve výbavě Elegance: 829.000 Kč vč. DPH
Cena ve výbavě Elegance s automatickou převodovkou: 859.000 Kč vč. DPH
Základní cena ve výbavě Executive: 899.000 Kč vč. DPH

Zavěšení kol: Vpředu MacPherson, vzadu dvojité lichoběžníky
Brzdy: kotoučové s vnitřním chlazením vzadu kotoučové
Provozní hmotnost: 1 569 / 1687 kg
Celková hmotnost: 2 050 / 2160 kg
Objem zavazadlového prostoru: 524 / 955 litrů
Délka vozu: 4 525 mm
Šířka vozu: 1 820 mm
Výška vozu: 1 675 mm

HONDA CR-V 2.0 i-VTEC
Obsah: 1997 ccm
Maximální výkon: 110 kW/ 150 k (6200 ot./min.)
Točivý moment: 192 Nm (4200 ot.)
Převodovka: 5tirychlostní automatická
Maximální rychlost: 177 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,2 s
Udávaná spotřeba: 8,2 l/100 km
Spotřeba během testu: 12,8 l/100 km 

Text: Jan Markovič a Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková

Galerie