Směrnice č. 2015/719 EU (pozměňuje směrnici č. 96/53/ES, která stanovuje maximální přípustné rozměry a hmotnosti silničních vozidel) zvyšuje v určených případech hodnoty limitních rozměrů a hmotností. Některé jsou vázány přímo na přepravy v rámci operací intermodální přepravy.
Proto je důležité připomenout definici tohoto druhu přepravy:
pro účely směrnice intermodální přeprava znamená
- a) operace kombinované přepravy ve smyslu článku 1 směrnice Rady 92/106/EHS (*), která se používá k přepravě jednoho nebo více kontejnerů nebo výměnných nástaveb o maximální celkové délce až 45 stop, nebo
- b ) přepravní operace, která se používá k přepravě jednoho nebo více kontejnerů nebo výměnných nástaveb o maximální celkové délce až 45 stop, využívající lodní dopravy, pokud je délka počátečního nebo závěrečného úseku po silnici na území Unie nejvýše 150 km. K dosažení nejbližšího dopravního terminálu vhodného pro zamýšlenou službu může být výše uvedená vzdálenost 150 km překročena v případě:
i ) vozidel, která jsou v souladu s bodem 2 .2 .2 písm. a) nebo b) přílohy I, nebo
ii) vozidel, která jsou v souladu s bodem 2 .2 .2 písm. c) nebo d) přílohy, I pokud jsou takové vzdálenosti v příslušném členském státě povoleny.
(pozn. týká se vozidel splňujících stanovené standardy směrnice č. 96/53 ES)
V případě operací intermodální přepravy se může nejbližší vhodný dopravní terminál poskytující službu nacházet v jiném členském státě, než je členský stát, ve kterém byla zásilka naložena nebo vyložena.
Je třeba připomenout, že tato formulace je stanovena pro účely směrnice o limitních rozměrech a hmotnostech.
Odkazovaná směrnice (EHS) č. 92/106 obsahuje v čl. 1 definici kombinované dopravy pro účely podpory kombinované dopravy:
Kombinovanou dopravou se rozumí přeprava nákladu mezi členskými státy (EU) nákladními vozidly, jejich soupravami, výměnnými nástavbami nebo kontejnery s délkou nejméně 20 stop nebo více, kdy počáteční nebo závěrečný úsek přepravy je prováděnpo silnici a další úsek je prováděn železniční, vnitrozemskou říční nebo námořní dopravou, pokud je delší než 100 km vzdušnou čarou a navazuje na počáteční nebo předchází závěrečnému úseku po silnici, který je
- počátečním úsekem mezi místem nakládky a nejbližším vhodným terminálem nebo
- závěrečným úsekem mezi vhodným terminálem a místem vykládky
- do vzdálenosti 150 km od přístavu vnitrozemské říční dopravy nebo námořního přístavu pro nakládku nebo vykládku.
Obě směrnice připouští, že si členské země v národní legislativě a pro potřeby podpory rozvoje kombinované dopravy mohou upřesnit podmínky těchto přepravních operací.
Současně je třeba připomenout, že kombinovaná doprava může být definována i dle dalších hledisek a působnosti předpisů. Zejména v případě pravidel silničního provozu a omezení jízdy některých vozidel (tzv. zákazy jízd), kde jsou pro kombinovanou dopravu stanoveny výjimky. A dále v rámci zákona o silniční dopravě, kde se důsledky týkají především daňové oblasti a státní podpory ekologických řešení dopravy.
Školicí středisko ČESMAD BOHEMIA zařazuje pravidelně do programu odborných seminářů téma kombinované dopravy. V loňském roce byly ve dvou případech doplněny možností návštěvy terminálů v Ostravě a v Lovosicích. Sdružení ČESMAD BOHEMIA potvrzuje podporu kombinované dopravě mimo jiné účastí ve společnosti BOHEMIAKOMBI.
Text: Vladimír Kydlíček