TEST: Napíšu to raději už na začátku: Dacia Sandero Stepway rozhodně není žádné terénní auto! Zdaleka to není SUV ani crossover, i když se tak snaží tvářit a na tu přetvářku lákat zájemce, kteří na opravdové kompaktní SUV nemají dost peněz. Dacia Sandero Stepway je jen obyčejný oplastovaný hatchback a konkuruje třeba podobně vzniklé (a podobně terénně disponibilní) Fabii Scout – přitom je ale výrazně levnější.
Vydáno: 26.3.2010
To ale neznamená, že by Stepway neměl svůj význam. A to nejen jako alternativa ke všem pseudo-terénním konkurentům (Fabii Scout nevyjímaje), nebo jako předskokan budoucího opravdového SUV, modelu Dacia Duster (který zjevně v terénu nebude zcela bezradný), ale hlavně jako doplnění stávající řady. Otázkou jenom zůstává, jestli si ho někdo koupí.
Poznámka: vůz Dacia Sandero jsme už otestovali dříve a právě v jeho testu najdete všechny důležité informace, které nemusí být zde.
Co je tedy nového? Oproti běžnému provedení narostla u Stepwaye světlá výška o celých 20 milimetrů na 175 mm. Auto dostalo nové nárazníky a viditelné plastové obložení karoserie, navíc vyšperkované „hliníkovými“ dekory na bocích, náraznících, zpětných zrcátkách i klikách dveří. Také byly upraveny světlomety a celkový vzhled vylepšují 16“ velká litá kola. Na pohon všech kol ale rovnou zapomeňte, Stepway vždy potáhne přední náprava.
Hra na efekt
Dacia Sandero Stepway je už na první pohled docela hezké auto. Nijak nežertuji, Sandero vypadá samo o sobě dobře, líbilo se mi už při prvním testování, když ho do redakce přivezl kolega Lukáš Dittrich. V případě výbavy Stepway je to ještě o kousek lepší, neboť oplastování dodává Sanderu určitý punc masivnosti a robustnosti, a docela úspěšně vyvolává pocit, že jde opravdu o malé terénní auto.
Bohužel dobrý dojem, navozený povedeným vzezřením, začne mizet už v okamžiku bližšího zkoumání zvenčí (fórové kliky dveří), a po usazení za volant bude pryč docela. V Sanderu je sice docela dost místa, ale udělat si v něm pohodlí mi šlo těžko: volant není stavitelný ani podélně, ani výškově (zkrátka s ním ani nehnete) a sedadlo řidiče dovolí jen posouvat jím dopředu/dozadu a sklápět opěradlo, toť vše. Pro řidiče to znamená minimum možností, jak se usadit, což je problém. Pro srovnání: ve větším Loganu je sice nastavení obdobné, ale sedí se v něm pohodlněji a poloha za volantem vyžaduje méně kompromisů.
Život v plastu
Zatímco zevnějšek výbava Stepway viditelně změnila, do interiéru žádné novinky nepřinesla. Interiér je pochopitelně celý plastový, naštěstí je alespoň dobře slícovaný a působí bytelně. Kromě toho ani nevypadá tak špatně, jak by u auta s cenovkou začínající hluboko pod dvousettisícovou hranicí mohl, jeho černé provedení alespoň občasně narušují stříbrné doplňky, i když také plastové.
Sandero je poměrně prostorné nejen vpředu, ale i na zadní lavici, a čtvero cestujících se s ním v relativní pohodě sveze. Zavazadlový prostor má průměrný objem 320 litrů a po sklopení zadního opěradla (dělené zadní sedačky 2/3 jsou, narozdíl od Sandera, u verze Stepway standardem) se vyšplhá na slušných 1200 litrů, což je docela hezké číslo, i když by manipulace se zadní sedačkou mohla být jednodušší a v zavazadlovém prostoru by nemusel zůstávat schod.
Hrubě, ale za málo
Stejný naftový jedenapůllitr, který jsem měl po kapotou, jsme viděli už minule. Pokud chcete trochu čísel, tady jsou: 1.5 dCi má výkon 68 koní (50 kW) ve 4000 ot./min, a nejvyšší točivý moment 160 Nm naleznete v 1700 ot./min. Maximální rychlost kolem 150 km/h je číslo spíše z akademické roviny (ne že by byl tak velký problém jí dosáhnout, ale kdo by to dělal?).
Hodnocení motoru je přitom pořád stejné: po nastartování se projeví hrubým chodem a nekultivovaným projevem, což se po zahřátí zlepší jen mírně. O nějakém efektivním odhlučnění nemůže být řeč, což se projevuje nejen na dálnici nad 120-130 km/h, ale i na volnoběh vibracemi pedálů i (nezvykle dlouhé, ale docela příjemné) řadicí páky. Zrychlení z nuly na stovku obstará motor za děsivých 16,7 sekundy, ale v praxi se s motorem jezdí i přes nižší výkon pohodlně a při jízdě v menších rychlostech (město) limity motoru až tak omezující nejsou.
