Honda Civic 1.8 5D AT: jak zabít skvělé auto

Inženýři Hondy se mohou plácat po ramenech. Civic osmé generace udělal díru do světa. Když se tohle auto před šesti lety prvně objevilo na silnici, zdálo se jako kosmická loď, která nemá na ulici co dělat. Tak nadčasový vzhled Honda zvolila. Civic ovšem působí svěže a mladistvě i v roce 2011, a protože i generace jeho tvůrců zestárla a zlenivěla, rozhodli se páni inženýři, že do Civicu implementují automatickou převodovku, aby je moc nebolely nohy a ruce od řazení. Jaká chyba!

Vydáno: 9.5.2011

Od auta ražení Civicu čekáte přímočarost, dynamiku a svěžest. Cílová skupina, jíž jsou řidiči mezi 20. a 30. rokem života, podobné parametry od auta vyžaduje. Na usedlá Audi, Mercedesy nebo Škody Superb bude čas později. Jenže ouha. Právě tyhle vlastnosti Civic s pětistupňovým automatem dost bolestně postrádá.

TIP: Čtěte test Honda Civic 1.8 GT: charismatický rebel

Hezounek

Honda se kdysi s novým Civicem trefila přesně do černého. Auto i po letech působí stále mladistvě a nadčasově. Japonská automobilka ho může prodávat klidně za deset let a pořád bude vypadat dobře. 

 
Právě díky neotřelému vzhledu dynamických tvarů od tohoto auta čekáte, že bude také náležitě dravě jezdit. Se 140 koní silným benzinovým čtyřválcem o objemu 1,8 litru, který Honda do Civicu běžně montuje, by to měla být hračka. Nikoli ovšem, pokud zvolíte variantu s automatickou převodovkou.
 
Jasně, když je vám 50 nebo 60 let, znamená pro vás auto dopravní prostředek, který vás má vzít z bodu A do bodu B co možná nejpohodlněji, tak nenáročný automat vítáte. Nikoli ovšem, když si chcete každý moment v autě užívat, jako by to byl poslední.
 
Jenže ten automat…
Automatická převodovka, kterou inženýři do auta implementovali, doslova ničí veškerý potenciál výborného podvozku i přijatelně silného motoru auta. Jako byste dostali ohromný krásně zabalený dárek, ve kterém by ovšem byla jen další hezky zabalená krabička a v ní další a další a další. A pořád byste jen natěšení čekali, kdy už to přijde. Jenže ono nic nepřichází!
 
Zapomeňte tedy na burnouty při zelené na semaforech (těch nedocílíte ani na mokru s vypnutým ESP, u Hondy označovaným jako VSA) nebo na nelegální závody na dálnici. Připravte se na auto, které se nakonec PŘECI JEN rozjede.
 
Už tak ne úplně ideální situace se rapidně zhorší po překročení 100 km v hodině. Při sešlápnutí plynu při cca 120 kilometrech za hodinu automat podřadí, otáčky motoru vyskočí z 2500 na 6500, auto křičí, že se okolí ohlíží po Ferrari, ale vy pořád jedete těch 120. Na předpisových 130 km/h se dostanete tak za 10 až 15 sekund. Zklamání? Určitě.
 
A co víc, i při velmi lehké noze se nedostanete ke spotřebě nižší než 9-10 litrů v kombinovaném provozu.
 
Ale co jeho nitro?
Pokud chcete sbalit novou slečnu, na dálnici ji v autě rozhodně neberte a zůstaňte ve městě nebo na okreskách, kde je výkon motoru i práce převodovky trochu lepší a díky vynikajícímu podvozku si můžete užít i přijatelně sportovní jízdu. Pochvala v tomto směru putuje i velmi citlivě nastavenému ESP, které jako byste v autě neměli, ale které zároveň dokáže zachránit před opravdu velkou šlamastikou.

Při tom všem je Civic velmi dobré auto i pro každodenní použití. Kufr překračuje hranice třídy (s 350 l VW Golf nebo 340 l Hyundaie i30 si stírá zadní sklo), na zadních sedačkách se pohodlně usadí 190 centimetrů dlouhý člověk a vzdušně působí interiér také vpředu. 
 
