Fiat Punto Evo 1.4 Abarth Esseesse: rychlík se stylem!

TEST: V loňském roce vstoupila na český trh každému správnému motoristickému fandovi dobře známá legendární firma Abarth. Jako první z jeho nabídky se k nám dostalo upravené Punto Evo, kterému mnozí kolegové hned od jeho vzniku vytýkali nedostatek výkonu. Testovaný kousek byl však osazen Esseesse kitem a jak naznačuje již fonetický přepis zkratky SS, čili supersport, nejedná se o žádná kosmetická vylepšení. Jak si tento výjimečný Ital vedl?

 

Vydáno: 27.2.2012

Pro začátek si připomeňme, kde se tato značka vzala. Abarth & Co. je italský tvůrce závodních vozů, založený v Itálii žijícím rakušanem Carlem Abarthem v Turíně v roce 1949. Ve firemním znaku byl štír, znamení, ve kterém se Carlo Abarth narodil. V šedesátých letech 20. století byl Abarth velmi úspěšný v závodech do vrchu a závodech sportovních vozů, hlavně ve třídách od 850cm² do 2 000 cm², ve většině případů soupeřící s vozy Porsche 904 a Ferrari Dino. Vedle závodních vozů vyráběl Abarth výfuky pro vysoce výkonná auta a později různorodé tuningové kity pro silniční vozidla, hlavně pro Fiat. Také byl zapojen ve výrobě sportovních či závodních vozů pro Porsche a Simcu.

Výrobní část Abarthu byla prodána Fiatu v roce 1971 a závodní tým byl prodán Enzovi Osselovi. Abarth se stal závodním oddělením Fiatu, vedeným slavným návrhářem motorů Aureliem Lampredi. V roce 2007 Fiat oživil značku Abarth Grandem Punto Abarth a Grandem Punto Abarth S2000. Tato značka má být oddělenou divizí Fiatu a má jít svou vlastní cestou, podobně jako Renault Sport vedle tradičního Renaultu. Jak již bylo řečeno v úvodu, od poloviny minulého roku je společnost Abarth oficialně zastoupena i na českém trhu. V nabídce má dva modely: 500 a Punto Evo. Právě na druhý z nich ve verzi Esseesse se podíváme detailněji.

Sport na první pohled

Jak se tedy liší Abarth od klasického Fiatu Punto, které je spojeno s přívlastky jako nákupní taška nebo auto pro manželku? Odpověď je jasná, doslova na první pohled! Loga Fiat jsou nahrazena klasickým Abarthtím štírem, karoserie dostala velmi atraktivní bodykit, a krásná 17-palcová kola společně s lakem v odstínu pro Abarth typické letecké šedi utvářejí opravdu atraktivně vyhlížející celek.

V interiéru se již tolik změn neodehrálo. Hlavním rozdílem jsou sportovně vyhlížející sedadla, budíky a obšití řadicí páky. Zbytek vnitřní části zůstalo věrné původnímu Fiatu. Ergonomicky je vše v pořádku, vše lícuje a materiály nevypadají špatně. Přesto je zde několik detailů, které by si určitě zasloužily více pozornosti italských úpravců. Volant je příjemný a do ruky dobře padnoucí, bohužel působí velmi civilním až obyčejným dojmem. Dalším ne dokonalým prvkem jsou sedadla, která vás sice podrží v zatáčce, ale byla navržena pro řidiče menšího vzrůstu a průměrný Čech by ocenil delší sedák a více prostoru v oblasti ramen.

Jedním dechem je třeba dodat, že na žádný z těchto detailů se nebudete soustředit hned od chvíle, kdy nastartujete. Výfuk má opravdu krásný zvuk již od nízkých otáček a málokdo by za ním hledal přeplňovanou čtrnáctistovku. Burácení v nižších otáčkách se pro mě časem stalo doslova návykovou záležitostí a opakovaně mě nutilo k úsměvu i při popojíždění v pražských kolonách.