Nafťák má při tom všem nespornou výhodu v nízké spotřebě. V běžném provozu není problém držet se kolem hranice 5 l/100 km a při troše snahy i níže. Mně se ani při častějším pohybu ve městě a jedné čtyřsetkilometrové dálniční štaci Praha – Brno – Praha nepodařilo jít výrazně nad průměr 6 l/100 km, a tak jedna plná padesátilitrová nádrž hostila přes 800 kilometrů jízdy. Dal bych ruku do ohně za to, že by se dalo dostat i na 1000 km.
Dacia Sandero Stepway v terénu
|
V rámci důkladného testování Sandera Stepway jsem nějaký terén zkrátka vyzkoušet musel, to dá rozum. Volba padla na rozbahněné tající pole. Ano, vím, že to byl dost nemotorný nápad. Jak jsem dopadl můžete hádat (najít odpověď není náročné), a nebo se podívat na přiloženou fotografii. Jen doplňuji, že místo lopatiček nakonec muselo zasáhnout opravdové terénní auto: Toyota Land Cruiser. Abych ale jen nekritizoval, je Stepwayi třeba přiznat, že obyčejné polní cesty zdolá s grácií a posádka v něm dokonce zažije i slušný komfort. Naladění podvozku je pocitově lepší než u obyčejného Sandera, zvlášť, pokud jde o nezpevněný povrch.
|
Nechtěné retro
Dacia Sandero Stepway je takový návrat o deset let zpátky. Nikoli zvenčí, ale už první plechové zabouchnutí dveří naznačí, že tohle auto má kořeny v osvědčené (=prastaré) technice a že se šetřilo, kde to šlo. Nic proti tomu, mnohým lidem se návraty do minulosti mohou líbit (což by mohla být politická narážka, ale není).
Navíc Dacia má mít v ruce ten nejdůležitější trumf: cenu. Při pohledu na nejlacinější Sandero Access 1.4, které pořídíte za 180 tisíc (v současné akci dokonce těsně pod 150 tisíci) to je nepochybně pravda. Kalkulace Stepwaye ale už tak optimisticky nevypadá, s cenovkou 282 tisíc korun se už povážlivě blíží třísettisícové hranici, kde se pohybuje nikoli-bezvýznamná-část konkurence, jejíž auta bývají lepší, třeba dokonce větší, možná jen méně úsporná. A přiznejme si: komu pak bude vadit, že nemají ten cool terénní layout?
Výsledná známka 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Sedačky jsou v rámci možností pohodlné, hlavně tedy vepředu. Zavazadlový prostor cca 300 kilo je takový standard. Vadí mi ale trochu krkolomná manipulace při sklápění zadních sedaček. Dávám známku 2- |
|
Jana: Opět se setkávám s autem, které bych si dokázala představit jako svoje auto před barákem: laciné nenáročné auto pro celou rodinu. Myslím si akorát, že je zbytečné si příplácet za úpravy typu Stepway, to jsou akorát zbytečné výdaje navíc. Naopak bych asi hodně uvažovala o příplatku za naftový motor, protože ten je opravdu hodně úsporný. Dávám známku 1- |
|
Nikola: Rumuni se překonávají. Za Sandero jsem je minule chválila, za Sandero Stepway musím přitlačit a dokonce chválit ještě o trošku víc! To auto opravdu vypadá moderně, evropsky a dokonce dráž, než 180 tisíc. Ale znova si musím postěžovat na interiér, ten je opravdu ošklivý, neútulný a hlavně tvrdě plastový. Škoda škoda. Dávám známku 3+ |
|
Tomáš: No to opravdu ne. Houpavý měkký rumunský low-end s francouzským naladěním a slaboučkým naftovým motorem…. dokážete si představit něco, co by splňovalo mojí představu o hezkém, silném, rychlém a zábavném sporťáčku méně, než toto? Mě opravdu asi nic nenapadá! Dávám známku 4- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
Konkurence v našich testech | ||||||||
Škoda Fabia Scout |
Suzuki SX4 |
Škoda Roomster Scout |
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.4 55 kW Access: 179.900,- Kč
Cena v provedení 1.5 dCi 50 kW Stepway: 281.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 0,- Kč
Celková cena: 281.900,- Kč
DACIA SANDERO STEPWAY 1.5 dCi |
|
Objem motoru | 1461 ccm |
Maximální výkon | 50 kW / 68 koní (4000 ot/min) |
Maximální točivý moment | 160 Nm (1700 ot/min) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 150 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 16.7 s |
Udávaná spotřeba město | 6.2 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4.8 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5.3 l/100 km |
Spotřeba během testu | 5.6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1141 kg |
Délka / výška / šířka | 4020 / 1554 / 1746 mm |
Rozvor | 2588 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 320 / 1200 litrů |