Měkčené plasty, které prostupují vnitřkem auta, nepůsobí nijak lacině a ačkoliv vás interiér nerozbrečí, kaplička s otáčkoměrem, digitálním rychloměrem a palubním počítačem působí více než kosmicky a kompenzuje docela nezajímavý zbytek vnitřku auta. Od faceliftu (po zapracování lepších materiálů) působí také hodnotněji.
 
 
Závěrem?

Hondu Civic 5D 1.8 Sport AT prostě a jednoduše nelze doporučit. Nebo lze, ale v případě, že rezignujete na veškerý požitek z jízdy a chcete mít prostě dobře vypadající auto. Takových je tady na výběr ovšem i spousta dalších.

Automatická převodovka ničí většinu potenciálu, který ve voze dřímá a dělá z něj vypiplaného mazánka, který se raději drží máminy sukně, než aby vyrazil sám neohroženě do světa. Naštěstí tady celou dobu mluvíme o Hondě Civic 5D, která je základní variantou téhle modelové řady a na výběr tak zbývají ještě Type S a R, které svými parametry a jízdou padnou ke kabátku Civicu o mnoho, mnoho lépe.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Musím říct, že mě Civic vlastně překvapil. Auto vypadá na první pohled velmi stísněně, ale je to jen zdání. Uvnitř je spousta prostoru pro řidiče i všechny spolujezdce a svými rozměry překvapí také zavazadlový prostor. Jsem spokojený a to i s pohodlým, které auto poskytuje. U mě tedy téměř výborné.
Dávám známku 2
Jana Jana: O civicu byla už řeč několikrát a musím říct, že tohle auto mi prostě nesedí. Jednak svým příliš futuristickým vzhledem, ale tenhle konkrétní model také pořizovací cenou a spotřebou. Testovaný model stojí přesně půl milionu korun a i když jezdíte šetrně, spotřeba se pohybuje kolem 10 litrů benzínu na sto kilometrů, což je podle mě vážně hodně. U mě průměr.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Podle mě jedno z nejzajímvějších aut, které jezdí na českých silnicích a je cenově dostupné. Exteriér civicu je prostě jedinečný a nezestárně ani za dalších pár let. Uvnitř už je to bohužel trochu jiná písnička. Chválím nový design kapličky s otáčkoměrem a dalšími údaji, ale zbytek palubní desky i další detaily interiéru jsou vážně celkem nuda. U mě tedy na půl.
Dávám známku 2-
Tomáš Tomáš: Civic vás prostě chce strhnout. Svými dynamickým vzhledem a ostře řezanými rysy dráždí závodního ducha. Tenhle model vám ovšem utne velmi rychle křídla v rozletu. Start z 0 na 60 km/h není nejhorší. S rostoucí rychlostí dynamika ovšem rychle klesá a do stovky ještě dokážete přimhouřit oko, jenže potom auto umře a vám nezbyde než hodně muziky (hluku) a spáleného benzínu pro nic. Automat bez sportovního modu prostě v civicu rozhodně ne. A to i přes velmi dobrý podvozek.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Pavel Cyprich


PARAMETRY

Základní cena v provedení Název: 499 000 Kč
Cena doplňkové výbavy:  0 Kč
Celková cena: 499 000 Kč

HONDA CIVIC 1.8 5D SPORT AT
Objem motoru  1799 ccm3
Maximální výkon  103 kW (140 k) / 6300 rpm
Maximální točivý moment  174 Nm
Převodovka  5AT (!!)
Maximální rychlost  197 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  11,0 s
Udávaná spotřeba město  10 l
Spotřeba mimo město  5,8 l
Kombinovaná spotřeba  7,3 l
Spotřeba během testu  10 l
Provozní hmotnost  1324 kg
Délka / výška / šířka  4255 / 1460 / 1765 mm
Rozvor  2620 mm
Zavazadelník / po sklopení  415 / 1352 l

Galerie