Dacia Logan Van 1.5 dCi: práce všeho druhu

TEST: Dacia nabízí dvě verze užitkového auta, odvozeného od modelu Logan. První z nich, Logan Pick-up, jsme podrobili redakčnímu testu nedávno a byli jsme jím velmi mile překvapeni. Nyní přichází na řadu uzavřená malá dodávka Logan Van. V čem se liší od kombi MCV, z nějž vychází? A jak dopadne ve srovnání s otevřenou verzí? Nejen na to se vám pokusíme odpovědět.


Vydáno: 29.7.2009

Dacia Logan se vedle klasického čtyřdveřového sedanu a kombi MCV nabízí ve dvou „pracovních“ variantách. Otevřenou verzi Pick-up jsme otestovali nedávno a teď nadešel čas podívat se na uzavřenou dodávku, který se prodává pod označením Logan Van.

Základní rozdíl mezi těmito auty je samozřejmě v určení. Díky uzavřenému nákladovému prostoru je Logan Van praktičtější v tom smyslu, že má větší záběr převážených předmětů. Zatímco Pick-up se hodí nejvíce na stavbu, Van uspokojí širokou škálu živnostníků různých profesí.

Drtič konkurence

Užitkový vůz Dacia Logan Van vstoupil – na rozdíl od Loganu Pick-up, kterého jsme otestovali nedávno – do kategorie, v níž už nějaká ta konkurence je. Na to ale Logan Van (stejně jako ostatní vozy z rodu rumunské Dacie) odpovídá jednoznačně: boduje bezkonkurenční cenou a prostorností.

Začněme ale cenou, která je u tohoto vozidla snad nejdůležitější položkou. Logan Van se prodává za 149.900 korun bez DPH. Pokud si ho koupíte s financování Dacia Finance, dostanete se po slevě dokonce na 129.900 korun (což dělá necelých 155 tisíc včetně DPH). To jsou ceny za základní výbavu Access a základní motor 1.4 55 kW (75 koní).

My jsme jezdili ve slabší naftové verzi oblíbeného motoru 1.5 dCi 50 kW (70 koní), kterou můžete dostat jen ve vyšší ze dvou výbav, Ambiance, a stojí 209.900 korun bez DPH. To je stále dost slušná cena, když vezmeme v potaz její kvality i úspornost motoru. Ale to tom ještě bude řeč.

Malá velká dodávka

Vedle ceny je druhou výraznou výhodou Loganu Van jeho objemný nákladový prostor. Ten je skutečně štědrý, díky tomu, že vychází z kombi MCV, které dokáže pojmout až 7 pasažérů, až na plechová okna je zvenku téměř identický.

Logan Van sice nabídne na rozdíl od MCV jen pár sedaček, ale prostor pro náklad je dlouhý u podlahy 1936 mm a u stropu 1730 mm. Vnitřní výška měří 1040 mm, minimální šířka mezi podběhy je (stejně jako u Pick-upu) 1024 mm. Tento prostor pojme 2,5 m3 objemu a stejně jako Logan Pick-up uveze až 800 kg nákladu. Za zmínku stojí i praktická oka v jeho podlaze a odvodňovací kanálky, které oceníte při čištění. Zadní prostor osvětluje malá žárovka nejsou v něm skutečně žádné otvory, takže za jízdy je v něm naprostá tma. Převážet živá zvířata se nám moc nechtělo. 

Logan Van se chlubí výbornou přístupností tohoto nákladového prostoru díky trojici dveří (což také není standardem u všech malých dodávek). Pár bočních dveří doplňují stejně jako u MCV zadní dvoukřídlové dveře, které lze otevírat v úhlech 40°, 90° a 180°.

Starý známý
Náklad se tedy bude vozit jako v bavlnce, zkrátka ale nepřijde ani řidič s jedním spolujezdcem. Interiér je stejný jako v Loganu před faceliftem, který není tak hezký jako ten nový, ale odhadujeme, že to je to poslední, čím se bude potenciální uživatel tohoto vozu zabývat.

Uvnitř jsme si jen zopakovali pocity, které jsme měli poprvé za volantem Loganu Pick-up. Interiér je totiž zcela identický. Najdete zde jen tvrdé plasty a jednoduchý, funkční design. Nic jiného jsme ale nečekali a od vozu této kategorie naopak oceňujeme, že interiér nevrže. Přístrojová deska působí odolně a bytelně a věříme, že vydrží i dosti náročné podmínky, kterým může být pracovní automobil vystaven.

Místa je dost pro řidiče i spolujezdce, a to dokonce nad průměrem nižší střední třídy. Zarmoutil nás (stejně jako u Pick-upu) pevný volant, s nímž zkrátka nehnete – to je v dnešní době nevídané. Musíte si tedy vystačit s pohyblivostí sedaček, která je také poměrně omezená, a to na směr dopředu – dozadu a sklápění opěradla.

Pohodlí pro řidiče

I tak se nám ale za volantem sedělo překvapivě pohodlně a štelovat volant jsme ani příliš nepotřebovali. Paradoxně jsme ale měli problém někam uložit větší předměty (aktovky, kabelky) – na rozdíl od Pick-upu, který nabízí úložný prostor za sedačkami 300 litrů, tady není žádný, takže vše musíte naskládat do schrány u spolujezdce (která je naštěstí dost prostorná) nebo malých otvorů ve dveřích. Pak už skutečně zbývá jen místo na sedadle spolujezdce a před ním.

Výbava Ambiance zahrnuje dva airbagy, ABS a okénka v elektrice. Připlatit si můžete za klimatizaci (velmi rozumných 11.800 korun) nebo rádio s CD/MP3 přehrávačem (4.200 korun), v seznamu příplatkové výbavy najdete i mlhové světlomety (3.000 korun) a prodloužení záruky na 60 měsíců / 100 tisíc kilometrů (5.490 korun).

