Honda CB500F: modla teenagerů

TEST MOTORKY: Počátek letošního roku přinesl nová pravidla u řidičských průkazů, takže od 18 let lze sedlat středně velké motorky. To žádný výrobce nemohl nechat bez povšimnutí a tak došlo ke vzniku nových modelů, či oprášení starých. V dnešním testu se budeme věnovat jednomu zajímavému comebacku. Jednoduchost, kvalita, styl a v podstatě velká dávka geniality, to jsou znaky, které můžeme přiřadit k novému modelu z Japonska, Hondy CB500F.

Oprášená historie

Honda se svým modelem CB500F křísí svoji úspěšnou historii. Jeho někdejší generace, která se vyráběla v letech 1993-2003, se za svých dob stavěla mezi „velké“ motocykly. Koho by jen tenkrát napadlo, že stará dobrá pětistovka bude dnes určená především pro začínající, či středně pokročilé jezdce.

Honda nové CB postavila na své aktuální, moderní koncepci designu, kterou můžeme vidět třeba na Sršni alias Hondě CB600F Hornet. Vykrojená nádrž s postranními spoilery utopí vaše kolena pro maximální pohodlí a aerodynamiku. Pěkným designovým prvkem je agresivní přední maska a sportovně tvarovaná sedla, na rozdíl právě od Horneta, který má sedla nudná, až cestovní.

Univerzální naháč

Posaz na sedlech je parádní, pohodlný a bude vyhovovat jak menší postavě, tak i vzrostlejšímu jezdci, správný úhel jezdce k řidítkům, nepříliš zalomené nohy a ani příliš měkké sedlo, prostě tak akorát. Jedinou výtkou pro mě byla vzdálenost ovládacích páček, které jsou přizpůsobené pro poměrně dlouhé prsty a nejsou nastavitelné, což může odradit slečny či menší jezdce. 

Úložný prostor pod sedlem by se dal řešit určitě lépe, respektive rozměrněji. Je totiž opravdu hodně malý, sotva tam nacpete lékárničku a nějaký ten klíč pro případ nouze.

Budík je řešen přehledně s elegantním modrým podsvícením. Informace jsou snadno čitelné a najdete tu všechny funkce, které má správný sportovní naháč mít. Na LCD se dá zvolit zobrazení ujeté vzdálenosti, spotřeba paliva, ukazatel rezervy, denní počítadlo kilometrů a průměrný nájezd kilometrů.

Pětistovka se sportovním nádechem

Bijícím srdcem téhle pětistovky je řadový dvouválec s osmi ventily. Výkon splňuje 35 kW podle nového limitu z ledna 2013, pilot ho má k dispozici při 8500 otáčkách za minutu. Při sedmi tisících nastoupí maximální kroutící moment 43 Nm. Pro umocnění pocitu, že neřídíte nějaké šidítko, ale plnohodnotný motocykl, dali konstruktéři z Hondy do motocyklu šestistupňovou převodovku a dokonce písty ze supersportu CBR600R. 

Právě i tyto součástky se souhrou celého motoru a podvozku umí přinést atraktivní a svižnou jízdu, kterou nepohrdne ani ostřílený motorkář. Nečekejte žádnou závratnou akceleraci, ale když za plyn vezmete, do otáček vyletět umí. Nejvíc se Hondě CB500F ovšem líbí v zatáčkách, v obloucích, kdekoli v náklonu, kde o rychlost tolik nejde, ale zábavu poskytne maximální.

Výbornou zprávou je opravdu nízká spotřeba průměrných 3,7 litru na 100 kilometrů. Možná si říkáte, kdo jezdí tak v klidu, aby udržel spotřebu v takto nízkých číslech? Tak vězte, že i při ostřejší akceleraci se spotřeba nevyhoupne přes 5 litrů. Což je skvělé a při objemu nádrže 15,7 litru to dělá dojezd přes 400 kilometrů.

Poslušné brzdy jako základ

Každý ten scénář zná, motorkář jede, lekne se a začne prudce brzdit. Přední kolo se sekne a rider se už jen může modlit, že tam není žádný strom nebo jiná překážka. Přesně toto Honda vyřešila opravdu jemnými a spolehlivými brzdami. Zde je vidět, že Honda opravdu myslela na mladší začínající jezdce, kteří ještě nejsou příliš vyježdění.

Brzdy s pozvolným nástupem vás nezaskočí, nehrozí zde, že se leknete a přebrzdíte kola. Naháč je opravdu poslušný, doporučujeme k nim přikoupit i ABS (s příplatkem 14 000,- Kč oproti původní ceně). 

Byť na první pohled CéBéčko nevypadá, že by mohlo jezdit i na českých rozbitých silnicích, opak je pravdou. Díky 9-ti polohovému nastavitelnému odpružení zadního tlumiče Pro-Link je otázka nastavení individuální. Právě tento tlumič a nízká váha, která činí 194 kg a neagresivní brzdy dělají z této motorky opravdu velmi obratný stroj. Podvozek je také dobře nastavený do města, proplétání mezi auty v kolonách je zábava.

Dobrá volba pro A2

Pořekadlo „za málo peněz hodně muziky“ je v testech motorek od Hondy docela otřepanou frází. Ale v případě CB500F jde o docela výstižný popis. Cena 134.000 korun (nebo s příplatkem za ABS 147.000) je opravdu rozumná. Jasně, člověk po ní nemůže chtít žádné supersportovní výkony a vybavení prvotřídními komponenty. Když ale vezmeme v potaz poměr cena/výkon, vychází z této rovnice nahatý půllitr sakra dobře.

Tím spíš, že není problém jezdit za necelé 4 litry na sto kilometrů. Člověk pak Hondě klidně odpustí válející se víčko nádrže na zemi, protože není uchyceno na pantu, či malý úložný prostor. To totiž není zásadní. Kdyby mi bylo čerstvých 18 a měl jsem řidičák jen na A2, tak po CB500F sáhnu bez rozmyslu. Motorka je to totiž opravdu povedená. 

Výsledná známka 1

Text: Adam Hruška
Foto: Honda


PARAMETRY

Základní cena: 134.000,- Kč
Odkaz: http://www.honda.cz/motorcycles.html

HONDA CB500F ABS
Motor čtyřtaktní, kapalinou chlazený řadový dvouválec 471 ccm
Maximální výkon 35 kW (8500 ot. za min)
Maximální točivý moment 43 Nm (7000 ot. za min)
Počet válců řadový dvouválec
Chlazení motoru kapalinou
Maximální rychlost
Spotřeba během testu 3,9 l/100 km
Objem nádrže 15,7 l
Provozní hmotnost 190 kg
Délka / výška / šířka 2 075 x 780 x 1 060 mm
Rozvor 1410 mm
Řidičské oprávnění A2, od 18 let

Galerie