Citroën nadále rozšiřuje svou nabídku směřující do segmentu malých automobilů. Základem stále zůstává minivůz C1, nové Piccaso řady C3 už každý dobře zná. Hodně se mluví o verzi DS3, ta ovšem přijde do ČR až v květnu. V současnosti vstupuje na náš trh další novinka, tedy druhá generace pětidveřového hatchbacku C3. Možnost prvního seznámení jsme se nemohli nechat ujít.
Vydáno: 12.2.2010
Důvod naší zvědavosti je prostý, už první fotografie a články staré více než půl roku naznačovaly, že se bude jednat o velmi povedený vůz. No a nebudeme vás napínat, naše očekávání byla naplněna. Pokud se bavíme o vnějším designu, zařadil se nový model C3 mezi ta nejhezčí auta, která si v daném segmentu můžete pořídit. Velmi kvalitní auto roku VW Polo se v tomto směru s novým Francouzem příliš měřit nemůže.
Design na výbornou
Citroën C3 je elegantní, nápaditý, pěkný… Určitou dávku výjimečnosti mu samozřejmě dává slavné protažené čelní sklo, ale k tomu se ještě vrátíme později. Vyšší úrovně výbavy doplňují karoserii o chromové lišty. S prvky imitující chrom se obecně příliš nešetřilo, a to je dobře. Cílem vývoje tohoto modelu bylo dodat do automobilu spadajícího do segmentu malých vozů prvky z vyšších kategorií. Nelze se proto divit, že napohled působí C3 zvaný VISIODRIVE ještě hodnotněji než nedávno testovaný sedan C5.
Abychom byli úplní ve sdělování informací, doplňme, že spolu s příchodem nového vozu na trh se objevily také dva nové odstíny karoserie: světle modrá Botticelli, která je vyhrazena pouze pro nejvyšší úroveň výbavy a kterou uvidíte během reklamních kampaní asi nejvíce, a zelená Cidulé (podobná té z Hyundaie i20).
Kvalitně
Pokud máme pokračovat ve srovnávání Citroëna C3 s německým Polem, pak musíme na téma interiéru vyřknout jednoznačný ortel. Pojetím interiéru francouzský automobil svého konkurenta naprosto převálcuje (což ostatně udělá s většinou konkurence). Moc dobře si vzpomínám na nedávný test a na ergonomicky bezchybný interiér Pola, na kterém ovšem naše redakční kráska Nikola neustále něco kritizovala. Rozdíl je propastný. Zatímco Němec je striktně funkční, Francouz je uvnitř ještě elegantnější než zvenku.
Nová „cé-trojka“ dostala kvalitní materiály a velmi solidní je také zpracování. Oproti odstupujícímu modelu to je velký posun kupředu. Musíme ovšem podotknout, že jsme se zatím seznámili pouze s nejvyšší úrovní výbavy. Uvidíme tedy, jak moc bude pravdivé tvrzení výrobce, že ani ta základní verze nebude vypadat lacině.
Ale abychom jenom nechválili, dojem vozu o několik tříd vyšší kategorie úspěšně kazí například autorádio. Je hezké, že se jedná o hi-fi soustavu na kterou vás upozorní také nápis na palubní desce, samotný panel rádia je starý známý a laciný koncernový kus plastu, který je v kontextu okolí velmi nápadný. Takovýchto „detailů“ zde najdeme více, bohužel.
Vzdušný, ale malý?
Citroën C3 je stále malý, a to i přes to, že na délku přibral 80 mm a na šířku 60 mm. Rozvor zůstal stejný jako u předchozí generace, tedy 2466 mm. V interiéru jsou tato fakta znát. Především zadní cestující brzy pocítí, že se nachází v automobilu patřící mezi ty nejmenší v dané kategorii. Prostoru pro nohy mnoho nezbývá. Zavazadelník nabízí ve své základní velikosti objem 300 l.
Díky slavnému přednímu oknu Zénith je interiér výborně osvětlený a pokud k tomu přidáme vyšší stavbu karoserie a zvětšenou šířku, pak ho můžeme označit za malý, ale velmi vzdušný a příjemný, což bylo zřejmě také cílem výrobce. Z pozice řidiče se malý Citroën tváří více jako MPV než automobil do města.