Jako v osobáku

Na konec jsme si nechali otázku, jak se levným pracovním automobilem Logan Van jezdí. A i zde se budeme opakovat, byť jeden rozdíl při jízdě jsme našli: z podstaty malé dodávky vyplývá, že z ní bude horší výhled, neboť postrádá prostřední zpětné zrcátko (a na vymoženosti jako je parkovací asistent ale můžete zapomenout). Ani prosklení není tak bohaté. Zatímco Pick-up nabízel výhled šikmo vzad, u Vanu ho nehledejme.

Jinak je ale jízda překvapivě docela příjemným zážitkem. Naftový čtyřválec 1.5 dCi je ve svém slabším provedení (70 koní / 50 kW při 4000 ot./min a 160 Nm při 1700 ot./min) poměrně kultivovaný a prokazuje slušnou hbitost při rozjezdech. Subjektivně je daleko lepší, než jak vypadá děsivé číslo 17,7 sekundy jako zrychlení z 0 na 100 km/h.

Jízdní vlastnosti jsou dobré a na tužší podvozek se můžete spolehnout jak v zatáčkách, tak v přímém směru. Dobře se jezdí i prázdným, i s naloženým nákladovým prostorem. Logan Van umožňuje i komfortní cestu po dálnici – dlouhodobě se dá jet rychlostí kolem 120 km/h, v níž je Logan Van stabilní a i akustická situace v kabině je únosná. Skvělá je i spotřeba naftového čtyřválce. Výrobce udává kombinovanou spotřebu 5,3 litru na sto kilometrů a my potvrzujeme, že se dá pohodlně udržet mezi 5-6 litry.

Volba rozumu

Stejně jako v případě Dacie Logan Pick-up musíme i v tomto případě smeknout a konstatovat, že svoji cílovou skupinu Logan Van uspokojí se vším všudy. Oproti Loganu Pick-up nabízí Van širší záběr převážených věcí a dokonce je o 10 tisíc levnější.

Drobnosti jako horší výhled nebo absence úložného prostoru v kabině jsme ochotni překousnout, neboť to, co je opravdu důležité, splňuje Van na jedničku – ať už jde o velký úložný prostor, dobré jízdní vlastnosti a motor, i cenu. 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Já bych sice Logana Van nevyužil (stejně jako pickup), ale v každém případě uznávám, že jde o výbornou nabídku se skvělým poměrem cena/užitná hodnota. Jako své příští auto bych sice možná volil Logana, ale rozhodně by to byla pětisedadlová verze kombi MCV. Jinak ale opakuji, že rodina Loganů je jak stvořená pro lidi, jako jsem já.
Dávám známku 1-
Jana Jana: Jak jsem psala už minule. Tři hvězdičky v crastestech nejsou žádný zázrak, ale pořád je to lepší, než řada popelnic, co jezdí dodneška po silnicích. Pouhé dva airbagy a samotné ABS je na dnešní dobu taky trochu málo, ale aspoň něco. Důležitá je na tomto autě hlavně cena a užitná hodnota, tomu rozumím. A za 150 tisíc je to opravdu velmi dobrá nabídka.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: No to jsme si od posledně moc nepomohli. Sice už to není ošklivý náklaďák s korbou, ale jen ošklivý náklaďák přetvořený z Loganu kombi. Na šedé přístrojové desce se nezměnilo zhola nic a interiér z tvrdých materiálů mne vyloženě odpuzuje. Zkrátka automobilka Dacia je naprosto mimo můj zorný úhel, nezlobte se na mě.
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Tak jsem se právě dozvěděl, že otec jako své příští auto zvolí s největší pravděpodobností nějakého Logana. Proboha, jen to ne! Ještě mu to zkusím vymluvit, a použiju tyhle argumenty: slabý francouzský nafťák v rumunském autě, výkonnostní deficit snad ve všech otáčkách, gumové řazení, jen “dobrý” podvozek… To všechno jsou přece jasné důvody, proč si to auto nekoupit!
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena Logan Van: 149.900,- Kč
Základní cena Logan Van 1.5 dCi: 209.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 19.000,- Kč

Celková cena: 228.900,- Kč

 

Výbava

ABS s elektronickým rozdělovačem brzdného účinku EBV, airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, tříbodové bezpečnostní pásy – výškově nastavitelné, dvě výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy, elektronický imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), zvuková výstraha zapnutých předních světlometů, přední stěrače s cyklovačem (2 rychlosti), vnější zpětná zrcátka nastavitelná zevnitř, topení a ventilace (4 rychlosti), elektrické ovládání předních oken, tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, stropní madlo u spolujezdce, sklopné sedadlo spolujezdce/řidiče pro přístup do odkládacího prostoru v kabině, odkládací schránka spolujezdce (8 l)

Doplňková výbava

Autorádio/přehrávač CD MP3 2 x 15W (+4.200,-Kč), klimatizace (+11.800,-Kč), mlhové světlomety (+3.000,-Kč)

 

DACIA LOGAN VAN 1.5 dCi 50 kW Ambiance

Objem motoru 1461 ccm
Maximální výkon 50 kW / 70 koní (4000 ot./min)
Maximální točivý moment 160 Nm (1700 ot./min)
Převodovka manuální pětistupňová
Maximální rychlost 150 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 17.7 s
Udávaná spotřeba město 6.2 l/100 km
Spotřeba mimo město 4.8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 5.3 l/100 km
Spotřeba během testu 5.8 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1190 kg
Délka / výška / šířka 4450 / 1554 / 1640 mm
Rozvor 2905 mm
Zavazadelník / po sklopení 2,5 m3

 

Galerie