Výkon z krabice
Standardní Punto Evo má pod kapotou napříč uložený čtyřválec s obsahem 1 368 cm3 a výkonem 120 kW (163 koní) v 5 500 ot./min. Jak již bylo řečeno, u testovaného modelu byl nainstalován doplňkový kit Esseesse, který za cca 98 000 korun Abarth dodá vašemu dealerovi, a standardnímu Puntu Evu výrazně rozproudí krev v žilách. Výkon přeplňovaného benzinového motoru je navýšen na 132 kW (180 koní), Punto Evo Esseesse tak díky vyššímu výkonu zrychlí z 0-100 km/h za 7,5 s. Maximální rychlost vzrostla na 216 km/h.

Za vyšším výkonem stojí přeprogramovaná řídicí jednotka a vzduchový filtr BMC, turbodmychadlo Garrett GT1446 zůstalo zachováno. O zastavení auta se starají kotoučové brzdy na všech kolech, přední s vnitřním chlazením, zadní vrtané. Přední třmeny pocházejí od firmy známé firmy Brembo. Kvůli pružinám Abarth a tlumičům Koni FSD na všech kolech má Punto Evo Esseesse nižší světlou výšku.

Pro potěšení z jízdy

Před zhodnocením jízdních vlastností je třeba upozornit, že Punto Evo SS je tak trochu automobil dvou tváří. Před dobře fungující šestistupňovou manuální převodovkou je umístěn přepínač mezi módy Normal a Sport. Těžko si vybavit jiné auto, kde by byl rozdíl mezi těmito režimy tak markantní. V režimu Normal se z auta stane doslova beránek a s klidem ho můžete půjčit manželce. S velkou pravděpodobností si ani nevšimne, že řídí ostrou Abarhtí verzi Punta. Řízení je pro ni příjemně měkké, pedál plynu reaguje velmi pozvolna a výraznější odezvu získá až po sešlápnutí úplně na podlahu.

Režim Sport je naprostým opakem! V autě okamžitě probouzí jeho druhou osobnost. Najednou cítíte pod plynem všech 180 koní. Řízení ztuhne, Punto se napřímí a dává možnost řidiči velmi rychlého svezení. Do zatáček se vrhá až překvapivě odvážně a věřte, že stačit vám bude málokdo. Opět je třeba zmínit, že vazba v řízení není úplně ideální, ale dosáhnout takové součinnosti jako u mnichovských BMW nebo vozidel od Renault Sport je velmi složité a dnes i bohužel velmi nestandardní. Prostě už jsme na tu absenci zpětné vazby zvyklí.

Překvapivým zjištěním je nemožnost vypnutí elektronické stabilizace. Ta je sice dobře naladěná a v zatáčkách většinu řidičů spíše zrychlí, než zpomalí, ale ruku na srdce: speciálně u Abarthu bych možnost úplného vypnutí očekával. Jinak ale můžu jenom chválit. Auto dostanete velmi rychle do ruky a jízda na samém limitu možností se stane příjemnou zábavou. Podvozek je měkčí než u Clia RS, ale na českých silnicích za to sbírá spíše plusové body. Ochotně absorbuje daleko více nerovností a jízda se stává celkově příjemnější a více bezpečnou. Na okruhu by byla situace jiná, ale kdo z běžných smrtelníků se na něj podívá častěji než párkrát do roka?

Šetřit nebo nešetřit?

Dalším zajímavým údajem je spotřeba. Při opravdu úsporné jízdě se dá s Puntem jet i pod hranicí 7l/100 km, což je údaj velmi příjemný a konkurenci jistě netěší. Jedním dechem je třeba dodat, že to vyžaduje snahu a notnou dávku sebekontroly. Když podlehnete a pedál plynu sešlápnete, není problém jet i za 18 l/100 km. Cenu cesty tedy můžete velmi výrazně ovlivnit svým počínáním za volantem.

Automobil má kromě abarthích doplňků bohatou vnitřní výbavu, kde za zmínku stoji 7 airbagů, bluetooth handsfree, klimatizace, palubní počítač a zatmavená okna již v základní výbavě.

