TEST: Čest figurovat v zahajovacím testu ZaVolantem.cz získal krásný Ital jménem Fiat Linea. Jako první na českém internetu jsem jej vyzkoušel s objemnější benzínovou čtrnáctistovkou. Vůz mne přímo přitáhl líbivým designem, slabší už to bylo po nastartování.
Vydáno: 1.11.2007
Óda na vně i uvnitř
Linea pokračuje v trendu, který Fiat započal u svých nejnovějších modelů a sází na líbivé oblé tvary. Vůz tak připomíná nové Bravo, jen je už na pohled užší a má navíc záď sedanu. Právě zadní část může vzbuzovat pocit, že tam vůbec nepatří a že jí tam kdosi nekoncepčně narouboval. Názor na vzhled auta si ostatně můžete udělat sami podle fotografií. U mne s ním Fiat zabodoval.
Linea spadá do nižší střední třídy a ač se to od pohledu nezdá, odpovídají tomu i rozměrové parametry. S délkou přes čtyři a půl metru a rozvorem větším než Škoda Octavia si ale drží štíhlou linii. Je dokonce o centimetr užší než například Dacia Logan.
Fiat Linea zaujme svou štíhlou linií
Interiér je překvapivě poctivě zpracován a u nového vozu nezavrzal (otázku, zda to vydrží desítky tisíc kilometrů ve stejném stavu, zatím zodpovědět nedokážu). Italové zřejmě neznají měkčené plasty, ale v tomto případě mi to nedělalo velký problém. Povrch přístrojovky je sice tvrdý, ale do očí to nebije tolik, jako například v Seatu Altea (na test tohot vozu se můžete těšit už příští týden). Kožený volant je možná přehnaně ergonomizován a i na „hranatou“ řadící páku jsem si musel chvíli zvykat, ale to nejsou zásadní výtky.
Pohodlně i do zatáček
Na předních sedačkách se sedí hodně pohodlně. Sedadlo řidiče je polohovatelné štědře, zejména ve směru nahoru/dolů. Volantu by slušelo, kdyby se dal posunout ještě níž. Mírné boční vedení nevadí, protože se slabším motorem moc řezat zatáčky nebudeme.
Co se týká jízdních vlastností, není třeba mít zásadnější námitky. To, co ale dělá Fiata Fiatem, je od pradávna tvrdší nastavení podvozku a silnější motory. První bod sedí, druhý je alespoň v tomto případě vzdálen realitě.
Fiat má klasicky tvrdší nastavení podvozku
Už první usednutí mě přesvědčilo, že jízda bude jižansky dravá. Linea budí dojem určité připravenosti k agresivnější jízdě. Není těžké podlehnout iluzi, že sedíte v o kategorii sportovnějším autě (v našem případě tedy do chvíle, kdy zařadíte jedničku a rozjedete se).
Kritika míří pod kapotu
Největší slabinou testovaného kusu je tedy u mne jednoznačně motor. Čtrnáctistovka je na vůz vážící necelých 1200 kg zkrátka slabá. Jejích 77 koní (55 kW) nedokáže udělit dostatečné zrychlení ani při sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu, netrpělivý řidič tak bude za volantem úpět.
Navíc motor při tachometrové stotřicítce točí na pětku nějakých 4000 otáček a absence šestého převodu z dálnice nijak příjemnou složku cestování nedělá.
Problém je ale také v celé motorové nabídce – devadesátikoňový nafťák 1.3 Multijet není o mnoho výkonnější a tím motorová nabídka končí. Situaci snad zčásti zachrání motor 1.4 T-Jet s výkonem 120 koní (ten bude ale ve výbavě Dynamic o 50 tisíc dražší), ale i přesto bych si představoval ideálně dvoulitrový nafťák (což je, uznávám, na Italy dost přemrštěný požadavek).
Přístrojová deska se Fiatu povedla
Na druhou stranu je potřeba pochválit slušný projev i ucházející zvuk, to jsou ale malé náplasti na nedostatek výkonu. Motor je dobře utlumen a ani ve stosedmdesáti – což je nejvyšší rychlost, které jsem z kopce s vypětím sil dosáhl – přestože už se blíží hranici šesti tisíc otáček, nijak radikálně neburácí.
Zároveň s jakoukoli snahou překonat fyzikální zákony a jet rychleji, než motor nabízí, výrazně roste i spotřeba. Mně se při svižnější jízdě (která se s tímto motorem rovnala jízdě velmi klidné s téměř jakýmkoli silnějším agregátem) ustálila spotřeba na rovných osmi litrech na sto kilometrů. To je na unylou jízdu s nevelkým vozem poměrně hodně.
Motor 1.4 v Linee tak přichází v úvahu jen pro někoho, kdo opravdu velmi málo jezdí a nebude řešit spotřebu, protože plnou nádrž natankuje dvakrát do měsíce. V takovém případě má slabý benzinový motor smysl z důvodu nižšího povinného ručení a méně časté údržby. Jinde ale jeho význam nevidím.
Výsledná známka: 2
Jak hodnotila rodina Rychlých:
|
Antonín: Rodina se do auta vejde, i když interiér působí těsnějším dojmem – i náš průměrně vysoký kluk se dotýká hlavou stropu. S místem v kufru je to lepší. Stěhovák to sice není, ale zavazadlový prostor je slušný, na to že jde o sedan. Zadní sedačky se dají samozřejmě sklopit. Co mě zarazilo, byla pochybná kvalita odkládací přihrádky u spolujezdce. Dávám známku 2. |
Jana: Linea ve výbavě Dynamic nabízí opravdu širokou paletu bezpečnostních prvků. Samozřejmé airbagy řidiče a spolujezdce doplňují i boční a okenní, které jsou v nižší variantě za příplatek. Co se týče spotřeby, nejsem příliš spokojena, mohla by být nižší. Základní cena vozu je velmi dobrá, s příplatky se ale už šplhá poměrně vysoko. Dávám známku 2. | |
Nikola: Tohle auto mě naprosto uchvátilo. Design je originální, navíc s výhledem, že se nebude příliš masově šířit. Proto bych neváhala s koupí vozu ani vteřinu. Nic se nevyrovná pocitu, když vidím ty obdivné pohledy chodců a dalších řidičů. To, že je interiér velmi podobný jiným modelům značky, mi až zas příliš nevadí. Exteriéru vozu pak už není vůbec co vytknout. Dávám známku 1. | |
Tomáš: Auto bylo pro mne vyloženým zklamáním. Asi jsem se měl podívat dříve do technické tabulky, než jsem usedl za volant – 14,6 sekundy na stovku s pedálem až na podlaze je opravdu na takového fešáka špatný výsledek. Přitom ten sportovní volant tak hezky padne do ruky. Tohle auto není moje krev. Kdyby do něj Fiat montoval trochu výkonnější motor, tak bych neváhal. Dávám známku 3-. | |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých, se dočtete ZDE. | |
PARAMETRY
Základní cena ve výbavě Dynamic: 359 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 47 000 Kč
Celková cena: 406 900 Kč
Doplňková výbava: přední loketní opěrka, automatická klimatizace, metalická barva, ovládání autorádia na volantu, volant a rukojeť řadicí páky potažené kůží, rádio s CD a MP3 přehrávačem, kola z lehkých slitin 16″, kit Fix&Go.
FIAT LINEA 1.4 77k Dynamic Obsah: 1368 ccm
|
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková