Pod titulem „Citroën – šťáva českého umění“ odhalila českým novinářům francouzská automobilka svojí novinku, Citroën DS3. Jak se na designové auto sluší, Citroën představil svojí DS3 stylově: v prostoru centra současného umění MeetFactory, za přítomnosti jeho zakladatelů, umělců Davida Černého a Davida Kollera. Do jejich rukou byl také jeden exemplář předán.
Vydáno: 12.5.2010
Nová řada DS
S písmeny DS v názvu nový model sice částečně navazuje na legendární vůz Citroën DS z padesátých let dvacátého století, ale spíše se zdá, že automobilka jen sahá do historie po nějakém silném odkazu, neboť společných prvků s někdejší vlajkovou lodí mnoho nenajdeme. Potvrzuje to ostatně i Citroën, který s písmeny DS postupně vytvoří novou řadu aut, jejichž společnou vlastností bude stylový vzhled. Řada DS se postupně začlení do portfolia značky vedle svých „konvenčních“ obdob, podobně jako řada Picasso u rodinných vozů.
Prvním modelem této stylové řady je model DS3, do roku 2011 pak ještě přibudou Citroëny DS4 a DS5. Řada DS bude dražší, než ekvivalenty C3, C4 či C5, ale pohledem do ceníku (který přetiskujeme níže) zjišťujeme, že nárůst ceny nebude fatální: cenovka DS3 začne už na částce 365 tisíc korun.
Mladý, úspěšný a individualistický vůz
Ale nechme obecných řečí a pojďme se podívat na DS3 zblízka. Naživo působí DS3 jako povedený stylový vůz (zvlášť v těch vydařenějších barevných kombinacích, například žlutočerné), který by se nemusel stydět ani vedle Fiatu 500 nebo Mini.
Mohutná příď s výraznými světlomety vychází ze základních křivek C3, ale znatelně je mění a od čelního skla máme před sebou úplně jiné auto. Výrazné křivky blatníků a netradiční B-sloupek, který má představovat žraločí ploutev, ozvláštňují vzhled dé-es-trojky zboku. Přístrojová deska je z kvalitních materiálů působí podobně jako u C3 a C3 Picasso, i když zpracování je o poznání lepší.
Citroën označuje nový designový styl, s nímž přichází DS3, slovem „antiretro“ (a spojuje ho se jmény jako Marilyn Monroe nebo John Lennon), a podle nás toto označení docela sedí. DS3 totiž se totiž příliš nepodobá ničemu, co od Citroënu zatím známe.
Cílovou skupinu pro DS3 vidí Citroën na třech frontách:
1) mezi mladými, svobodnými, dobře zajištěnými lidmi,
2) v řadách úspěšných žen,
3) a nakonec mezi „individualisty“ (tedy mezi umělci, stylisty apod.).
Nepochybujeme o úspěchu takového zacílení v rodné Francii, je ale otázkou, jestli se podobných zájemců najde dost také v Česku.
Citroën DS3 a Jumper pro MeetFactory |
Citroën poskytl jeden vůz DS3 pro potřeby mezinárodního centra současného umění MeetFactory v Praze na Smíchově a odstartoval s ním tak dlouhodobou spolupráci. DS3 pro MeetFactory je vůz specifikace 1,6 VTi So chic, jehož design byl vytvořen právě týmem MeetFactory pod vedením výtvarníka Davida Černého. MeetFactory bude zároveň využívat i vůz Citroën Jumper Kombi Van 5/6 L1H1 2,2 HDi 120k, též ve speciálním designu MeetFactory. Oba vozy nesou motiv šťávy, která stéká po karoserii vozů. U DS3 je motiv na černé karoserii dynamičtější u Jumpera na bílém podkladu spíše klidnější a více statický. Stejný motiv šťávy se v této souvislosti objevil i na fasádě objektu MeetFactory, která tak dostala nový “kabát”. Oba velmi snadno identifikovatelné vozy bude možno potkat jak v ulicích Prahy tak i na silnicích celé ČR, kde budou sloužit k přepravě umělců a uměleckých děl MeetFactory.
|
Šest motorů, tři úrovně výbavy, cena 365 tisíc
Jak se s DS3 jezdí zatím nevíme, a abychom to zjistili, musíme si počkat na standardní redakční test. Je ale jasné, z jakých motorů budeme vybírat: nabídku tvoří trojice vznětových a trojice zážehových agregátů. Benzín zastupují jednotky 1.4 VTi 16V 95k, 1.6 VTi 16V 120k a nejsilnější 1.6 THP 16V 155k, naftu je možné vybírat mezi motory 1.4 HDi 71k a 1.6 HDi 16V v naladění na 92 a 112 koní.
Citroën pro DS3 nabídne tři úrovně výbavy CHIC, SO CHIC a SPORT CHIC. Pro české zájemce doplňujeme, že v České republice budou totožné, jako v zahraničí (na rozdíl od nabídky některých jiných modelů značky).
V základním provedení Chic nechybí čelní, boční a hlavové airbagy (celkem šest), stabilizační systém ESP, přední mlhová světla, tempomat a omezovač rychlosti, výškově i podélně stavitelný kožený volant a audio systém s přehrávačem CD a MP3. Mezi příplatkovou výbavou nechybí luxusní prvky a nezapomnělo se ani na komfort posádky, včetně automatické převodovky (pro motor 1.6 VTi 120k).
Cena DS3 se přitom nezdá přemrštěná: se základní 1.4 VTi začíná na částce 365 tisíc korun v základní výbavě Chic. Na druhé straně ceníku stojí naftový 1.6 HDi 16V 112k, který ve výbavě Sport Chic vyjde na rovných 500 tisíc korun. To bude nejdražší DS3, kterou bude možné koupit (nepočítáme-li případné navýšení ceny příplatkovou výbavou), v této specifikaci ale nebude k dispozici hned od začátku prodeje.
Senzace individualizace
DS3 je především designovým vozem pro lidi, kteří se z nějakého důvodu chtějí lišit od ostatních. Proto Citroën věnoval značné úsilí širokým možnostem personalizace, aby každý model byl skutečně individuální (či vzletněji řečeno, aby dokonale zrcadlil charakter svého majitele).
Proto se DS3 nabízí ve 38 kombinací barev karoserie a střechy (respektive interiéru), nabízí 8 barevných odstínů čalounění, dvanáct druhů kol a řadu designových doplňků v interiéru (například sedm možných barev pro hlavici řadicí páky). Další možnost odlišení potom nabízejí polepy střechy: k dispozici jsou zatím čtyři motivy, další přibudou v příštím roce.
Poznámka: Podrobné technické parametry Citroënu DS3 najdete v tomto PDF.
Text: Martin Jedlička
Foto: Citroën