TEST: Když jsme o Citroënu C3 Picasso psali úplně poprvé, trochu jsme se mu smáli. Postavit MPV na základě takového mrňouse, jakým je Citroën C3, nám přišlo nejen stěží proveditelné, ale i trochu recesistické. Ovšem když jsme se s C3 Picasso poprvé setkali, museli jsme svůj původní despekt přehodnotit. Nové kompaktní MPV totiž má co nabídnout.
Vydáno: 11.9.2009
Když jsme se s Citroënem C3 Picasso setkali naživo, pochopili jsme, že to opravdu není žádná recese. Tohle myslí Citroën smrtelně vážně a i když to tak na první pohled nevypadá, je to myšlenka zatraceně dobře vyargumentovaná.
Citroën C3 Picasso nemá kromě názvu se současnou, dosluhující C3 pranic společného. Naopak bude mít zřejmě mnoho shodných prvků s novou generací C3, která na trhy dorazí už zanedlouho – a právě vedle nové C3 dostává nové C3 Picasso konečně smysl: vytvoří spolu totiž dvojici kuličky a kostičky.
Zaoblená krychlička
Z této dvojice bude C3 Picasso hrát toho „hranatého“ – ovšem že by šlo o právoplatnou krychli, to také není tak úplně pravda. Pro MPV typické hrany totiž Citroën elegantně zaoblil a naservíroval nám tak design, který u žádného jiného výrobce neuvidíme. Přídi dominuje logo Citroën, napravo od něj se nachází rozměrný nápis Picasso. Horní část předních světel je protažena do boků a neobvyklé jsou i černě lakované sloupky čelního skla, které navozují dojem, že plocha předního skla je zaoblená až k rámu dveří. Z profilu vyniká hranatá karoserie a z pohledu zezadu nás nejvíc upoutaly dvojice elegantních koncových světlometů.
Stejně netradiční jako zevnějšek je interiér, který působí jako z nějakého nesériového konceptu. Odvážné tvary karoserie se mohou i nemusí líbit, ale originalita je nezpochybnitelná. Baňaté tvary jako vystřižené z nové trilogie Hvězdných válek lemují všelijaké kudrlinky, které spolu jako zázrakem docela hezky ladí. V interiéru se střídají měkčené a tvrdé plasty s matným i leštěným povrchem, jejichž kvalita působí dobře. Díky výbavě Exclusive nás těšily speciální potahy sedadel i hliníkové dekory – zájemce o tuto nejvyšší výbavu ale nepotěšíme, neboť se v České republice neprodává.
Pohodlíčko
Netradiční volant sice nemá pevný střed, jako větší modely C4 a C5, ale přesto působí stejně extravagantně, jako zbytek interiéru. Ze středového tunelu vysoko k řidičově pravici trčí pětistupňová řadicí páka (šestikvalt není k dispozici). Sdružené digitální displeje připomínají ty, které známe už z modelu C4. Jen jich není tolik a sídlí uprostřed přístrojového panelu, což také není u této kategorie auta nic neobvyklého. Doprostřed středového panelu nezapadá jen „obyčejné“ rádio, známé z jiných modelů značky.
Pro tento druh automobilu je jedním z nejdůležitějších parametrů vnitřní prostor. Kompaktní MPV i přes a malé vnější rozměry (4078 / 1730 / 1624 mm) udivuje štědrým prostorem uvnitř auta – toto poznání začíná už při nastupování, které je díky vyšší konstrukci a široce otevíratelným dveřím mimořádně snadné. Picasso potěší i po usazení, rozsah nastavení sedačky i volantu (v obou osách) je dostatečný a ani široká středová konzole nepřekáží pravému kolenu.
