TEST: „Citroën C3 Picasso.“ To je moje odpověď, když se někdo zeptá na to, jaké si vybrat pěkné, prostorné a hlavně levné rodinné auto. Nejde sice o případ tohoto modelu, jehož cena se vyšponovala o pěkný kousek přes půl milionu korun. Nejsilnější motor pod kapotou je ale dostatečným důvodem, proč ho podrobit redakčnímu testu.
Vydáno: 22.1.2010
Dárcem benzínové šestnáctistovky pro Citroën C3 Picasso je, stejně, jako tomu bylo u Citroënu C4 1.6 VTi, německá automobilka BMW. Díky této spolupráci, kterou by si ještě před nedávnem jen málokdo dokázal představit, se pod kapotou francouzského vozu ocitl moderní čtyřválec využívající technologie variabilního časování ventilů.
Vskutku, jde o motor prvotřídní. Po nastartování vás potěší velmi tichým provozem, při zrychlování se přes střední otáčky šepot čtyřválce mění do příjemného zvuku. Agregát dosahuje maximálního výkonu 120 koní v 6600 otáčkách za minutu. Do takových výšek se ale nikdo vydávat nebude. Pohonné jednotce se totiž nejvíc líbí ve středním pásmu mezi třemi až čtyřmi tisící, kde se také k vrcholu blíží točivý moment s hodnotou 160 Nm.
Takový motor by si jistě zasloužil šestý rychlostní stupeň, Citroën bohužel nabízí jen manuální pětikvalt. Řadící páka je navíc francouzsky roztěkaná a v kulise chodí nepřesně. Malý počet převodových stupňů má za následek, že ve vyšších rychlostech výrazně stoupá spotřeba. Na dálnici není problém jezdit za 10 litrů na 100 km, mimo město pak Picassův apetit klesne na 7 litrů. My jsme s větším využitím pružnosti agregátu (stovka za 10,9 sekundy, maximálně 188 km/h.) a častějšími návštěvami města, jezdili za 8,5 litru.
MPV, jak jsme čekali
Ač má motor jistý potenciál a je radost s ním jezdit, k žádným výrazněji sportovnějším projevům vás Citroën C3 Picasso lákat nebude. Stavba prostorného MPV na malém podvozku má za následek nejisté chování do zatáček. Náklony jsou výrazné, auto se může v extrémních situacích chovat nestabilně. Ne, že by se měli řidiči MPV do nějakých často dostávat. Mnohem víc jim bude vadit náchylnost na boční vítr, se kterou se budou prát na dálnici. Řízení se silným posilovačem jim rozhodně na jistotě nepřidá.
Jakkoliv by se to mohlo zdá, nejde povětšinou o chyby vozu jako takového, ale spíš tradičního řešení francouzských MPV a kompaktů obecně. Kdo je schopen podobné neduhy překonat a nepřemýšlí o kariéře piráta silnici, bude odměněn nečekaně prostorným vozem. Navíc se příliš často nestává, aby mi nějaké MPV připadalo tak sexy, jako právě C3 Picasso, které ještě stále přitahuje pozornost řady chodců (hlavně tatínků od rodin).
Odvážný design…
Interiér pak připomíná spíše koncept než sériový vůz – odvážně tvarované výdechy klimatizace, pohledný volant dobře padnoucí do ruky a displeje uprostřed palubní desky. Testovaný vůz byl navíc vybaven navigací My Way s celkem slušně pokročilou grafikou. Bohužel, při ceně 41 tisíc korun si ji podle nás zákazník raději nechá ujít a za ušetřené peníze vyrazí na dovolenou.
Na cestě třeba do Chorvatska pak ocení příjemně naladěný podvozek a povedená sedadla, která jsou velmi pohodlná a přináší oporu pro celé tělo. Možná jen sedáky by mohly být pro lidi nadprůměrného vzrůstu trochu krátké. Místa pro nohy je dostatek vpředu i vzadu. Se zadní lavicí se navíc dá šoupat a zavazadelník tak z původní velikosti 385 litrů rozšířit až na rovných 500. Její sklopení pak přinese 1506 litrů. Díky variabilitě a prostornosti C3 Picasso nemá takřka konkurenci. Zvlášť když se o pohodu na palubě postará i bohaté prosklení, tenké přední sloupky a obrovské střešní okno.
…Odvážná cena
Velkou překážkou k pořízení Citroënu C3 Picasso 1.6 Vti by se mohla stát cena. Základní benzínová jedna-čtyřka přijde na 333 tisíc korun a podle mého názoru uspokojí naprostou většinu těch, kterým záleží spíš na prostornosti a ceně, než na jízdních výkonech. Zajímavou volbou by mohl být i naftový čtyřválec.
Motor 1.6 VTi je výborný, ale s cenovkou 417.900 korun je mezi ním a menším agregátem příliš velký rozdíl (prodává se až s vyšší výbavou SX). S příplatky za víc než 100 tisíc korun se nebezpečně dostává do míst, kde narazí na mnohem větší konkurenty, jako je třeba Renault Scénic, nebo dokonce Grand Scénic. A tady už se fanoušek značky se dvěma šípy zamyslí, zda mu to bude za tu loajalitu stát.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Nemůžu udělat nic jiného, než zopakovat své nadšení z minulého testu Citroënu C3 Picasso. Francouzům se prostě povedl malý zázrak. Na takovém podvozku vykouzlit tak v prostorné auto, to chce hodně práce. Navíc je velmi pohodlné a s motorem 1.6 jezdí hezky tiše a svižně. Co víc si přát?! Dávám známku 1* |
![]() |
Jana: Já jsem byla zaskočena cenou a navíc vyšší spotřebou při jízdě na dálnici. Nad půl milionu se už opravdu uvažuje o jiné kategorii automobilů. Neměla bych proto nejmenší důvod váhat, připlatit si pár tisíc a jít do Grand Scénicu. Na druhou stranu chápu, že někdo chce auto, se kterým se nemusí bát parkovat na menší místa a zároveň toho hodně odveze. Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Citroën C3 Picasso je povedené auto. Líbí se mi jeho tvary. Ačkoliv je to MPV, není vůbec hranaté, je sexy a to zvenčí i uvnitř. Jediné, co bych změnila, byla barva vozu. Hnědá mi k němu sedí mnohem méně než svítivě zelená z minulého testu. Je to přece tak trochu bláznivé rodinné vozítko. Dávám známku 1- |
![]() |
Tomáš: Malému Picassu nepomohla ani implementace motoru od BMW. Kdo si koupí tohle auto pro jízdní vlastnosti, asi to nebude mít v hlavě v pořádku. Náklony karosérie, necitlivé řízení, měkký podvozek, volná řaídíc páka – to není nic pro mě. Fakt ale je, že tohle je nejsilnější motor. Takže kdyby byla volba na mě a muselo by to být C3 Picasso, pak to bude pravé s touhle motorizací. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Škoda Roomster |
Hyundai Matrix |
Opel Meriva |
PARAMETRY
Základní cena v provedení SX: 417 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 108 000 Kč
Celková cena: 525 900 Kč
CITROËN C3 PICASSO 1.6 VTi SX |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 88 kW (120 k) při 6600 ot/min |
Maximální točivý moment | 160 Nm při 4250 ot/min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 188 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,9 s. |
Udávaná spotřeba město | 9,4 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 8,5 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1259 kg |
Délka / výška / šířka | 4078 mm / 1624 mm / 1730 mm |
Rozvor | 2540 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 385 l / 1506 l |