Lidsky orientovaná dodávka Ford Tourneo Connect před nedávnem prošla lehkým faceliftem, který přinesl zjemnění rysů, vylepšení palubní desky nebo více výbavy k dispozici. Nemění se ale fakt, že v prodlouženém provedení LWB dokáže převézt až 8 cestujících. Jaké jsou její další přednosti a nedostatky, to jsme zjišťovali v týdenním redakčním testu.
Vydáno: 27.1.2010
A hned na začátek musíme říct, že první lednový týden, kdy jsme vůz měli k dispozici, se vyznamenal opravdu bohatou sněhovou nadílkou. Teploty dosahovaly místy až na -12 stupňů Celsia a z nebe nepřestávalo padat bílé nadělení. Pro děti vítané, pro prokřehlé motoristy se smetáčkem a škrabkou v ruce spíše nenáviděné. Naštěstí nás Ford Tourneo Connect hned na parkovišti potěšil. Stačilo zmáčknout tlačítko rozmrazování předního skla a za chvíli jsme už mohli rozměklou břečku směle odstranit. Mnohem horší to bylo s klimatizací. Byla příliš hlučná (už od druhého stupně) a její účinnost slabá. Na to, abychom si sundali bundu a rukavice, jsme museli čekat neúměrně dlouho.
Pokud se díváte do tabulek, hned vám napoví údaje o rozvoru (2912 mm) a výšce (2044 mm), že uvnitř si budou cestující užívat velkého prostoru. A je tomu tak. Ford Tourneo Connect zvládne v prodloužené verzi LWB (delší o 25 cm) svézt celkem 8 cestujících. Místa před koleny i nad hlavou si užívají opravdu všichni, což se mnohdy o třetí řadě sedadel říci nedá. Tourneo je ale světlou výjimkou a ukazuje, že i s délkou 4525 mm to jde. Navíc je díky pohodlnému sklápění i dobrý přístup do třetí řady. Trochu nepohodlně by mohlo být snad jen delším řidičům, kteří by si mohli stěžovat na příliš krátké sedáky vpředu.
Lidé nebo zavazdla?
Maximální prostor pro všechny má ale jeden malý problém, který nezachrání ani praktická schránka nad hlavami řidiče a spolujezdce. Budete se muset rozhodnout. Buď vás na dovolenou pojede pět a vezmete si s sebou i všechna potřebná zavazadla, nebo vás pojede osm, ale kufry necháte doma. Za třetí řadu sedadel se totiž nevejde už zhola nic. Sedačkám lze samostatně sklopit opěradla, nebo je vyklopit směrem dopředu (kéž by to tak šlo třeba v Hyundai H1!). Pokud se jich ale budete chtít zbavit, pořiďte si šroubovák a jistou dávku trpělivosti. Totéž platí i pro druhou řadu. Odměnou za práci vám pak bude buď 1480 litrů zavazadlového prostoru (s druhou řadou na místě) nebo až 3718 litrů (pouze přední řada). Tím se Tourneo Connect promění v podstatě na Transit Connect a může začít Kulový blesk.
Trochu „kouzla“ z Transitu si ale budete užívat i tak. Ať už se to budete snažit před svými známými zamluvit jakkoliv, nakonec to stejně praskne. Tohle je prostě dodávka. Napovídají tomu nejen tvary karosérie, ale i zpracování interiéru. To je sice vhodné do pracovního prostředí, při osobním cestování ale neposkytuje mnoho pocitu útulnosti. Šedé plasty (i když kvalitní!), třetí řada sedadel umístěná na plastovém deklu nebo odkryté plechy uvnitř kabiny nejsou právě velkým lákadlem pro víkendový výlet na Karlštejn.
Zima mu zatopila
Pod kapotou testovaného vozu jsme našli nejsilnější verzi 1,8litrového turbodieselu s výkonem 110 koní (81 kW) dostupný v 3500 otáčkách za minutu. Od 1500 do 3200 otáček vrcholí maximum točivého momentu 250 Nm. Agregát patří spíše do průměru. Moc se mu nechce pracovat od spodních otáček a jeho tah slábne i ve vyšších číslech. Nejraději se pohybuje asi mezi 2000 až 3000 otáčkami, kde je ho třeba držet (hlavně při větším zatížení vozu) a kde také odvede pořádnou práci. Škoda jen, že vám k tomu poslouží pouze 5stupňová manuální převodovka. Takový šestikvalt by pohonné jednotce jistě sedl a byla by mnohem větší radost s Tourneem jezdit.