Francouz jak se patří
Na nějaké konečné verdikty z oblasti jízdy je asi ještě brzy, raději si tuto kapitolu necháme až na redakční test. Pár kilometrů jsme pro začátek strávili s dieselovou jedna-šestkou o výkonu 90 koní. Naše dojmy jsou asi takové, že motor poskytuje dost síly na to, aby měl malý Francouz více než potřebnou dynamiku, že je agregát skvěle odhlučněn a že se jedná to typický francouzský vůz.
Přes zajímavě tvarovaný volant se k vám totiž nedostane jediná informace o dění u přední nápravy. Řízení je tedy francouzsky necitlivé, posilovač je francouzsky silný a pětistupňová manuální převodovka je francouzsky nepřesná. Vezmeme-li v úvahu, že větší část zákazníků budou řidičky, pak je vše v nejlepším pořádku.
Přijdou další
Kromě dieselové jedna-šestky, která bude nabízena také ve verzi s filtrem FAP a motoru 1.4 HDI, budou v nabídce figurovat samozřejmě zážehové jednotky. Základní čtyřválec 1.1i (60 k) ovšem zatím k dispozici nebude (přijde do prodeje později). Zákazníci tak mohou vybírat mezi klasickou jedna-čtyřkou, 1.4 VTi a 1.6 VTi. Právě posledně jmenovaný disponující maximálním výkonem 120 koní tvoří co do síly vrchol nabídky. Postupem času by měl přijít na trh také malý tříválcový motor a verze vybavené systémem Start-Stop.
Motor | X | SX | Exclusive |
1.1i 60k | 239 900 | — | — |
1.4i 75k | 254 900 | 284 900 | — |
1.4 VTi 16V 95k | — | 312 900 | 362 900 |
1.6 VTi 16V 120k | — | — | 392 900 |
1.4 HDi 75k | — | 324 900 | 374 900 |
1.6 HDi 16V 90k | — | — | 404 900 |
1.6 HDi 16V 92k FAP | — | 375 900 | — |
Citroën pro nový malý hatchback připravil tři úrovně výbavy – X, SX a Exclusive. Nejlevnější provedení se šedesátikoňovým motorem bude stát 239 900 Kč. Na opačném konci nabídky stojí diesel 1.6 HDI kombinovaný s výbavou Exclusive. Jeho cena byla stanovena na 404 900 Kč.
Nemůžeme ovšem jen tak přejít výbavu bez toho, abychom se nepozastavili nad zázrakem zvaném Zénith. Přední sklo dlouhé 1,35 m je dostupné od střední výbavy SX, kde si za něj musíte připlatit 10 900 Kč, Exclusive ho má v základu. Pokud byste jen tak pro zajímavost chtěli vědět, kolik vás bude stát výměna v případě poškození, pak to je 17 500 Kč + práce. Klasické okno je o necelých 11 000 Kč levnější.
Citroën C3 je celkově povedený automobil. Po stránce designu bude patřit mezi ty nejhezčí, jízdním projevem zase mezi ty pohodlnější. Uvidíme tedy, jak se bude jeho prodej vyvíjet a zda opět přiláká zástupy řidiček (jak tomu bylo u předcházející verze) a nebo zda se nechají zlákat také pánové. Jak už je zvykem, starší generace se s příchodem té nové z prodeje nestáhne. Dále bude nabízena s motory 1.1i a 1.4i a označením First.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Citroën
1.1i |
1.4i | 1.4 VTi | 1.6 VTi |
1.4 HDi |
1.6 HDi | 1.6 HDI FAP | |
Objem motoru [ccm] |
1124 | 1360 | 1397 | 1598 | 1398 | 1560 | 1560 |
Maximální výkon [k] |
60 | 75 | 95 | 120 | 70 | 90 | 92 |
Maximální točivý moment [Nm] |
94 | 118 | 136 | 160 | 160 | 215 | 230 |
Maximální rychlost [km/h] |
155 | 163 | 184 | 190 | 163 | 180 | 182 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h [s] |
16.5 | 14.2 | 10.6 | 8.9 | 13.7 | 11 | 11.5 |
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] |
6.0 | 6.1 | 5.9 | 6.0 | 4.3 | 4.3 | 3.8 |
Délka / výška / šířka |
3941 mm / 1524 mm / 1728 mm |
||||||
Rozvor | 2466 mm | ||||||
Zavazadelník |
300 l |