TEST: Legendárními se auta stanou buď tím, že se jich prodají statisíce v průběhu krátké či delší doby, anebo jsou něčím výjimečná a mají charakter. Nejčastěji se však jedná o kombinaci obojího. Legendárním vozům se v minulosti často dařilo motorizovat celý národ díky nízké ceně, a automobilky dnes po letech představují jejich nástupce, kteří jsou naopak velmi drazí.
Vydáno 10.3.2008
První Volkswagen neboli VW Brouk se před lety dočkal remaku v podobě New Beetle, následoval ho Mini s novou generací malého britského vozítka. Trend je to neutuchající, o čemž svědčí i momentální snaha obnovit (ne)oblíbeného Trabanta. Fiat přišel se svým příspěvkem v podobě malé kulaté Pětistovky padesát let po té původní a v době svého zmrtvýchvstání opět nešlápl vedle, o čemž svědčí i titul Auto roku 2008.
Odkaz minulosti
Přiznám se, že původní Fiat 500 jsem nevlastnil ani jsem se s ním nesvezl. Jsem ve věku, v němž už jsem neměl šanci jej vídat denně a mít s ním nějaké bližší zážitky. Několikrát jsem jej viděl na ulici a tím moje zkušenost s ním končí. Nevím, zda je to výhoda či nevýhoda – na jednu stranu nebudu schopen srovnávat s vozem, k němuž se Fiat 500 odkazuje, na druhou stranu nebudu ani zatížen sentimentem (ani to ale nemusí být v tomto případě klad). Ať tak nebo tak, v souvislosti s minulou generací a její podobou se současnou Pětistovkou se omezím na jedinou větu, a už se jí nebudu dále zabývat: Mého otce a strýce Fiat 500 nadchl.
Kulatá karoserie se předchozí generaci v mnohém podobá a lidem znalým siluety staré Pětistovky musí vyvolávat vzpomínky, přesto je ale v mnohém jiná. Oproti padesát let starému předchůdci jsou jistotou výrazně větší rozměry i hmotnost, stejně jako moderní technologie pod kapotou. Technika vycházející z Fiatu Panda je zabalené do elektronizované podoby, o níž se před padesáti lety nemohlo nikomu ani snít. Stačí se podívat do obsáhlého seznamu nabízené příplatkové výbavy.
„Jezdil jsem se starým Fiatem 500, zažil jsem s tím autem hodně a proto je tohle pro mě silná vzpomínka a obnovení toho, co jsem zažíval před třiceti lety. Voní novotou přesně tak, jako kdysi ten můj Fiat i přesto, že jsem ho měl v mládí samozřejmě jako ojetinu. Kdybych měl dost peněž, velmi vážně bych uvažoval, že si nového Fiata koupím,“
Aleš Bauman, 54 let, vzduchotechnik, Praha
I pohledem mladších motoristů se karoserie povedla a nedělá odkazu historie žádnou ostudu i s ohledem na radikální vývoj automobilového odvětví v posledních desetiletích. Červená barva působí přitažlivě a i díky ní Fiat 500 budí pozornost a téměř každý se po něm ohlédne. Dá se předpokládat, že jak se autíček bude na našich silnicích objevovat víc, velký zájem opadne, ale i tak jde o designově mimořádně zdařilé auto.
Podřízeno stylu
Už od prvního pohledu na nablýskanou karoserii musí být každému jasné, že od předního nárazníku až po poslední šroubek na koncových světlometech, je na tomto voze vše podřízeno stylu a image. A tím myslím opravdu vše, včetně ovládání, pohodlí, jízdních vlastností i přehlednosti. Pojďme se na jednotlivé body podívat podrobněji.
Přel jsem se s kolegou, jestli je stylovější nový Mini nebo nová Pětistovka. Jeden z nás tvrdil, že tím stylovějším z těchto dvou je Fiat 500, druhý z nás by dal přednost Mini. Ten je nadto bez diskuze daleko praktičtější. Otázka „stylovosti“ je samozřejmě zcela individuální. Který je stylovější podle vás? Diskutujte pod článkem!