A kdyby nebyla tak příšerná zima, byla by také větší radost Tourneo startovat. Klíček bylo potřeba držet v poloze opravdu dlouho a několikrát se nám stalo, že jsme motor nahodili až na druhý pokus. Studený start znamenal také výrazný hluk motoru, který je pro naftové jednotky v takovém počasí takřka nevyhnutelný. Ani po zahřátí jsme si ale při nižších rychlostech nebo stání na volnoběh neužili příliš akustické pohody. Holt opět se projevují dodávkové geny.
Ano, je to dodávka
Proto už také při prvním pohledu na tento praktický vůz nezarazí, že do zatáček dočkáte větších náklonů a na dálnici si budete zvykat na rázy bočního větru. Stejně jako budoucí majitelé, také my jsme ale s Fordem Tourneo Connect prostě jezdili jako s dodávkou, takže jsme nebyli zaskočeni jeho projevy. Potěšila nás přitom spotřeba, která po našem testu skončila na hodnotě 7,2 litrů na 100 km (po rychlých přesunech na dálnici a ve městě). Normálně se lze ale v klidu dostat pod 6 litrů, což jsou hodnoty velmi příjemné. Odladění podvozku bylo poměrně slušné, rázů od kol jsme se dočkali hlavně na výrazně poničené vozovce nebo městských retardérech.
Takže si to shrňme. Ford Tourneo Connect nabízí místa pro cestující – s trochu přimhouřenýma očima – srovnatelné s velkými „mikrobusy“ jako Hyundai H1 nebo Volkswagen Multivan. A v prodloužené verzi ho seženete už za 587.900 korun. Je tedy na vás, zda jste ochotni vyměnit určitou dávku prostoru za trochu pohodlí. Ti z vás, kteří by chtěli utíkat k velkým MPV si musí nejprve uvědomit, že třetí řada sedadel je většinou nepoužitelná a hlavně má často jen dvě místa navíc. Pokud potřebujete prostě vozit hodně lidí, pak je Tourneo Connect určitě správná volba.
Výsledná známka 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Ford Tourneo Connect je ukázkou, jakým způsobem se dá využít prostor pro cestující. Je to jen jedna z mála možností, kdy můžete poskytnout dostatek komfortu všem osmi lidem na palubě. A nejste přitom v autobuse. Horší je to se zavazadly. Buď budete mít kufry nebo pasažéry. Předpokládám ale, že plně vytížený vůz bude málokdy, takže se dají ještě najít kompromisy. A kdo chce, pořídí si jen variantu pro pět. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Výbava se lehce vylepšila oproti stavu před faceliftem, přitom mě ale ještě zarážejí takové nedostatky, jako třeba příplatkové ESP – které v našem voze nebylo. A řeknu vám, že na zasněžených komunikacích je to dobrý pomocník. Zkrátka je z Tournea pořád hodně cítit, že je to dodávka – co se týče výbavy i bezpečnosti. Cenově ale už nebezpečně zasahuje na rodinné vozy. Třeba z nabídky Renaultu. Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Pokud bych měla rodinu, rozhodně bych pro ni volila klasické MPV než takovou dodávku. Její vzhled mě nezaujal, uvnitř jsou to samé plasty a nebo jen holý kov. To není moc hezké. Jezdit s tímhle, to chce hodně sebezapření. Požádně se rozmyslete, zda má smysl, a jestli vůbec tolik míst pro cestující běžně využijete. Dávám známku 4 |
![]() |
Tomáš: I když jsme měli pod kapotou nejsilnější naftový motor, nebyl jsem z něj vůbec odvařený. Byl hlučný, nechtělo se mu moc do práce a žádné zajímavé svezení neznamená ani samotný vůz. Do zatáček se naklání, na dálnici vás to odfoukne a jezdit s ním svižně prostě jednoduše nejde. Vím, že nejsem rodinný tip, ale tohle je moc i za normálních okolností. Dávám známku 5 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Volkswagen Caddy Maxi Life |
Hyundai H1 |
Renault Grand Scénic |
PARAMETRY
Základní cena v provedení LWB Trend: 587 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 79 730 Kč
Celková cena: 667 630 Kč
FORD TOURNEO CONNECT 1.8 TDCi LWB Trend |
|
Objem motoru | 1753 ccm |
Maximální výkon | 81 kW (110 k) při 3500 ot/min |
Maximální točivý moment | 250 Nm při 1500 až 3200 ot/min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 167 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 13,2 s. |
Udávaná spotřeba město | 7,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,2 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,0 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,2 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1601 kg |
Délka / výška / šířka | 4525 mm / 2044 mm / 1795 mm |
Rozvor | 2912 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 1480 l / 3718 l |