V té dostanete i Start/Stop systém, u kterého zde dost dobře nechápu jeho smysl. Jeho vypínání po každém nastoupení do auta se pro mě stalo rutinní záležitostí, ale pravdou je, že kdo chce šetřit, může. Bohužel těch pár deci benzínu, které systém ušetří, se mi zdálo jako slabá protiváha skvělému zvuku výfuku i na neutrál. Nehledě na fakt, že auto bez běžícího motoru netopí, což bylo při teplotách letošní zimy také poměrně silným argumentem, zda šetřit nebo ne. Prostě Stop/Start pro mě rozhodně stop.

Překvapení z vyváženosti
Abarth mě celkově překvapil. Čekal jsem ostrou nekompromisní sportovní mašinu, ohrožující nekorunované vládnutí Clia RS, ale Abarth se evidentně vydal trochu jinou cestou. V podobě Punta Eva Esseesse dostanete příjemné auto s komfortnějším odladěním, které dokáže být pekelně rychlé a velmi zábavné.

Neodepsatelným plusem je atraktivní vizáž a kompletní stylovost Abarthu. Čím déle jsem s ním jezdil, tím mi tento Ital více přirůstal k srdci. Ať již na každodenní používání, nebo na nedělní vyjížďku, Punto Evo se štírem ve znaku vám vždy bude příjemným společníkem na úrovni, se kterým se nudit nebudete. 

Výsledná známka 1-

Text: Tomáš Kozar
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení Abarth Punto Evo: 465 000 Kč

Cena doplňkové výbavy:  152 800 Kč

Celková cena: 617 800 Kč

Výbava

6-ti stupňová převodovka, ABS + EBD (elektronický rozdělovač brzdné síly), Airbag řidiče, Airbag spolujezdce, Anglický jazyk pro, Blue&Me™, Autorádio s CD + MP3 přehrávačem a ovládáním na volantu, Bezpečnostní štítek EuroNCAP 4XA

Blue&Me™ – Hands-free s technologií Bluetooth, ovládáním na volantu, audiopřehrávavačem, USB připojením, Boční airbagy

Boční prahové spoilery, Centrální zamykání, Červené brzdové třmeny

Dálkové ovládání centrálního zamykání, Elektricky ovládaná přední okna, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka s vyhříváním v barvě karosérie a sensorem venkovní teploty, Elektrický posilovač řízení Dualdrive™, ESP (zahrnuje ASR, MSR, HBA, Hill Holder + TTC Torque Traction Control), Euro 5, Hi-Fi audiosoustava Interscope, Hlavové airbagy, Kit Fix&Go, Kola z lehkých slitin ABARTH 17″ s pneu 205/45, Kolenní airbag řidiče, Kuřácký kit (zapalovač a popelník), Lak šedá Campovolo, Manuální klimatizace s protipylovým filtrem, Německý jazyk pro Blue&Me™, Podsvícení Ambient Light v palubní desce, Přední mlhová světla s funkcí, Cornering, Příprava pro přenosnou navigaci, Přístrojová deska s multifunkčním displejem, Specifické sportovní světlomety, Spoiler pátých dveří, Stop&Start, Trip computer, Uzamykatelné víčko palivové nádrže, Vnitřní prahové lišty s logem Punto, Volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, Vyhřívané zadní okno,Výškově a hloubkově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Zadní opěrky hlavy, Zatmavená zadní okna

Doplňková výbava

Kit Esseesse (98 000), ABARTH Corse sedadla černá látka (35 500), Automatická klimatizace s protipylovým filtrem (10 100), Kit ESTETICO (červené boční pruhy, červená zrcátka)(5 500), Kola z lehkých slitin 17″ s pneu 205/45 (1 500), Přední loketní opěrka(2 200),

Fiat Punto Evo ABARTH EsseEsse
Objem motoru 1368 cm3
Maximální výkon 120 kW / 5500 ot./ min
Maximální točivý moment 250 nM / 2500 ot./min
Převodovka 6ti stupňová manuální
Maximální rychlost 216 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,5 s
Udávaná spotřeba město 8l/100 km
Spotřeba mimo město 6,1/100 km
Kombinovaná spotřeba 5l/100 km
Spotřeba během testu 15,2/100 km
Provozní hmotnost 1185 kg
Délka / výška / šířka 4065 / 1478 / 1721 (mm)
Rozvor 2510 (mm)
Objem nádrže 45l

 

Galerie