Jakmile usednete za volant nového Fiatu 500, zapůsobí na vás ještě víc než zvenčí citlivá snaha designérů zachovat co nejvíc z klasického vzhledu při zachování komfortu moderního auta. Přístrojová deska je přesně tím „na efekt“, o čem jsem mluvil výše: je retro se vším všudy, a vypadá natolik netradičně, že odpustíme i chyby jako prohýbající se tvrdé plasty (z ničeho jiného celá přístrojovka není) a nepřehlednost.
Ocenil bych ovládání klimatizace a rádia otočnými ovladači, které by byly srozumitelnější na ovládání místo sdruženými tlačítky (byť do kruhového tvaru), když už jsou všude kroužky. Palubní počítač je klasický fiatovský a tedy nepříliš povedený, možná nás ale výrobce chtěl od používání moderních technologií v retro autě odradit.
Dalším příkladem efektního, ale nikoliv efektivního, je kožený volant, který je sice pohodlný krásně bílý, ale díky barvě už po deseti tisících ujetých kilometrů jevil známky nevyčistitelné ušpiněnosti. Kulatá hlavice řadící páky připomínající plastovou kulečníkovou kouli vás nechá řadit vcelku jistě. Pedály mohou být pro někoho až příliš u sebe, prostor pro nohy není bůhvíjaký.
A nejen pro nohy, celkově jsem měl i při svém nepřílišném vzrůstu v autě pocit jakési stísněnosti (a to vůbec nemluvím o zadních sedačkách, kde je místa opravdu jen symbolická troška). Ano, Fiat 500 je přece velmi malé auto, namítnete, to dá rozum, že je v něm málo místa. Ale třeba takový Smart Fortwo, byť bych ho s tímto vozem nerad srovnávat, nabízel pro dvě osoby velmi štědré parametry.
Malý motor v malém autě
Agregát pod přední kapotou není půllitrový, jak by dávala tušit číslovka 500 (a jak tomu bylo u letitého předchůdce), nýbrž si můžete vybrat z motorizací 1.2, 1.3 a 1.4, sudé benzinové a třináctistovka je vznětová JTD. Právě ta, doplněná turbodmychadlem a mezichladičem stlačeného vzduchu bublala výkonem 55 kW (75 k) při 4000 ot./min., s maximálním točivým momentem 145 Nm a nástupem od patnácti set otáček, v testovaném voze. (Před několika dny byla v Ženevě představena veze Abarth s motorem 1.4 T-Jet o výkonu 135 koní.)
Z motoru musím konstatovat mírné zklamání. Čekal jsem, možná naivně, že s takto malým a jen necelou tunu vážícím autem, bude 75 koní hýbat slušně, realitou byla ale jen mírně nadprůměrná pružnost sotva srovnatelná s tříválcovou Fabií. Nejenže výkonnostní projev jinak vcelku příjemného motoru je slabý, vůz je s ním i poměrně hlučný a na nějaké časté ježdění na dálnici raději zapomeňte, už ve stotřicetikilometrové rychlosti vás malý vůz i slabý motor informuje o tom, že takové tempo mu nedělá nejlépe. Kromě toho sotva uslyšíte spolujezdce.
Malý naftový motor nemá samozřejmě jen nevýhody, vedle nízkého povinného ručení je potěšující i velmi malá spotřeba kolem pěti litrů nafty na sto kilometrů. S ní pochopitelně souvisí daleký dojezd klidně kolem 800 až 900 kilometrů, což je se skromnou nádrží na 35 litrů téměř zázračné číslo.
Jízdní vlastnosti jsou na vůz těchto rozměrů víc než slušné, nesmíme ale zapomínat, že jde o pořádně malé auto, takže s trochou snahy najdeme jeho rezervy. V tom není sebemenší potíž, s ohledem na využití především ve městě, nelze očekávat, že by mohl být uzpůsoben na nějaké závodění. Kola velkých rozměrů v ohledu ke zbytku auta (195/45 R16) vedou překvapivě a auto slušně sedí na silnici. Jsem zvědav, jak si Fiat poradil s ostrou verzí Abarth.