Hodně hodně místa
Prostoru na předních sedačkách je skutečně dost podélně i do šířky a skoro tak dobře jsou na tom i zadní sedačky, budeme-li tedy předpokládat, že jsou určeny pro dva spolujezdce. Velkou pochvalu si zaslouží také výhled – ten je díky vyššímu posazu i bohatému prosklení mimořádný. Díky uzounkým sloupkům dělícím čelní sklo je výborný i výhled šikmo vpřed, tradičně nejproblematičtější moment výhledu z auta. O trochu horší je výhled vzad, a to kvůli méně štědrému zadnímu okénku.
Vrátíme-li se na zadní sedačky, pak musíme dodat, že kromě štědrého prostoru nabízí sedačka sklon opěradla (takže poskytne pohodlí spolujezdcům i na dlouhé cestě) i posouvání po kolejnicích dlouhých 15 centimetrů. Díky tomu lze vyhovět požadavkům delších postav v oblasti kolen (nad hlavou nebudou mít problém), nebo naopak uvolnit více prostoru pro zavazadla.
Základní objem zavazadlového prostoru 385 litrů lze navýšit právě posunutím zadní lavice na 500 litrů, nebo jejím sklopením (ve dvou dílech v tradičním poměru 60:40), čímž se dá dostat až na maximální objem 1506 litrů, což je slušné číslo. Navíc se sklopením zadních sedaček vytvoří praktická rovná plocha.
V klidném tempu
C3 Picasso se u nás nabízí s jediným naftovým motorem 1.6 HDi s výkonem 90 koní (66 kW) a maximálním točivým momentem 215 Nm. S nasazením jeho silnější verze nebo dokonce dvoulitru se nepočítá, takže si všichni zájemci o vznětovou motorizaci budou muset vystačit s touto relativně slabou jednotkou.
Výkon 90 koní odpovídá spíše „základní“ motorizaci – na běžné ježdění bohatě postačí, žádné závodění se od MPV z francouzské produkce stejně očekávat nedá. Přesto poskytuje dostatečný zátah v nižších otáčkách a rozmezí 1500-3500 ot./min dodává na přední kola naprostý dostatek síly. Kromě toho je moderní agregát francouzsky kultivovaný, což ve spojení s dobrým utlumením znamená vynikající jízdní komfort. Jediné zvýšení hluku přichází na dálnici, kde je motor kolem tuzemského limitu už znát – není to ale nic strašného.
Pětistupňová převodovka znamená, že právě na dálnici se bude spotřeba pohybovat vůbec nejvýš, kolem nějakých sedmi litrů na sto kilometrů. Zdá se to málo, ale úsporný malý motor umí jezdit ještě levněji, proto nás i výsledek 7 l/100 km rmoutil. Posuďte sami: po okresce se dalo pohybovat i výrazně pod pět litrů (4,5 l/100 km), v kombinovaném provozu potom pohodlně mezi pěti a šesti litry (5,6 l/100 km). To je spotřeba velice příjemná a pokud plánujete vysoký roční nájezd, nějaká ta investice do úsporného HDi se vyplatí (i když navýšení oproti benzinu je zde docela vysoké).
Stejně jako kultivovaný nafťák patří k francouzskému MPV i nadprůměrné jízdní pohodlí. Není žádným překvapením, že je podvozek naladěn naměkko, a že tedy s přehledem žehlí rozbité české silnice. Jízdní komfort není vykoupen ani výraznějšími náklony v zatáčkách, které by vzhledem k minimálnímu bočnímu vedení předních sedaček nebyly příliš příjemné.
Není všechno dokonalé
Ačkoli se zatím zdá, že hodnotíme jen kladně, několik nedostatků jsme bohužel našli. Tím nejzávažnějším je – u aut koncernu PSA už tradičně – převodovka. Nejde ani tak o to, že se pro C3 Picasso nabízí jen jako pětistupňová, byť by se nám šestikvalt líbil daleko víc. Ale mnohem závažnějším problémem je její kvalita. Dlouhé dráhy, nepřesné řazení a velká vůle na jakémkoli zařazeném stupni – to jsou tradiční bolesti těchto převodovek. V jinak povedeném autě bychom čekali něco, co by lépe odpovídalo našim náročným požadavkům na kvalitu.
