Evropské automobilky tlačí na Brusel. Chtějí zrušit zákaz spalovacích motorů

Evropští výrobci aut kritizují plánovaný zákaz prodeje nových vozidel se spalovacími motory od roku 2035 jako příliš přísný a nerealistický. Sdružení výrobců automobilů ACEA ve zprávě pro Evropskou komisi varuje, že tato politika vychází z „neaktuálních předpokladů a přehnaně optimistických očekávání“.

Automobilky žádají, aby EU umožnila větší technologickou neutralitu – tedy uznala i karbonově neutrální paliva a přiznala dodatečné emisní kredity za prodej menších elektromobilů nebo za ekologičtější výrobu. Chtějí také zmírnění sankcí a možnost plnit emisní cíle v delších, pětiletých obdobích.

Podle Financial Times (FT) aktuální dokument ACEA varuje, že současný plán EU vytváří „velmi rigidní, jednorozměrnou cestu“, která výrobce nutí prodávat výhradně elektrická vozidla. Takový přístup podle asociace ohrožuje konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu, který se potýká s vysokými cenami energií a rostoucí čínskou konkurencí.

Zatímco k dosažení cíle by letos musely elektromobily tvořit čtvrtinu všech prodejů, ve skutečnosti tvoří jen asi 16 %. Podle údajů S&P Global citovaných v dokumentu se předpokládá, že v roce 2035 budou elektromobily tvořit 63 % nových prodejů.

Diskuse o revizi zákazu běží už měsíce na politické úrovni. Německý kancléř Friedrich Merz se netají odporem k roku 2035 jako definitivnímu konci spalovacích motorů. 

V srpnu 2025 zaslaly ACEA spolu s CLEPA (asociace výrobců automobilových dílů) dopis předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyen, v němž varují, že cíle EU ohledně 100% snížení emisí u nových vozidel k roku 2035 jsou „v dnešním světě už jednoduše neuskutečnitelné“.

Postoje evropských automobilek

BMW: Generální ředitel Oliver Zipse označil plán EU jako „velkou chybu“. Poukázal, že stanovovat fixní datum pro ukončení spalovacích motorů bez ohledu na celý životní cyklus vozidla (včetně výrobních emisí či zdroje energie) je problematické. Taktéž zdůraznil, že regulátoři by měli zohlednit klimaticky šetrná paliva i po roce 2035. Reuters
Stellantis: Podle zpráv ředitel Stellantis Antonio Filosa považuje cíl EU pro rok 2035 za neuskutečnitelný, pokud nebude zavedena regulativní flexibilita. Požaduje zvýhodnění prodeje malých elektromobilů, rozšíření role hybridů a lepší zapojení mechanismů, jako je šrotovací podpora. energynews.pro
Mercedes-Benz: Ve společném dopise (s vedením Schaeffleru) CEO Mercedes-Benz Ola Källenius uvedl, že současné cíle EU jsou pro automobilový průmysl příliš zatěžující, a že je zapotřebí zapojit i jiné technologie včetně “vysoce efektivních spalovacích motorů” a dekarbonizovaných paliv. Reuters
Volkswagen: Volkswagen se už dříve vyjádřil, že plánuje postupné odstavování prodeje vozidel se spalovacími motory v Evropě mezi lety 2033–2035. Přesto však vedení upozorňuje, že je třeba zohlednit regionální rozdíly a zachovat určitou pružnost. Clean Energy Wire
Renault: Bývalý šéf Renaultu Luca de Meo už jako předseda ACEA v roce 2024 kritizoval, že automobilový průmysl EU čelí potenciálním pokutám až v řádech miliard eur kvůli přísným pravidlům EU. Taktéž upozornil, že trh s elektromobily roste pomaleji, než se očekávalo, a že malé vozy (dostupnější modely) potřebují odlišnou regulaci. Reuters