Působivý společník
Stylový malý vůz je ideálním společníkem pro mladé movité motoristy, kteří se chtějí odlišit od vrstevníků, či pro zábavu lidem ve středním věku, kteří pamatují starého fiátka. Majitel ho nebude honit po dálnici, ale občas s ním zajede udělat parádu po vsích a obcích, ale nejčastěji zůstane ve městě, kde využije nejvíc z jeho potenciálu.
Fiat 500 ve mně zanechal hluboký dojem pramenící z poznání, že vlastnosti, které bych u „běžného“ auta považoval za prohřešek, jsem v jeho případě ochoten prominout výměnou za mimořádně silné charisma. Stylu je podřízeno vše, včetně ovládání, pohodlí, jízdních vlastností i přehlednosti. A funguje to.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Velikost zavazadlového prostoru ani nestojí za řeč, 185 litrů je výsměch všem stěhovákům. Na nákup v hypermarketu na kraji města ale manželce bude stačit. Smutné je, že ani vepředu není nijak přehnaně místa, lepší by snad bylo po vzoru Smartu v jejich prospěch zadní sedačky do auta vůbec nedávat – právě zadní sedačky jsou mimochodem další kudlou do zad někomu, kdo by chtěl vozit děti. Fiata 500 bych byl ochotný akceptovat jen jako druhé auto vedle pořádného SUV. Dávám známku 4 |
|
Jana: Je příjemné, že auto má malou spotřebu, navíc i přes malou velikost výborně uspěl v crast testech a odnesl si pochopitelně i plných pět hvězdiček. Fyziku ale neošálí ani sedm airbagů a stejně bych se o rodinu trošku bála, protože je to skutečně malé auto. Navíc není zrovna nejlevnější. Dávám známku 2- |
|
Nikola: Fiat 500 mě nadchl! Je to ideální auto pro emancipovanou ženu jako jsem já, navíc mi bude lesklá červená barva přesně ladit s několika kostýmky. Je malý, takže se mi bude ve městě skvěle parkovat. Fiat 500 je styl a krása a vůbec mi přitom nevadí, že vychází z nějakého hodně, hodně starého auta, se kterým bych určitě jezdit nemohla. Je krásný a červený… Dávám známku 1 |
|
Tomáš: Motor 1.3 JTD není na závodění bohužel vhodný. Jízdní vlastnosti nejsou nijak fascinující, ale přesto mě překvapily, čekal jsem mnohem horší. Osobně bych si rád vyzkoušel verzi Abarth, ale spíš jen jako kuriozitu, jako seriózní ostrou verzi auta ji snad nikdo nemůže brát vážně. Dávám známku 3- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena: 329 900 Kč
Cena ve výbavě Lounge: 379 900 Kč
Výbava: ABS, výškově stavitelný volant, čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag, rádio s CD přehrávačem a podporou MP3, elektricky ovládaná zpětná zrcátka, systém ISOFIX, Blue&Me s připojením Bluetooth, Chrom paket, mlhová světla, klimatizace, skleněná střecha, výškově stavitelné sedadlo řidiče, centrální zamykání, elektrické ovládání oken, posilovač řízení, multifunkční kůží čalouněný volant, 15palcová kola.
Výbava testovaného vozu: 16palcová kola z lehkých slitin, automatická klimatizace, elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, dělená zadní opěradla, samolepky, metalický lak.
Rozměry:
Zavazadlový prostor – sedadla/sklopená (l): 185 / –
Pohotovostní hmotnost / nosnost (kg): 1055 / 365
Rozměr pneumatik: 195/45 R16
FIAT 500 1.3 JTD |
||
Obsah: | 1248 ccm | |
Maximální výkon: | 55 kw / 4000 ot. min | |
Točivý moment: | 145 Nm / 1500 ot. min | |
Převodovka: | pětistupňová manuální | |
Maximální rychlost: | 165 km/h | |
Zrychlení z 0 na 100 km / h: | 12,5 s | |
Udávaná spotřeba l / 100 km (město / mimo / kombinace): |
5,3 l / 3,6 l / 4,2 l | |
Spotřeba během testu: | 4,5 l | |
Objem nádrže: | 35 l |