A pokud chcete slyšet ty další výtky, vězte, že to jsou ve srovnání s tímto problémem už jen detaily. U auta s řadou prvků MPV bychom čekali více odkládacích a praktických prostor a ocenili bychom čitelnější řízení. Ani při jízdě nebylo vždy všechno dokonalé. Krabicovitá karoserie je náchylná na silnější poryvy bočního větru a měkký podvozek měl tendenci občas odskakovat na výraznějších nerovnostech. A i to zrychlení z 0-100 km/h by mohlo být rychlejší, než současných 13,2 sekundy.
Férová nabídka
Dobrá, ale abychom byli spravedliví, zmíněné potíže nijak zásadně neomezují pohodlí v používání auta, které nabízí nadstandardní prostor i pohodlí. Pokud jde o pravděpodobné nejčastější využití C3 Picassa (tedy mírumilovná jízda v klidném tempu), pravděpodobně ani nic z toho, co bylo v posledním odstavci zmíněno, nepostřehnete.
Takže vám nakonec zůstane všechno dobré, co jsme se snažili popsat – a to za docela atraktivní (momentální akční) cenu 385 tisíc korun.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Sláva Citroënu! C3 Picasso je velmi pohodlné a dosti prostorné auto, když vezmeme v úvahu, na jak malém podvozku vlastně stojí. Pohodlné svezení pro čtveřici dospělých a potenciál 1500 litrů místa na rovné ploše – ještě ve spojení s variabilitou i přístupností, kterou kombi nenabídne – to je přesně to, co od auta čekám. A tady jsem se dočkal. Gratuluji! Dávám známku X |
|
Jana: C3 Picasso je po nějaké době opět auto, které bych si dokázala představit ve své garáži. Osobně bych sice volila spíše některou z výrazně levnějších verzí s benzinovým motorem (pak C3 Picasso začíná už na 300 tisících), protože finanční nárůst za naftový motor je dosti vysoký. Ale zase na druhou stranu spotřeba je velmi nízká. Ať tak nebo tak, tohle malé MPV má něco do sebe. Dávám známku 2 |
|
Nikola: Tahle nová designová vlna Citroënu se mi docela líbí. Navíc zářivě zelenému Picassu to slušelo ještě o to víc. Proto bych byla shovívavá a přešla „jenů průměrné materiály v interiéru. Protože invence se cení a Citroën jí prokázal při uvedení tohoto auta víc než většina ostatních automobilek za mnohé roky. Dávám známku 1- |
|
Tomáš: Tohle tedy opravdu není nic pro mě. Picassa jsem nikdy nemusel, neboť jsou to z podstaty nudná pomalá rodinná auta, které ještě navíc houpou. C3 Picasso není v tomto ohledu nijak výjimečný. Tím spíš, že pod kapotou byl jediný naftový motor, a to dost slabý. Zkrátka – dílo zkázy akčního řidiče bylo dokonáno. Dávám známku 4- |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení SX: 414.900,- Kč
Celková cena: Po současné slevě 30.000,- Kč: 384.900,- Kč
Poznámka: Testovaný vůz byl ve výbavě Exclusive, v níž se v České republice nabízí. Výpis výbavy tedy odpovídá výbavě SX, k níž se vztahuje uvedená cena 414.900,- korun.
CITROËN C3 PICASSO 1.6 HDi 66 kW Exclusive |
|
Objem motoru | 1560 ccm |
Maximální výkon | 66 kW / 90 koní (4000 ot./min) |
Maximální točivý moment | 215 Nm (1750 ot./min) |
Převodovka | manuální pětistupňová |
Maximální rychlost | 173 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 13.4 s |
Udávaná spotřeba město | 6.0 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4.0 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4.7 l/100 km |
Spotřeba během testu | 5.6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1289 kg |
Délka / výška / šířka | 4078 / 1730 / 1624 mm |
Rozvor | 2540 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 385 / 1506 litrů |