Nejmenší vůz z nabídky italské značky Fiat dostal systém vypínání motoru Start and Stop. Jako základ této verze posloužilo provedení Lounge s benzinovým motorem o objemu 1,2 litru. Pětistovka, která samočinně vypíná motor během stání vozidla už jezdí na domácím italském trhu. Teď se chystá vstoupit také na ten britský.
Vydáno: 10.2.2009
Systém Start and Stop představuje určitou odpověď na otázku, jak snížit produkci emisí. Motor se zkrátka samočinně vypne v případě, že vozidlo na určitou minimální dobu zastaví. Podobný sytém už na trhu využívá několik konkurenčních automobilů. Jmenujme například nový motor 1,33 l pro Toyotu Yaris (na jeho test se můžete těšit).
Motor 1,2 disponuje výkonem 69 koní a maximálním točivým momentem 102 Nm. Hlavním parametrem je ovšem spotřeba a produkce emisí CO2. Nejvyšší úsporu dosahuje tato pětistovka samozřejmě ve městě, kde je systém v činnosti nejvíce. Na sto kilometrů jízdy spotřebuje novinka 5,7 litrů benzinu a vyprodukuje 113 gramů CO2 na jeden kilometr provozu v tomto cyklu.
Běžné sériové provedení si za stejnou činnost řekne 6,4 l/100 km a produkuje 119 g/km CO2. Jízda mimo město nepředstavuje žádnou úsporu paliva, obě verze spotřebují shodně 4,3 l/100 km. V kombinovaném provozu činí spotřeba Fiatu 500 Start&Stop 4,8 l/100 km oproti 5,1 l/100 km standardní verze.
Text: Redakce
Foto: Zuzana Procházková