Italský výrobce automobilů Fiat podepsal se ztrátovým americkým rivalem Chrysler nezávaznou dohodu o vytvoření strategického partnerství, v jehož rámci by získal v Chrysleru pětatřicetiprocentní podíl. Fiat by podle návrhu aliance nevložil do Chrysleru hotovost, ale poskytl by mu přístup ke svým produktům a platformám.
Vydáno: 21.1.2009
Místopředseda Fiatu John Elkann podle agentury Reuters uvedl, že firma by mohla podíl v Chrysleru časem zvýšit. Chrysler loni utrpěl propad prodeje o 30 procent a nedávno uzavřel na měsíc všechny své továrny, aby snížil náklady i zásoby neprodaných automobilů.
„Partnerství Chrysleru s Fiatem je velmi vhodné, protože vytváří potenciál pro nového mocného světového konkurenta a poskytuje Chrysleru řadu strategických výhod, včetně přístupu k produktům rozšiřujícím naše současné portfolio a distribuční síti mimo Severní Ameriku,“ řekl šéf Chrysleru Bob Nardelli.
„Tato iniciativa představuje klíčový milník v rychle se měnící struktuře automobilového průmyslu,“ dodal šéf Fiatu Sergio Marchionne.
Fiat nyní s výjimkou svých luxusních značek Ferrari a Maserati na trhu ve Spojených státech nepůsobí. Před vypuknutím krize v automobilovém průmyslu zkoumal Fiat způsoby, jak na americký trh proniknout, a jednal s některými americkým automobilkami o možném využití jejich výrobních linek.
Marchionne nedávno uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize způsobila zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry.
Zdroj: ČTK
Foto: Koláž internet